Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 546 ggr
burmamys
2017-06-22 13:13

"Studiofoton" på balkongen

Jag har upptäckt att nya hyllan på balkongen är ett jättebra ställe för att få snygga bilder på katterna. Bakgrunden med den svagt persikofärgade väggen är ju perfekt, likaså trasmattan med sina milda gråblå toner. Den tegelröda krukan med trillingblomma är också ganska disktret och dekorativ. Säg gärna vad ni tycker!

Först på tur var Saga, hon hoppade upp på hyllan, satte sig och tittade på mig. Jag tänkte att det där blir ju en jättefin bild, men när jag tog fram mobilen blev hon lite blyg (som hon brukar) och tittade lite åt sidan. Tyvärr blev kanske ljuset lite för starkt i hennes ljusa päls, eller om det berodde på att jag använde funktionen "bokeh" för att fokusera katten och få bakgrunden suddig? Såhär blev det:

När Sindra såg vad vi sysslade med ville hon självklart också sitta på hyllan och bli fotograferad! Hon tittade självsäkert in i kameran! Nu testade jag utan "bokeh" så väggens struktur framträder mer: 

Sedan tyckte Simon att det minsann var hans tur! Simon lade sig bekvämt tillrätta och tittade fint in i kameran med huvudet lite i vinkel, som den bekväme livsnjutaren han är. Jag provade med "bokeh" igen och tycker det gick bättre denna gång (eller beror det på hur katten ligger och att pälsen är mörkare?). Såhär blev Simons bild:

Saga var nog inte helt nöjd med sin bild, för hon hoppade upp efter Simon och pockade på min uppmärksamhet, fast att jag stod på andra sidan klösträdet då och pratade med en granne, så hennes sista bild är från en annan vinkel:

Visst är det helt normalt att katter frivilligt turas om för att bli fotograferade?😂

Annons:
Dimocarpus
2017-06-22 16:44
#1

Jag håller med dig, alla framhävs väldigt bra. Saga är nästan i samma nyans som väggen, hon skulle man sätta i mörkare bakgrund så att hennes ögonfärg syns mer. Vad säger du?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-06-22 17:27
#2

#1 Precis. Bara det inte blir för mörk bakgrund, för då blir Saga väldigt blek. Tycker nästan hon blir bäst med grön eller blå bakgrund. Som t ex på sängen i gästrummet, det gröna överkastet där tycker jag framhäver Saga väldigt bra. Tack för input! 😊

alouette
2017-06-23 16:47
#3

Tycker nog att Saga blir bra med den ljusa bakgrund hon har på översta fotot.

Visst ser man hennes pälsfärg bättre mot grön eller blå bakgrund men ögonfärgen blir nog ännu mer grön med sådan bakgrund. Burmornas ögon påverkas av färgen runtomkring dem.

alouette
2017-06-23 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

På bilden av Tintomara's  Alouette, också lila, i en ljus läderfåtölj smälter hennes pälsfärg inte ihop med fåtöljens ljusa färg som man skulle kunna tro. Utan pälsfärgen framträder riktigt bra tycker jag. Fotot är taget av besökare. Jag själv skulle aldrig komma på idén att fota henne där, men man lär så länge man lever heter det.

burmamys
2017-06-24 12:24
#5

#3 Ja du har rätt i hur bakgrunden lyfter pälsfärg vs ögonfärg. Knepigt när pälsfärgen blir bäst med kall ton i bakgrunden (lyfter de blå tonerna i lila päls) men ögonfärgen blir bäst med varm ton i bakgrunden, som lyfter de gula tonerna i Sagas chartreusefärgade ögon. Bilden i #4 ser väldigt enfärgat rosa ut, men jag förstår att Alouette egentligen inte har samma färg som soffan hon ligger i.🙂

Upp till toppen
Annons: