Annons:
Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 2607 ggr
burmamys
2/1/15, 11:39 AM

Barfar ni era burmor? Erfarenheter?

Hej alla =)

Sedan ett tag barfar jag Simon och Saga, och jag är lite nyfiken på om det är flera här som gör detta, och vilka erfarenheter ni har av det.

Det är egentligen Sagas förtjänst, hon åt ganska dåligt när hon kom till mig, petade mest bara i maten och verkade inte få ut så mycket glädje av det. Simon glufsade ju glatt i sig allt han kunde få tag i, och var en riktigt duktig brödtjuv =P

Jag försökte få Saga att äta Simons blötmat (Bozita) men hon fnyste bara. Knaprade lite torrfoder när jag ställde fram nytt men lämnade ofta mat kvar i skålen och var ganska tunn i hullet. Det kan ju bero på att hon var precis nykastrerad, har läst att katter kan vara lite smala som ungdjur och särskilt om de inte är kastrerade. Men ändå. Oroade mig också för att hon inte skulle få i sig tillräckligt med vätska.

Eftersom det råa köttet borde vara det mest naturliga för en katt att äta så testade jag att ge dem råa remsor från kött när jag skulle laga mat åt mig själv och de blev som tokiga båda två, hoppade och skrek efter mer!

Simon äter rå föda

Så det blev fler gånger, jag började läsa lite om Barf, hur man får ihop tillräckligt med taurin, kalcium, A-vitamin och annat en katt behöver, och fasade under tiden över dem till barf. Båda älskar detta, jag har aldrig behövt truga eller trixa.

Numera är Saga och Simon lika ivriga vid matdags, jamar högt och uppfordrande, sträcker sig mot maten och missar inte en millisekund av förberedelserna. Saga äter numera lika snabbt som Simon, så hon till och med är klar före honom. Om det är en benbit han gnager på i slutet låter han henne gå fram och ta över ett tag. Trodde aldrig de skulle acceptera att dela på mat på det sättet!

Sedan de övergått till rå kost har jag märkt några förändringar:

Bajset luktar inte längre (särskilt Simons bajs luktade illa innan, nu får jag leta i lådan för att kolla om det finns något där) och har bättre konsistens (fast men mjukt) och Simons bajs är klart mindre medan Sagas är lite större. Båda luktar fräscht i munnen, särskilt Simon kunde ibland lukta lite unket, särskilt om han var lite stressad eller orolig för något.

Simon och Saga leker nästan jämt =)

Båda är mer aktiva och energiska, det märks också mest på Simon som gärna softade på nåt skönt ställe innan. Det kräver förstås lite mer av mig men de har också blivit bättre på att aktivera varandra, jaga runt i lägenheten, brottas och i nästa sekund tvätta varandra. 

Simon i full fart

Saga apporterar sin boll

Simon har blivit mer "maskulin" alltså han vill oftare bära runt på sin tygråtta och morra, hysta runt med den och "döda" den. Saga som tidigare var  lite skygg och vek undan med kroppen när jag ville hålla henne har blivit tuffare och verkar njuta mer av närhet och kel, hon apporterar sina leksaker och vill gärna leka dragkamp med mig =D En del av detta har väl att göra med ökad mognad och ökad tillit, men att de blivit mer energiska tror jag beror på kosten.               

Saga på balkongen

Simon sitter vid fönstret

Tydligt också att de blivit bättre i hullet, Simon som var lite rund har tappat övervikten och blivit välmusklad, och Saga som var lite tunn har lagt på sig lite hull. Jag tycker båda är väldigt fina i kroppen nu! 

Nu är jag nyfiken på vilka erfarenheter ni har av att Barfa era burmor, om ni stött på några problem och om ni upplevt ungefär samma saker som jag eller har andra erfarenheter?

Annons:
grandma
2/1/15, 5:20 PM
#1

Trevlig berättelse om hur du började Barfa dina katter. Jag kör en kombination av blötmat, rått kött, kycklinghjärtan och kycklingvingar är favoriter samt MUSH till  mina pälsklingar, Cupcake och Elska.  De skriker när jag kommer ut med kycklingvingar till dem då de hör att jag hållit på med dem. Jag delar vingarna färdigt i munsbitar för att slippa hitta delar av en kycklingvinge under sängen. De har även lite torrfoder och det är Acana Grassland,   🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2/1/15, 6:01 PM
#2

Tack! =) Smart att dela i bitar. Än så länge har de hållt sig i köket även med de benbitar som tar lite längre tid, men man vet ju aldrig! Låter som att du halvbarfar,någon anledning till att du inte fasar över helt? Jag har ju bara barfat helt i ungefär två veckor.

grandma
2/1/15, 6:04 PM
#3

Anledningen är att jag inte hinner sätta mig in det mer.  Jag är nöjd så här. :)

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2/1/15, 6:10 PM
#4

#2 Visst är Cupcake din fina chokladpadda? Blev lite nyfiken på hur din lilla(stora) Elska ser ut…. =)

grandma
2/1/15, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Elska , som egentligen heter Elsa är en älskansvärd katt. Finns nästan bara 2 lägen. Av och på. Hon låter som ett helt duvslag när hon kurrar.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

grandma
2/1/15, 6:24 PM
#6

Ja där hamnade hon i fel tråd och jag kan inte ta bort den.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
burmamys
2/1/15, 6:26 PM
#7

Hihi där har hon klar likhet med Saga, både det högljudda spinnandet och aktivitetsnivå med endast 2 lägen! =D Tycker de är ganska lika i utseende också, lilac med stora ögon…

burmamys
2/1/15, 6:43 PM
#8

Lika slarvig själv 😯 Jag har hittat ett recept eller vad man ska kalla det som jag tycker är så pass enkelt att jag tror jag kommer orka hålla det: Förbereder små paket med 2-3 kycklinghjärtan och en liten bit kycklinglever motsvarande hälften som jag lägger i folie i frysen. Gör samma med små bitar med ben, just nu har jag lammrevben. Jag har även skaffat Standardt benmjöl ifall det skulle bli svårt att få tag i lämpliga ben längre fram. Sen köper jag olika kött, kyckling, lamm, nöt m.m., och försöker alltid köpa delar med bra fettinnehåll. Frukost brukar de få MUSH eller VoM och ett paket hjärta+lever. 1-2 gånger i veckan får de ett paket med ben, och 1-2 gånger i veckan får de en äggula. That's it. Men det är klart att var och en måste bestämma själv hur hen vill göra. En risk med barf är ju att sen vill katten inte ha den vanliga maten längre så det kanske är klokt att variera lite…

grandma
2/1/15, 6:52 PM
#9

 Jag tycker mina får bra mat ändå och jag har fullt sjå med att barfa mig själv, d.v.s jag kör Lchf för hälsan. 😃

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2/1/15, 7:08 PM
#10

Finns det flera här på forumet som barfar? Någon som hållit på länge?

Sarah-S
2/3/15, 5:41 PM
#11

Jag barfade i 4,5 år när jag hade en katt som inte åt annat, nu kör jag precis som grandma en kombination av lite torrfoder, blötmat, MUSH, råa köttbitar och köttiga kycklingvingar

Enda anledningen till att jag inte helbarfar är att jag är lite lat, men till sommaren kommer MUSH med ett helfoder till katt. Då tror jag att jag kör på det till katterna, min lilla hund äter MUSH B.A.R.F Vaisto och den stora hunden äter Vom og hundemat

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2/4/15, 7:50 PM
#12

Tack för tipset, alltid bra att ha färdiga paket i frysen! Jag tror också att en väldigt viktig vinst med barf är att katterna får utlopp för sitt naturliga ätbeteende (slita i kött och gnaga på ben) och det tillgodoses ju även om man som du och grandma halvbarfar, och undviker spannmål och andra onaturliga tillsatser i den kommersiella mat man har som komplement . 

Jag vill iallafall gärna unna dem det nöjet, se bara på Simon när han fick kycklingvinge senast, vet inte hur tydligt det syns men han var alldeles tårögd och liksom i trans efter att han gnagt färdigt…! =D

Fortsätter väl som jag börjat då, och hoppas att allt går bra!

Sarah-S
2/5/15, 8:31 AM
#13

Ja att ge BARF är det ultimata, det är jag övertygad om så fortsätt du
Dock så är det fortfarande så att många tycker att det är för krångligt så jag hoppas att det blir fler som ger sen när det kommer färdiga helfoder på marknaden

Jag brukar annars starkt rekommendera att man minskar drastiskt på torrfoder och ger blötmat istället, det bästa alternativet om man inte ger BARF.
På mitt jobb har vi goda resultat med blötmatsbehandling på både fetma- och diabetespatienter, men jag fick kämpa i ett par år innan jag fick med mig veterinärerna på samma spår. Nu blir jag allt som oftast inkallad som foderrådgivare till våra patienter 😃

Jag har skrivit 2 artiklar på på sidan om kattutfodring, de är några år gamla men inte så mycket har ändrats

http://burma.ifokus.se/articles/4d71337ab9cb46222104b152-att-inte-ge-torrfoder?articles-3

http://burma.ifokus.se/articles/4d713367b9cb46222704af45-att-utfodra-sin-katt-med-ra-mat?articles-3

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
burmamys
2/5/15, 7:13 PM
#14

Super! Tack så mycket =) Har skrivit en egen liten sammanfattning som jag lagt upp för kommentarer på BARF iFokus, tänkte att det finns säkert flera erfarna där som kan ifrågasätta vad jag uppfattat. Det verkar ju inte särskilt krångligt egentligen, inte så många kategorier av föda, gäller bara att ha koll på hur mycket som är lagom. Om jag fattat det hela rätt alltså =)

burmamys
2/5/15, 7:22 PM
#15

Har läst båda nu, tydligt och pedagogiskt och som du så så är det ju i princip samma info även nu på de hemsidor och forum som jag läst iaf. Om jag läst dessa först hade jag sparat lite tid…

Sarah-S
2/5/15, 8:04 PM
#16

Ja det viktiga är att man håller sig till de rekommendationer som finns angående hjärta och lever, och sen att man varierar köttslag. Minst 3 men gärna flera för att få ordentlig variation

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

mjlee
2/16/15, 1:03 AM
#17

Är avundsjuk på er som barfar, eller ja som har katter som accepterar BARF. Min galning anser att en anständig katt äter inte rå mat 🤪det enda jag kan få i henne är Sheba bitar i sås och grillat kött, kyckling, entrecote och karre samt hennes älskade torrisar. Det är en evighetsdiskussion här hemma om vad Nikita och matte tycker är bra mat.

grandma
2/16/15, 11:32 AM
#18

Hmm Mjlee, Nikita rules. 😃Har du testat MUSH? Det är dags att du pallrar dig hit igen så får du ta med till Nikita och prova om inte annat.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sarah-S
2/16/15, 4:05 PM
#19

#17 Har du provat att tillaga köttet mindre och mindre? Så löste jag det med en katt som gärna åt det kokt/stekt men inte rått

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
2/16/15, 4:45 PM
#20

Ja precis, som Sarah säger gjorde jag med Onyx, sen gillade inte hon allt rått ändå men kyckling och vingar var en favvo. Testa att ge Hennes Höghet Nikita ugnstillagat medium rare nötkött.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
burmamys
2/16/15, 4:54 PM
#21

#17 även om jag inte behövt truga Simon och Saga så tycker jag att Sara S förslag låter bra. Tänkte också på att köttet ändrar smak mer när man steker det jämfört med när man kokar det (har ätit rått kött hos min bror när han jagat). Alltså borde det vara smidigast att välja kokt kött som katten äter, och sedan korta koktiden lite i taget. Bara ett förslag 😊

mjlee
2/16/15, 10:35 PM
#22

Att koka har jag inte tänkt på, ska försöka med att vänja in på det, särskilt om MUSH kommer ut med ett helfoder så man slipper gegget med att laga till själv! Vore finemang. Nikita gillar grillad medium rare entrecote, men nja, det kan hon inte riktigt leva på. Kycklingvingar, kycklinghjärta och annan inälvsmat går bort direkt tyvärr - hoppas MUSH inte smakar det.  Brukar ge henne torkad kycklingfile så hon får använda tänderna lite. Tandborstning går inte direkt bra, Nikita har starka åsikter om det liksom det mesta härhemma 😉Ska ut och se om jag kan hitta lite högrev, vad tror ni om oxsvans, för fett?

burmamys
2/17/15, 7:20 AM
#23

Grillad medium rare entrecote låter som en dyr kattmat 😉

Den del av köttet som är ungskokt, alltså som du haft i ugnen men som hamnar i botten och alltså inte har stekyta, gillar hon det? I så fall skulle jag stycka högrev i lagom stora bitar och packa den tät så att det mesta blir liksom kokat i ugnen, då är det väldigt likt nästa middag som alltså blir högrev medium rare kokt i kastrull. Sen koka med kortare koktid tills du faktiskt inte kokar alls. 

Jag tror det är både gris, kyckling och nöt i MUSH-bitarna, och det ser ut som hyfsat stora (0,5 cm) bitar lever hjärta m.m. Har dock inte smakat själv…

Upp till toppen
Annons: