Annons:
Etikettpyssel-och-annat-smått-å-gott
Läst 1219 ggr
burmamys
2017-06-09 14:40

Golvet är borta!

Igår fick jag besök av nio underbara kollegor, som hjälpte till att ta bort de gamla och trasiga och missfärgade träplattorna jag haft som golv på balkongen.🌺

Katterna hade fullt upp att umgås med oss när vi satt och fikade, medan några kollegor i taget gick ut på balkongen och jobbade. Sindra gick fram till balkongdörren några gånger och försökte få upp den genom att trycka ner handtaget, men det gick ju inte så bra eftersom balkongdörrens handtag ska tryckas uppåt när man öppnar dörren. Som tur är har hon inte klurat ut den skillnaden än!😉

Imorse när Saga och Sindra kom ut på balkongen såg de lite fundersamma ut (Simon hade skyndat till badrummet för att få sin morgonmassage).

"Oj…" "Var är golvet…?"

"Nej det här måste jag fiundera lite på!" "Golvet är borta…"

"Jag visste väl att det var något dumt de gjorde igår!" "Jaha men du gjorde ingenting åt det då?"

"Jag försökte ju! Nej nu går jag in en stund." "Va? Går du in nu?"

Jag håller ju med katterna att det blev lite kalt och kallt och tråkigt med betonggolvet, så nu ska jag börja fundera ut vad jag ska ersätta trätrallarna med! Det ska helst vara skötselfritt, hålla i många år, och kännas skönt att gå på både när det är kallt ute och när det är varmt ute. Inga små krav, jag vet…!😂

Har funderat på plattor av kompositmaterial, eller någon skön konstgräsmatta som tål regn och som jag kan rulla in inför vintern, men är lite rädd att katterna ska tugga i sig grässtråna. Eller det kanske finns andra alternativ, som är bättre? 

Vad tycker ni? Alla förslag tas tacksamt emot!🙂

Annons:
Carmarino
2017-06-09 14:49
#1

En sådan här matta har jag på min balkong. Den ligger ute året om i regn, snö, solsken, hagel och allt väder det kan tänkas vara. Den ligger förvisso ovanpå de gamla trätrallarna, så den torkar rätt snabbt, men har du bara hyfsad avrinning på balkongen så tror jag inte det är något problem.

Katterna älskar den, för den är mjuk att både gå och ligga på. Förvisso blir den pälsbeklädd rätt snabbt, men den går ju att dammsuga. Det är för övrigt den enda skötsel jag ger den, och jag har haft den i många många år. Minns inte exakt hur många, men minst 15 år tror jag. (Den finns med på ett foto från 2003 och då var den inte helt ny.) Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

_Fisken
2017-06-09 15:45
#2

Snyggt som det är. Lite retro tycker jag!  😉

burmamys
2017-06-09 16:18
#3

#1 Tack för tipset!🌺 Ser mjuk och skön ut, men är den inte lite för tät? Det regnar in ganska ordentligt när det regnar. Jag har ju ingen trätrall att lägga den på, och det blir lite väl omständigt och dyrt att skaffa trätrall och lägga under en matta. 

#2 Nja, jag tycker det är både kalt och lite fult med alla fläckar, och framförallt kallt att gå på. Vill gärna ha ett både skönare och snyggare golv! 😉

Vad tror ni om den här typen av golv, är de så lättskötta som det påstås?

https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/balkong-och-balkonginredning/balkonggolv/trall-balkong/trall-jabo-komposit-brun/p-742783

Carmarino
2017-06-09 16:32
#4

#3 Den är inte jättetät även om den ser tät ut, men hur den är direkt på golvet vet jag inte. På min balkong kan det också bli ordentligt blött när det regnar, men vattnet rinner av rätt snart och mattan torkar hyfsat fort. Så har du inte helt tätt på balkongen, utan vattnet kan rinna undan, så tror jag inte det blir så blött.

Trägolven du länkar till vet jag inget om, men de är väldigt snygga, och om det stämmer som står på sidan, så kan de säkert funka jättebra. Den finns tydligen i en ljusare nyans också, om du hellre vill ha det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2017-06-09 16:50
#5

Såna här trägolv har våra ungdomar på sina balkonger
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/outdoor/21957/
De har legat ett par år nu och är fortfarande fina. Trär är antagligen varmare än komposit, men komposit kanske håller bättre.
Ett alternativ är att köpa ett jättebilligt klickgolv i plast och lägga konstgräs på. Typ detta
http://www.clasohlson.com/se/Golvplatta/31-8249

burmamys
2017-06-09 16:54
#6

Ja det är ju lite osäkert att ha mattan direkt på betongen. Men den ser skön ut! Den ljusa komposittrallen var verkligen jättefin, tack så mycket! 😃 Hoppas någon har erfarenhet av dem, problemet med de klickbara träplattorna jag haft är att plasten under spruckit och gått sönder, och då har även plankorna lossnat. Så jag tänker att en ny klickbar trall måste hålla högre kvalitet. Träet har också blivit ordentligt missfärgat på den del det regnar på, och då borde komposit fungera bättre.

Annons:
Carmarino
2017-06-09 17:01
#7

Ja, mattan är väldigt mjuk. Tycker själv om att gå barfota på den, och katterna ligger ofta utsträckta längs balkongräcket och sover. Då fläktar det lite underifrån, så det blir svalt och skönt.

Den är också väldigt bra att sätta klorna i, så att man kan hålla sig fast när matte tar fram borsten/kammen. Att sedan mattan inte är grön så länge i taget det får man stå ut med. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-06-09 17:13
#8

#5 Tack så mycket för tipset! 😊 Jag letar i första hand efter hållbara golvplattor, kvaliteten är viktigare än priset. Det jag haft har jag haft i nio år, även om det var snyggt i fem - sex år. Nu söker jag ett golv som håller i typ tio år minst. 😉

burmamys
2017-06-09 17:42
#9

#7 Haha ja kan tänka mig att det är skönt att borra ner klorna i den! 😊

Carmarino
2017-06-09 17:49
#10

#9 Ja, det händer ju att de använder mattan som klösbräda emellanåt. Är faktiskt förvånad över att den har överlevt ett antal katter (minst fem) i så många år. 🙂

Den har blivit både klöst, nerkräkt, nerhårad och utsatt för väder och vind under så många år att det är ett under att den fortfarande hänger ihop. Så jag kan ju nog utan att överdriva säga att den är mycket prisvärd och av väldigt god kvalitet. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-06-09 19:39
#11

#10 Det låter onekligen som en tålig och prisvärd matta!😉

Carmarino
2017-06-10 17:31
#12

#11 Ja, det är ju ett köp jag verkligen inte ångrar. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: