Annons:
Etikettavelshanar
Läst 1385 ggr
ilgaliljenberg
4/20/14, 1:30 AM

En annorlunda parningsförfrågan

Fick härom veckan förfrågan utomlands ifrån på parning på en av mina hanar bl.a. beroende på att stamtavlan i stort sett bestod av gamla skandinaviska linjer. Det var naturligtvis smickrande och så får vi se om det blir ngt av. Sådant vet man aldrig i förväg.

Jag har under mkt lång tid fortsatt att para med samma släkt, generation efter generation, släktkär som jag är, så därmed känns det dubbelt så roligt.

Annons:
ilgaliljenberg
4/20/14, 11:16 AM
#1

Det finns även folk i Sverige, som funderar på att sända sin hona långt bort, utomlands, på parning för att få det där annorlunda i stamtavlan.

En uppfödare har redan gjort det.

Man måste inte alla gånger köpa in en hane till avel. Det finns andra vägar att gå.

Coffeas
4/20/14, 1:20 PM
#2

Jag har ju hämtat en hane från Finland som bor hos mig tillfälligt under tiden för parning. Så det är klart att man kan göra på olika sätt! Huvudsaken är väl att vi försöker använda olika hanar i så stor utsträckning som möjligt!!

Djungelkottens
4/20/14, 3:25 PM
#3

Huvudsaken är som Coffeas skriver att parningarna sprids ut på så många hanar som möjligt. Att många hanar får få kullar var istället för att få hanar får många kullar var.

Alla sätt att få många olika hanar i avel är bra och viktiga. Inget sätt är dåligt så länge katterna inblandade mår bra och trivs med sin situation.

Sedan är det förstås extra roligt att någon vill para med våra gamla skandinaviska linjer för vi vill ju också ha dem kvar.

ilgaliljenberg
4/20/14, 11:51 PM
#4

# 2 Detta är också en väg att gå.

Jag har även lånat in en hane för ett par år sedan från Ryssland. Också med tanke på annorlunda stamtavla.

Upp till toppen
Annons: