Annons:
Etikettutställning-pälsvård-och-andra-tips
Läst 3509 ggr
burmamys
2015-02-25 13:56

Simon och Sagas första utställning

Nu har matte anmält Simon och Saga till en utställning! Tänkte använda denna tråd för att berätta om förberedelserna, och såklart själva utställningen! 🙂

Jag besökte kattutställningen i Örebro 8 februari för att se hur det går till på en kattutställning, och tycker det verkade ganska lugnt och trevligt. Vill inte utsätta mina pälsklingar för onödig stress, så jag hoppas även den utställning jag anmält dem till blir lugn och mysig. 

Jag är lite kluven till det stora fokus som ofta läggs på utseendet under en utställning, tycker inte om när raser formas efter osunda extremtypade ideal. Men är absolut för att utställningarna fungerar som kontrollmekanism för avel så att djuren är friska och hålls inom rasens standard. Allt hänger alltså på att idealet inte förändras till något osunt (de flesta raser är ju "bondkatter" från olika delar av världen). 

Så nu har jag i alla fall bestämt mig för att ställa ut Simon och Saga. Vem vet, de kanske gillar att få massa uppmärksamhet? Ska i alla fall göra mitt bästa för att de också ska få en mysig dag.  Efter att ha läst inbjudan och kollat sveraks info om utställning och ett par bloggar anmälde jag båda katterna till samma dag, de gör ju allt tillsammans så jag tror det är bäst att de får göra detta tillsammans också. 

Såg att att reg.nr och EMS-kod står på stamtavlan, och att det är bra att kolla uppgifterna på matte i sveraks ID-register. Ska vaccinera dem i god tid. Och fixa lite saker till själva utställningen. Men det tar vi sen…

I Örebro såg jag att domaren ofta hade en liten fjädervippa som hen använde för att fånga kattens uppmärksamhet. Ehh alltså för att titta på domaren, inte för att attackera den hämningslöst! 

 Spännande med utställning, javisst, men tänk om de attackerar domarens fjädervippa ha ha! 😂 Hur skulle ni göra för att träna katterna att uppföra sig fint på domarbordet?

Annons:
grandma
2015-02-25 14:13
#1

Klart de försöker attackera men alla domare använder inte fjädervippa. 😃.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-02-25 16:24
#2

Okej va bra! Men OM fjädervippan kommer fram så blir det jätteroligt! =D

burmamys
2015-02-26 18:36
#3

Idag har Simon och Saga varit hos veterinären för att få sin vaccinering. Veterinären kollade även tänder och klor och så, och tyckte de var jättefina! Saga hälsade blygt på veterinären och lät honom pyssla med det han ville. Simon var lite mer misstänksam, grävde ner klorna i dynan i sin bur och la sig platt som en padda. Ville nog helst sjunka ner igenom dynan, men lät ändå veterinären hållas när han petade och joxade. Skönt att han är en sån snäll kille! 

När man varit såhär duktig behöver man ju få en belöning. Matte hade liksom räknat med det i förskott, och tinat en stor, härlig kycklingvinge som serverades med lite lever och några hjärtan. 

Veterinären hade sagt att de kunde bli lite trötta av vaccineringen, men det märkte jag inte så mycket av. De lekte en stund på balkongen innan middagen, brottades och tvättade varandra som vilken vanlig dag som helst. 

Men efter dagens alla äventyr, och en stadig middag, somnade i alla fall Saga i mattes famn ❤️

Känns fint att vaccineringen är avklarad, och att veterinären var så nöjd med dem!

Sarah-S
2015-02-27 10:45
#4

Jag har också anmält till söndagen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-02-27 11:19
#5

Härligt! 😃

burmamys
2015-03-10 07:51
#6

Jag hoppas det blir många burmor i Västerås när jag ska ställa ut Simon och Saga! Hörde att det bara var fem burmor på utställningen i Solna nyligen, visserligen blir det enklare att "lyckas" inom sin ras med så få medtävlande, men det är ju inte därför jag vill ställa ut dem. Vill bara få en bedömning, och testa lite vad det innebär att ställa ut sin katt, och se hur de upplever det. 

Så jag hoppas att det blir många burmor i Västerås 2:a och 3:e maj!😃 

Vi kommer att vara där den 2:a maj, på lördagen. Jag valde dag för att kunna ha en ledig dag innan, för förberedelser, och en ledig dag efter, för att ta det lugnt hemma med katterna. Men jag hoppas det blir massor med burmor båda dagarna! 😂

Information, inbjudan och anmälan till utställningen hittar du här:

http://www.vasteraskattklubb.se/utstallning/vrk-utstallning/

Hoppas vi ses! 🙂

Annons:
grandma
2015-03-10 09:20
#7

Jag kanske kommer båda dagarna 😃.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-03-10 16:55
#8

Underbart! Hoppas det blir så!

burmamys
2015-03-28 10:49
#9

Då har bekräftelsen kommit om att Simon och Saga är välkomna till utställningen i Mimerhallen i Rocklunda här i Västerås, och vi ställer upp i klass 10 🙂

Fri burplacering inom kategori, och man ska ta med stamtavla, vaccinationsintyg,  kastreringsbevis och utskrift av bekräftelsen. Incheckning och veterinärkontroll kl.07.00-08.30 så det blir tidig morgon! 😴

Tycker det är bra att det finns jourtelefon, billigt fika och erbjudande om hjälp med sand, presentation av katten m.m. Jag kommer ta med mig min pewee-pellets och en liten låda. Verkar som att jag får låna burskynke (🌺), och så ska jag ta med filtar som katterna känner sig hemma i (blir nog de grå yllefiltarna ni sett på massor av bilder här) och mat- och vattenskål. Deras råkost i en liten kylväska, och matsäck åt mig själv så det inte bara blir kaffe och smörgås hela dagen.  

Väldigt tacksam också för support och hjälp från alla snälla människor! ❤️

Hoppas på att få lite handledning på plats eftersom detta är min första kattutställning, och det verkar vara en del att hålla reda på när man är på plats, både veterinärbesiktning, incheckning, fixa och inreda buren och förbereda katterna. Fixa med att tömma låda och äta och kanske ta en promenad med katterna så de slipper sitta stilla en hel dag. 

Hoppas mina busfrön också kommer att gilla utställningen!? 🤔 Just nu behöver jag väl träna båda på att attackera fjädrar lite mera stillsamt hehe, och träna Saga på att acceptera att bli buren en stund utan att få fnatt och klättra runt på mig, och Simon på att våga stå upp och se sig omkring istället för att inta paddposition och gräva fast klorna i underlaget… 😂

Det här ska verkligen bli jätteskoj! 😃 Eller hur katterna…? 

burmamys
2015-03-28 11:17
#10

En minut senare sitter de nöjda på varsin utsiktsplats och tittar på varandra. Utställning? Jo det blir nog jättebra! 😍 

Sarah-S
2015-03-29 08:49
#11

Synd att vi ställer olika dagar annars hade hag gärna funnits till hands med tips men tror du kommer få den hjälp du behöver av burmautställarna på plats. Vi brukar ha fin sammanhållning inom rasen Jag är kategoriskt emot all form av koppelpromenad på golvet under en utställnkng Om man nu inte vill vara säker på att få med sig varenda smittämne i lokalen med sig hem 😉

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-03-29 12:02
#12

Ja jag tror (hoppas) det kommer ordna sig! Tack för erbjudandet! ❤️

Hmm okej, men hur brukar du aktivera dina katter då? Har svårt att tänka mig att särskilt Saga kommer att acceptera att sitta i princip stilla en hel dag.  Och buren är ju lite för liten för att lekas i. Även om de säkert är ganska spaka ett tag och bara tar in alla intryck så tror jag det kommer bli långtråkigt efter ett par timmar…? Eller…? 🤔

Sarah-S
2015-03-29 12:39
#13

#12 Jag aktiverar dem inte, de ligger och spinner/sover eller sitter och tittar på publiken mellan bedömningarna.

Sen leker de ur sig energin när vi kommer hem, allra roligast är dock hotellvistelse

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
grandma
2015-03-29 14:03
#14

När man är borta så ligger ju en katt och sover större delen av dagen, så även burmor även om jag kan se spår av hyss ibland. Tror dock att tokracen sker när man är hemma.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-03-29 15:25
#15

Okej men när jag varit hemma hela dagen eller nästan hela dagen, då är det snarare så att de vilar en stund efter frukost, sen är de igång och vill gå ut på balkongen, leka m.m., sedan vilar de en stund mitt på dagen och så en stund på kvällen. 

Vilostunderna brukar vara ungefär 1-2 timmar, och däremellan är det full fart och om matte är för tråkig och t ex håller på med datorn, ja då brukar Simon alltid säga till. Saga är annars den som är mest rastlös, hon går runt och ropar/skriker om det inte är tillräckligt spännande. Och hjälper inte det så attackerar hon Simon lekfullt tills de jagar varandra runt runt med uppburrade svansar… 😃 Brukar bli minst ett race på dagen och ett på kvällen, om jag inte lyckas aktivera dem med fjäder/ boll/ bird eller motsvarande. Dessutom "hjälper" de ju mig med ungefär allt jag tar mig för.

Vet inte om de är normalaktiva eller väldigt aktiva, men jag har svårt att se hur de ska kunna trivas med att bara vara stilla en hel dag, även om det såklart finns mycket att titta på, både andra katter och besökare. Vi får väl se hur det går… 😉

grandma
2015-03-29 18:29
#16

Tro mig, har aldrig träffat en mer aktiv burma än Cupcake. Hennes mamma kallas ju för Rally.  Det går hur bra som helst. Sen är de annorlunda för att det är en ny miljö och du behöver definitivt inte träna på att de inte ska attackera fjädervippor för hårt. Tycker inte domarna använder det så mycket på burmor. En del inte alls. Burmor vet när de ska uppför sig också. 😉Du kan träna deras uthållighet genom att bära omkring på dem i visningläge.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-03-29 18:38
#17

Aha okej då litar jag på det! Får väl kalla dem Cupcake Rally och Saga Speed =D Tack grandma

Sarah-S
2015-03-29 21:39
#18

Även Rally fungerar bra på utställning utan aktivering. Men där råder det vippförbud och det ber jag domaren om direkt när jag kommer fram, hon ballar ur fullständigt nämligen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
2015-03-29 21:43
#19

Eftersom min nästan döva granne under mig undrar om jag håller på och möblerar om på sena kvällar så kan du tänka dig hur det låter. Men på utställning är det lugnt förutom i början när hon vänder upp och ner på toalådan och häller ut sitt vatten.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-03-29 22:24
#20

Åh va bra att man kan be om att slippa vippan på domarbordet! Lite skönt att veta också att det finns fler jakttokiga "out there" =) Haha stackars granne! Cupcake är ju så charmig! Kan det va en tyst protest mot risk för tristess? =P Och tack snälla för att ni orkar svara på mina frågor! Känns klart bättre nu

Annons:
burmamys
2015-04-12 10:54
#21

Jag har börjat fundera på hur man bäst förbereder sin burma för utställning, har fått lite tips av grandma (Tack 🌺 ) och hittade detta på katter.nu:

http://www.katter.nu/utstallningspreparering/

Skrolla ner så finns en beskrivning specifik för just burma! Tycker ni att den stämmer? Skulle ni vilja lägga till eller dra ifrån något?🤔

Jag har funderat lite och bestämt mig för att skaffa ett milt schampo, ett sämskskinn, och till och med en glansspray… 😞 Jag som egentligen inte vill greja för mycket blev lite feg och tänkte att jag kanske bara gör detta en gång, och då vill jag känna att jag gjort mitt bästa med att förbereda och presentera katterna s bra som möjligt!

Ska även skaffa två igloos, så att katterna kan gömma sig var för sig om de blir oroliga eller tröttnar på alla intryck. En feliway spray kan nog också vara bra att ha, både för att skapa positiv betingning av deras igloosar innan utställningen, och för att bidra till lugn känsla i buren.

Såg dessa och tycker de passar både i storlek och färg! Den stora chokladfärgade till Simon och den lilla rosa till Saga. Köper båda från kattprodukter.se eftersom de är klart billigare på båda storlekarna. 

http://kattprodukter.se/sovplatser/kattigloo-minou-41-x-30-x-50-cm/

http://www.supercat.se/baddar/kattigloo/minou-cuddly-cave-lilac-1.html

Så… min plan just nu är att följa tipsen från katt.nu, och bada mina små ligister någon vecka innan utställningen, och så klippa klorna ett par dagar innan. Naturligtvis putsa öron, ögon och nos med fuktig bomullsrondell, och så ha i lite glansspray (man sprayar i sina händer och sen stryker man mothårs) och slutligen torka/putsa med sämskskinn. 

Klippa klorna är något jag brukar göra lite i taget, tar en-två tassar åt gången när katten är lugn och vilar (men inte sover). Simon brukar ofta men inte alltid acceptera att jag fortsätter och klipper alla klorna, men Saga brukar bli otålig ganska snabbt, så på henne blir det en-två tassar i taget.

Det enda jag oroar mig för är att särskilt Simon kanske blir rädd när han står på domarbordet med bara främmande människor omkring sig, och att Saga ska vrida sig ur assistenten som bär henne eller smita från domarbordet eller attackera domarens fjädervippa…! Använder nu våra promenader till att träna dem på att vänta och stanna (istället för att snabbt ila tillbaka till dörren) när det kommer någon läskig människa, hund eller bil. Det går ju framåt!👍

Räknar med att få lite olika omdömen på dem, eftersom de ser så olika ut, och den biten är bara spännande på ett positivt sätt. De ska ju inte gå i avel så finns ingenting som står på spel här, bara bonus och roligt om de får några positiva omdömen! 🙂

Ser verkligen fram emot detta så jag ska nog beställa prylarna nu!😃

ilgaliljenberg
2015-04-12 16:35
#22

Burmapälsarna kan vara väldigt olika. En del blir bra efter en vecka medan andra behöver 2 veckor på sig för att lägg sig fint och ej vara för fluffig.

Kan vara bra att provbada i god tid innan utställning så att man vet vilken sorts päls man har på sin katt. OBS! Vissa ska alls INTE bada ngn dag innan utställning. Det blir katastrof!!! Dvs igelkottspäls.

Ibland räcker det att ta en av ljummet vatten fuktad frottehandduk och dra igm pälsen mothårs.

grandma
2015-04-12 18:14
#23

Jag fuktar en mikrotrasa och tvättar katten med den. Har aldrig använt shampoo utom när kattungarna trampat omkring i bajset och då har det varit på underkroppen, ben och tassar. Det gör jag några dagar innan utställningen. Jag kollar öronen och tvättar lite om det behövs. Burmaögonen är ju som de är och de är det viktigt att ha koll på precis innan man ska upp till domarbordet. Jag brukar också putsa henne med ett sämskskinn och direkt innan vi ska upp får hon lite shine spray som jag först gnider in i mina händer och sen drar över pälsen. Hon får inte bli blöt.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-04-12 20:45
#24

Tack så mycket ilgaliljenberg och grandma! 🌺 Okej då ska jag alltså inte bada för nära inpå, om jag beställer sakerna nu så borde det gå att bada dem nästa helg? Hoppas jag inte får två igelkottar efter badet! 😮😂 

Har tänkt beställa ett väldigt milt schampo, så jag hoppas att det går bra.  Jag uppfattar det som att Simon har lite tjockare och tätare päls än Saga, men med tunnare strån. Men Sagas päls har lite mer "stuns" alltså den böljar mer när man smeker längs ryggen eller sidan, hon kanske har lite underull? Eller mer underhudsfett? Hoppas att just dessa två inte förvandlas till igelkottar… 🤔

Jag har försökt träna Saga på att bli buren, så som jag uppfattat att man ska bära dem, med benen ihopsamlade i händerna och katten nära kroppen. Resultatet är varierande… väldigt humörberoende, men det tålmodiga humöret brukar räcka i ungefär tre minuter. 🥵 Tips?

ilgaliljenberg
2015-04-13 01:08
#25

Vet man inte hur ens burmas päls blir efter bad, så bada 2 veckor innan utställning. Sen ska det klappas extra mkt så att pälsen får litet av händernas fett. Badet avfettar deras pälsar, därav igelkotten. Sämskskinn jobbar du också med, som Grandma säger.

Man kan även "karda ur" deras pälsar om de har mkt underull. Med gummiskrapa eller furminator (litet dyrare och den kan du vänta med om du inte vet om du ställer ut mer i framtiden).

Inredningen i buren kan göra deras pälsar elektriska, speciellt om det är kallt i utst.lokalen.  Därför är det bra med skynken i bomull.

Ha ett eller två fingrar mellan kattens framben och de andra fingrarna runtom. Blir katten för sprallig kan du låsa dess framben. Obs! Man ska inte hålla en burma för hårt, måste du det, så lossna på greppet så fort det går. Annars kan den få panik.

Bakbenen kan du låta vila i din handflata, dvs katten sitter i din hand.

burmamys
2015-04-13 08:35
#26

Tack så mycket för hjälpen!

burmamys
2015-04-13 08:45
#27

Nu skrev jag ett långt svar i mobilen men det kom tydligen inte med så jag gör ett nytt försök…

Ska absolut bada dem två veckor innan utställningen. Det brukar bli mycket klappande och gosande här (kanske inte så förvånande?) och jag kan tänka mig att en extra äggula och lite extra mycket fett i maten också kan hjälpa till att återfetta "inifrån". Nu känns det okej att bada dem! 🙂

Jag brukar hålla dem precis så som du beskriver, får väl fortsätta att träna då. Har märkt att det går lite bättre när mina armar är korsade runt katten, så att om hon har huvudet åt vänster, då ska min vänstra hand hålla hennes bakben och min högra ska hålla hennes framben. Vi tränar vidare… 😉

Annons:
grandma
2015-04-13 09:50
#28

Funkar det inte så är det ingen katastrof. Viktigt bara om ni ska upp till nominering att du håller katterna så att du inte visar deras magar. Man kan behöva byta grepp ibland men många katter blir lite mer spaka av allt som händer runt omkring. Det går säkert bra. Jag övar med Elska men hon är stel som en lyktstolpe och tittar ner i golvet hela tiden. 😃

Tänk på att inte stå alltför nära andra katter.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sarah-S
2015-04-13 16:39
#29

Här är lite bilder på när jag håller mina katter.
Den bruna katten Ed, pappa till Elska, tycker inte om att sitta samlad med frambenen så han får hänga med dem istället .

Förberedelserna jag gör är att torka ur öronen, klippa klor och våttorka med microfiberduk
Använder sämskskinn eller svettiga händer som preparering på utställningsdagen. Ibland Jean Peau Shine Spray om det behövs lite extra (ffa på de bruna som man kan få att skina så fint)

Ingen av mina katter badas inför utställning men efter, om det inte är kort tid till nästa. Jag ger det minst 3 v mellan bad och utställning även om de har olika pälsar som säkert skulle klara av bad men jag ser ingen anledning

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-04-13 20:33
#30

Åh va bra med alla konkreta råd! Jättebra med bilder också =) Verkligen toppen att ni finns och hjälper till!!! ❤ Jo minns nu att du skrivit förut Sarah-S om att det är viktigare att bada efter utställningen än att bada före, för att bli av med eventuella smittämnen. Ska fundera på det, blir ju lite väl mycket att bada både före och efter.

ilgaliljenberg
2015-04-15 01:45
#31

Olika erfarenheter av olika katters beteende på utst. Det går heller aldrig att förutsäga hur ens katt ska uppföra sig på utst, då katt hemma är en sak och katt på utst en helt annan sak.

Jag har inte bara erfarenhet av mina egna burmors beteende som jag ställt ut i mer än 30 år, inte samma, hihi. Utan jag har även gått assistent i tidernas begynnelse och en del burmor gillar inte att hänga löst med frambenen som bruna burman i # 29 ovan. Då är en säkrare metod att hålla frambenen i handen som också visas i # 29. Speciellt som det är burmornas första utst och då de är vuxna på sin första utst.

När det gäller bad, om man ska eller inte, beror på pälsens kondition. Annars kan det vara bra att bada efter, men bad skyddar inte mot virus som flyger runt i luften.

Sarah-S
2015-04-15 08:14
#32

Det viktigaste är att man håller katten så att den känner sig trygg och bekväm på sin första utställning. Och så att den inte smiter 😉
Även om det skulle innebära att det ser mindre korrekt ut, förhoppningsvis har man en domare som tar hänsyn till att man är nybörjare och att man kommer tillbaka fler gånger

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-04-15 11:17
#33

Ja tror ni båda har rätt - viktigast att katten känner sig trygg och blir hållen på ett sådant sätt att den inte kan smita 🙂

Sealle
2015-04-16 20:32
#34

Kan bara flinka in och säga att en gång under Dexters liv så badade jag honom. Blev dock inget bra av det, pälsen blev hemsk och förlorade sin silkeskänsla och "fluff"/tjockhet. Så det gör jag inte om 😂 Sen har jag ju inga planer på att ställa ut honom så på honom "behövs" det ju inte heller.

Lycka till och hoppas det går bra för er! 😃

Annons:
burmamys
2015-04-16 21:40
#35

Tack så mycket Sealle! =)

burmamys
2015-04-23 12:23
#36

Äntligen har alla prylarna som jag beställde för en och en halv vecka sedan kommit, och naturligtvis gick jag iväg direkt och hämtade dem!😃

Första paketet, med en igloo och Feliway, kom efter bara två dagar alltså på måndag förra veckan. Resten kom idag… 🤔

Nåja. Nu har jag alltså laddat med dessa prylar: Ett milt schampo, mikrofiberduk, sämskskinn, Feliway och glansspray.

Det är väl för sent för att bada på riktigt nu, så jag nöjer mig med att torka av dem mothårs med fuktig mikrofiberduk, och sen dra sämskskinnet medhårs. Och så gnugga lite glans i händerna och smeka dem medhårs när vi är där, som extra finish. Kanske kan vara en bra idé att bada dem efter utställningen istället?

Katterna fick naturligtvis inspektera sina nya fina igloos! Simon fixade jobbet!👍

Sedan ställde jag Sagas igloo i fåtöljen och Simons igloo i den gråa soffan. Båda är nu testade och godkända!🙂

Nöjdaste blicken med halvslutna ögon är så fin på burmor! Saga bjöd på en nöjd grym burmalook i soffan och Simon gav mig burmalooken på balkongen, med rumpan i solen och huvudet i skuggan😍 Kan det bli bättre?

Tänkte preppa dem som om det var utställning en gång först för att se hur de blir, men det tar vi en annan dag!

Något jag missat som jag borde fixa eller tänka på?

Sarah-S
2015-04-24 08:42
#37

Ett litet tips på utställningsdagen: Preppa inte för lång tid innan bedömning, många burmor tvättar sig mycket noggrant och ser då vattenkammade ut när de kommer upp till domaren. Jag gör det precis minuten innan vi går fram

Är det silikondroppar så var mycket återhållsam med mängden!! typ en halv droppe räcker och gnugga ut det i händerna ordentligt innan du klappar katten så att det inte blir för mycket på en fläck när du börjar klappa i pälsen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-04-24 17:05
#38

Tack så mycket, ska göra så!

grandma
2015-04-25 14:16
#39

Och pussa dem inte om du har Lypsyl eller läppstift.  💋 😃 Vad har du fått för domare?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-04-26 09:33
#40

Haha ingen fara!😉 Pussar inte på dem egentligen, bara klappar/smeker och kliar bakom öronen, typ. Däremot brukar ju Simon hälsa nos mot näsa när han vill uppmärksamma mig på något, få lite bekräftelse/trygghet, eller när han är extra nöjd antingen med mig eller med sig själv!😍 

Har ingen koll alls på olika domare men tittade nu på hemsidan, där står det att Jörgen Billing, domare för kat III, lämnat återbud och att Elin Hoffner kommer att ersätta honom. Och så är det två "allround" domare, Veiko Saarela och Marie Westerlund. Men har som sagt ingen uppfattning och tänker att jag kan ju ändå inte påverka vilken domare jag får men hoppas de sköter sitt uppdrag bra och är snälla med katterna! 😃

burmamys
2015-04-26 09:51
#41

Packlista till fredag då:

  • Simon och Saga i varsin transportbur

  • Stamtavlorna med intyg på vaccinering och kastrering

  • Bekräftelse på inbjudan

  • Två igloos

  • Burskynke

  • Låda med pewee-pellets

  • Två matskålar, vattenskål

  • Handdukar (svarta) att ha på burgolvet under filtarna

  • Grå filtarna

  • Handdukar (vita) att ha på burtaket under takskynket

  • Mikrofiberduk, sämskskinn och shine spray och bomullsrondeller och koksalt

  • Kylväska med lunch och middag (kött, hjärtan, lever) till katterna och lunch och middag till människor (måste komma på något bra här som inte behöver värmas men som mättar bra!).

  • Kaffetermos och extra kåsa/kopp

  • En eller två fällstolar för att kunna sitta vid burarna, så katterna känner sig trygga.

Har jag fått med mig allt nu? Tycker ni att något saknas? Ska jag skriva ut någon liten skylt med deras namn att fästa på buren? Något annat…? 

Tack för att ni finns!🌺

Annons:
burmamys
2015-04-26 10:00
#42

Gick in på länken "för utställare" och där står det mer om domarfördelning:

Ulrika Eriksson
ABYBRI ns 21 33, n, g, h, n 22, a 03, f 02 62, g 03, BUR a, b, f, g, h, CRX Grupp 1, Grupp 4, RUSOLHOSHn, n 24, b 24, e 03, SIA n, c

Elin Hoffner
BEN n 22, n 24 32, BUR n, c, d, DRXEURMAUOCISOKSOMSPHKat III: KULL, SENIOR, Huskatt: VETERAN

Alltså blir Simon bedömd av Ulrika Eriksson och Saga blir bedömd av Elin Hoffner. De verkar ha lite olika raser tilldelade så de kanske har lite olika inriktning i sitt arbete? Blir spännande det här…!

burmamys
2015-04-26 10:02
#43

För er som ställer ut på söndagen är det tre olika domare som bedömer burma:

Marteinn Tausen
BEN n 24, BUR n, b, EURSOMBALOSH w 64, n, h, SIA n, f, Kat II: KULL

Ulrika Eriksson
BEN n 22, n 24 32, BRI w 62, c, f, n 24, a 24, h 24, ns 22 64, d 03, b 21 33, BUR c, d, CRX Grupp 3, Grupp 5, Grupp 6, Grupp 8, DRXOCISPH

Elin Hoffner
ABYBMLBRI n, e, n 23, b 24, d 24, f 24, ns 24 64, a 03, f 02 62, g 03, BUR a, f, g, h, j, CRX Grupp 1, Grupp 2, Grupp 4, DSPRUSHCS d 09 22, f 09, g 09, n 09, n 09 24, Kat III: VETERAN

burmamys
2015-04-28 12:57
#44

Uppdaterad packlista till utställningen på lördag:

  • Simon och Saga i varsin transportbur

  • Stamtavlorna med intyg på vaccinering och kastrering

  • Bekräftelse på inbjudan

  • Två igloos och Feliway och en leksak

  • Burskynke och fjäderlina att hänga upp det med

  • Låda med pewee-pellets och spade och påsar till lådrens (kiss o bajs)

  • Två matskålar, en vattenskål

  • Handdukar (svarta) att ha på burgolvet under filtarna

  • Grå filtarna

  • Handdukar (vita) att ha på burtaket under takskynket

  • Mikrofiberduk, sämskskinn och shine spray och bomullsrondeller och koksalt

  • Kylväska med lunch och middag (kött, hjärtan, lever) till katterna och lunch och middag till människor (måste komma på något bra här som inte behöver värmas men som mättar bra!).

  • Kaffetermos och extra kåsa/kopp

  • En eller två fällstolar för att kunna sitta vid burarna, så katterna känner sig trygga.

  • En liten skylt med info om Simon och Saga?

Nu hoppas jag att listan är komplett! Tacksam om någon vill kolla om jag missat något, eller om jag bör hoppa över något!🙂

Sarah-S
2015-04-28 20:39
#45

Rent krasst så har du bara katten och stamtavla/vaccinationsintyg med dig så kan man köpa eller låna resten ;) Min packlista ser ut så här: Katt Stamtavla Bekräftelse Burskynke, filt, sovpåse Kattlåda, Toalätt papperspellets Skålar, foder och vatten Necessär (bomullsrondeller, koksalt, sämskskinn, pincett, shine spray, sax, buntband, nummerlappshållare, tops, Eye envy) Liten handduk Stol Matsäck

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
2015-04-28 20:42
#46

Alla domare som dömer kat III har samma utbildning. Erfarenhet kan såklart skilja. Och även vilken ras domare själv föder/har fött upp Elin Hoffner är burmauppfödare, Ulrika Eriksson föder upp brittiskt korthår. Martein vet jag inte så mycket om då jag bara haft honom en eller två gånger på över 10 år som utställare

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-04-28 21:29
#47

Tack så mycket för hjälpen Sarah! =)

ilgaliljenberg
2015-04-30 16:14
#48

Martein kommer från Island och är en mkt grundlig domare. Ser det mesta. Han gillar inte knickar och drar cert för stora sådana för fertila burmor.

Sedan växlar domarsmaken, vad de anser är viktigt. Även om det är samma standard. Kompletterar Ilga med mer än 30 år som utställare.

Annons:
burmamys
2015-04-30 16:33
#49

Tack så mycket Ilga! =)

Sarah-S
2015-05-02 20:54
#50

Jag är nyfiken på hur det gick för er idag?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-05-04 09:37
#51

Det gick bra!😃 Mina föräldrar hjälpte mig, både med bilskjuts dit (har ingen bil) och så var de med under dagen och hjälpte till och höll mig sällskap. Vi vaknade tidigt på morgonen, packade ner alla prylar och katterna och åkte till Mimerhallen. Först tog vi bara ut katterna och gick till veterinärkontrollen. De kollade snabbt igenom genom att känna på kroppen och sen titta på kattens ansikte och ögon. Några sekunder. Det var fri burplacering inom kategori, så så snart vi sett var kategori III var placerad så hämtade vi all packning och gick dit. Vi hade bokat en dubbelbur, så vi vek undan mittplattan och la i handdukar och den grå filten på botten, hängde upp burskynket runtom, la i lådan med pellets och två igloos, och sist handduk och burskynke på taket. Allra sist släppte jag in katterna.

Simon dök genast ner i största igloon och stannade där, till synes livrädd. Saga däremot såg sig omkring och kontrollerade allt i buren noga innan hon kröp in hos Simon, tvättade lite liksom för att lugna honom och sedan lade sig tillrätta.

För att klura ut när katterna skulle bäras fram till domarna köpte jag katalogen, där alla katter stod listade. Bläddrade fram till Burma och så hittade jag Simon och Saga, och det var som väntat Ulrika som skulle bedöma Simon och Elin skulle bedöma Saga. Kollade i början av katalogen på vilka raser och färgkombinationer domarna skulle titta på, och i vilken ordning. Saga var först på tur. Frågade för att vara säker, och det var väldigt lätt att få hjälp av alla runtomkring!

Eftersom det var deras första utställning ville jag att de skulle få tid att se sig omkring innan bedömningen, så de skulle hinna lugna ner sig och bli mer bekväma med situationen. Så jag plockade ut Saga och satte henne i famnen en knapp timme innan det var dags. All preparering fick ske nu också, eftersom det var omöjligt att hinna sådant hemma på morgonen. Lite knepigt att få tag i bomullsrondeller och lilla termosen med ljummet vatten och så med en nervös Saga i knät, men hon höll sig hyfsat stilla och mamma var till hands och räckte mig saker. Efter prepareringen tog jag Saga i famnen och gick sakta bort till stolarna framför domarbordet, och satte mig där med henne så hon fick se andra katter bli bedömda innan det var hennes tur. På väg dit hann hon klättra upp på mina axlar en gång, men jag lyckades fånga henne, och väl på plats satt hon lugnt och stilla i mitt knä.

Saga skötte sig exemplariskt på domarbordet, och Elin Hoffner som bedömde henne berättade utförligt hur hon uppfattade henne och gav Saga väldigt fina omdömen! 

Bedömningspapperet som Saga fick ser du här! Nästan allt på Saga var fantastiskt fint, feminint och helt korrekt! Domaren Elin avslutade med att säga att hon kanske ville bedöma henne igen? Blev osäker på om hon menade en bedömning efter t ex alla lila burmor (hon hade gjort så efter alla bruna) så jag frågade en assistent men han sa att hon menade nominering till panel (!) och att det skulle ske efter att hon gått igenom alla katter som hon skulle bedöma! Wow!!!😎 Så vi gick tillbaka till buren och Saga kröp in hos Simon en stund.  

Sedan var det Simons tur. Stackars Simon tyckte inte alls om att vara utanför buren. Han ha sig platt som en padda i mitt knä, och höll krampaktigt med tassarna runt mina ben. Lyckades på något vis preparera honom ändå och bar en tight kramande Simon till domarborden, och satte mig ner en stund, precis som jag gjort med Saga. Simons tidigare matte Swea var där, så Simon hade henne på ena sidan om mig och min mamma på andra. Det hjälpte ändå inte, istället för att se sig om tryckte han in huvudet i min jacka och försökte vara osynlig. Men bakom oss satt en liten blå burmaflicka, och efter en liten stund var det helt okej att kika på henne. När burmaflickan bars fram till domarbordet fick han lite panik igen tills jag vände honom så han fick fortsätta titta på henne. Sedan var det vår tur. 

Simon intog paddposition och kröp mot matte så fort han fick chansen…😕Domaren Ulrika lyfte upp honom och sa att det här var den största burma hon sett! 

Simon var ju korrekt på alla punkter och hade väldigt fina uttrycksfulla ögon och väldigt fin glänsande chokladpäls utan underull, men hon tyckte han kunde gå ner ett halvt kilo för att bli mer elegant. Han fick sitt cert men skulle inte gå till nominering, av den orsaken. Nöjda gick vi tillbaka till buren, Simon med ansiktet intryckt i min jacka och båda tassarna runt min hals.  Så nu hade båda katterna fått sina cert och vi kunde ta det lugnt ett tag tills det var dags för nomineringarna. Vi passade på att äta lite, och jag hämtade katternas bedömningssedlar (de läggs fram i små lådor med domarnas namn på) och köpte deras CAP-rosetter för 20 kr styck. Det är ju ändå första utställningen!

Simon la sig allra längst bak i bruna igloon, så långt bak att den nästan tippade över (du kanske ser att den lutar betänkligt?). Saga kröp in och la sig på honom och tvättade och tvättade. Det var verkligen tydligt att Simon inte alls uppskattade att vara i en stor hall med massor av katter och främmande ljud. Stackars! De fick en gemensam rosett av Swea, hon hade tagit med sig den för att de skulle få en rosett oavsett hur det gick idag. Så snällt! ❤️

Sedan var det plötsligt bråttom att ta Saga till nomineringsbedömningen! Saga lät sig snällt bäras, nu kände hon igen sig och tittade väldigt nyfiket på alla katter vi passerade. Efter att ha tittat och jämfört Saga med en lite äldre Somali landade det i att Saga fortfarande är ung och behöver utvecklas lite mer och att nomineringen till panel därför gick till Somalikatten. Ärligt talat kändes det lite skönt att kunna varva ner och ta det lugnt istället för att förbereda en lite mer utmanande panelbedömning på deras första utställning… 

Saga chillade i rosa igloon ett tag, och Simon fick bre ut sig i den bruna. Vi människor kunde prata med nyfikna besökare som funderade över vilken sorts katt de ville ha. Saga ställde upp och charmade alla hon mötte (minst två bestämde sig för burma efter att ha träffat Saga)! 

Efter en stund, när hon tyckte det räckte, hoppade hon ner i Simons igloo, och så tvättade de varandra och somnade tillsammans. Jag har hört att katter kan bli ovänner under en utställning, och att man alltid ska vara beredd att kunna skilja på dem om det skulle behövas. Därför känns det extra fint att de här två fortsatte att vara snälla med varandra! ❤️

Väl hemma började Simon attackera båda igloos (men mest den bruna han legat i) så dem har jag plockat undan ett tag. Ska testa att ta fram dem om någon vecka och ha i lite Feliway och se om han kan acceptera dem då. 

Nu ska vi ta det lugnt ett tag, blir inga utställningar på en gång iallafall eftersom Simon tyckte det var så otäckt. Men Saga verkade mest nyfiken, och båda fick ju fina omdömen, så om ett halvår eller så kanske vi testar igen? Men då får Simon banta lite först… Nej oroa dig inte, klart du ska fortsätta äta lika god mat, vi ska bara minska portionerna pyttelite, du kommer inte ens märka nåt!

burmamys
2015-05-04 09:52
#52

Nu så här ett par dagar efter kan jag säga att det var spännande att få en bedömning på katterna, roligt att se många andra katter och prata med deras ägare. Det var väldigt väldigt lätt att få hjälp med allt möjligt och alla var väldigt trevliga och vänliga. Dessutom tyckte jag det var kul att prata med besökare och berätta om Simon och Saga och burmor i allmänhet!😃

Stort tack till alla som hjälpt till, både här på forumet och på plats och via sms under utställningen!🌺

burmamys
2015-05-04 09:54
#53

Och så var det ju jätteroligt att både Simon och Saga tog cert, och att särskilt Saga fick superfina omdömen och nästan blev nominerad!😎

Sealle
2015-05-04 20:51
#54

Ah vad kul det later och vad bra att det gick bra for er :D Nu blir man nastan lite sugen pa att stalla ut egna missen bara for att se hur "korrekt" han ar. Dock tror jag att han skulle reagera som Simon och han har ju ingen kattkompis heller sa tror inte det blir nagat av det 😕 (Skriver pa engelsk dator sa saknar prickarna 😕)

grandma
2015-05-04 21:50
#55

Sealle, man kan alltid prova EN gång. 😉 😃

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
burmamys
2015-05-04 22:57
#56

Ja det var faktiskt roligare än jag hade förväntat mig, blir ju en annan sak att vara där med Simon och Saga än att bara vara besökare. Jag förstår att du inte vill stressa Dexter i onödan men som grandma antyder så vet du inte säkert förrän du testat. Och så var det kul att prata med andra kattintresserade, det blir ju tillåtet att vara lite nördigt kär i sina katter i ett sånt här sammanhang… Sen var det mysigt att gå runt och kolla på andra katter, och känna in deras personligheter lite. Testade Jackson Galaxys sätt att visa gillande och de fungerade fint! =)

yrsahed
2015-05-05 14:34
#57

grattis till dina vackra katter

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

burmamys
2015-05-05 17:53
#58

Tack yrsahed =)

burmamys
2015-05-07 14:13
#59

Måste passa på medan det är aktuellt… Tycker det vore intressant att höra vad ni som är kunniga inom utställningsvärlden tycker om de omdömen Simon och Saga fått. Vet att det är svårt att se exakt hur katten ser ut på ett foto, och att domares ömdömen i någon mån är subjektiva även om de utgår från standarden, men tänkte det vore spännande att höra hur ni som har mer erfarenhet upplever deras omdömen, om de uppmuntrar till fler utställningar eller ej. Jag tar absolut inte illa vid mig om ni skulle skriva att det inte är lönt med någon mer utställning utan är bara genuint nyfiken!😃

Måste erkänna att jag trodde Saga skulle ha lite för stora öron, för runda ögon och för korta ben. Inget av detta dök upp, däremot påpekade Elin att hennes ansikte är liiite för smalt men hon trodde det skulle bli bredare när hon blir äldre. Ögonfärgen var vi dock överens om att den är lite blek. Men hon fick finfina omdömen på glansig silkig päls (trots underull), burmalook, öronform och -placering, snygg välmusklad kropp och fint rundad bringa, lång fin svans och fina ben m.m. Läs gärna bedömningen!

Simon har sedan jag började barfa inte längre den runda magen han kom med, däremot överskottshud överallt, som tolkades som övervikt. Jag har uppfattat Simon som lite grov/cobby men i övrigt en korrekt typad burma som ser snyggt maskulin ut trots att han är kastrerad. Ulrika tyckte hans nos var lite för lång vilket förvånade mig och i övrigt sa hon inte så mycket mer än att han var korrekt/fin men utan några utropstecken annat än den blanka fina chokladpälsen, och uttrycksfull blick. Läs gärna!

Sagas omdöme

Simons omdöme

Båda fick ett hjärta i papperet, kanske för att de förstod att detta var katternas första utställning? Sött var det iallafall! Vad tycker ni om själva omdömena, uppmuntrar de till fler utställningar eller ej? Skulle ni ställa ut er katt igen med detta omdöme? Berätta gärna! Tack på förhand 🌺

Sarah-S
2015-05-07 16:36
#60

Jag kan skicka ett pm om min högst personliga uppfattning utifrån bilderna De flesta domare brukar framhäva de positiva egenskaperna hos katten och möjligen nämna vad de önskar mer. Ingen domare brukar tala om rakt ut om en katt inte håller måttet mer än att de inte kan ge cert i aktuell klass Man får sällan en bedömning med kattens alla svagheter

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-05-07 16:38
#61

Tack Sarah! PM:a gärna! 🙂

Upp till toppen
Annons: