Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 720 ggr
Dimocarpus
5/25/16, 10:26 PM

Försäkring

Hur väljer man försäkring? Min uppfödare har Agria och hon har tyckt att det funkat väldigt bra.

Vet att det finns en tidigare inlägg men blir ändå inte klok av att läsa igenom det. Bäst att jag frågar direkt när det gäller mitt fall. 

Jag kommer att  ha två raskatter. Honan kommer att vara kastrerad innan jag får hem henne och den andra (min burma) kommer jag att kastrera så fort jag har möjlighet att åka till veterinären. Båda är kattungar, födda i april. 

Hur mycket självrisk ska man sikta på? Livförsäkring hur mycket? Tandförsäkring? Det är första gången jag fyller i en sådan blankett. Vad bör jag mer tänka på?

Tacksam för all hjälp från er som jag kan få.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Björksätter
5/26/16, 8:15 AM
#1

Jag behöll försäkringen i samma bolag som kattungen redan var försäkrad i. Men det beror på att jag är mer van vid hästar och där byter man helst inte försäkringsbolag. Finns många exempel på där bolagen hävdat att skadan fanns innan tecknandet och vägrat ersätta, gäller häst alltså. Jämför priser och innehåll i försäkringarna, de stora bolagen är rätt likvärdiga I sina försäkringar, det skiljer lite på vilka sjukdomar de ersätter eller inte. Sveland har tex tandvård till ett visst belopp I försäkringen vilket de flesta andra inte har. Men de saknar säkert annat de andra har. Jag har för första gången försäkrat katt för liv, har bara haft vetvård tidigare. Nell är försäkrad till inköpspris och högsta vetvården. När det gäller vetvård så får du väga kostnaden mot hur mycket behandling du kan tänka dig att ge katten om den blir sjuk. Om du själv hellre betalar ur egen ficka istället för dyra premier eller inte har den ekonomin och behöver försäkring. Självriskerna är ju rätt höga och det är % på totalsumman så det blir en slant att betala själv trots försäkring, det ska man vara medveten om.

Sarah-S
5/26/16, 8:27 AM
#2

Jag tycker att man kan läsa igenom alla bolags villkor, och då fokusera på bla undantagen
Vissa bolag ersätter ALLT, andra har undantag. Beroende på vad du anser är viktigt att försäkringen innehåller så sorterar du på det
En annan är att veterinärvårdsersättning inom vissa bolag sänks när katten blir äldre, hos andra är den oförsäkrad
Taket på veterinärvård skiljer sig och det går att hitta en nivå för alla

Jag har valt en försäkring som har ett högt veterinärvårdstak, relativt låga premier för min ras, och där veterinärvårdsersättningen är oförändrad hela kattens liv
Försäkringen har vissa begränsningar men det är på behandlingar jag ändå inte skulle låta katten genomgå

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
5/26/16, 2:32 PM
#3

Hittade en riktigt tydlig och överskådlig sida där de stora kattförsäkringarna jämförs, hade gärna hittat denna själv när jag tog över Simon och Saga!👍

Du får markera alla de försäkringar som ska ingå, och sedan öppna det du vill kolla upp, veterinärvård, självrisk, osv. Det går bra att öppna alla delar.

För mig är det mycket viktigt att ersättningen inte sänks när katten blir äldre, att så många som möjligt av de vanliga hälsoproblemen ersätts, och att procentsatsen på självrisken inte är alltför hög.

http://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-kattforsakringar/jamfor-kattforsakringar

Dimocarpus
6/3/16, 9:20 AM
#4

Tack snälla ni för bra tips! Jag har inte bestämt mig än, känner att jag behöver ringa ett par samtal till försäkringsbolagen för att förtydliga lite saker. Försäkring för djur är något helt nytt för mig. 

Oh lala, nästa lördag blir min burma Nani 8 veckor gammal. Vilket betyder att jag har max fem veckor kvar att vänta tills jag får hem honom. Woohoo!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: