Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 818 ggr
Björksätter
2016-10-09 18:23

Nell och Sam på utställning i dagarna två

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi varit på utställning igen. Nell på sin andra och Sam på sin första. Den här gången var det i Norrköping och hemmaklubbens regi. Det var spännande att se hur Nell skulle klara denna gången. Första gången var hon ju rädd och inte alls bekväm. Den här gången delade hon och Sam bur och han är ju en mycket trygg kille så det smittade av sig på henne. Hon var mycket lugnare, i buren var hon helt lugn och trygg. Hon både åt och använde toan vilket hon inte gjorde förra gången. Sam tog det hela med ro och var inte stressad alls. Första dagen visade det sig att bägge katterna skulle visas samtidigt hos två olika domare. Som tur var hade jag två vänner med så den ena fick ta Sam till domaren medan jag tog Nell då vi kom fram till att hon nog var tryggare med mig. Sam han bara spann och kurrade och tyckte det hela var rätt mysigt :). Nell bar jag i en bäddpåse då hon var mycket lugnare så. Hon var mer avslappnad vid domaren och satt lugnt på bordet men lite läskigt var det. Jag gjorde misstaget att vänta med henne framme vid domarna på nomineringsval som hon blev uttagen till. Eftersom jag fortfarande inte lärt mig hur lång eller kort tid allting tar så valde jag att vara kvar. Med facit i hand skulle hon väntat i buren då hon blir stressad av att vara utanför den. Så när det var dags för val var hon spänd och lite fräsig. Det var svårt att hålla henne på ett bra sätt. Hon blev inte nominerad, det blev en korat istället. Skönt tror jag Nell tyckte :). Jag var mycket nöjd med hennes omdöme, excelent på nästan allt och ett CAP blev det. Sam visade sig falla domaren i smaken och tog både bäst i variant (biv) och en nominering till panel. Detta i konkurens med sina kullsystar och mamma :). Mamma blev nominerad hon med förövrigt. Sam fick oxå en jättefin bedömning med exellent på nästan allt han med. Ett EX1 blev det förutom biv och nom. Han var som sagt lugn och trygg hela tiden och kurrade och myste mest. Dock hann han tröttna lite i väntan på panel så även han borde fått vila i buren. Jaja, jag lär mig efterhand vad som är bäst för katterna. Väl i panel så fick han 1 av tre röster. Mycket nöjd var jag med så fin start på första utställning :). I dag, dag två så har de oxå fått fina omdömen. Sam ett EX 1 och Nell ett CAP till. Ingen nominering till nån av dem idag. Sam blev slagen av ena kullsystern som tog biv och nom. Rättvist tycker jag :). Så nu blir det minst en utställning till för Nell för hon blir premier nästa gång om det går lika bra och det är klart vi måste försöka få till :). Sam ska väl inte vara sämre så även han ska vi satsa mot premier på. Verkar som jag blir utställningsbiten jag som aldrig skulle hålla på med sånt :). I morse var dock Nell inte glad på vägen in till stan. Hon skulle ur sin bur och grävde runt och strimlade tidningen i botten. Vi ska prova att köpa en stor canvasbur till henne och se om hon åker bättre i den. Hon måste ju klara av att åka bil utan att försöka gräva sig ur buren. På väg hem åkte hon i knät på min sambo men det var tråkigt det med. Hon är lite för rastlös tror jag. Men det kan ju lugna sig med åldern. Sam han ligger och filosoferar eller sover under resorna :). Dock snurrade han runt i utställningsburen och busade och försökte få ner toaskyddet genom att dra i snörena. Han blev lite rastlös idag och tuggade på Nell en stund med. Så nu får vi se när vi åker nästa gång. Med Nell blir det nära hemma så resan blir så kort som möjligt. Med Sam spelar det ju inte så stor roll så där tror jag det blir när min kompis ska visa sina så vi kan ha sällskap.

Annons:
Björksätter
2016-10-09 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Björksätter
2016-10-09 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sam jobbar på att få ner toaskynket :)

Björksätter
2016-10-09 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Varför kliva ur bädden och äta när man kan sitta i den :)

Björksätter
2016-10-09 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nell hos domaren.

Björksätter
2016-10-09 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sam med sin bivmedalj

Björksätter
2016-10-09 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nell som är mycket lugnar i sin påse. Måste försöka hitta nån ny (som är lite snyggare) som inte gör henne statisk i pälsen vilket hon blev av denna. Nån som har tips på nån bra sort?

Annons:
Alchymist
2016-10-09 19:18
#7

Kul med tanke på att hon var "fulast" i kullen att hon får CAP utan problem :-) Spännande att höra hur det går sen med premiertitlen 😃

Björksätter
2016-10-09 19:32
#8

#7 Ja, lilla fula ankungen blev en svan :). Är nån av syskonen utställda än?

Alchymist
2016-10-09 19:59
#9

Inte än, men halvsyskon Blue Moon är riktigt snygg så han ska få en dejt med Ebba :-)

Sarah-S
2016-10-09 21:21
#10

🙂 Grattis !
Jag tycker verkligen att det är jätteroligt att du är ute och visar upp dina katter, vi behöver fler burmautställare

Jag har sovpåsar som inte är i fleece, jag har köpt dom av en tjej som går mycket assistent. Du kan få namnet om du vill

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Björksätter
2016-10-10 11:04
#11

#9 Spännande med de avkommorna :). Hoppas nån av syskonen kommer till utställning snart också.  Skulle vara roligt att följa dem med och kanske få träffa på nån utställning med.

Björksätter
2016-10-10 11:05
#12

#10 Tack! Ja, det var ju kul det här med utställning och med två så fina katter så blev det ju lite extra kul :). Jag har kontaktat hon med puffarna nu så får jag hoppas hon vill göra en sån till mig.

burmamys
2016-10-10 11:49
#13

Vilken fin tråd om Sam och Nells utställning!😃 Hoppades på att hitta något idag men det här var ju verkligen rolig läsning och massor med fina bilder! Toppen för mig som får nöja mig med att läsa om era utställningar ett tag till innan jag kan åka själv. Tack Björksätter!🌺

Vad bra att Sam är en trygg och fin kille så Nell också blev lugn i buren och kunde äta och kissa.😍 Ska verkligen bli spännande att följa er, verkar som att Sam kommer att lyckas riktigt bra på utställningar och då kan jag tänka mig att det blir extra roligt att ställa ut. 

Håller med helt om att ställa Nell närmare hem så hon slipper långa resor. Ni har säkert redan testat att ha en filt över buren under resan, så de inte kan se ut, och att ha i lite Feliway innan resan? Överhuvudtaget roligt att se hur mån ni är om katterna och tänker på vad som är bäst för dem.❤️

Annons:
grandma
2016-10-10 20:42
#14

Vad kul att se bilderna. Resultaten följde jag ju Online. Jobbigt det där, man är inte på utställning men man är det ändå på ett sätt. Mentalt och hejar på alla sina vänner. Grattis till era fina resultat, Björksätter.  

Apropå Fleece. Jag har ju likadan puff som Sarah i buren men filten är i fleece och jag har parfymfritt sköljmedel som jag inte snålar med. CC blir inte elektrisk då.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
2016-10-11 07:52
#15

Vad spännande och roligt att få följa utställningar på hemmaplan. Jag har fullt upp men önskar att det finns fler kattutställningar där jag bor vilket gör det enklare att delta och komma hem fort även om jobbet och plugget trycker på i bakhuvudet. Kul att det går så bra för dina snyggingar :) Båda är ju jätte söta 😍 Vilka bra bilder!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
2016-10-11 08:05
#16

#13 Tack :). Jo, vi har provat med filt över buren. Den drar hon in och drar sönder typ. Därför jag tänkte vi skulle prova med canvasbur, finns sån med mörkläggning som går att dra för. Feliway har jag inte haft i buren, får testa att hänga på en sån man får hos vet. Hon gillar ju buren hemma och ligger gärna och sover i den. Så tror det bara är grejen att hon inte kan komma och gå som hon vill. Hon blir rastlös.

Björksätter
2016-10-11 08:14
#17

#14 Tack :). Hon blir inte statisk i buren tycker jag, jag har iof en fleccefilt i botten. Det är när jag bär henne i påsen och ska ta ur henne vid domaren som hon är statisk. Vet inte riktigt vad det är för material i den jag har nu mer än att den är i syntet och lite lurvig. Sen nya dynan/bädden jag köpte för att ha i buren verkar de inte bli statiska av. Däremot blev Sam det av iglon som jag har sen tidigare. Så till nästa utställning får jag köpa nån ny bädd till och lämna iglon hemma. Sen får jag väl sy en bottendyna till buren av typ bomullstyg eller nått, istället för flecce. Lägger med en bild på nya bädden, som de använde mest under dagarna. De sov ihop i den.

Björksätter
2016-10-11 08:18
#18

Eller försöker lägga in en bild. Hoppas det funkar nu.

Björksätter
2016-10-11 08:19
#19

#15 Tack :). Får hoppas vi träffas på nån utställning i framtiden då :)

burmamys
2016-10-11 11:23
#20

#16 Ja det som hjälper är att de inte kan se ut. Första gångerna jag åkte iväg med Simon och Saga blev båda stressade i buren under resan. Jag kom på att stressen berodde på att de kunnat se ut och framljusen från mötande bilar liksom blixtrat förbi så de blivit lite skrämda av det. Värst var det en gång när det var lite mörkt ute så ljusen blev skarpare. Då har grävde de hysteriskt ett par gånger och försökte även dra in filten i buren. 

Jag bytte då till en kraftigare filt (hade en vanlig, tunn fleecefilt innan) som dels stänger ute ljus bättre och dels är tjockare och  därför svårare att dra in i buren. Sprayade lite Feliway i buren 15 min innan resa och sedan har det inte varit några problem. 👍

Nu använder jag inte Feliway längre men har alltid en tjock filt över burarna så de kan se varandra men inte omgivningen. Sällan som någon ens jamar under resa längre, och då är det oftast för att vi människor varit tysta för länge så de vill liksom kolla om vi fortfarande är där.😉

Angående att Nell blev elektrisk framme vid domaren men inte annars blir det av samma påse kan väl bero på att det var lite torr luft i utställningslokalen? Då kan något så enkelt som att spraya pyttelite vatten i påsen innan du plockar upp henne hjälpa. Annars tycker jag att mikrofiberfiltar som tvättas med sköljmedel fungerar mycket bättre än vanlig fleece, blir ingen statisk elektricitet och dessutom känns de mjukare!🙂 Kanske finns påsar i mikrofiber också?

Den här pläden har jag i en kartong i köket och den verkar aldrig bli statisk:

http://jysk.se/inredning/pladar/fleecepladar/mikrofiberplad-bellis-140x200-bla

Annons:
kara_murray
2016-11-05 15:21
#21

Vad roligt att utställningen gick bra!!!❤

Upp till toppen
Annons: