Annons:
Etikettpyssel-och-annat-smått-å-gott
Läst 2559 ggr
burmamys
7/1/17, 1:23 PM

Det nya golvet på balkongen!

Ni som läser här ibland vet nog att jag fått hjälp av mina snälla kollegor att ta bort den gamla, trasiga träklicktrallen på min (och katternas) balkong:

http://burma.ifokus.se/discussions/593a9755ce12c4300d000292-golvet-ar-borta?discussions-2

Efter en hel del funderande och googlande och besök i butiker hade jag sorterat bort allt utom komposit som imiterar trä. Filtmattan blir för jobbig att dammsuga nu när jag har cancer och är svag av cellgifter (och det är tyvärr en cancerform som lätt återkommer och bildar fler metastaser, så jag måste räkna med fler omgångar med cellgifter i framtiden). 🤔

Rent plastgolv är oftast perforerat i något käckt mönster så det blir snabbt väldigt smutsigt under och måste dammsugas och våttorkas ofta. De hela plattor i plast jag hittat är lite veka och tillhör den vanliga modellen som monteras med sidolister, vilket gör det svårt att lägga på en balkong med ojämna mått (yttre delen av min balkong är typ tjugo centimeter bredare än den inre delen). Släta plastgolv är också alldeles för hala.😕

Trägolv har jag ju haft, och även när jag var frisk klarade jag inte att sköta det ordentligt. Det ska ju helst oljas in varje år, bl.a., och spricker av temperaturväxlingarna mellan sommar och vinter med snö. 😐

Så det blev komposit!😉 Alltså en mix av plastfibrer och träfibrer som kombinerar de olika materialens egenskaper. Det finns flera kompositklickplattor som ser ut som räfflade industrigolv, och det är ju inte så snyggt, så jag valde det här golvet från Jabo, som imiterar trä (som Carmarino tipsade mig om i förra tråden):

https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/balkong-och-balkonginredning/balkonggolv/trall-balkong/trall-jabo-komposit-antik/p-742784

Samma golv säljs av cdon.com, men jag tyckte det kändes otryggt att beställa från ett företag det inte går att ringa till, så jag valde Bygghemma. Kanske det finns fler återförsäljare, men det här var de jag hittade.

Tyvärr visade det sig att Bygghemma inte är särskilt serviceminded, och inte ens har koll på sina egna villkor.🤔 Mannen jag pratade med när jag beställde sa t ex att de inte kunde bocka i att jag ville ha bärhjälp eftersom produkten inte var en vitvara (typ kyl/frys), men att det skulle gå att lösa när jag fått kontakt med leverantören. 

När jag fått leveransbesked kontaktade jag leverantören (Schenker) som skulle kunna hjälpa till med att bära upp golvet, men de måste ha klartecken från Bygghemma att debitera dem, så kunde de i sin tur fakturera mig. Men den person jag då pratade med på Bygghemma sa att det går INTE eftersom de inte bockat i önskan om bärhjälp i ordern från början. När jag försökte resonera höjde hen rösten och upprepade samma mening flera gånger. Varken trevligt eller hjälpsamt, om du frågar mig.😡 Dessutom hade jag min kusin på besök, som hade flugit hit bara för att träffa mig, och det kändes inte roligt att behöva sitta i telefonköer och bli arg på otrevlig personal när jag hellre hade velat bara umgås med min kusin.😕

Men det tog inte slut där. Följande dag kom ett enormt kolli på 198 kg och levererades till min port.

Direkt när jag fått min leverans, och kvitterat den (samt beställt bärhjälp från ett företag med hantverkare) fick jag ett nytt leveransbesked. Vågade inte svara på detta utan ringde Schenker och frågade dem vad som hänt. De sökte och gissade att Bygghemma kanske tryckt på "skicka" två gånger. Så jag ringde Bygghemma, som svarade att leverans nr 2 var deras, och att de inte tog ansvar för leverans nr 1 (som vid det här laget var uppackad och nästan helt färdiglagd på min balkong)!!??🤪😡 Personalen från Bygghemma sa att om jag inte tar emot leverans 2 så blir jag betalningsskyldig för hela summan. Det enda jag kunde göra var att ta emot den, bära upp den till min lägenhet, och sedan reklamera varan, det skulle fortfarande kosta en del men inte lika mycket…!🤮

Jag försökte resonera men även denna gång började säljaren höja rösten och upprepa sig, så jag avbröt med "tack, då vet jag hur ni ser på saken" och la på.😡 Nu hade jag alltså suttit i telefonköer hela dagen igår, och halva dagen idag samtidigt som jag hade hantverkare och granne hos mig för att hjälpa mig lägga ut golvet. Fick tips av min granne att jag skulle ringa Jabo, som tillverkat golvet. Ringde och väntade över en timme i en telefonkö som inte gick att lämna (de andra företagen erbjuder dig att trycka "1" så ringer de upp när det är din tur). 

Äntligen kom jag fram i kön och fick prata med en personal som direkt sa att "du har ju inte gjort något fel", att det var antagligen deras fel eftersom de haft problem med datorsystemet på sitt lager.🥵 Hen gav mig rådet att inte svara på leverans-sms och om Bygghemma hörde av sig kunde jag be dem kontakta Jabo, och lösa det med dem. Underbart!👍

Tyvärr hann hantverkarna inte klart, så de fick bära ut möblerna till balkongen och ställa dem lite huller om buller, och lovade återkomma nästa dag, och göra klart allt utan att ta något mer betalt för den extra tiden. 

Katterna hade under tiden varit instängda i gästrummet, med en låda och vatten såklart. Direkt jag öppnade dörren sprang de till balkongen och inspekterade vad som hänt!😃 Visst ser ni Saga och Sindra som springer åt varsitt håll här?

Simon, fortfarande förbryllad, och Sindra, som fortfarande har bråttom att kolla av ännu ett hörn någonstans:

Följande dag kom hantverkarna tilbaka och sågade bitar och lade längs högra kortändan, och ställde sedan allt på sin plats. Efter att ha dammsugit sågdamm så kunde jag äntligen njuta av min balkong!😃 

Känns skönt att detta golv är mycket hållbart, skötselfritt och jag gillar också den diskreta, ljusa färgen som har flera nyanser i sig. Golvet är lent och har en tryckimpregnerad trästruktur, som också bidrar till att det ser ut som trä och inte är halt, som ett platt plastgov skulle vara.😎

Och här från andra sidan, med möbelgruppen:

Om någon mer blir sugen vill jag dock avråda från att beställa från Bygghemma. Golvet är jättefint, men försök hitta en bättre återförsäljare! 👍

Annons:
Honestyisdead
7/1/17, 1:30 PM
#1

Snyggt!

burmamys
7/1/17, 1:35 PM
#2

Tack Hera! 🌺

Sindri
7/1/17, 1:55 PM
#3

Åh, vad snyggt. Verkar jättepraktiskt också! Nu får du byta ut fotot på din presentationssida……. 😉

Tjeja
7/1/17, 1:59 PM
#4

Supersnyggt golv! Önskar jag läst detta innan jag köpte min trätrall till min balkong! Vad kostade kompositplattorna du köpte? Vet du något pris per kvadratmeter?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
7/1/17, 2:10 PM
#5

Jättesnyggt golv. Det är nästan så att jag börjar fundera på att byta ut mina trätrallar och mattan. 🙂

Visste inte att cdon.com inte har telefonnummer man kan nå dem på. Har handlat en del av dem, men då mest musik och film. Det har alltid fungerat bra. Större saker är kanske lite vanskligare om man behöver bärhjälp.

Trist att Bygghemma är så dåliga på kundservice. Det kanske finns en anledning till att de - till skillnad från de flesta andra företag - inte ger någon möjlighet att skriva recensioner på hemsidan. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/1/17, 2:13 PM
#6

Hittade faktiskt ett telefonnummer till cdon.com, men huruvida de svarar på det vet jag förstås inte. Det verkar vara ett växelnummer: Tel: +46 10 703 20 00.

Ifall nu någon annan vill beställa golv, men inte vill handla från Bygghemma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Dimocarpus
7/1/17, 2:19 PM
#7

Vad fint du har gjort och jag gillar verkligen ditt nya golv. Tror katterna uppskattade det också. Fantastistiskt! 😉

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Sindri
7/1/17, 2:52 PM
#8

OT: Jag hade en tvist med CDON för några år sedan. Det var oerhört besvärligt att komma i kontakt med den. Fick till slut tag på ett namn som faktiskt ringde upp och bad om ursäkt, och fick även ett presentkort för allt besvär.
Men lätt var det inte att få kontakt. Livechatten som de har var rena "Goddag Yxskaft".

Björksätter
7/1/17, 3:59 PM
#9

Golvet och blev jättefint! Tråkigt med Bygghemma. Jag har beställt tapet från dem men det var bara 5 rullar så det var inga problem med leverans. Däremot mailbombar de en med reklam. 4 år sen jag beställde och jag får fortfarande ett antal mail i veckan från dem. Som tur är hamnar de i skräppost. Hoppas du och katterna får njuta mycket på balkongen i sommar!

burmamys
7/1/17, 6:49 PM
#10

Oj så många svar!😃

#3 Tack!🌺 Ja kanske, om jag lyckas fånga alla tre i en bild!😉

#4 Tack, roligt att du gillar det!😃 Det är en dyr klicktrall, ett paket om fyra plattor på 30x30cm kostar 309 kr. Fick lite rabatt, de drog av de där extra kronorna så det blev 300 kr per paket, endast för att det blev en stor order. 

#5 Tack så mycket!🌺 Ja, det finns säkert en anledning till att Bygghemma inte tillåter att man skriver recensioner på hemsidan. Personalen på Jabo uppgav att de hört liknande klagomål förut om Bygghemma, och var bekymrade över det. 

Jag har också handlat på cdon.com förut, också problemfritt, men som du skriver så känns det like osäkert att beställa en så stor order när jag inte vet om det går att få tag i någon att prata med. 

Men nu hjälpte det ju inte så mycket att Bygghemma har telefonkundtjänst. Länge sedan jag pratade med folk som var så otrevliga och framförallt ointresserade av att hjälpa kunden.😕

#6 Bra jobbat att hitta ett telefonnr till cdon, frågan är väl bara vilken sorts service de kan ge på det numret?🤔

#7 Tack så mycket!🌺

#8 Hmm, ja det var det jag var rädd för, att livechatten inte duger när man vill få svar på viktiga frågor.

#9 Tack så mycket!🌺 Åh jag hoppas verkligen jag slipper få reklammail från dem. Men sådant brukar väl gå att stänga av?🙂

mjlee
7/10/17, 2:21 PM
#11

Snyggt! Själv lade jag italienska kakelplattor i ett fint mönster. Otroligt lättskött, bara svabba lite ibland. Enda nackdelen är väl att det blir kallt om fossingarna ibland men och andra sidan så är det härligt varmt på sommaren. Önskar jag hittade en bild på hur det ser ut.

burmamys
7/11/17, 1:49 PM
#12

Tack mjlee!🌺 Italienska kakelplattor låter jättesnyggt! Själv skulle jag dock bli tvungen att ha en matta ovanpå, för jag är hemskt frusen om fötterna.🙂

Upp till toppen
Annons: