Annons:
Etikettkattungar-sökes-väntas-eller-säljes
Läst 1995 ggr
Linnea.lindroth
2016-09-02 17:28

Burma med ragdoll?

Hej alla. Linnea heter jag och har idag en 11 månaders ragdoll kastrat som jag vill ha ett mysigt sällskap till. Burma har jag läst mkt gott om och undrar om vad ni tror om tillsammans med en ragdoll? Fäller dessa mkt? Min sambo är en väldig motståndare till en katt som fäller lika mkt som ragdolls. (Misstänker att så inte är fallet :) Finns det några uppfödare nere i Skåne? :)

Annons:
kim1980
2016-09-02 18:25
#1

Fäller gör alla med päls det ingår liksom. . Min erfarenhet så är det bäst skaffa 2 samtidigt. För slipa storm.. kamma under hålls kam . Katt bad hjälper. . Jag har astma mm . Men jag stör mig aldrig på hår . Det till hör.. Lika så bort gång det till hör med.. Finns mun skydd med . När man kammar.. Möjligen får vår besvär men mycket för vår inte min års tid alls. . Blir liksom för mycket av hela . Men finns allergi medicin. . Personligen har jag uppfattat rasen skogskatt Är mild snäll startar aldrig bråk ..Då jag har en sån. Men väldigt pratig ras faktiskt. . Mycket katt för pengarna . Dvs är kattunge beteende kvar lek buss . Uppskattar nya prylar.. Innan har haft hus katter och andras katter.. Det är så olika . Då jag har bra minne.. Katten Sören är bond katt hus katt .. Sören är en månad äldre max.. Har haft lite funderingar kring rasen jag har . Men inte blivit av starta sån tråd bara kikat in skogskatt rummet.

Björksätter
2016-09-02 19:03
#2

Jag har två burmor och de fäller inte mycket alls. Vi hade huskatt innan och skillnaden är enorm. Då var sofforna fulla med hår, nu får man titta noga för att se hår. Visst lite hår på kläderna kan jag se att jag får men inte mycket alls ändå tycker jag. Så din man kommer inte tycka att de fäller. Vad gäller att ha dem ihop med ragdoll kan säkert nån annan svara bättre. Men jag fick höra när vi skulle skaffa burma att de funkar bäst med livligare raser. Ragdoll är ju rätt lugna om jag förstått det rätt. Finns flera uppfödare i Skåne. Gå in på burmaklubbens hemsida så hittar du uppfödarlistor där, indelade efter län. Burman är en underbar ras. Jag är helt fast numera :)

burmamys
2016-09-02 19:04
#3

#1 Jag uppfattade att TS frågade om hennes ragdoll skulle passa bra ihop med en burmakatt, inte en norsk skogkatt eller huskatt.

TS, vad roligt att du är nyfiken på burma! Själv är jag enormt fäst vid de här interaktiva och charmiga gos- och buskatterna, men jag har också fått ett positivt intryck av ragdolls.🙂

Burmakatter saknar underull och fäller därför minimalt. Mina katter fäller pyttelite på våren och ibland på hösten, men inte mer än att det räcker för mig att dra handen längs kattens rygg några gånger. Jag har aldrig borstat mina katter, och dammsuger en gång i veckan precis som innan jag skaffade katt. Det finns de som borstar sin burma ibland, men de har ofta flera katter och/eller är lite känsliga eller allergiska. Pälsen är alltså ingenting du behöver oroa dig för!😉

Jag har tre burmor hemma, men min erfarenhet av ragdoll är begränsad till min erfarenhet av grannens tre ragdollkatter, och vad jag läst i rasbeskrivningar och på ragdoll iFokus.

Burmakatter är utpräglat sociala och har ett stort behov av att umgås med både människor och katter, och vill vara nära sina kattkompisar, tvätta varandra, sova i hög och leka brottningslekar och jaga - jagas. Ragdolls är, som jag uppfattat det, också relativt sociala och intresserade av att umgås, och det är en viktig förutsättning för att det ska fungera med burma! 🙂

Det som skiljer mest mellan ragdoll och burma är aktivitetsnivån, ragdolls är relativt lugna, i de flesta rasbeskrivningar är det ragdoll och perser som utmärker sig som de stillsammaste av alla kattraser. Grannens ragdollkatter ligger gärna och spanar eller sover en stor del av dagen. När de är igång är de också ganska milda, de går mest omkring och håller koll på sina människor och varandra, och kollar att allt är som det ska hemma. 

Burmakatter är aktiva och ofta ganska självsäkra och dominanta katter. Mina har gemensamma kattrace minst en ofta två gånger om dagen, då de leker jaga - jagas och hoppar i sofforna och klösmöblerna och rusar genom alla rum på ett par sekunder per varv!😃

Några gånger om dagen brottas de, ofta en som rullar in under magen på en annan och sedan brottas de en stund och kanske jagar varandra lite grann. Däremellan lägger de sig i allt jag gör, övervakar och "hjälper till", eller så ligger de i hög och tvättar varandra. Som alla katter sover de ibland, mina har en sovpaus på förmiddagen på 1-3 timmar, och en till ungefär lika lång vid middagstid, och så sover de oftast större delen av natten.

Så det du bör fundera över är om du tror att din ragdoll kommer att uppskatta en kattkompis som vill vara intensivt nära och även busa och leka flera gånger om dagen? Spontant kan jag tänka mig att om din Edgar är relativt aktiv och busig för att vara ragdoll (det är så jag uppfattat dina inlägg på ragdoll ifokus) så kan det fungera fint med en relativt lugn och mild burma. 

Här har du länk till burmaklubbens lista över födda kattungar:

http://www.burmaklubben.com/index.php/kattungar/fodda

Ring runt och prata med olika uppfödare, och välj den lugnaste kattungen i en kull där föräldrarna är relativt lugna och sansade, så maximerar du chanserna att få en riktigt bra kompis till Edgar!😉

burmamys
2016-09-02 19:05
#4

Lista över uppfödare i södra Sverige:

http://www.burmaklubben.com/index.php/uppfodare/sverige

Varmt lycka till!🙂

kim1980
2016-09-02 19:11
#5

Ja vet det vet inte jag nått om deras spyke liksom. Jag är alltid tveksam när inte skaffar samtidigt liksom..

Linnea.lindroth
2016-09-02 19:34
#6

#2 #3 Tack så jättemycket för hjälpen och er info är verkligen guld värd. Edgar är hyfsat livlig och de gånger han leker med sin lilla ragdollkusin Loke så är det lek och bus non stop. Jag ska dock givetvis kontakta uppfödare och se vad dem tror om de två raserna ihop. 5# Jag hade inte möjlighet och skaffa 2 samtidigt och ser inga som helst problem med att skaffa nummer 2 nu. Givetvis blir det lättare ju yngre Edgar är men tack ändå

Annons:
burmamys
2016-09-02 20:34
#7

#6 Så lite så! Hoppas du hittar en passande vän till Edgar. 😊

grandma
2016-09-08 11:29
#8

TS burmahannarna är ju lite lugnare än honorna så det kan säkert funka bättre än en hona. Jag har aldrig skaffat 2 samtidigt och det har fungerat alldeles utmärkt att introducera nya katter för varandra. Skulle rekommendera en tidigt kastrerad hankattunge så ni slipper den värsta hanigheten.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Liz1e64
2016-09-25 15:08
#9

Lite sent att svara kanske, men jag har bestämt för mig att det finns en burmauppfödare som även föder upp ragdoll i Sverige. Kolla med Sverak, jag har tyvärr glömt namnet på uppfödaren😒 Jag tror det funkar utmärkt att ha dem tillsammans, de är båda väldigt tillgivna och sällskapssjuka😻

Sarah-S
2016-09-26 19:52
#10

Jag har sålt en burmakattunge till familj som hade en ragdoll, de fungerar ypperligt tillsammans

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: