Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 850 ggr
burmamys
7/13/16, 12:44 PM

Sindras favoritliggplats

Sindra har en absolut favoritplats hemma, och det är översta liggplatsen på lilla klösträdet. Jag klädde in den med en sittdyna av lammfäll för över ett år sedan, så den skulle vara extra varm och mjuk, men Simon och Saga sitter bara där ibland och tycker nog att liggplatserna är lite små. Jag funderade till och med på att byta ut lilla klösträdet. Men nu har det blivit Sindras absoluta favoritliggplats!😍

Här ligger hon när hon vill ha uppsikt över vardagsrummet!👍

Om jag går fram lägger hon gärna huvudet på sned och vill prata en stund! 🙂

Och varje natt brukar Sindra vila här tills hon ser att alla gått och lagt sig i sängen, då hon kommer och lägger sig med oss. Likaså på morgonen, då lägger hon sig gärna här och somnar hon en stund efter frukost.😍

Om Sindra inte ligger på sin plats på lilla klösträdet så är hon igång och busar, eller så ligger hon och myser eller brottas med Saga ovanpå stora akvariet. Någon gång i sin bur eller på liggplatsen i fönstret i jobbrummet. När stora klösträdet stod inne i vardagsrummet låg hon ofta på högsta platsen även där, så då var det nog 50/50 mellan dessa platser, men sedan jag flyttade ut stora klösträdet till balkongen så har lilla klösträdet blivit Sindras absoluta favorit.

Sindra valde detta som sin favoritplats redan första veckan!❤️

Varken Simon eller Saga har någon plats som de ligger på så ofta som Sindra ligger på översta liggplatsen på lilla klösträdet. När de vilar är de i någon av sofforna, på akvariet, på någon av liggplatserna i fönstret i vardagsrummet eller jobbrummet, i sina burar, eller i min säng eller i gästsängen. Men Sindra är nästan alltid på sin plats i lilla klösträdet.  Detta trots att hon börjar få svårt att få plats med alla tassarna!

Har din katt någon favoritplats?🤔

Annons:
Björksätter
7/13/16, 3:13 PM
#1

Hubbe har en favoritplats på en klöspelare vid ett fönster. Denna klöspelare fick vi med när vi köpte honom. På bilden försöker Nell ligga med honom där men blev nerkörd efter en stund då Hubbe helst vill vara själv där. Nell ligger gärna högst upp på hyllan i vår stora pelare. Sam har inte nån favoritplats än.

Björksätter
7/13/16, 3:13 PM
#2
burmamys
7/13/16, 5:34 PM
#3

Ja är det en viktig egen plats, då vill man få vara där själv ibland! 😍 Tyvärr laddade inte bilden (du kanske försökte från mobilen?) men vore roligt att få se den om du får tid att göra ett nytt försök senare. 😊 Låter som att Nell liksom Sindra gillar att vara på den högsta liggplatsen! 😉

Björksätter
7/13/16, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

SOm vanligt med mig och bilder. Gör ett nytt försök.

burmamys
7/13/16, 10:07 PM
#5

Vilken fin fönsterliggplats, förstår att Hubbe gillar den. 😊 Och det syns verkligen att Nell försöker knöla ner sig bredvid honom, trots att hon nästan inte får plats! 😃 Hon har verkligen vuxit, eller hur?

Björksätter
7/14/16, 8:07 AM
#6

Ja, hon har vuxit massor. Den här bilden är från i våras och nu skulle de inte få plats bägge där. Vi tyckte hon var så liten, hon är ju tydligt mindre än Hubbe, men insåg när Sam kom att hon blivit stor :)

Annons:
Björksätter
7/14/16, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu har de ratat översta platsen och är jämbördiga Sam och Nell :).

burmamys
7/14/16, 2:02 PM
#8

Härligt! 😃 De kommer säkert bli bästa vänner, så nära i ålder och allt. Visst har introduktionen gått väldigt smidigt för Sam?

Björksätter
7/14/16, 2:58 PM
#9

Ja, det har gått väldigt bra. Han bodde bakom galler några dagar och det berodde mest på att Hubbe var sur. Hubbe gav sig på Nell så vi fick vänta tills han lugnade ner sig. Nu leker Sam och Nell för fullt. Hubbe är måttligt road men han får ju vara mer ifred nu än förut.

Johan-Metsäkansan
7/15/16, 12:38 AM
#10

Är hon en pratig tjej? Pantteri pratar en hel del. Laserpekare är nån form av fetish hos honom, varje gång den kommer fram så sätter han sig i toppen av vårt klösträd och klickar.

grandma
7/15/16, 12:49 PM
#11

#10 Menar du att han klapprar med tänderna. Jag har hört att det är nåt med jaktinstinkten, Min ena gör så när jag tar fram laserpekaren plus när pingisbollen kastas hårt i golvet. Jätteexalterad blir hon,

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
7/15/16, 12:52 PM
#12

Sindra är inte särskilt pratig, och hon jamar inte utan piper "iii-iii-iiiiiii!"😍

Hon har aldrig gått och jamat för att t ex kalla till lek, som Saga gör så gott som dagligen. Inte heller sitter hon på balkongen och jamar till grannarna, som Simon gör (men det är kanske typiskt hankatter?).  

Men Sindra svarar nästan alltid på tilltal om man går fram till henne och säger hej, och hon berättar väldigt högt och klart varje morgon när det är lekdags!😃 Alltid samma pipande, undrar om det är vanligt att katter piper istället för att jama? När hon löpte var jag dock väldigt glad över hennes ljusa stämma, hon kuttrade mjukt som en duva och pep, och några enstaka gånger ylade hon lite grann. 

Roligt med Pantteris fetisch för laserpekaren, här är det Saga som jagar solkatter och laser och gärna snören men undviker vippor (där det alltså sitter fast en leksak eller en hel bunt fjädrar i snöret). Simon är intresserad av sådant han kan tugga på, ju större och mjukare, desto bättre, men även snören går an en stund. Hans favorit just nu är min ena f.d. toffla…😡😂

Sindra verkar ha klurat ut att solkatter och laser inte går att fånga 😎 Så numera föredrar hon vippor, snören, papper, och allt som rör sig som hon rent fysiskt kan sätta klorna i!👍 

Sindra har också en specialitet som varken Simon eller Saga visar minsta intresse för, men som Sindra älskar. Hon gräver sig en grotta av täcket eller en filt, och skjuter ut som en kanonkula när leksaken passerar!😂 Nästan omöjligt att fotografera men väldigt roligt!😃 Bilden är från sekunden innan attack (tagen med blixt, så pupillerna ser lite konstiga ut)!

När jag hälsade på er för att träffa mamma Tida förra våren så minns jag att även hon gillade att gömma sig och sedan hoppa fram och ta bytet. Kan specifika lekbeteenden gå i arv tro?🤔

burmamys
7/15/16, 1:02 PM
#13

#11 Jag har också läst att det är ett jaktbeteende, att klapprandet är en frustrerad imitation av att hugga bytet och används när bytet är utom räckhåll. 

Ganska ofta sitter Saga och Sindra tillsammans i ett fönster och klapprar med tänderna åt de retsamma fåglarna utanför. Samma sak om någon av dem är på balkongen, eller ute på promenad, och ser en fågel. Simon har dock aldrig (så vitt jag vet) klapprat med tänderna, han tycker nog att tjejerna får jaga åt honom!😂Ingen av katterna hos mig har gjort det åt en leksak utan det är helt reserverat till levande djur som är potentiella byten, men det kanske beror på att de är på balkongen eller ute (och alltså ser riktiga fåglar) ganska ofta?🤔

Annons:
kara_murray
8/20/16, 8:51 PM
#14

Hon är så vacker din lilla sötnos !!!❤

burmamys
8/21/16, 12:28 PM
#15

Tack så mycket kara_murray!🌺 Det syns ju att hennes mamma är en thailändsk katt, men jag tycker hon är vacker precis som hon är och blir alltid glad när hon får komplimanger!❤️

kara_murray
8/21/16, 8:32 PM
#16

Sindra är väldigt vacker oavsett om hon brås på sin thailändsk kattmamma. Hon är en väldigt vacker liten tjej!

burmamys
8/22/16, 7:22 PM
#17

Kram ❤️

Upp till toppen
Annons: