Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 715 ggr
[AnimeV4]
2016-07-23 14:22

Kan burma vara något för mig?

Hallå! Jag är ganska dålig på egenskaper hos olika kattraser, men har läst om burman vid flera tillfällen och tycker att det låter som en passande ras för mig då de är så sociala och vill vara med på allt. Jag har dock en rad frågor som ni burmaägare jättegärna får besvara. Upplys mig!😃

Jag vill ha en kattkompis till min huskatt Leo så hur bra de fungerar ihop är avgörande. Han är pratig, nyfiken, tydligt ung (2 år och 4 månader) med sina busryck och social men inte så social som jag önskar. Han hade två kattkompisar i tidigare hemmet innan de avlivades av åldersrelaterade problem och kompisen Molle lärde Leo att mobba Smulan.. men det var antagligen för att Leo blev lärd att göra så, för annars är han en väldigt snäll katt som hade väldigt roligt ihop med Molle.

Jag vet att burmor är extremt sociala och tror nog att Leo skulle uppskatta det, men måste pröva då sambon inte minns om katterna brukade sova ihop eller vara väldigt nära i övrigt förutom leken. Och eftersom Leo är ganska busig skulle en stabil och lite äldre katt kunna vara något. Vad tror ni? Jag kan erkänna att jag ändå är lite nyfiken på en kattunge, för härjande får vi ju vara beredda på oavsett😂

En annan fråga rör andra djur. Vi har marsvin och kommer att skaffa hund innan eller efter en Leokompis. Vad har ni för erfarenhet av burma + smådjur? Hund + burma förstod jag skulle fungera utmärkt.

Sen undrar jag om det finns några tydliga skillnader i egenskaperna mellan könen? Jag har en förkärlek för handjur och vill därmed gärna ha en till hankatt, men skulle kunna tänka mig en hona om det blir bäst för Leo.

Det var de funderingarna som är störst. Tipsa gärna allt möjligt relaterat! Jag kan även tillägga att jag självklart kastrerar, märker och registrerar katten samt stöttar en seriös avel.

Dessutom - Tycker ni att det finns en bättre passande ras. Var inte partiska fastän burman är er ras😉

Tack på förhand!🌺

Annons:
burmamys
2016-07-23 16:47
#1

Vad roligt att du är nyfiken på en burma som kompis till Leo!🙂

Min erfarenhet är ju att burmor inte bara är sociala med människor utan också väldigt kattsociala. Om nu Leo redan har erfarenhet av att ha kattkompisar och det fungerade fint med den ena så skulle jag tro att det kommer fungera bra med en burma.😉 

Men jag skulle hellre satsa på en kattunge. Alltid svårt för en äldre katt att komma till ett hem där det redan finns en vuxen katt, och burmor brukar ha stark revirkänsla. En kattunge kommer att se upp till Leo som ju är både vuxen och först på plats, så det underlättar absolut samvaron då den lilla får växa upp tillsammans med Leo. Särskilt om du föredrar en hankatt. Burmakattungar är i regel sociala och nyfikna och väldigt självsäkra. När jag fick hem Sindra var hon fyra månader och till min förvåning tog hon över här hemma, och både Simon och Saga backade och gav henne företräde att göra precis vad hon ville.😂

Jag har ingen erfarenhet av att ha katt med smådjur, och skulle personligen aldrig våga ha dem lösa tillsammans om inte katten är kopplad och jag sitter med. Men det finns ju de som har katt med kanin t ex, och då kanske katt och marsvin kan fungera ihop, under uppsikt givetvis. Katter är ju rovdjur och särskilt de mer aktiva och lekfulla raserna burma, bengal, abessinier m.fl. har ju stark jaktinstinkt (jakt = lek). Men fråga på någon smådjurssida eller katter iFokus, om det är någon som kan berätta utifrån sina erfarenheter?🤔

Nu är ju alla katter individer men min erfarenhet är att burmakatter har stark könsidentitet, alltså att det är ganska tydlig skillnad på honor och hanar. Dels är hanar tydligt större och maffigare, men de är också mer laid-back och keliga, medan honorna är små, söta och relativt bossiga, energiska och lekfulla. Spontant tror jag inte det spelar någon roll vilket kön du väljer så länge det är en kattunge, men om du vill ha en vuxen är det kanske lättare med en hona? Bara spekulerar.

Det viktiga för att din Leo och en framtida burma ska trivas ihop är nog att Leo är kattsocial, alltså att han kan "prata katt" och gärna vill umgås med den andra katten. För om du väljer en burma kommer han att få en kattkompis som vill vara med honom hela dagarna och såklart sova med honom. Det finns flera som har huskatt + burma så jag tror det kan fungera utmärkt så länge huskatten också är nyfiken och lekfull och social!😉 Om du däremot upplever att Leo behöver mycket egentid och gärna drar sig undan för att få vara själv, då kan en burma bli ganska jobbig för honom.

Hoppas du får flera svar, jag kan ju bara utgå från mina erfarenheter och det som jag läst och hört.

[AnimeV4]
2016-07-23 23:28
#2

Precis det jag tänkte med en kattunge! Fast Leo är inte så vuxen av sig, men det kanske inte gör någonting då han är en så snäll och duktig katt. Särskilt inte om den lilla tar över, som din Sindra😉

De två katter jag har haft + grannens katter har varit rädda för marsvinen och som mest petat på dem för att undersöka. Ingen jakt förutom när marsvinen har varit under eller bakom något och prasslat, men Leo hoppar bara fram med ett kurr och gör ingenting när han ser att det är marsvinen😃Annars så har vi möjlighet till galler eller annat skydd till buren, fast det skulle ju inte vara så roligt för marsvinen om det härjades jämt och ständigt.

Bra information om könsskillnaden där! Ja, jag tror också att en hona skulle vara ett smartare val om det blev en vuxen katt, fast jag är ganska bestämd på en kattunge nu, så om jag inte blir utvald av en vuxen katt så får det bli så.

Ja, enligt sambon så pratade Leo och Molle jättemycket och eftersom de lekte väldigt mycket så sitter nog kroppsspråket också bra! Jag är lite osäker på om Leo skulle uppskatta den dosen av sällskap och det känns ju synd om allting är klappat och klart och det inte funkar i slutändan.

Så jag sätter mig och funderar lite och kikar runt på andra raser. Jag är osäker på delen med jaktinstinkten om den är större än normalt och om Leo skulle uppskatta en så social kompis. Om jag inte redan haft Leo skulle jag nog inte dra mig för att skaffa två burmor, för de verkar jättehärliga😍

Tack för svar!

burmamys
2016-07-24 11:01
#3

Det viktigaste är att det blir bra för Leo! 🙂

Bra att du ser dig omkring och funderar lite. Jag håller med om att en kattunge är bäst, det blir en mycket enklare introduktion och de får växa ihop. Tror inte det är någon större fara med jaktinstinkten hos en burma om ni tar en kattunge och lär kattungen att marsvinet är en del av familjen. Men om Leo är relativt självständig och mån om sin egentid, då kan han tycka det blir lite för mycket med en burmakompis. 

Lycka till med ditt letande!❤️

[AnimeV4]
2016-07-24 11:17
#4

#3 Det har du rätt i. Tror också att det går bra sålänge kattungen lär sig ifrån början! Tack så hemskt mycket! Jag ska lägga rasfrågan på Katter också👍

burmamys
2016-07-24 11:20
#5

🙂👍

Dimocarpus
2016-07-25 22:19
#6

Jag kan berätta erfarenhet med min burma Nani (kattunge på 14 veckor). Just nu är han med mig då jag har semester och hans kompis kommer i mitten av augusti. 

Han är ganska snäll, gosig och tycker om närhet så mycket närhet att du knappt kan äta ifred då han ska nosa och ibland t.o.m. smaka på din middag. Inte bara middag även i princip alla aktiviteter vill han delta. I duschen, toalettbesök, matlagning på ens axel plus bädda, vattna blommor osv. Men det är också en del av burmors charmigaste egenskap enligt mig. Så fort han har ätit vill han leka, bitas (mjukt, han får ju tänder) och jaga tills han är trött då sover han. Men när han har vaknat vill han leka igen. Så är det tills de blir pensionärer, har jag rätt ni har haft burmor i många generationer? 

Han  kommer och möter mig när jag kommer hem från affären eller varit borta några timmar från honom. Han brukar lägga sig på rygg och visa magen (då vill han att jag ska klappa och ge honom pussar då han är van med det).  

Som burmamys säger, klarar ni och Leo av en mycket aktiv katt som älskar närhet (de flesta, finns naturligtvis undantag) så är en burma ett superbra val. Älskar burmas temperament och utseende, bara love love love it!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
[AnimeV4]
2016-07-26 21:48
#7

#6 Deras förmåga att hjälpa till som du beskriver har  jag har läst om och det låter himla mysigt! Tack för ditt svar!😃

Håller med om att det skulle vara ett bra val om Leo orkar med det. Jag är faktiskt lite osäker.

Upp till toppen
Annons: