Annons:
Etikettpyssel-och-annat-smått-å-gott
Läst 1198 ggr
burmamys
2017-01-22 12:29

Katt i tunnel! =)

Eftersom de stora, höga, papperspåsarna som blomserbudet kom med på nyår blev så populära att leka i, så bestämde jag mig för att köpa en lektunnel åt katterna. Jag har redan en liten, i leopardmönstrad plysch, men den är så liten och kort. Det behövs nog en som är både större och längre för att det ska bli en bra lekplats!

Så jag letade lite och hittade denna på Zooplus, som har både en tunnel och en kub som man kan bygga ihop, och som har hyfsat stor diameter på 25 cm.  http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/kattunnlar_sovsackar_for_katter/570945

Dessutom tålig och går att fälla ihop till en liten tallrik om man tröttnar och vill plocka undan den ett tag. Jag hann inte ens fälla upp den förrän Sindra var där och la beslag på nya leksaken! Hon är ju den som använt papperstunneln allra mest och var såklart angelägen om att äga denna, snyggare variant!

Simon kom för att titta in i den spännande kuben med tunnel…😎

Men då skyndade Sindra fram för att tala om att det var hennes leksak!😡

Men sen fick han leka med henne, för det var ju jätteroligt att spana på varandra genom tunneln!😃

Åsså kan ju Sindra jaga ut Simon från kuben, och det är skoj!😂

Efter en stund flyttade jag tunneln från soffan till klösträdet, och då ble det en ny lekplats.🙂

Sindra är självgående med sin tunnel. Rullar runt och njuter för fullt, medan Simon sitter bredvid och tittar lite avundsjukt. 😐

Studsbollen låg på mattan bredvid så då studsade hon med den framför tunneln….

…och kastade in bollen i tunneln!😂

Och så in igen efter studsbollen!😎

"Hallå matte den här tunneln är min!"🙂

Men Saga fick inte röra tunneln första dagarna, Sindra rusade omgående dit för att jaga bort henne när hon närmade sig. Nu har Saga däremot gjort några inbrottsförsök, och då har de rullat runt och brottats, och sedan jagat varandra genom lägenheten. Tyvärr har jag inte haft mobilen redo vid de tillfällena. Men Saga verkar mest tycka det är spnnande och roligt att reta Sindra genom att hoppa in i tunneln, så det i sig har blivit en ny lek!😉 Och när de tröttnar på att leka sover alla så sött tillsammans.😍

Den här tunneln plus kub kan jag absolut rekommendera!😃 Väldigt lätt att locka till lek i denna, och med kuben med tre ingångar så blir det ett perfekt gömställe bakom för att ligga i bakhåll.👍

Någon mer här som har leksakstunnel?🙂

Annons:
Dimocarpus
2017-01-22 13:08
#1

Vilket bra tips, den tunneln är ju enorm. om man skaffar fler. Kul särskilt om man har flera burmor/katter hemma. 

Jag brukar låsa in mina i sovrummet medan jag gömmer godis i olika ställen i lägenheten, mina älskar skattjakt. Godis i en tunnel är verkligen en utmaning för oftast går de sist dit å letar eller missar t.o.m. Kan tänka mig att godis i tärningen blir en stor utmaning för dina, möjligtvis inte för Sindra som är så streetsmart, hon kanske hittar det på en gång?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-01-22 13:15
#2

Tack snälla, bara roligt att dela med sig!🙂 Och en tunnel är toppen att busa i!

Haha jo jag brukade leka "vaar e maten" med dem!😃 Men nu blir det rätt sällan eftersom Sindra blir så intensiv i den leken för att hon SKA HINNA FÖRST till varenda godisbit!😂 Simon och Saga blir stressade och hinner änd inte få tag i många bitar, och en gång kräktes Saga av att hon hetsade så för att få tag i en bit. Så jag har pausat den leken några månader. 

Men nu börjar ju Sindra bli lite mildare så jag kanske ska testa det igen och hoppas det går bättre med en mer mogen Sindra!😉

Dimocarpus
2017-01-22 15:54
#3

Vad bra! Ja, den där unga damen är ju alldeles extra. En typisk "tonåring" som vill vara först på allt och inte missa nåt 😃

Jag är sugen på köpa den stora med 4x4 st. för mina, kanske till alla hjärtans dag, vi får se. Eller så tar det som födelsedagspresent.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-01-22 16:00
#4

Ja hon är då inte blyg, lilla Sindra! 😉😂 Jag tycker tunnel plus kub var väldigt prisvärd och rolig leksak! Har du råd och utrymme så kan du absolut köpa det stora setet! 👍 Men även bara en tunnel plus kub är roligt och ger mycket stimulans. 😊

Dimocarpus
2017-01-22 16:03
#5

Ja… Tänkte mer att det kan springa runt runt runt, spännande att jaga varandra men en med tärning räcker säkert också =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-01-22 16:09
#6

Jaa…! Att springa runt runt är ju jätteroligt! Att jag inte tänkte på det….! 😀😎

Annons:
Dimocarpus
2017-01-22 16:21
#7

😃 mina rensar så mycket, gör ju dina också förstår jag så varför inte "runt runt" i en tunnel, såg bilderna på den länken du visade här. Många härliga idéer man kan göra med 4x4 ju.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-01-22 16:36
#8

Absolut! 😃👍

Björksätter
2017-01-23 08:27
#9

Nell och Sam har en lång tunnel med ett hål i mitten, en sån vanlig som finns typ överallt. Den leker de i en hel del och den är aldrig på samma plats, ofta inknölad i nått hörn. Den tunneln du köpt skulle nog uppskattas här med. Men en sån får vänta tills vi flyttat. Godislekar är svårt här. Sam är en mycket hungrig kille som är ngt rund om magen och som borde hålla igen. Vi är inte helt överens där med honom ;). Han är väldigt snabb på allt med godis så Nell hinner inte med och han snor dessutom bitarna i stort sett ur munnen på henne. Hon lägger sig ofta för honom när vi leker och går därifrån. Stänger vi in Sam så står han och skriker och då måste hon gå dit och kolla och glömmer av leken. Så här blir inga godislekar längre.

burmamys
2017-01-23 10:55
#10

#7 Ja, jag kan tänka mig att er tunnel åker omkring en del, här bidrar ju kuben till att den lättare kilas fast där den är. Kul att de fortsätter leka och inte tröttnar, då kommer nog även mina att göra så! Alltid positivt när leksaker är långlivade!😉

Aha, så Sam är en riktig gottegris, och snor från Nell? Lika intensiv som min Sindra, kanske? 😃

Måste erkänna att det känns bra att det inte bara är Sindra som är intensiv och dominant, jag tror ju genast att det är hennes thailändska påbrå, fast att det nog är helt inom normalvariansen hos burma. En del är mjukare, andra lite mer intensiva.

burmamys
2017-01-23 11:12
#11

Igår kväll hade Saga roligt hela kvällen, hon retade Sindra genom att släpa in leksaker  tunneln och i kuben. Lyckades ta en mörk bild på Saga i kuben med en leksak innan det blev kattrejs igen!😃

Björksätter
2017-01-23 21:49
#12

Sam är en riktig gottegris ja. Han snor mat från oss med om tillfälle ges. Att lämna något på köksbänken, där han inte får vara, är helt uteslutet då äter han på det. Numera har vi allt i ugnen som av någon anledning behöver vara framme, där kommer han inte åt det. Han leker intensivt men det gör iof Nell med. Det går ganska bra med vippor men Nell kan gå iväg även där om Sam puttar undan för många gånger. Jag har försökt leka på var sin sida och det funkar rätt bra numera, de har lärt sig att vippan kommer åter och kan vänta bättre numera. Jag tycker Nell går undan mer nu än förut. Hon kanske börjar bli mer vuxen och inte tycker det är riktigt lika roligt som förut om hon får motstånd. Nell upplever jag som mer rastlös än Sam så det är lite udda att hon ger sig för honom. Men de leker väldigt bra själva, det är när vi är inblandade som hon ger sig.

grandma
2017-01-23 22:23
#13

Här är det heller inga godislekar. Elsa fiser så fort hon får nåt annat än sina mushbullar. CC får ibland där hon får använda sin brillianta hjärna för att få ut godiset.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
burmamys
2017-01-25 11:21
#14

#12 Hihi att ställa saker i ugnen (eller micron, skafferiet…) är standard här om jag behöver gå ifrån en smörgås eller liknande, även om det bara är för en minut!😉

kara_murray
2017-01-25 14:43
#15

Haha vilken rolig leksak för Sindra och Saga och Simon ibland när Sindra tillåter det!!!😂😂😂😂

burmamys
2017-01-27 13:52
#16

Japp, det här blev riktigt lyckat!😃

burmamys
2017-01-27 14:09
#17

"Haha du kan inte ta mig!"😂

Upp till toppen
Annons: