Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 639 ggr
burmamys
2017-09-15 12:34

Vi har fått nya soffor!

Den röda soffan har jag haft i drygt 15 år, och har blivit blekt i sitsen och ja… och den grå har snabbt blivit noppig, hårig och fått lösa trådar, bara av att katterna rejsar och leker. Så jag har funderat ganska länge på att byta ut dem. I år fick jag ekonomisk möjlighet att ta tag i saken! Så det blev två stora förändringar på kort tid, först golvet på balkongen och så nu sofforna.😃 

Under sommaren besökte jag alla möbelaffärerna här i Västerås. Åkte dit med olika vänner och tittade och funderade. Blev snabbt förälskad i en tresits med minnesskum, riktigt skön att sitta i och skummet gör att den formar sig efter kroppen. Men den hade ingen tvåsits eller fåtölj. Så jag letade och letade. Till slut hade jag hittat en bra trio, och efter att ha gått igenom alla tyger så hittade jag även tyger som kändes tätvävda, tåliga, ekologiska, i rätt färgskala (inte smutsgråbeige, brungrå, snorgrön eller alltför mörka färger) och i matchande färger. Sindra såg snabbt vad jag behövde och hjälpte mig att välja bort olämpliga tyger (men säg inget till affären)!😂

I onsdags kväll kom de nya sofforna! Jag stängde in Simon och Saga i gästrummet medan personalen bar in dem, och ställde de gamla vid sidan, och på varandra. Så fort jag öppnade dörren rusade de fram och klättrade runt på både de nya och de gamla sofforna!😂 För det mesta sprang de omkring, så det var omöjligt att ta vettiga kort, men här har Saga lugnat sig lite och är på den nya tvåsitsen:

Och här har Simon satt sig i tresitsen:

Katterna fortsatte leka och nosa och busa till sent på kvällen, då Simon till slut la sig på den upp-och-nervända gamla grå soffan och liksom reflekterade en stund.

Följande morgon kom två män från Läkarmissionen och hämtade de gamla sofforna. Sofforna var ju fullt fungerande och det kändes fel att slänga dem. Jag hade ringt runt till flera välgörenhetsföretag, men de flesta sa att de bedömer om de kan ta sofforna först när de är på plats. Men läkarmissionen gick med på att bedöma utifrån bilder, i förväg. Känns ju bättre att veta om de vill ha dem eller ej!

Männen var supertrevliga och vänliga, men när de skulle lyfta ut den röda soffan så gick den sönder! Den var så tung så kortsidan sprack från långsidan. Trots detta erbjöd de sig att skjutsa soffan till återbruket! Verkligen väldigt snällt av dem!🌺

Simon och Saga hade även denna gång fått vänta en stund i gästrummet, och när de fick komma ut började de leka och hoppa runt i de nya sofforna! Som om all uppdämd energi från väntetiden (20 min) behövde utlopp!😃

Såhär ser sofforna ut:

Och så fåtöljen:

Jag känner mig supernöjd nu, trots allt bus och lek och rejs i sofforna syns inte en prick, inte en tråd! Tygerna håller jättebra, och katterna har redan "adopterat" de nya sofforna och sover gärna i dem när de ska vila efter frukost och efter middagen. ❤️

Tänkte innan att jag kanske borde sätta in Feliway i väggen, eller iallafall spraya sofforna lite, men katterna verkar bara glada, och de lugnade sig någon timme efter att Läkarmissionen tagit med sig de gamla sofforna. 🙂

Själv är jag jättenöjd med att sofforna och fåtöljen är så enormt sköna, att färgerna är i röda skalan och ganske ljusa och milda, och att möblerna har lite högre ben så ingen kattunge fastnar under dem, och att de är lite mer nätta i stilen!😃 Hoppas Sindra är okej med förändringen när hon kommer på söndag, och att sofforna håller för vassa kattungeklor också!🤐

Annons:
Carmarino
2017-09-15 13:16
#1

Jättesnyggt möblemang. Gillar färgerna på både sofforna och fåtöljen. De är verkligen färgkoordinerade med alla katterna. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-09-15 13:53
#2

Tack så mycket Carmarino ❤ Ja du har ju rätt i att soffornas dämpade färger matchar burmornas dämpade färger! 😃👍

Carmarino
2017-09-15 15:09
#3

Tittar man på bilderna så går särskilt Saga ton i ton med den ljusare soffan. Hon har lite lila i sin päls. Simons mörka färger matchar träet i benen och Sindra har väl också några lila toner i sin päls tycker jag det ser ut som. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-09-15 16:59
#4

Jag får försöka fixa snygga bilder på dem i nya sofforna, så blir det lättare att se hur de matchar! 😉

Carmarino
2017-09-15 17:31
#5

👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dimocarpus
2017-09-16 20:16
#6

Tycker det passar bra och ljust i hemmet. Kan tänka mig att dina pälsklingar inspekterar direkt och testar tyget. Likaså med Sindra 😂 Snart är vildare stunder kommen och du kommer få det mer spännande hemma med fröken vild 😁

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
2017-09-17 11:31
#7

Tack så mycket!❤ Ja Simon och Saga har rejsat och busat ordentligt i alla nya möbler, och jag kan glatt rapportera att tygerna är helt opåverkade! 😀 Som vanligt har mina hjälpsamma katter omedelbart testat hållbarheten och gett mig kvitto på att sofforna och fåtöljen håller för burmabus! 😉

Upp till toppen
Annons: