Annons:
Etikettkattungeforum
Läst 1611 ggr
Muruseni
2012-10-12 09:26

Kattunge eller vuxenkatt?

Vi är en familj som tidigare haft en burmahane i familjen. Vi har tre barn i åldern 11, 3 och 2. Ska man skaffa en kattunge eller en vuxenkatt? Eller beror det på katten? Två kattungar? En kattunge och en vuxenkatt? Vem ska flytta in först?

Ni som har erfarenhet, dela gärna av er erfarenhet.

Mvh M

Annons:
Pia-PizzisAnne
2012-10-13 09:20
#1

Hej! Det är svårt att svara generellt på om det blir bäst med en vuxen eller kattunge, men era barn är ju kattvana och vet ju att man respekterar katter, t ex att man inte bara sliter tag i den hur som helst när den t ex sover. Fast barn i 2-3 års-åldern kan ju vara lite "spontana" *fniss* Flört

Utan att ha träffat er, så skulle jag nog vilja rekommendera två kattungar på en gång eller en något äldre kattunge först och sen en liten kattunge. Låt uppfödaren välja ut de mest lämpliga för just er familj. (Välj alltså inte efter bara färg)
En burma är alltid en burma, men skillnader i personlighet finns det ju. En barnfamilj ska ha en lite mer framåt och "robust" kattunge, de jag brukar kalla för "storebrorsor", (oavsett kön) medan en ensam pensionär hellre ska ha den lite mer försiktiga ungen, den jag kallar för "lillasyrran" Glad

Lycka till!
Lista över uppfödare sorterade geografiskt hittar du på http://www.burmaklubben.com/

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar  Anne Nordström  S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**

grandma
2012-10-13 16:05
#2

Jag som har lite erfarenhet men ändå haft barn och djur i min närhet skulle nog om jag hade småbarn igen, ta kattungar, då får de växa upp tillsammans. Skulle jag ta en vuxen katt så skulle jag verkligen vilja vara säker på att den gillar och är van vid barn. Inte för att jag tror att så många burmor skulle gå och gömma sig eller vara ilskna med barn i närheten men det finns ju alltid undantag. Det kan jag skriva under på.

Lycka till!

//Grethel

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Muruseni
2012-10-18 10:27
#3

Hej och tack för svar. Det blir en kattunge i december :) Vi längtar så! Och sedan en till nästa år. Hanar eftersom de verkar vara lite med robusta och tåliga :)

Mvh M

Upp till toppen
Annons: