Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 2609 ggr
burmamys
2015-02-16 18:18

Parningsbeteende hos kastrerade katter

Simon och Saga har en väldigt stark relation, de tvättar varandra dagligen, leker (brottas och jagar varandra) och hänger ihop hela tiden. Idag såg det ut som att de parade sig, 

Simon stod över Saga bakifrån, tog ett stabilt tag om Sagas nacke och drog henne mot sig. Hon lät honom hållas tills deras kroppar var helt nära, då pep hon och vände sig om, och han släppte taget. Hennes svans var hela tiden vänd uppåt och åt sidan. Följande fem-sex minuter följde han henne och gjorde flera försök, de flesta fick han nästan fullborda innan hon vände sig om. Hade inte mobilen nära så jag hann inte fota men blev ju väldigt förvånad. Sedan la de sig en halvmeter ifrån varandra, hennes svans lite uppburrad och båda bara låg helt stilla med benen under sig och liksom varvade ner. 

Är det här vanligt hos kastrerade katter? Ett tecken på tillgivenhet eller borde jag avbryta om de gör detta igen? Vet inte om detta hamnade i rätt kategori nu men hoppas på goda råd!

Annons:
Tjeja
2015-02-16 19:05
#1

intressant.. låter ju liksom inte som kastrerade ha ha.

När var det dem kastrerades då?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

burmamys
2015-02-16 20:04
#2

De kastrerades i början av oktober, då de var 10 resp 11 månader gamla, och har bott tillsammans från slutet av oktober.

burmamys
2015-02-17 07:25
#3

Såhär gosiga var de typ en halvtimme efter så de verkar ju gilla vad de håller på med. Är det lugnt, ska jag låta dem hållas?

Mys i soffan efter sexlekarna =)

Tjeja
2015-02-17 07:45
#4

Det är nog ingen fara med sexlekarna i sig, om nu deras kastreringar bara är korrekt genomförda. Det är mest bara lite märkligt att de så tydligt försöker ha sex tycker jag. Men tja.. jag är ju faktiskt ingen kattexpert så jag kan ha fel. 

För övrigt har de ju hunnit bli "tonåringar" innan de kastrerades och fått fart på sina hormoner ändå. Dessutom börjar det bli vårljus ute nu och många kissar börjar bli "marskatter" (dvs jagar ligg ).

Men i alla fall.. rent bus- och gosmässigt är det ju ingen fara för dem att imitera parning.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

burmamys
2015-02-17 08:16
#5

Jaa du har säkert rätt! Tack Tjeja =)

VildaVittra
2015-02-18 17:09
#6

Det där är ingen fara, jag har haft kastrerade hankatter som turats om på varandra. 😎Låt dom hållas om du själv inte blir störd av det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
burmamys
2015-02-18 18:29
#7

Tack, känns fint att få svar från flera =) Så länge katterna mår bra och trivs med det så är det lugnt för min del. Blev mest väldigt förvånad, trodde det bara var f d avelskatter som kunde hålla på sådär trots att de var kastrerade. Har inte haft katt innan dessa två så hade inget att jämföra med.

burmamys
2015-03-04 17:55
#8

Bildbevis. Suddigt för de drar sig ofta undan när de håller på, men tycker det syns ändå vad de gör. Fångade precis i det ögonblicket innan respektive precis då Saga vänder sig om. 

burmamys
2015-03-04 17:59
#9

Leka med mattan var visst rena rama förspelet… får nog varna för det också 🤔

grandma
2015-03-04 19:02
#10

Hehehe! Safe sex får vi hoppas

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

she-it
2015-08-06 19:47
#11

Svarar också här efter ditt länktips om min kastrerade hankatts eventuella kärlekskrankhet efter hona utanför. Även han har visat parningsbeteende vid et fåtal tillfällen mot min andra kastrerade innekatt. Kärleksbett om halsen tar han ganska ofta. Han visste dock inte EXAKT hur han skulle göra med själva parningen, och så väldigt förvånad ut över att se den lilla piggen som stack ut där nere…:)

burmamys
2015-08-06 20:00
#12

Tänker att huvudsaken är att din kastrerade hona inte mår dåligt av det så hon blir rädd för honom eller så. Saga verkar ju se det hela som en lek, numera verkar hon ofta locka och reta honom tills han blir upphetsad och börjar gny och pipa och gå efter henne och ta nackbett och dra henne till sig och jucka.  Då stoppar hon honom och han har aldrig försökt tvinga henne utan då backar han, gnyr och piper och sen, om hon ger signal, försöker han igen. Men, det här beteendet kommer nog att avta med tiden!

she-it
2015-08-06 20:44
#13

Nej hon verkar inte ha något alls emot det, men det har bara hänt vid enstaka tillfällen som sagt, inget de gör dagligen. Däremot har HON ett speciellt beteende som inte ens uppfödaren känner igen, hon sitter på min mage och mjölktrampar OCH juckar samtidigt då och då?

Annons:
Upp till toppen
Annons: