Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 902 ggr
ambis90
8/29/16, 11:07 AM

Två burmor i en lägenhet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hejsan! Jag heter Anna och det är första gången jag skriver här ( brukar dock hänga här och läsa allt kul som skrivs om alla fantastiska burmor ). Jag har en liten plutt på 10 månader hemma som heter Svante! Jag älskar honom över allt annat och har verkligen gjort allt i min makt för att anpassa mitt hem och min vardag så att han ska må bra och känna sig aktiverad och älskad trots att han är ensamkatt, och hitills verkar han må hur bra som helst! Dock går jag nu i tankarna på att så småningom skaffa en till liten burma kompis till honom. Jag har dock en del funderingar angående detta och tror att ni som hänger här är experter på detta ! 

1 - om man bortser från materiella kostnader som tillkommer med en till katt, vad är den största skillnaden från att ha en?  

2 - finns det en risk att Svante och den nya katten inte gillar varandra ? Och isåfall går det att lösa på något sätt ?

3 - kan det bli en avlastning för mig med två burmor som kan leka med varandra ( kan ju bli galen ibland när han är på lekhumör och jag bara vill sitta och sova i soffan haha) ? Eller blir det liksom dubbelt upp?  

Självklart vill jag göra det bästa för honom och kommer skaffa en till om jag märker att han börjar må dåligt av att vara själv men vill gärna ha lite kött på benen först så jag inte får en chock haha !  

Tack snälla för svar :D  

PS : eftesom jag är en crazy cat lady har jag ordnat en egen instagram för Svante ( pinsamt men sant ) , följ om ni vill : svante.the.burmese

Annons:
burmamys
8/29/16, 2:24 PM
#1

Välkommen till Burma iFokus!😃 Alltid roligt att se nya burmavänner här, hoppas du kommer att trivas. Jag ska försöka svara på dina frågor.

1. Jag köpte två på en gång, så jag har ingen erfarenhet av att ha en ensam burma. Tror dock den största skillnaden blir att de två kan leka med och underhålla varandra, så du blir lite avlastad. Burmor brukar generellt ha ett stort behov av att umgås, både med människor och med en kattkompis.

2. Alla katter brukar vara lite misstänksamma i början när en ny katt kommer in i hemmet, som är deras revir. Men en ensam burma som är såhär ung och får en likasinnad kompis kommer nog snabbt att adoptera den nya och bli bästa vän med den, leka och sova ihop. Skulle gissa att det tar 2-5 dagar ungefär!🙂

3. Jag tror absolut du kommer uppleva att det blir en avlastning!😉

Summa summarum tror jag din fina Svante kommer bli en lyckligare katt om han får en kompis.👍 Jag tror också det är lättare att skaffa en kompis medan han är ung och har en massa ungkattsenergi, så de kan leka och busa tillsammans!

ambis90
8/29/16, 2:47 PM
#2

Det låter kanonbra med avlastning 😎 och framförallt att man kanske inte får lika mycket ångest så fort man lämnar hemmet (även om han mest sover när jag är borta då han alltid är nyvaken när jag kommer hem haha ).

Det har verkligen blivit tydligt för mig hur min oro för hans välmående påverkar mitt välmående så att han kan bli en extra glad katt låter ju som ett bra recept på att även jag ska bli gladare! 

Tack snälla för svar!  Känner ingen som har en burma så det är verkligen skönt att man kan ställa frågor här :)

burmamys
8/29/16, 3:56 PM
#3

Så lite så 😊 Tyvärr har jag inte instagram, men jag hoppas vi får följa Svante och hans framtida kompis även här?

Björksätter
8/29/16, 8:30 PM
#4

Jag har två burmor som är 9 mån och 6 mån. Nell var 7 mån när Sam kom, han var 4 mån då. De blev kompisar i stort sett direkt och de leker som tokstoklar här. De har verkligen stort utbyte av varandra. De sover ihop och de leker och busar massor. De hittar på en del bus med där den ena lär den andra nått de kommit på. Men jag tycker det är enklare med två då de gör av med mycket energi på varandra. Vi hinner med annat i livet än att bara leka med dem :). Så köp en kompis du kommer inte ångra det.

Björksätter
8/29/16, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

De gillar varandra som du ser på bilden :)

grandma
8/29/16, 9:42 PM
#6

Ja de flesta burmor mår bäst av  att ha en kompis men trots det så kräver de mer eller mindre lite människostimulans. Min ena katt framför allt kräver att jag leker med henne.  Det har tagit ca 3 -4 dagar när jag har introducerat vuxna katter med varandra.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
Dimocarpus
8/29/16, 10:06 PM
#7

Jag har upplevt att min burma blir lite apatisk om den inte får sällskap alls. Om du inte är hemma jämt så är det bra att Svante får sällskap. Min var ensam med mig i tre veckor och vilken skillnad det var när hans tjej (thai katt) flyttade in. Han lyste och busade mer med henne och de tillsammans även när jag är hemma. Mer liv men pH vad han verkade gladare. En människa går inte ersätta en kattkompis och likaså en katt kan inte ersätta matte/husse. Burma behöver båda och. En katt som de kan identifiera sig med och en kärleksfull ägare som gör sitt bästa för dem :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

ilga
8/30/16, 1:06 AM
#8

Burmor umgås med burmor på burmors vis, dvs leker och brottas, sover tillsammans  ofta, men inte alltid. En bit- och lekkompis för vilda lekar. Med människor umgås burmor på människors vis. Kel och klapp, sova i knät och i sängen.

Olika behov fylls.

I regel brukar det gå bra att föra in en kompis när ens burma är ung. Gossar brukar oftast ha lättare att acceptera en nykomling.

burmamys
8/30/16, 12:13 PM
#9

Du har fått jättebra råd!👍 Visst har du sett att det finns en massa artiklar på den här sidan? Om inte (lätt att missa om man använder mobilversionen) så handlar denna om katters känslor:

http://burma.ifokus.se/articles/5672d8968e0e7470f3001320-del-3-kattens-kanslor-och-sociala-behov?discussions-1

Johan-Metsäkansan
8/31/16, 3:43 PM
#10

Om du väljer att skaffa en till katt så är det troligen enklast med en kattunge, vuxna katter kan ha lite svårt med andra vuxna till en början. Kattungar fräser man på lite, men sen när man märker att det inte är ett hot lugnar det ner sig.

Sarah-S
9/1/16, 11:27 AM
#11

1. Du får dubbelt upp av allt det goda 🙂

2. Ja den risken finns alltid men sällsynt att det inte går att lösa med långsam introduktion. Burman är sällskaplig och brukar snabbt inse fördelarna med en kompis

3. Jag har alltid tyckt att 2 (eller fler 😉) är lättare än en ensam burma, som tidigare nämnts ovan så leker burmor på burmors vis med burmor och det kan vi aldrig ersätta som människor. Och vi får lite avlastning och tid för annat när burmorna umgås med varandra. 
Samtidigt får du dubbelt upp av kel och gos för trots att burmorna är flera till antalet konkurreras man inte ut av kattkompisen utan man får ändå sällskap, gos och kel så man blir nöjd

Jag rekommenderar alltid att man köper fler burmor, om inte på en gång så under tiden katten är ung.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

mjlee
9/1/16, 6:32 PM
#12

Burmor är i regel sociala med andra katter, men det finns vissa undantag, vilket @grandma vet 😃

ambis90
9/3/16, 10:33 PM
#13

Wow !! Tack snälla allihopa för kanonbra svar :). Jag har bestämt mig för att Svante så snart som möjligt ska få sig en liten kamrat ( självklart kommer jag fortsätta leka och aktivera dom även när dom är två men lite avlastning är på sin plats haha ) ! Längtar !! . Tack igen :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: