Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 991 ggr
burmamys
5/20/15, 11:31 AM

Saga på äventyr!

Måste bara uppdatera hur det går med våra koppelpromenader. 

Simon sitter i porten och tittar

Simon tycker fortfarande att det är roligt att gå ut, kan sitta vid dörren och tjata och dra i kopplet för han vill så gärna gå ut, skuttar fortfarande nerför trappen (ofta utan koppel) och väntar in mig vid fotänden av trappan. Förväntansfull och glad!🙂 Jag kopplar och så går vi till porten. Väl framme vill han oftast bara sitta i porten och se sig omkring och ta in alla dofter. Lite som tjuren Ferdinand, vill bara sitta i sin port, och dofta på… på… alla dofterna!😍Endast om det är folktomt vill Simon gå på upptäcksfärd, och då blir det en vända på c:a 10-15 meter eller så. Om någon människa eller ännu värre ett bullrigt barn eller hund eller bil dyker upp så lägger han sig platt och ser rädd ut. Ingen mening att stressa honom så jag belönar när han nosar och tar några steg, så får vi se om han blir modigare med tiden. 

Om inte, så är det helt okej för mig att han får sitta i porten och nosa!❤️

Saga ser en fågel i trädet

Saga däremot har visat sig vara en riktig äventyrerska!😃 När Simon vill gå ut, då hoppar hon fram och ställer sig mellan Simon och dörren och skriker uppfodrande att hon minsann vill också! Jag brukar ta ut Simon en stund först, men så snart vi är tillbaka så sätter jag på selen på Saga.

Även Saga skuttar nerför trappan numera med bara selen på, och väntar in mig så jag kan koppla henne. Sedan går vi ut. Första minuten stannar hon i porten och nosar intensivt. Sedan går hon iväg för att patrullera sitt revir! Saga har redan tre promenadstråk som hon vill bevaka. Ett runt huset vi bor i, ett längs innergården mellan husen, och ett längs utsidan av den huskropp som flankerar gården. 

Hon går målmedvetet, nosar intensivt och stannar ibland några sekunder och tittar om det t ex kommer någon.  

Saga patrullerar bortre delen av sitt revir

Saga spanar!

Äventyrerskan lyssnar bra på mattes signaler i kopplet så att hon t ex går på utsidan av buskar m.m. så att matte kan följa med. Saga hälsar också gärna på människor vi möter. En dag mötte vi en stor katt (en ragdoll), då blåste hon upp sig och gick långsamt förbi med blicken fixerad på den stackars ragdollpojken som i princip gömde sig mellan husses fötter…! Saga är alltså jätterolig att promenera med.😃 Men det brukar bli lite diskussion när matte tycker det är dags att gå hem, och det är inte helt ovanligt att matte får bära Saga första biten hem innan hon ger med sig, jamar beklagande och promenerar hemåt med matte.

Saga nosar i gräset

Saga travar längs utsidan av gården

Måste erkänna att denna utveckling var oväntad för mig! Jag trodde Saga var lite försiktig och lättstressad, men tydligen har hon nu bestämt sig för att äga kvarteret där vi bor!😉Snart kommer hon kanske att försöka ta sig upp i trädet och ta den där retsamma fågeln?!😂

Annons:
yrsahed
5/20/15, 11:36 AM
#1

det ser mysigt ut

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

burmamys
5/20/15, 11:54 AM
#2

Tack Yrsa!😃

Är ju lite annorlunda från att promenera en hund, men, precis som du skriver, väldigt mysigt!

Upp till toppen
Annons: