Annons:
Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 1072 ggr
burmamys
2015-03-02 16:57

Vaaar e maten?

Måste erkänna att jag  har sparat en del torrfoder. Det mesta gav jag till katthemmet, men påsen från Orijen fick vara kvar. Jag använder den när jag tycker att Simon och Saga behöver lite extra aktivering. De får ju frukost och middag enligt barf, och så nånting på kvällen innan läggdags, det kan vara en liten köttbit som jag sparat från middagen, eller en äggula, eller - just det - lite Orijen torrfoder. Fördelen med torrfodret är att det kan man lägga lite var man vill. 

Så när jag vill ge lite extra aktivering på kvällen då lockar jag på katterna så de kommer rusande, och så stänger jag in dem i ett litet rum. Sedan tar jag fram torrfoderpåsen och rasslar med den och pratar högt och glatt medan jag sprider ut enstaka foderkulor lite överallt i lägenheten. Gärna på högt belägna platser som klösträdet, fönsterplatser, bord, hyllor och högst ovanpå bokhyllorna. Prasslar och tjoar så katterna blir alldeles till sig medan de väntar! 

Öppnar dörren och ut rusar två ivriga mini-pantrar och börjar genast leta! Första gångerna gick jag med katterna från rum till rum och sa "Vaar e maten?" och klappade lite på de högre platserna för att vägleda lite. Nu vet de var de ska börja leta och springer runt för egen tass och letar överallt. Eftersom de är två så blir det lite konkurrens om att komma först till maten, och både Simon och Saga kan ge sig på imponerande språng för att hinna före! 

Roligaste är nog när Simon hoppar upp på riktigt höga platser, han ser så nöjd ut sen när han tittar ner!

Brukar ni aktivera med mat? Hur gör ni då?

Annons:
burmamys
2015-03-02 20:38
#1

Kvällsmaten, matte! Du har väl inte glömt bort tiden? Vi vill ha kvällsmat nu! 😂

Upp till toppen
Annons: