Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 5297 ggr
malmokvinna
2011-07-30 09:10

Varför fastnade du för Burmakatten?

1.Vad är det bästa med Burma?

2.Har du haft andra kattraser? Jämförelser?

3.Finns det nackdelar med Burma?

4.Vilken är den bästa familjen för Burma enligt dig?

5.Hur många Burmor har du?

6.Kommer du att skaffa en igen?

Mina svar

1. Jag har bara erfarenheter av en st Burma men jag tycker att intelligensen och storleken var bäst samt att hon var så kärleksfull mot alla.

2. En bondkatt, Burman var mycket intelligentare och livligare.

3. Min krävde lika mycket aktivering som en hund.

4 Vet ej

5. 0

6. Hoppas det

Annons:
[Yrsa-H]
2011-07-30 14:36
#1

1; Den är kärvänlig, självständig, Nyfiken.

2; Huskatt, de är lugnare fäller mer.

3: för nyfikna ibland.

4; alla familje förhållande är bra för Burman.

5; 8 vuxna burmor. 3 burma ungar (alla till Salu) 1 Huskatt.

6: Jag kommer nog alltid har burma o huskatt

Sarah-S
2011-07-31 10:15
#2

1.Vad är det bästa med Burma?
Jag tål dem trots min allergi Cool Och deras sätt! en väldigt rolig katt som alltid vill vara med både i bus och mys. Nyfiken och orädd.

2.Har du haft andra kattraser? Jämförelser?
Har huskatt och har haft devon rex, huskatten är mycket lugnare och sävligare. Devon är snarlik burman på många sätt med mycket mildare och inte lika krävande

3.Finns det nackdelar med Burma?
En del människor tycker att de är FÖR mycket. Det gäller att informera intressenter om deras sätt. Och ibland har de problem att hålla sams, och det brukar bli livslång ovänskap då

4.Vilken är den bästa familjen för Burma enligt dig?
En familj med 2 burmor som tycker om att umgås med sin katt, gärna en familj med barn eller hund.

5.Hur många Burmor har du?
5 vuxna och 4 kattungar som snart flyttar.

6.Kommer du att skaffa en igen?
Just nu så skaffar jag ju burma med jämna mellanrum för att kunna fortsätta med min avel. Inom det närmsta året kommer det 3 nya katter som tex ska bo hos fodervärd

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

hoppetossan
2011-08-02 19:12
#3

1.Vad är det bästa med Burma?

Deras personlighet, att de ger en ovillkorlig kärlek och att de gärna är med.att de ser så smidiga ut med är så klumpiga(iaf mina två)Flörtde får en alltid att skratta, roliga katter helt enkelt!

2.Har du haft andra kattraser? Jämförelser?

huskatt när jag var liten.av det jag kommer ihåg så var huskatterna lugnare.

3.Finns det nackdelar med Burma?

Att de ibland kräver för mkt, det visste jag när jag skaffade men mina protesterar högljutt om vi inte har tid med dem så ofta som vi brukar. detta gäller ju när vi har tentor och då hade det varit skönt om de kunde roa sig själva lite mer.

4.Vilken är den bästa familjen för Burma enligt dig?

Jag tror en bruma passar bra i vilken familj som helst där de får sällskap av en kompis och där alla i familjen har tid att leka och gosa med dem.

5.Hur många Burmor har du?

jag har två kastrerade hanar

6.Kommer du att skaffa en igen?

ja! helt klart, kan inte tänka mig ett burmalöst liv, antingen att vi skaffar en tredje eller att vi skaffa nya sen när dessa två inte finns kvar mer.

burmamys
2016-09-21 16:59
#4

Min dator krånglar så jag endast kan använda mobilen, i väntan på att det är löst så skulle jag vilja putta upp den här tråden! Hoppas på att flera nya burmafans vill bidra med sina åsikter om varför man bör skaffa just burmakatter =) 1. Vad är det bästa med burma? För mig är den personliga kontakten det absolut bästa. Jag älskar deras interaktiva sätt, och att de alltid vill vara där jag är och lägga sig i och "hjälpa till". Den intensiva ögonkontakten, de långa "dialogerna" och deras enormt nyfikna och påhittiga sinne, som leder till en lång rad roliga situationer. Också hur de tar hand om mig och ligger nära och spinner när jag som mest behöver det. Jag har inte haft en enda långtråkig dag sedan de här bus- och goskatterna kom in i mitt liv! 2. Har du haft andra kattraser? Jämförelser? Jag har inte haft katt förut. Däremot har jag såklart träffat andra katter hos vänner och bekanta, flera huskatter, ett par main coons, några ragdolls, ett par birmor, några cornish rex, en bengal, och en perser. De flesta var betydligt mer stillsamma än burmor, undantaget cornish rex och bengalen. Och de flesta var betydligt mer självständiga än burmor, även om några huskatter, en ragdoll, och en cornish var ganska sociala. Men det är något väldigt speciellt med burmornas sätt att titta in i ögonen på en, jama och peta med tassen och kräva svar när de vill något. Och deras mysiga sätt att ligga på en och gosa in sig, det räcker liksom inte med att ligga bredvid. Kombinationen av deras interaktiva sätt att kommunicera och alla busiga upptåg tror jag är väldigt utmärkande för just burmakatter. 3. Finns det nackdelar med burma? De är väldigt duktiga på att vara i vägen och även hitta på hyss, så den som är väldigt rädd om sina prylar eller mån om att få vara ifred tycker nog att ett par burmor blir lite för mycket att hantera! ;-) 4. Vilken är den bästa familjen för burma enligt dig? En familj, ett par eller en person som har tid och lust att umgås mycket med sina katter. Familjekonstellationen kvittar nog så länge det finns 2-5 likasinnade katter i hushållet (en burma behöver kompisar, det kan vara burmor eller andra sociala och aktiva katter) och dessa får massor med lek, aktivering och gos från sina människor! =) 5. Hur många burmor har du? Jag har två burmakatter och är fodervärd åt en F1 efter en burma och en thailändsk katt. 6. Kommer du att skaffa en igen? Nu har jag svårt att tänka mig ett liv utan mina älskade katter, så ja, jag kommer nog fortsätta köpa burmakatter så jag aldrig behöver vara utan! =)

Dimocarpus
2016-09-21 23:28
#5

1. Framåt, nyfikna och mycket påhittiga. Korthårig med en stark och muskelös kropp. Tycker de är så vackra och jätte gosiga när de inte är fulla med bus. Min burma "säger till" om nåt han inte är nöjd med eller "poke:ar" mig med sitt huvud när han vill nåt. Det här är så mysigt, han är den första som jag möter vid dörren, brukar lägga sig ner vid mina fötter och visa sin mage som en hund 😂 

2. Jag har haft bondkatter när jag var liten men minns inte hur de är. De var vilda utekatter som ingen brydde sig, det var på gamla tider det. Nu har jag en thai katt, hon är ungefär som en burma, älskar höjder, utmaningar och mycket gosig. 

3, Burman älskar dig och är jätte nyfiken på allt du gör så ibland kan det vara farligt. T.ex. när jag stänger dörrar, skåp eller han står precis bakom mig och jag har råkat trappat på hans svans några gånger. Som tur är hann jag ju inte trampa så hårt men livsfarlig för sig själv. Även om han inte är i närheten kan han rusa fram eller hoppa upp när man lagar mat eller gör nåt som de inte får va i närheten av. Om man inte vill vara nära sin katt så är burma inte rätt för den personen (jag älskar att min burma gillar att vara nära och älskar att utmaning vilket sysselsätta mig en hel del). 

4. Allt med sällskap, de ska inte vara ensamma hemma. De gillar inte att ha tråkigt. Det är en aktiv katt som behöver hög stimulans både mentalt och fysiskt. Alla familjer där den tillåter att vara med och de älskar där det händer saker. 

5. Jag har en burma, en aktiv liten kille på snart 6 månader. (Den andra är en kastrerad thai katt så jag har två katter just nu). 

6. Absolut, kan inte tänka mig ett burmafritt liv som någon nämnde här. Antingen skaffa jag en till inom en snar framtid eller när alla mina katter har gått över till andra sidan.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: