Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 1495 ggr
burmamys
2016-05-08 12:58

Simon den store ormdödaren

Simon har upptäckt ett läskigt exemplar av vipera lärkträdus på balkongen!😮

Men Simon backar inte, nej han måste ju försvara sin familj så han intar sin mest respektingivande panterpose och tar sikte på huvudet…😎

…kryper sakta och ljudlöst närmare…

Den lömska vipera lärkträdus gör en oväntad rörelse!😮 Simon viker inte undan utan  fixerar modigt varelsen med sin grymmaste blick!😡

Simon följer viperan med blicken och studerar tålmodigt det fasansfulla i dess rörelser där den ringlar framför honom, de är särskilt lömska de där av släktet lärkträdus…..

…uppbådar allt sitt mod och retar den lite i svansregionen! (bara väldigt modiga och erfarna panterkatter klarar detta så testa inte detta hemma!)

En förhastad rörelse nu kan bli ödesdiger, Simon väntar och följer det fasansfulla ringlande odjuret med blicken tills det ligger stilla igen…

Förvissad om att han nu har chansen förvandlas Simon till en skräckinjagande panter av explosiv kraft, och tar sikte för att döda!

Simon flyger fram och attackerar det ringlande monstret med ett bestämt bett över dess kropp, flankerad av sina lojala systrar Saga och Sindra!😡

Visst brukar era katter attackera läskiga trädgr… eeh förlåt fasansfulla ormar?😂

Annons:
MissClue
2016-05-08 13:09
#1

Så otroligt vacker han är!Absolut, det finns många "fiender" i trädgården =) Nyss var vattenslangen en farlig anakonda här

I love not man the less, but Nature more…

burmamys
2016-05-08 13:22
#2

Efteråt ville Simon såklart skryta lite om hur modig han varit!

"Visst var jag modig idag matte? Jag dödade den där otäcka ormen!" Simon älskling du var jättemodig!

"Den ringlade omkring och attackerade men jag var modig!" Ja visst var den otäck?

"Och sen dödade jag den och krossade den mellan tänderna!" Matte är jätteimponerad!

"Och Sindra och Saga hejade på och var jätteimponerade!" Jaa du var jätteduktig Simon! Tur att du räddade oss!

"Mmm jag vet!" Då kanske jag kan få smaka något gott då, som belöning?" Oj är du hungrig nu? Men vännen det är en hel timme kvar tills du ska äta!

"Inte ens när man räddar livet på dom får man någon belöning…"

Stackars Simon, men du kan få smaka lite på fingret iallafall! "Okej då…"

Aleya
2016-05-08 13:22
#3

Älskade Simon. Han kan han. Mina brukar max ta flugor och spindlar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
2016-05-08 13:29
#4

#1 tack så jättemycket!🙂 Simon hälsar att han vaktar på allt farligt!😉

burmamys
2016-05-08 13:31
#5

#3 tack snälla Aleya! Ja visst är han go? ❤️

Carmarino
2016-05-08 14:05
#6

Simon är jättefin och jättemodig. Tur ni har honom som försvar mot vilda djur.

Mina katter brukar också hålla sig till flugor och spindlar, och någon enstaka ollonborre. Min brors katter däremot, fångade riktiga ormar. En av dem tog t.o.m. in en orm genom kattluckan. Som väl var så var det ingen huggorm åtminstone. Tur att min bror inte är rädd för ormar, så han kunde släppa ut den i skogen igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
burmamys
2016-05-08 15:31
#7

#6 tack så mycket! 😊 Oj, fångade din brors katt riktiga ormar? Verkligen imponerande! Jag tror de flesta katter har en instinktiv respekt för ormar (och allt som liknar ormar), så om katten släpade in en levande orm genom kattluckan så hade nog den katten höga tankar om din brors jägaregenskaper. Släpa in levande djur brukar ju handla om att låta någon familjemedlem träna på att döda bytesdjuret… 😉 Själv tycker jag det är alldeles tillräckligt att Simon jagar och "dödar" en trädgren! 😊

Aleya
2016-05-08 15:36
#8

#5 han är så snäll. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2016-05-08 15:56
#9

#7 Ja, det hände någon gång att en av deras katter kom in med en snok (tror jag det var). Oftast lyckades de nog inte få dem med in genom kattluckan, så vi vet inte hur ofta det hände att de fångade ormar.

Vet inte om katter har någon direkt respekt för ormar, för på den tiden jag själv hade ormar (därav min brors vana vid dem Glad) var vår dåvarande katt väldigt intresserad av den "självgående svansen". Eftersom det var en pytonorm så lät vi dem dock aldrig träffas merän under övervakning, d.v.s. jag höll i ormen och någon annan höll i katten.

Den katten var även intresserad av ödlor, och en gång när jag satt på golvet i mitt rum så kände jag något som kröp över benet. Det var en ödla som katten hade tagit in och lekt med, men förmodligen tröttnat på. Hon var en väldigt duktig jägare, som lyckades fånga de mesta - utom en särdeles retsam sädesärla som hon aldrig kom i närheten av, trots otaliga försök under flera somrar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2016-05-08 17:15
#10

Jaha, har du haft ormar? Ja då är det inte så konstigt om katten blir mindre rädd! Flera som berättat att deras katter blir väldigt intresserade och samtidigt lite rädda för ormar, och mjuka grenar och styva snören som kan röra sig lite ormlikt om man svingar dem. Ödlor däremot har jag hört från ganska många att katten gärna jagar. Tack för att du delar med dig! 😊

grandma
2016-05-08 17:21
#11

😂 Hahahahaha Simon är så underbar, för att inte tala om hans matte. 😍

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Björksätter
2016-05-08 18:04
#12

Duktiga Simon som skyddar familjen! Nell fångar spindlar och flugor men något mer skräckinjagande har hon inte tagit. Hubbe är mest intresserad av möss. Igår när vi var på koppelpromenad fångade han en näbbmus. Det är inte roligt att titta på katter som leker med möss, de är inte snälla. Tillslut tog sambon musen och räddade den undan Hubbes lek. Hubbe blev väldigt upprörd stackarn. Men duktig är han som fångar dem.

Carmarino
2016-05-08 18:08
#13

#10 Tack för att du delar med dig av dina tre sötnosar. Det är alltid lika roligt att läsa om deras "hyss". 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Dimocarpus
2016-05-08 19:37
#14

Simon ser så stolt ut så. Älskar er burmahumor, härliga burmafamiljen. Tack för massa ögongodis och rolig story 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-05-08 20:33
#15

#11 Åh tack snälla grandma! ❤ #12 Oj vad duktig Hubbe är som fångar en näbbmus! Förstår att han blev upprörd, men säkert sant som du skriver att det kan bli en grym lek för den stackars näbbmusen. 😓 #13 tack snälla, jätteglad att du tycker om deras hyss! 😊 #14 tack så jättemycket! Så glad att kunna förgylla väntetiden en aning! ❤

Dimocarpus
2016-05-08 21:14
#16

#15, tack, ni är ju verkligen sköna burmafamiljen. Det är "bara" två månader och en vecka kvar innan jag kan hämta Nani, en chokladburma pojke på 13 veckor (han är ursöt). Det blir bara vi två i tre veckor innan jag kan hämta Linou.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-05-08 21:50
#17

Åh vad roligt att du hunnit välja ut din burma, och att det blev en chokladpojke som Simon!😃 Ser fram emot att få se bilder på Nani och Linou när du får hem dem! 😊

Dimocarpus
2016-05-08 23:06
#18

Ja, jag har alltid gillat den där "masken" på en chokladburma, din Simon är ju bara sååå söt. Hans miner gör att man smälter❤️ Men alla dina katter är ju hur mysiga som helst. Alla tre med olika personligheter ju 😂

Jag har ju de här preferenser: 1. Choklad, 2. lila, 3. blå, 4.creme, 5, brun och 6.röd när det gäller burmor. 

Extra kul att det fanns chokladburmor som blir leveransklara när jag går på semester v.28. 

Linou är seal point (brunmaskad), jätte snygg är hon. När Nani känner sig hemma kan jag posta ett kort här. Han är trots allt en burma. Enligt uppfödaren verkar han vara mest framåt och störst hittills. 

Jag kan visa fler bilder på de när båda är trygga med varandra. Det känns passande med båda "thailändare", ser fram emot lite  "thaihög" hemma 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Carmarino
2016-05-09 13:29
#19

#15 Apropå näbbmöss så fångade vår katt (hon med ödlorna) sådana också. De gav dock tillbaka på ett väldigt listigt sätt. Eftersom katten ville leka med dem så dödade hon dem inte, utan jagade dem nerför grässlänten utanför huset, och när hon kom till slutet så bar hon upp dem igen och började om med jakten.

Då kom näbbmössen på ett sätt att hämnas, när de hängde där i munnen på katten. De bet helt sonika av alla hennes morrhår! Vi kunde inte förstå varför katten vinglade så, och varför hennes morrhår bara var en centimeter långa, ända tills jag med egna ögon såg en näbbmus i färd med "klippningen". Minns inte säkert, men jag tror att katten inte jagade näbbmöss lika flitigt efter det. Skrattar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2016-05-09 13:31
#20

#18 Tack så mycket för alla komplimanger!  Varför vänta tills de känner sig hemma? Är nyfiken på dina framtida familjemedlemmar! Simon var också störst i sin kull, och väldigt framåt och kelig. Då kommer du också att få en stor chokladfärgad gospropp, vad härligt! Och brunmaskade thaikatter är jättefina!  Vore roligt att få veta vilka uppfödare du köper från?

Annons:
burmamys
2016-05-09 13:35
#21

#19 ojoj vilka tuffa näbbmöss! 😉😄

Dimocarpus
2016-05-09 17:47
#22

#20: jag förväntar mig inte när Linou flyttar in att de blir nära på en gång utan jag tror att det kan ta tid. Då vill jag att de är nära så att jag kan dela med mig av roligare bilder men egentligen kan jag ta kort på de när de är i skilda rum också.  Kommer ju  behöva köpa nå galler eller vad kallar man det? Tur att jag inte bor i en etta längre utan har ett sovrum som Linou kan vara i tills båda de är redo att umgås.

Nani är från Caribackas katteri, de har så fina burmor. Det kändes jätte bra där. Jag tror Nani kommer att bli ungefär som Simon, stor och vacker. 😉

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-05-10 17:54
#23

Tror inte det kommer ta så lång tid alls, Nani kommer inte ens att vara fyra månader gammal när Linou kommer. Två så unga katter är mycket mer mottagliga för att acceptera en ny kompis och detta är ju dessutom thailändska raser som ju är extremt sociala, så jag skulle inte bli förvånad om de leker tillsammans efter bara några timmar! Någon med erfarenhet av att sammanföra burmakattungar får gärna rätta mig…? Jättebra att du hittat en uppfödare som du trivs med! 😊

Dimocarpus
2016-05-10 19:46
#24

Ja, Nani heter han på pappret men innan FrankZappa hos Caribackas. Nani kommer va exakt 16 månader när Linou flyttar in som är bara 3  veckor äldre. Jag hoppas att det blir som du säger då kan jag åka till jobbet utan att känna att de inte trivs med varann. Då kan vi alla njuta av att vara en harmonisk familj. =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-05-10 20:19
#25

Jag tror det blir jättebra! Om du kan, kanske det känns skönt att ta en ledig dag eller jobba halvtid någon dag, men jag tror inte det är någon fara! 😊

Upp till toppen
Annons: