Annons:
Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 2267 ggr
yrsahed
6/1/15, 12:51 PM

vilken mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. vilken mat använder ni?

2. Hur serverar ni det?

3. Hur gör ni när katterna äter olika sorters mat?

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

Annons:
Sarah-S
6/1/15, 12:56 PM
#1

1. Blötmat (Mjau, Bozita, Kitekat, Pussi, Ica mm mm) och Orijen Regional Red torrfoder

2. Orijen står framme alltid, blötmat serveras 3-5 gånger om dagen, oftare till min äldsta katt som själv säger till när hon är hungrig

3. Serverar dem mat på bestämda tider, katter behöver inte ha fri tillgång utan kan äta 3-5 gånger per dygn

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
6/1/15, 4:07 PM
#2

1. Barf, och använder Orijen frystorkade och torrfoder som godis så att de får leta efter kvällsmaten ibland, och så när vi tränar enkla kommandon som "sitt", "kom", "stanna" m.m. 2. 3-4 gånger per dag, ungefär kl.07.00, 16.30 och 21.00. Lediga dagar även kl.12.00. Jag lägger mat i deras skålar och står kvar medan de äter, det tar bara 1-3 minuter. 3. Eftersom jag inte har så många katter (bara 2 än så länge) och utfodrar på bestämda tider så är det enkelt att ge olika mat om det skulle behövas.

burmamys
6/1/15, 5:13 PM
#3

2. Tillägg: när de äter köttben tar det såklart längre tid, upp till 10 min. Men det är så roligt att se dem attackera köttben att jag ofta blir kvar i köket ändå…=)

Gelememos
6/1/15, 7:09 PM
#4

1. Vi maler BARF-röror som katterna får till vardags. Ca 1 ggr/vecka får de kycklingvingar eller köttben att tugga på. Vår huskatt Tone får även Applaws torrfoder som komplement till BARF-en eftersom hon vissa dagar får för sig att hon inte vill äta den. Dora får ibland Applaws torrfoder som godis. 2. BARF-rörorna serveras i matskålar ca. 3-5 ggr/dag. Dora får fri tillgång eftersom hon är kattunge/ungkatt. Köttbenen serveras direkt på golvet som torkas av efteråt eftersom de brukar springa iväg med dem. Jag är i princip alltid hemma så jag håller koll på hur mycket båda äter. 3. Båda äter samma BARF men Dora äter mer än Tone. Torrfodret serveras i en aktiveringsboll som står framme hela dygnet, dels för att Tone gillar att "arbeta" för sin mat och dels för att jag helst inte vill att Dora ska äta torrfoder mer än som godis (Dora har inte listat ut hur bollen används ännu). Ibland kastar jag ut några torrfoderkulor så att de får jaga dem eller lägger ut dem i lägenheten så att de får spåra upp dem.

yrsahed
6/1/15, 7:41 PM
#5

1. Vi har Hills. RC. Applow blöt.

2. Det står alltid framme.

3. Vet ej hur jag ska göra.

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

burmamys
6/2/15, 6:48 PM
#6

Hmm har du sett den här? Rätt så dyr men om en katt ska ha specialkost så kanske det kan vara ett alternativ?

http://www.supercat.se/kattmatskalar/microchip-pet-feeder.html

Det är alltså en foderautomat som endast "släpper in" rätt katt, genom att identifiera kattens chip.

Annons:
grandma
6/2/15, 7:44 PM
#7

Hahaha den har jag precis köpt för att Elska äter som en häst och det innebär även Cupcakes mat då. Elska gick upp i vikt  och Cupcake ner. Har bara haft den en dryg vecka och på något sätt har Elska lyckats, eller så är det matte som kommit åt en knapp där apparaten tillåter flera chip.  Så nu måste jag börja om med att nollställa den och vänja Cupcake med den igen för hon vägrar för tillfället. Får ta det när jag har mer tid. 

Mina katter äter blötmat, Whiskas grilled , portionspåsar, Kitekat samt några andra som jag bara köper ibland då de är så där måttligt förtjusta i dem. Bozita och Mjau är inte populärt här hemma, tyvärr måste jag säga då det är bra mat.  De får rå kyckling, vingar och hjärtan, ibland lite lever och annat kött. Mush med tre sorters kött är gott tycker de och ser fram emot den som kommer snart.

Torrisar får Cupcake Taste of the Wild och Elska får ytterst lite Acana. Anledningen till att de får olika sorter är att Elska hatar Den förstnämnda och då kan jag hälla upp till Cupcake så hon får äta fritt när hon känner för det.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sarah-S
6/10/15, 2:25 PM
#8

Kom att tänka på den här tråden idag.
Så här ser det ut när jag serverar min äldsta katt mat, de andra vet att de inte får äta ur hennes skål 

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
6/10/15, 4:40 PM
#9

Hahaha oj va tydligt! =D Den bruna med högst status, är det Ella?

Sarah-S
6/10/15, 4:49 PM
#10

Ja det är Ella. Hon och jag tillsammans bestämmer att de andra får vänta på sin tur. Ibland behövs en liten påminnelse genom att jag får säga namnet på den som försöker sno mat (Yster!!)

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
6/10/15, 4:58 PM
#11

Anade att det kunde vara Ella. Hihi ja klart Yster måste chansa när hon tror att det går! =) Förlåt Yrsahed att det blev lite OT. Hur går det med att ge katterna olika mat? Kanske någon mer har bra svar på Yrsaheds frågor?

Sarah-S
6/10/15, 6:04 PM
#12

Det jag ville visa med mitt inlägg var att det går att lära katter att låta bli ett särskilt fat (under övervakning) om någon katt måste äta specialkost

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
6/10/15, 7:43 PM
#13

Syftade på mig själv, att jag frågade om katterna snarare än om utfodringen =)

Annons:
yrsahed
6/10/15, 9:58 PM
#14

tack för tips och ideer

och det är roligt att veta vad vi som olika kattägare/uppfödare  gör

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

Upp till toppen
Annons: