Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 1125 ggr
burmamys
3/31/16, 1:47 PM

Saga är mer tillfredsställd?

Sedan Sindra kom in i familjen har Saga blivit mycket gosigare med mig, och även lugnare. Att hon blivit lugnare kan ju bero på att hon nu får springa av sig ordentligt med Sindra. Varje dag är det minst två kattrace med Sindra och Saga, Simon brukar också vara med en stund men han tröttnar fortare. Men mellan alla busryck och kattrace så har särskilt Saga blivit mycket gosigare med mig. Tidigare var det bara Simon som brukade få riktiga gosryck dagligen, men nu har även Saga börjat med det! 😍

Simon kommer fortfarande minst en gång, ofta flera gånger, per dag och buffar sin nos mot min näsa och jamar och trycker sig mot mig och försöker slicka mig i ansiktet och sen ska han helst ligga på mig och bli kliad och smekt läääänge…

Saga har tidigare bara strukit sig mot mina ben, förutom vår mysiga morgonstund då hon alltid (sedan jul förra året) väcker mig genom att krypa ner under täcket vid axeln och spinna så det dånar och peta på mig med tassen. Om jag är väldigt svårväckt brukar hon dock bli mindre mysig och hoppa över min hals fram och tillbaka och skrikjama… Jag har tänkt att hon bara har mindre behov än Simon av att mysa med mig. De myser ju så mycket med varandra.

Men sedan Sindra flyttat in har Saga blivit mer aktivt gosig med mig även på dagen och kvällen. Om jag sitter ner kommer hon numera minst en gång varje eller ibland varannan dag och buffar mig i ansiktet med nosen, trycker sin kropp mot mig och spinner och nosar mig i ansiktet och trampar runt på mig. Och hon håller på lääänge! Somnar gärna sedan i mitt knä på samma sätt som Simon brukar göra!😍

Hon har också blivit mildare och mjukare i sättet, den utvecklingen började ju lite innan Sindra flyttade in, men har förstärkts nu. Saga kan fortfarande jama klagande om det är för lugnt hemma, men det händer inte ens varje dag längre, och hon är mycket mer stillsam mellan alla busryck och gosestunder och det är härligt att se. 

Hon är ju en väldigt snäll och mild storasyster till Sindra (när de inte busar) så jag tänker mig att hon helt enkelt är mer tillfredsställd nu. Vad tror ni?🤔

Annons:
burmamys
3/31/16, 1:55 PM
#1

Lägger in lite bilder på Saga och Sindra.

Här sitter de i fönstret i gästrummet (Sindra blev lite överraskad av att jag dök upp där haha)!🙂

Och här på akvariet, på ena bilden ser Saga jättestor ut, men på nästa ser det tvärtom ut som att Sindra är större… I verkligheten är de nästan lika stora, Saga väger bara ett halvkilo mer men Sindra har ju fortfarande en kattunges kropp.

De har blivit riktigt fina lekkamrater!🙂❤️

ilga
3/31/16, 2:16 PM
#2

Kul att allt går så bra! Det kan nog också vara en mognadsgrej att Saga blivit mer gosig av sig. Tidigare hade hon bara tid för bus men nu är det kanske så också att hon får rasa ut med kompisen Sindra.

burmamys
3/31/16, 2:25 PM
#3

Tack för snabbt svar! Du har säkert rätt i att det är en kombination av av mognad och att hon får springa av sig mer, i alla fall detta att hon blivit lugnare och mer tillfreds. Undrar bara om gosandet också kan bero på lite ökad konkurrens, att Saga är mer mån om att befästa sin position hos mig nu när det finns en tredje katt här?

Aleya
3/31/16, 3:13 PM
#4

Fina bilder som alltid. Min katthona som är nyss fyllda tio brukar ha rejs med den yngsta som är 4. Detta på tantens initiativ. Hon blev mer lekfull då den minsta kom in i familjen. Vilket är bra. Jag tror bara att saga gillar sin nya roll och att ha en kompis. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Björksätter
3/31/16, 8:56 PM
#5

Vad fina de är tillsammans! Här är det lite tvärt om. Vår gospropp Hubbe vill inte gosa alls. Speciellt inte med mig. Han som sov i sängen, gärna under täcket och gärna nära ansiktet eller låg i knä länge om han fick gör inget av det nu. Nell hoppar ofta på honom när han kommer upp i sängen och då går han. De sover iof tillsammans en del men han är väldigt mycket själv oxå. På sistone har han varit mycket surgubbe och är bara hungrig hela tiden. Vi har maskat av honom nu för att se om det är problemet. Nell däremot ligger gärna i knä och hon sover i sängen, vid benen. Kommer och sitter i knä när man äter frukost och myser. Hon kommer bli ännu mer gosig tror jag när det värsta springet i benen försvunnit :)

burmamys
3/31/16, 9:13 PM
#6

#¤ tack för komplimangen!🌺 Härligt att din "tant" blev mer lekfull med en yngre kompis! Det underliga här är att innan var Saga nästan bara lekfull, med undantag för den mysiga väckningsrutinen.

#5 innan jag blev fodervärd för Sindra blev jag varnad av två olika uppfödare (oberoende av varandra) för att Simon skulle sannolikt sluta vara gosig ett tag och till och med ta avstånd och bli lite nedstämd. Det beskriver väl ganska bra det som har hänt med Hubbe?🤔 

Förklaringen var att han blir så upptagen av den nya att det tar ett tag att fundera ut hur han ska relatera till henne, och då har han inte ro att gosa med mig och avvaktar med de vanliga rutinerna tills han etablerat en relation med den nya. Saga trodde de skulle troligtvis sluta väcka mig ett tag. Så utifrån det perspektivet kan man väl säga att deras erfarenheter stämmer för Hubbe? 

Om det är så, så kommer det att gå över när Hubbe och Nell kommit överens om sin relation, och hur olika privilegier m.m. ska fördelas mellan dem.  Att det inte blev så som uppfödarna förutspått för Simon och Saga kanske beror på att de är två, och alltså har varandra så förändringen inte blir lika omvälvande?

Annons:
Björksätter
4/1/16, 8:40 AM
#7

Jo, det är säkert så att Hubbe fortfarande är osäker på den nya situation.  Och nej, han har inte ro att gosa. Jag tror det är bra att Nell fortfarande inte går ut i kattgården för där har han sin fristad och kan vila lite från henne. Jag fjäskar för honom och pratar med honom varje dag så med tiden får vi nog tillbaka goshubbe :).

Skönt att det funkar så bra med dina och det är säkert så att Saga och Simon är så trygga med varandra att det inte blev så stor skillnad med en katt till.

burmamys
4/1/16, 10:45 AM
#8

Ja håller med om att kattgården säkert är en bra fristad för honom. Fortsätt fjäska och visa att han är nr 1 så kanske det går över lite snabbare! Ett knep är att t ex låta dem se varandra när de äter, och då alltid ge honom mat först.

Björksätter
4/1/16, 8:20 PM
#9

Han får mat först men äter fort så man får hålla undan honom från hennes mat. Fjäskar kommer fortsätta :)

burmamys
4/2/16, 12:07 PM
#10

Precis som Simon då? Undrar om det är typiskt hankatter… 

När jag märkte detta (alltså redan första gångerna de fick mat hos mig) så började jag ge Saga sin mat på bänken, och Simon på golvet, med ryggen/svansen åt varandra. Och så sparade jag en tesked av Simons portion och höll honom sysselsatt med att träna "sitt" tills Saga ätit färdigt. 

I början fick han en liten belöning typ två gånger per minut, och så ökade jag tiden tills han inte behövde någon belöning alls utan av ren vana (?) snällt satt och väntade tills hon hade ätit klart. När hon gått därifrån brukar han dock hoppa upp och kolla hennes matskål och "diska" den åt henne, men det låter jag honom göra eftersom hon ju redan ätit klart. Nu med Sindra i huset har han två matskålar att diska, och gladare diskhjälp får man nog leta efter…!😉

grandma
4/2/16, 5:45 PM
#11

hahahaha jag har också alltid haft diskhjälp av Elsa men nu sen jag börjat helbarfa så diskar de åt varandra. 😂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
4/2/16, 6:14 PM
#12

Vilka ordentliga flickor du har grandma! Här är tjejerna lite bortskämda av sin myspojke 😉

Upp till toppen
Annons: