Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 846 ggr
burmamys
2017-06-24 13:14

FIFe GA motioner som rör burma

Igår fick jag hem SVERAKs tidning Våra katter, och där fanns en artikel om FIFe´s General Assembly. Två motioner berör burmarasen!

Den första motionen handlar om att öppna novisklassen för burmarasen. Det innebär att en katt med okänd bakgrund, som är född i en uppfödning som följer reglerna inom SVERAK, kan bedömas som burma om den följer standarden för burma.

Citat från SVERAKs hemsida om novisklass:

"Klass 13 a - Novisklass
FIFes regler säger: En novis är en katt vars föräldrar är okända eller en katt utan stamtavla. En katt kan endast ställas ut i novisklassen:

  • en gång
  • på internationell utställning i sitt hemland
  • när den har uppnått 10 månaders ålder
  • som XLH/XSH * följt av EMS-koden för målrasen inom parenteser och
  • efter att ha blivit kontrollerad av det nationella FIFe-förbundet med hänsyn till FIFes regler för uppfödning och stambokföring, 9.2.

För att ansöka om tillstånd att stambokföras som novis, ska en välmotiverad skriftlig ansökan sändas till SVERAK om varför katten bör beviljas tillstånd. Då gärna med bilder och så utförlig information som möjligt om katten, och syftet. Ju bättre underbyggd ansökan, ju större chans att få den beviljad."

http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstallning/utstallningsklasser/

Det blev tydligen lite diskussion innan motionen godtogs. Argumenten för att öppna novisklassen handlar om att burmarasen har relativt hög inavelsgrad, och att det därför är bra att kunna föra in nytt blod på flera sätt. Det man oroar sig för är att det ska smyga sig in nya färger i burmarasen. I U.S.A. har det dykt upp bruna katter i en något ljusare nyans än vad en normal brun burma har. Dessa katter har enligt gentest inte den typiska burmagenen cb. Jag sökte lite information om saken och fann att det rör sig om katter som ska se ut som den traditionella thailändska färgen suphalak, som är enfärgat brun med ljust brunröda trampdynor. Det är en extremt ovanlig färg, och tre sådana katter och en sköldpaddsfärgad med den nya bruna nyansen har förts till U.S.A., där man nu funderar på om den bruna färgen kan bero på en hittills okänd gen i samma albinoserie där siamesmaskning (cs) och burmamaskning (cb) ingår. Än så länge kallar man den nya färgen "mocha", och om det skulle vara en del i albinoserien får genen förkortningen cm. Här finns en mer utförlig beskrivning, med bilder:

http://messybeast.com/mocha-colour.htm

Personligen tror jag det är bra att öppna novisklassen, förutsatt att man är noggran med att ansökan är välmotiverad och att domaren gör korrekta bedömningar enligt burmans standard. Exemplet ovan är ju extremt ovanligt, men visst kan det ske. Vad tycker ni om att man öppnat novisklassen för burma?

Den andra motionen handlade om att test för Hypokalemi ska vara obligatoriskt. Detta godtogs inte. I artikeln finns ingen kommentar om eventuel diskussion, så jag vet inte vad orsaken var till att man valde att rösta nej.

Burmaklubben har dock en rekommendation om att man bör testa sina avelsdjur för hypokalemi, för att vara säker på att inga ungar behöver födas med sjukdomen. Det är en mycket ovanlig sjukdom, men eftersom det finns test tillgängligt så tycker jag personligen att Burmaklubben gör helt rätt som rekommenderar att man använder sig av det. Idag är många burmor fritestade genom sina föräldrar och då behövs ju inga nya tester. Vad tycker ni om att HK test ej blev obligatoriskt?

http://www.burmaklubben.com/index.php/avel/avelspolicy

Utöver dessa motioner som handlade direkt om burma, röstade man om ett stort antal motioner. Några som jag lagt på minnet är att man röstade emot förslaget att få ta fyra kullar på samma katt under ett år, och att man från den 1:a oktober räknar brittiskt långhår, selkirk rex och thai som godkända raser inom FIFe. Kändes extra roligt med rasen thai, eftersom jag vet att minst en av de som brukar läsa och skriva här har en thai!😃

Annons:
alouette
2017-06-25 02:32
#1

Detta hör kanske inte hemma här: Apropå färg har jag sett olika färger på trampdynorna på bruna burmor. En del har ljusare och en del har mörkare. Fler som har lagt märke till detta?

Uttalanden/ åsikter är välkomna.

alouette
2017-06-25 02:41
#2

Då vi behöver nytt blod inom burma rasen är det glädjande att novis klassen har öppnats igen.

Seriösa uppfödare testar redan nu för HK, men det är tråkigt att inte alla gör det.

Därav motionen till Fife att test ska bli obligatoriskt. Synd att det blev avslag. Kan inte förstå varför då man tidigare var positiv till och accepterade att det blev obligatoriskt att testa för GM2.

burmamys
2017-06-25 12:17
#3

#1 Intressant! Jag har hört (ingen aning om det stämmer) att det möjligen finns någon burma med tydligt ljusare nyans av brun, samt ljusa trampdynor, och att den i så fall skulle vara kanelfärgad. Är det vad du menar? I Storbritannien avlar de på icke-tillåtna färger som kanel och silver, även spotted, så det går att hitta om man googlar. Dessa katter kallas "aisan" för att skilja dem från burmor. 

http://www.cagaran.co.uk/info/cinnamon_prog.html

I Nederländerna och Nya Zeeland förekommer det kanelfärgade burmor. Här en sida från Nya Zeeland:

http://nimble-nymph.nl/en/content/the-cinnamon-burmese

Men jag tänker mig att den som avlar på sådana färger är medveten om detta och inte säljer en katt som t ex bär på kanel till den som avlar på burmor med godkända färger. Eller att den som avlar på godkända färger köper avelskatt ur en kull där någon av föräldrarna bär på kanel, silver, m.m. om man inte har för avsikt att avla på de färgerna. Eller hur?🙂

Men, vem vet, det kanske finns flera färganlag som vi ännu inte känner till, och som bidrar till at en del av våra bruna burmor är mer eller mindre ljusa/mörka. Eller helt andra färganlag, som exempelvis den bruna nyansen som kallas mocha.

#2 Glad att du också är positiv till att novisklassen ska öppnas, och att du är för att testa katterna mot HK (i de fall de inte redan är fritestade)!👍

Dimocarpus
2017-06-26 20:20
#4

Yes, jag är glad över att Thai blev en godkänd ras men dess värre tillhör vi en annan organisation men det gör inte att vi inte kan byta. Än så länge är det inte helt aktuellt då vi inte har planer på ställa ut i år. 

Jag undrar också varför de inte är positiva i novisklassen med obligatoriskt HK-tester, för mig är det självklart. Man vill väl ha friska och överlevande katter när man är uppfödare? Vad jag sett så är det inte så värst dyrt att testa HK på sina avelskatter. Dessutom måste vi vara extra rädda om våra burmor som inte finns jätte många av i denna värld. Särskilt inte om det nu på andra ställen avlar fram kortnosade osv som inte är en fördel till våra burmor.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-06-27 09:33
#5

Ja det är viktigt att vi avlar med omsorg. Jag tror ju att de flesta ansvarsfulla uppfödare ändå testar sina avelskatter för HK, efter vad jag hört så var det länge sedan någon kattunge föddes med hypokalemi i Sverige. Men det hade ju känts bra att veta att det är ett krav, som det är nu bör man som kattungeköpare ändå kolla i stamtavlan att kattens föräldrar är testade, det gäller inte minst vid importer.

Jaa grattis till att din Linou snart tillhör en godkänd ras inom FIFe!😃 Om du blir sugen på att ställa ut så kan det vara bra att byta förbund eftersom de flesta utställningar i Sverige arrangeras av FIFe/SVERAK.👍

alouette
2017-06-29 01:38
#6

Man vill ju gärna tro att de flesta testar för HK och det gör de kanske, MEN det finns uppfödare som inte gör det. Det ser man enkelt när uppfödare annonserar på Burmaklubben att de har ungar till salu. Där ska man ange status hos föräldrarna och det finns faktiskt uppfödare som där inte vet status om HK.

Många kattungeköpare har inte en aning om att föräldradjuren bör vara testade för HK om de inte är uppfödare själva.

Annons:
burmamys
2017-06-29 10:51
#7

Jag har ju inte kollat alla, men de gånger jag öppnat stamtavlan för en kombination när uppfödaren inte fyllt i HK status, då har minst den ena katten varit fritestad genom föräldrarna. Men du har helt rätt i att det vore bättre om HK var obligatoriskt!

Upp till toppen
Annons: