Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 775 ggr
burmamys
2016-06-18 14:34

Klickerträning med katterna på balkongen

Ja så här brukar det se ut en vanlig dag, när vi mest tränar på att vänta på sin tur och inte fokuserar på något nytt!😉

Först på plats är Saga! Hon väntar tålmodigt…

"Saga, sitt!"

Nu kommer Sindra och hon är alltid väldigt ivrig, så Saga backar lite. "Sindra, tack!" och hon sträcker duktigt fram tassen.

"Saga, tack!"

"Sindra, tack!"

Då kommer Simon fram och vill vara med. "Sitt!" Sindra ser lite missnöjd ut…?

Simon sträcker fram tassen på "tack!" Sindra försöker ta godisen men missar.

"Sindra, axel!" då hoppar Sindra upp på min axel och vidare till hyllan bakom mig där hon får sin godis.

Jag pekar på stolen och säger "hopp upp" och håller i Sindra så någon av de andra får chansen. Simon och Saga tittar på varandra och så hoppar Simon upp. På stolen gör han "tack" och "sitt" och "tack" men "hopp" är lite onödigt ansträngande när det är sommar. "Tack" är så roligt så det gör han så länge han får!

Jag pekar på bordet och säger "hopp upp"! Sindra är snabbt där. På bordet gör hon "sitt" och "tack", och "hopp".

Saga har fått vänta en stund så hon får sista godiset. "Saga, sitt!"

Då hoppar Simon upp på bordet. "Nu är jag på bordet! Jag hoppade till bordet, matte var är min godis???"

Simon du är jätteduktig, men nu är det slut för idag!🙂

Annons:
burmamys
2016-06-18 15:36
#1

Tänkte iallafall visa hur enkelt det kan vara, när man använder det som en rolig aktivering. Nu är det ju lite speciellt också när så många som tre stycken ska vara med, en del dagar fokuserar jag enbart på att respektera turtagningen men andra dagar blir det mer av att leka och testa nya tricks.

grandma
2016-06-18 16:26
#2

Lite off-topic men jag tror jag är lite småkär i Simon.  Han är för söt.😍❤️

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2016-06-18 16:35
#3

Tack grandma! ❤

Johan-Metsäkansan
2016-06-20 20:59
#4

Vad stor hon blivit, Sindra. Blir nog en riktigt bastant tjej till slut.

Dimocarpus
2016-06-20 21:25
#5

Vad kul att få följa er aktivitet. De verkar mycket duktiga och tänk att en katt kan lyda. Min kille tror förfarande inte på mig när jag säger att jag kommer att klickerträna mina kattungar. Vi får väl se säger jag. 

Can't wait! Vad tycker du och dina katter om Orijen? Har precis fått ett paket med kyckling, kalkon och vildfångad flundra smak.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-06-21 12:16
#6

#4 Ja hon väger nu 3,11 kg (viktkurvan backade lite när hon löpte).🙂 Hon känns tung att lyfta och har rejäla muskler. Springer och hoppar massor varje dag så hon får ju bra träning och är nästan omöjlig att trötta ut när man leker med henne. Börjar hon flåsa efter typ 15 min så lägger hon sig på vippan i några sekunder och hämtar andan, och sedan är det full fart igen!😉

#5 Ja visst kan en katt lyda med godis framför nosen!👍 Men de väljer ju själva vilka tricks de gillar, så det är inte riktigt som att träna en hund. Otroligt viktigt att vinsten är stor och uppgiften enkel när man börjar, så de tycker det är lättförtjänat godis, det är då det blir roligt! Korta sessioner och massor med beröm så de fortfarande vill ha mer när du slutar. Om katten inte vill göra det du föreslår, acceptera det och föreslå något annat, det går inte att tvinga eller övertala en katt. Katterna kommer och hämtar mig (oftast Saga men ibland Simon och ibland alla tillsammans) när det är dags för aktiveringsstunden ung kl.18.00, så det är tydligt att de gillar detta!😃

I början, innan jag lärt mig om barf, fick de Bozita blötmat och Orijen torrfoder (upptäckte snabbt att Orijen var ett bättre torrfoder än Royal canin och billigt torrfoder från Ica, som de åt hos tidigare ägare) och då hittade jag även Orijens godis. Eftersom godiset endast består av frystorkat kött och katterna älskar det, så har jag fortsatt att använda detta godis. Det är dyrt, men innehåller inga tillsatser och är endast frystorkat vilket innebär att näringen bibehålls. Godiset innehåller dock endast 2% vatten och därför används det sparsamt. De får max 5-8 bitar var per dag. Ibland får de små köttbitar eller små duttar av köttfärs som godis, och ibland får de Orijen treats.

http://orijen.se/cat-food/freeze-dried-cat-treats/

Orijens torrfoder är ett av de bästa torrfodren, men idag vill jag inte ge något torrfoder alls, både på grund av att det innehåller för lite vatten och på grund av tillverkningsprocessen (samma för alla torrfoder) som med stark värme och högt tryck förstör en stor del av näringsvärdet, alldeles oavsett vilka fina råvaror du använder, och tvingar producenterna att använda syntetiska tillsatser. Många naturliga ämnen ingår i komplex eller grupper av flera liknande ämnen som samverkar för att ge optimal effekt på hälsan, men de syntetiska ersättningarna innehåller bara en molekyl, som imiterar det viktigaste ämnet i ämnesgruppen eller komplexet, vilket kan bidra till vävnadsskador, cancer och inflammationer efter lång tids användning. Men det har du säkert redan koll på!😉

Annons:
burmamys
2016-06-21 13:06
#7

#3 Roligt att du tittar in då och då och följer Sindras utveckling!🙂 Så jag bjuder på ett par nya bilder på Sindra från igår kväll, då hon satt i klösträdet på balkongen och spanade.❤️

Johan-Metsäkansan
2016-06-21 14:08
#8

Hon är då onekligen lovande för att vara en f1:a. Det är ögonfärgen då som är lite off, men personligen tycker jag den är ganska läcker. Kul att hon trivs så bra, verkar bli rätt stor, 3+ kilo på 7-8 månader är inte något att fnysa åt. Om hon är någonting som sin bror så kan jag tänka mig att hon är väldigt aktiv. Pantteri är aldrig stilla.

burmamys
2016-06-21 16:10
#9

#8 Åh vad roligt, känns jättebra att du/ni är nöjda!🙂 Jag tycker själv att hon är jättefin, men jag har ju inte någon erfarenhet. Ögonfärgen är något som jag lagt märke till mer och mer under senaste månaden, och den turkosa nyansen framträder starkare i kallt ljus och i svagare belysning. En burma ska ju ha gula ögon, men jag tycker också att Sindras ögonfärg är läcker!😍

Sindra är energisk och snabbtänkt i allt hon gör, men är samtidigt inte alls nervös utan tvärtom mycket harmonisk i temperamentet.❤️ Väldigt lätt att lära och alltid nyfiken, söker kontakt och närhet men kan även vara själv en stund och är inte alls klängig. Precis som de andra har hon koll på rutinerna, kommer på inkallning och väntar snällt när jag ber henne. Hon leker intensivt och länge, och är vig som en apa och snabb som en vessla. Så om det finns något negativt att säga är det väl att hon tar sig precis överallt…😂

Upp till toppen
Annons: