Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 949 ggr
burmamys
11/7/16, 12:21 PM

Katterna kollar in första snön

Idag när vi steg upp låg det ett tunnt snötäcke på marken, och på hörnen av balkonggolvet. Stora snöflingor singlade långsamt mot marken. Såhär tyckte katterna om snöns ankomst:

"Nej usch det där vita som känns kallt på tassen!"

"Hmm det här känner jag igen… vitt fluff som känns lite kallt… Okej…"

"Oj! Vad är det där?" "Det ramlar ner mer vitt fluff från himlen" 

Sindra går till det andra hörnet där det finns mer snö. "Måste undersöka det här konstiga vita lite mera…"

"Det känns kallt på tassen! Och vad mycket det är här!"

"Lite läskigt är det…"

"Det ser tjockare ut i min ruta, måste kolla den närmare…"

"Måste bara smaka lite…"

"Usch smakar äckligt vatten, vad konstigt…?"

"Nej nu måste jag tvätta bort det där från tassen!"

Vad tycker dina katter om snön?🙂

Annons:
vendelay
11/7/16, 12:24 PM
#1

https://www.instagram.com/p/BAT3jY7LASF/?taken-by=feveringmoon

Så tycker mina katter om snön… En enda tass och aldrig mer 😂 Dina missar var mycket modigare än de här hemma 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

starhawk
11/7/16, 12:43 PM
#2

Får mig osökt att tänka på boken "Dörren till sommaren" där en katt fick sin "människa" att öppna alla dörrarna ut i tur och ordning, (det var sju stycken i ett hus) den hade en fast tro att bakom en av dörrarna var det sommar, den ville inte gå ut i det där vita otäcka. Jag har exemplaret med illustrationen där man på framsidan ser dörren inifrån med kattens rumpa och ser att det snöar därute på baksidan ser man dörren utifrån med kattens framdel och där är det sommar!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

burmamys
11/7/16, 2:21 PM
#3

#1 Ja Simon brukar inte bry sig så mycket men Saga tycker som dina katter att snö ska man helst undvika!🥶 Sindra är ju tuff och orädd i det mesta och detta var inget undantag.😉

#2 Haha vilken underbar bok! Saga skulle nog leta länge och väl efter dörren till sommaren!👍☀️

Dimocarpus
11/7/16, 9:40 PM
#4

Hahaha…. härligt, måste va extra häftigt för Sindra. Mina har också fått uppleva sin första snö. Väldigt orädda och förvånansvärt nog går min burma runt och skakar lite på tassarna annars känns det precis som vilken dag som helst i skogen i koppel med matte. Så cool är Nani.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

mjlee
11/9/16, 10:35 AM
#5

Jag och Nikita var på landet i helgen. Det hade redan snöat/frostat lite så hon stod vid köksdörren och jamade - hon brukar ibland få gå ut under mitt vakande öga när vi är där, pga stor trädgård och långt från vägen. Jag klär på mig, jacka, skor, vantar, mössa och halsduk. Vi går ut, Nikita nosar lite på några vissna buskar, vi går, hmm, tio meter? Till en liten farstu på ena sidan av huset. Det ligger snö på den, Nikita hoppar upp, upptäcker, kallt vitt under varje tass. Lyfter upp varje tass efter varje steg och skakade av den. 😃 Skuttade raskt ner och sprang tillbaka till köksdörren och meddelade att nu ville hon in. Jag öppnade och hon kutade som hon hade eld i baken genom köket.

Det tog fyra, fem minuter att klä av och på mig och vi var ute i kanske en och en halv minut. Nu när jag öppnar dörren så kan hon tänka sig att sticka ut sin nos och stirrar sedan argt på mig för att det är kallt! 

Det har kommit otroligt mycket snö här i Bollnäs och jag är liiite frestad att ta ut henne i sele och se vad hon tycker.

burmamys
11/9/16, 1:26 PM
#6

#4 Låter härligt!😃 Precis sådär obrydd var Simon också första vintern, han tog gärna en promenad även när det var mycket snö ute, så länge det inte blåste eller var alltför kallt. Saga däremot har aldrig gillat snö, när hon gått ut har hon hållit sig till snöfria fläckar (så länge de finns) eller velat sitta på mina axlar. Förra vintern ville inte Simon gå utanför trapphuset så länge det var kallt och snö på marken.

#5 Hahaha förstår Nikita precis, kan ju inte gå omkring ute på det där vita som känns kallt under tassarna!🥶 Tack för målande beskrivning!🌺 Tveksamt om hon skulle uppskatta promenad i sele nu när det blivit ännu mer snö?

Såhär såg det ut imorse på min balkong (nu är det ännu mer, det har fortsatt att snöa hela dagen):

Ingen av katterna ville gå i snön nu när den var så djup, och jag upptäckte till min fasa att jag glömt täcka över klösträdet med presenningen. Gick ut i tofflorna och tog av kuddarna och sopade undan snön med bara händerna (brrr…🥶 ) och slängde in kuddarna i tvättmaskinen. 

Både Simon och Sindra gick ju ut på balkongen imorse, men de gick inte ända fram till snön. Saga höll sig inomhus och var helt nöjd med att bara titta på snön genom fönstret. Anar att det inte blir så många promenader utomhus närmaste tiden…🤔

Annons:
Upp till toppen
Annons: