Annons:
Etikettomplacering
Läst 1879 ggr
NathalieB
2016-12-19 17:47

Vuxen burma sökes

Hej!

Jag är ny här på forumet och när det kommer till burmor. Läst på en del men inte haft en själv.

Jag är ute efter en vuxen burma som behöver omplaceras. Detta för att jag ska köpa en kattunge i april. Burmor ska ju gärna ha sällskap och att ha två kattungar kommer inte funka. 

Jag är helst ute efter en hane, gärna kastrerad men inget krav. Vidare spelar färg ingen roll men lila, brun och blå uppskattas extra. Har du någon katt som behöver omplaceras eller har något tips så skriv gärna. Tack på förhand!

Jag hoppas att det är okej att skriva såhär. :)

Annons:
grandma
2016-12-20 09:48
#1

Gå in på burmaklubbens hemsida. Där brukar man hitta omplaceringskatter.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Björksätter
2016-12-20 11:00
#2

Sök även på uppfödares hemsidor, där sätter de ibland oxå ut katter för omplacering. Du hittar uppfödarlistor på burmaklubbens sida.

burmamys
2016-12-20 13:56
#3

Varmt välkommen till Burma iFokus!🙂 Vad roligt att du tingat en burmakattunge! Tycker du tänker helt rätt som i god tid söker en likasinnad katt till sällskap. 

Du har fått goda råd om hur du kan göra för att öka chanserna att hitta en lämplig katt. Berätta också gärna om hur katten kommer att få det hos dig, t ex om du har familj, barn och i vilken ålder, andra sällskapsdjur, hur mycket urtymme ni har, m.m. 

Skulle det ändå bli svårt att få tag i en vuxen burma, så kan en annan likasinnad katt också fungera bra, antingen en siames, thai, oriental, abessinier eller ocicat, eller en aktiv och social huskatt från ett seriöst katthem. 

Här finns länk till Burmaklubbens sida med omplaceringar: http://www.burmaklubben.com/index.php/hem-sokes

Och här har du deras listor över uppfödare: http://www.burmaklubben.com/index.php/uppfodare/sverige

Hoppas du finner en bra vän till din kommande burma! 🙂

NathalieB
2016-12-20 15:24
#4

Tack för alla svar. :)

Jag har kontaktat Burmaklubben och väntar på att de ska lägga upp min "annons". Jag har även lite kontakt med en uppfödare och kollat runt på flera uppfödares hemsidor. Jag tänkte att man inte kan be om hjälp på för många ställen. Men tack ändå! Men ska titta runt hos fler uppfödare. Tack så mycket! :)

Lite förtydligande kring min situation. Det är jag och min sambo Erik som bor i en lägenhet på 54 kvm i Stockholm. Vi har inga barn och det enda andra djuret är en liten dvärghamster. Jag som student är hemma mycket och kommer umgås med katten/katterna ofta. Min sambo arbetar söndag-torsdag 7-16 men är hemma i övrigt. Dock jag som är hemma mest.

Dimocarpus
2016-12-20 16:35
#5

Välkommen till oss, burma freaks. Jag tror att nästan alla här håller med mig om en gång burma älskare, alltid burma älskare. Om du är som jag beredd på åka en bit för den bästa burman så kan jag rekommendera min uppfödare i Skåne och min burmas pappa som tillhör en annan uppfödare i Skåne (de samarbetar och har fantastiska katter) De kan eventuellt ha ett par vuxna burmor att omplacera. Jag besökte mina första burmor från Shai-San-War's katteri (uppfödare är mycket aktiv i burmaklubben) de bor i Norrtälje. Hon har också fantastiska burmor. Bara älskar dem! Olika färger och personligheter. Dock valde jag inte dem för de hade inte en choklad burma till mig då jag kunde vara hemma med mina kattungarna för att vänja de hemma. Du/ni har gjort det bästa valet. Jag trodde folk överdrev när de samlat burmor är som små hundar men det stämmer. Min är det. Otroligt tillgivna, intelligenta och super alerta som dyrkar allt du gör. Det är min första burma och jag är fast för gott! Det kommer alltid finnas minst en burma i mitt liv for sure!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

NathalieB
2016-12-20 17:30
#6

Tack för svaret! Jag kan troligen enbart åka tåg till Skåne men kan höra mig för om någon kan tänka sig köra mig ner och upp. Vad heter uppfödaren, har de någon hemsida? :)

Jag har tittat på Shai-San-War's katteri men inte sett något om vuxna burmor. Har nog kollat på de flesta uppfödarna jag hittat utan så många resultat.

Annons:
Dimocarpus
2016-12-20 19:22
#7

Oftast vill de inte lägga upp det officiellt på hemsidan för att inte locka till sig fel köpare osv. De vill att man hör av sig. 

De i Skåne är:

min burmas uppfödare: http://www.caribackas.se. De samarbetar med caruzellens.se. Fantastiskt fina burmor! Bästa temperament har min Om jag får vara partisk? ;)

Har du hört av dig till Shai-San-War's? Kontakta henne via mobilen så tar ni ett snack och t.o.m. besöka de. 

Kolla också med http://www.alchymists.se (finns i Bålsta). Hanna har också supersnygga burmor. Några som är aktiv här har också burmor därifrån. Prisbelönta burmor. 

Sarah, vår admin här har också jätte fina burmor men hon finns nära Kolmården, eller hur Sarah? 

Sen åker https://burmakatt.wordpress.com ner till Stockholm då och då när det finns köpare här. Hör av dig personligen så får du ett tydligt svar. 

Det finns många fler men som sagt hör av dig personligen när du har tittat runt på deras hemsida så får du ett svar. De jag har kontaktat är väldigt snabba på svara och väldigt engagerade burmauppfödare. 

Hör av dig när du väl har fått napp om vilken burma det blir. Vore kul att se om den är släkt med min =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2016-12-20 19:26
#8

Det är okej att ta bort min tråd om jag inte får posta det svaret jag angivit här till TS.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

NathalieB
2016-12-20 19:37
#9

Jag ska köpa kattungen från Ylwa som har  https://burmakatt.wordpress.com. :) Och hon omplacerar ingen katt för tillfället men tack ändå.

Jag får nog testa att skicka lite mail då. Kändes bara onödigt och påträngande när jag inte läst om att de har något omplaceringskatt? Varit inne på alla de du tipsat om, förutom din katts uppfödare så ska kika närmare där också. Tack så otroligt mycket för ditt svar! :)

grandma
2016-12-20 20:38
#10

Sen kan du alltid kolla med Pia Pizzi´s också om du ändå kikar neråt Skåne hållet. on har också fantastiska burmor och har ibland omplaceringar. Sen tycker jag att du ska besöka dem personligen så du kan se att de kommer från en bra uppfödning.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2016-12-20 20:40
#11

#9 Min Simon kommer från Nordic Lights, då kommer din kattunge troligen att vara släkt med min Simon. 😊 Det kanske finns de som inte vill ange eventuella omplaceringar på sin hemsida, men min erfarenhet är ändå att de flesta gör det. Men det skadar ju inte att försöka!👍 Mitt tips är att välja med omsorg, jag har skrivit en artikel här, "Att köpa katt". Där har jag samlat information om sådant jag tycker är bra att tänka på inför ett köp, hur man känner igen en noggrann uppfödare, och även lite om förberedelserna inför att man hämtar hem katten. Och som jag skrev i pm till dig, så söker mamman till min fodervärdskatt Sindra också ett hem. Lycka till! 😊

Dimocarpus
2016-12-20 20:45
#12

Bra idé Grandma och Burmamys, hoppas att TS väljer Sindras mamma också. Gud, hon ser ju nästan ut som en panter också. Urläcker. Kolla upp där också, ts! =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
2016-12-20 20:56
#13

Sindras mamma är väl ingen burma?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
grandma
2016-12-20 21:12
#14
burmamys
2016-12-20 21:54
#15

#13 Nej hon är en thailändsk huskatt, men det har jag såklart skrivit i mitt pm till TS 😊

burmamys
2016-12-21 08:41
#16

#12 Tack så mycket! ❤ Viktigast är att de väljer den katt som passar dem bäst, men det är klart mitt hjärta klappar lite extra för Tida. Hon är verkligen otroligt charmig, och har en fin, muskulös kropp. Huvudet avslöjar såklart att hon inte är en modern burma, med det smala ansiktet, långa nosen och raka profilen, men hon har en burmas beteende och är enormt kelig och nyfiken, och väldigt smart. Oavsett vilken katt TS väljer så hoppas jag det blir en katt som de kommer att passa deras önskemål, och som kommer att trivas hos dem och med den lille som kommer i april (det där sista kommer säkert att ordna sig, både burmor och thailändska huskatter är ju enormt sociala). 😃👍

grandma
2016-12-21 12:41
#17

#15 Jag såg först efteråt att du pm:at och då gick det inte att ta bort mitt inlägg. Förr kunde man ta bort inlägg om man ångrade sig, nu går det bara att redigera. Dumt!!!

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2016-12-21 19:05
#18

#17 Ingen fara, sånt är ju lätt att missa!🙂

NathalieB
2016-12-22 10:50
#19

Tack för alla svar! :)

Längtar galet mycket till april!

Upp till toppen
Annons: