Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 2490 ggr
burmamys
2015-03-01 09:59

Hur många burmakatter ska man ha?

Jag är helt säker på att både Simon och Saga är mycket nöjdare katter tack vare att de har varandra! De jagar varandra igenom lägenheten i full fart med uppburrade svansar, brottas och tvättar varandra flera gånger om dagen, och de sover tätt ihopslingrade. Om jag bara hade köpt en av dem, hade hen varit lika glad och aktiv, eller hade jag fått hantera en "klisterlapp" och ständigt uppleva att jag inte räcker till för att aktivera kissen? Och vad händer om jag skulle köpa en till, blir det svårare för dem att hålla sams då eller blir det lättare? 

Simon och Saga tvättar ofta varandra <3

Jag är naturligtvis väldigt glad över att Simon och Saga använder samma låda, respekterar varandras mat och rent allmänt är omtänksamma mot varandra, vilket gör det väldigt enkelt att ha dem tillsammans.

Simon och Saga ser på TV =)

Praktiskt och ekonomiskt skulle en tredje katt innebära att jag får skaffa minst en låda till och köpa mer mat, leka och promenera med en till. Och medan två individer har en relation med varandra har tre individer totalt sju relationer med varandra! 😂 

Simon & Saga spanar på morgonsolen

Katter pratar med människor på människors vis, och med varandra på katters vis. Jag tror att genom att ha två burmor tillsammans ser jag till att de får sina (stora) sociala behov tillgodosedda, och det avlastar mig när det gäller aktivering. 

Men jag har ju bara erfarenhet av att ha just dessa två och är nyfiken på vad era erfarenheter är, om ni har en, två, eller tre eller fler katter, och hur ni tycker det fungerar?

Annons:
burmamys
2015-03-01 11:10
#1

Typiskt Simon och Saga ❤️Angående katters relationer… 😂

Simon leker med sin rosa leksak. 🙂

Simon leker med sin rosa leksak =)

Plötsligt kommer Saga och tar över och leker jätteintensivt med den! 🤪

Plötsligt tar Saga över och leker jätteintensivt med Simons leksak! =/

Oacceptabelt! 😡

Oacceptabelt!

Konfliktlösning…

Konfliktlösning…

Kramar! 🤗

Kramar <3

burmamys
2015-03-01 11:44
#2

Såå… 1) Hur många katter har du? 2) Fördelar? 3) Nackdelar? 4) Din slutsats - är du nöjd som det är eller skulle du vilja ha fler eller färre katter? Tack! =)

Sealle
2015-03-01 13:02
#3

1) Jag (eller min familj) har en Burma, och även om jag gnäller ibland så kommer familjen nog inte utökas.

2) Har aldrig haft fler än en så lite svårt att säga men antar att det är billigare, haha. Annars är det en misse mindre att oroa sig över, sakna, och hålla koll på när han löper amok genom huset 😃

3) Han har ganska mycket energi (nu är han visserligen fem år gammal men de första två åren kunde vara rätt jobbiga till och från) och även om jag och mamma ger honom mycket uppmärksamhet så orkar man bara springa omrking så många varv med en piprensare på ett snöre. Sen han fick bli utekatt så har det lugnat ner sig ganska rejält, dock får man levande fågelungar levererade till dörren då och då vilket inte är så kul …

Största nackdelen är egentligen det dåliga samvetet, typ när jag kommer hem och är helt slut och bara vill ligga i soffan och slappa. Och han får nöja sig med att antingen mysa med mig eller roa sig själv för jag orkar inte göra mer än att kasta iväg en leksak och låta honom apportera.

4) Hade det bara varit han och jag hade jag lätt skaffat en till katt, tror han hade tyckt det vore kul med en kompis att röja med + att han nog hade blivit lite mer harmonisk. Egentligen vet jag inte om så är fallet, men överallt man läser så sägs det ju att Burmor mår bäst av att vara två (eller flera).

Måste bara tillägga att dina missar är grymt söta ihop 😍

burmamys
2015-03-01 14:03
#4

Tack! 😃Så fin han är, och glad att få utförligt svar!

burmamys
2015-03-01 18:34
#5

Såå fin Dexter är (såg bilder på andra ifokustrådar)!! =) Någon mer som vill berätta hur det är att ha en, två eller flera burmor?

Sealle
2015-03-01 18:35
#6

#5 Tack! 😃

Annons:
Sarah-S
2015-03-01 20:16
#7

1) Hur många katter har du? 
Jag har 4st just nu, 1 kastrerad hona på snart 10 år, en hona på 3 och en på 2 år, samt en ung hona på 8mån
2) Fördelar? 
De har mycket sällskap av varandra, både när det gäller mys och kel men även lek och bus. Det är inte lika jobbigt att ha flera katter då man aldrig kan ge sin katt samma sak som en likasinnad kamrat
3) Nackdelar? 
När vi hade fler än 4 upptäckte vi att det var svårt för katterna att hålla sams i flocken. Kan också bero på att alla katter var fertila och fick kattungar ibland vilket kan ställa till det för harmonin.
4) Din slutsats - är du nöjd som det är eller skulle du vilja ha fler eller färre katter?
Jag är nöjd med den flock vi har nu, antalet är mindre viktigt än sammansättningen av individer.
Jag rekommenderar alla som har burma att ha minst 2

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-03-01 20:37
#8

Tack så mycket Sarah-S! 🙂

Någon mer som vill lämna ett bidrag till min lilla, högst ovetenskapliga, frågeundersökning?

grandma
2015-03-01 22:06
#9

Jag har 2 st och har under kortare perioder haft bara en men då har både jag och den ensamma katten mått dåligt. Jag vet dock att det finns katter som tycker det är bäst att vara ensamkatt. De trivs inte i flocklivet, en del föredrar t.o.m hundar framför en annan katt. Mina två älskar varandras sällskap. De leker, sover och väntar ändå, trots att de är två, på att jag ska komma hem från jobbet. Ibland ramlar de nästan ut i trapphuset för att de somnat på tröskeln när de väntat på mig.

Om jag ska vara borta över natten får någon sova hos mig och är jag borta på utställning över dagen så får någon gå hem och leka lite med den som är ensam kvar hemma. 

Även om jag leker med mina katter när jag kommer hem från jobbet så känner jag att jag inte behöver leka lika mycket som när en katt är ensam. Burman är ju väldigt social och aktiv och vill gärna hitta på lite saker som är kul. Gör matte inte det så åker en och annan sak ner på golvet. Så fördelen med att ha två är att samvetet inte tar lika mycket stryk om man inte orkar leka så länge men det är andra fördelar också, man har ju så kul när man iakttar dem och man får dubbelt med  kärlek.

Min slutsats är att jag inte är nöjd. Jag kan tänka mig en tredje för de är ju så vanebildande. Nackdelen med det är att jag måste ha en till låda och det har jag inte plats med just nu. Två lådor till två katter får räcka så länge. 😃

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-03-01 22:16
#10

Hihi ja visst är de vanebildande? Tack så mycket grandma!

riesenspass
2015-03-02 23:45
#11

Jag har 3 burmor.

Shiraz, kastrerad hona, blir 12 år i juni.  Russin, kastrerad hona, blir 4 år i april. Polly, fertil hona på 15 månader.

Den enda nackdelen är att 3 äter mer än 2 ;-). 

Det tog förvisso tid för Shiraz att acceptera en ny katt i familjen, men nu… De älskar varandra. De leker, myser och har fantastiskt härligt ihop!

burmamys
2015-03-03 07:08
#12

Åh va fint! Tack riesenpass! 🙂

Någon mer som kan berätta om sina erfarenheter av en, två, tre eller flera burmor?

Coffeas
2015-03-08 10:59
#13

Jag har just nu 2 vuxna burmor och 4 kattungar. Men min erfarenhet är att upp till 3 e d inte så stor skillnad men därefter blir skillnaden mkt större

Annons:
mjlee
2015-03-08 19:23
#14

Jag har en burma, faktiskt en omplacering från @grandma som avskyr andra katter och barn i den ordningen. 😉Nikita är mycket bestämd att hon vill vara ensamkatt, hon omplacerades först från katteriet för att hon slogs med andra katter så hon uppfödd med andra burmor. Hon verkar inte sakna sällskap när jag jobbar, behöver inte så mycket aktivering faktiskt, inga leksaker förutdom da bird verkar gillas, men varje kväll lever hon rövare och springer och piper som en galning. Gillar också att bli jagad ibland, knaskatt.  Däremot vill hon vara med på allt, särskilt om jag är på toa, då ska hon bara krypa upp i knäet och gosa.

grandma
2015-03-09 10:44
#15

 😃Ja nu är det ju inte jag som avskyr andra katter och barn men det stämmer verkligen det mjlee skriver om Nikita. Jag vet ju också att det finns några ensamburmor därute som gillar det.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-03-09 16:35
#16

Intressant att läsa om alla olika erfarenheter! Roligt också att så många vill berätta! Viktigt att vi är många som skriver och delar med oss av våra upplevelser och erfarenheter så de som är nyfikna på burman får bra information när de läser här på Burma iFokus. Min lilla slutsats so far är i alla fall att det inte verkar vara så stor skillnad på att ha två eller tre, men att katternas personlighet har störst betydelse. Så i framtiden kanske Simon och Saga kan få en kompis… =)

Gelememos
2015-03-17 11:29
#17

1) Hur många katter har du? 

Vi har två katter, en kastrerad huskatthona på ca. 10 månader (Tone) och en kastrerad burmahona på 6 månader (Dora).

2) Fördelar? 

De finns många fördelar med att ha fler än en katt. Dels har de ju väldigt roligt tillsammans. De har ju alltid varandras sällskap så de behöver aldrig vara ensamma hemma när vi jobbar, åker och handlar eller hälsar på kompisar etc. Nu har jag varit sjukskriven sedan början på året så jag är i princip alltid hemma (och har varit hemma sedan vi fick hem vår första katt). Det innebär att jag kan leka och aktivera katterna mycket, men eftersom vi även har småbarn så har jag inte möjlighet att leka med dem oavbrutet. Innan, när vi bara hade Tone fick jag ofta dåligt samvete eftersom hon ville leka oavbrutet i flera timmar och såg så besviken ut när jag var tvungen att göra någonting annat (det är främst jag som leker med katterna). Nu när dom har sällskap av varandra röjer dom runt i lägenheten, samt leker mycket tillsammans och avlastar därmed mig. Så även om jag fortfarande leker mycket med dem så är det inte alls i samma utsträckning som när Tone var ensamkatt här hemma. Sedan finns det fler fördelar med att ha fler katter och det är att jag tycker att det är extra mysigt när två katter kommer och möter oss i dörren när vi kommer hem, samt att det är två katter som vill kela och sova med oss i sängen.

3) Nackdelar? 

Jag kan inte se några nackdelar med att ha fler katter, mer än att man har fler nyfikna katter som kan hitta på bus och att de gärna gör det tillsammans, haha. Som att de samtidigt ska hoppa ner i samma låda när man ska plocka fram någonting, vilket innebär att man får fullt upp med att försöka få ur dem ur lådan. Dessutom har vi ju en busig dotter som gärna hjälper katterna under deras små upptäcktsfärder :)  

Även om jag inte tycker att det har blivit så stor skillnad för oss rent ekonomiskt mellan att ha en eller två katter så är väl det den enda nackdelen jag kan komma på. Fler katter kostar mer. Man får köpa mer kattsand, mer mat och man har fler försäkringar som ska betalas.

4) Din slutsats - är du nöjd som det är eller skulle du vilja ha fler eller färre katter?

Nu är ju det här med katt fortfarande ganska nytt för oss eftersom vi endast har haft katt sedan början på januari i år, men det har verkligen gett mersmak. Jag är helt såld på katter och skulle lätt kunna tänka mig en (burma-)katt till. Jag tror dock att min make är ganska nöjd med hur det ser ut nu. Vi får väl se hur det ser ut i framtiden. Huvudsaken är ju att våra tjejer trivs väldigt bra med varandra och att de har roligt tillsammans.

grandma
2015-03-17 13:19
#18

Du får ta maken med och kolla på kattbebisar när du känner att burmasuget ansätter dig. Det brukar vara ett bra sätt. 😉

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: