Annons:
Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 2082 ggr
[Granny]
2015-11-06 22:03

Rå mat

En fråga till Sarah:

Har fått så motsägelsefulla svar när jag kollat i lokala affärer, typ DjurMagazinet m fl) om VOM respektive Mush. På ett ställe sa man att man inte tar in Mush därför att det märket är på tillbakagång (?) i Sverige och att VOM är mycket bättre. På ett annat ställe hade man precis motsatt åsikt och menade att Mush deklarerade innehåll och sammansättning mycket mer detaljerat. 

Vet du något om detta? I min värld får man inte i Sverige sälja ett helfoder som inte har rätt sammansättning för det aktuella djurslaget, men jag kanske har fel?

Jag har letat efter Applaws att ha som kompletterande torrfoder, men vi bor nog för långt ifrån de stora stråken för här finns det inte, däremot Orijen, som tydligen också är fritt från  spannmål och mystiska tillsatser. Det antar jag är ok? 

Jag vet att du är väldigt kunnig och hoppas därför på att få dina synpunkter.

Annons:
burmamys
2015-11-07 18:57
#1

Jag svarar så länge, är Medarbetare både här och på BARF iFokus, och här skrivit artikeln "Att barfa katterna är inte så svårt". VoH säger att de erbjuder ett helfoder, men eftersom de inte vill lämna ut detaljer om innehållet så är det en del som ifrågasätter om det verkligen är ett helfoder. MUSH basic cat är inte ett helfoder, men det finns utförlig information på deras hemsida om hur man ska komplettera de olika varianterna (kyckling resp nöt). Googla "MUSH komplettera" och välj "Hur ska man dosera och komplettera MUSH basic cat?". Nu har MUSH precis lanserat ett helfoder, MUSH vaisto cat, som har utvecklats i samarbete med en tjej som skapat hemsidan BARF my cat och är aktiv på BARF iFokus ibland, kommer inte på hennes namn just nu. Jag har använt både VoH och MUSH basic cat, men använder dem som frukost och ger i övrigt balanserad barfkost till katterna. Har precis köpt hem nya MUSH vaisto cat men inte hunnit öppna påsen än! Sarah har säkert något mer att tillägga om näringsinnehåll m.m. 😊

[Granny]
2015-11-07 19:25
#2

Tack snälla "burmamys", uppskattar din kunskap och ditt svar enormt. Att jag sneglar på färdig färsk-mat beror på att jag ju inte alls har kunskap om hur sammansättningen ska vara plus att vi bor på en liten ort ganska långt från stora välsorterade mataffärer. MEN - jag är helt övertygad om att kattdjur i möjligaste mån "bör" ha mat som är nära deras naturliga föda och det vill jag försöka ge. Jag har läst på Mush-sidan och vet att de lanserar ett helfoder nu, men det jag undrade är om det finns någon kontroll-station som måste passeras innan man får kalla ett kattfoder "komplett"? Det är ju viktigt som en förtroendebyggande information för konsumenterna? Om jag ska försöka "tolka dig" så låter det som om du är mer positiv till Mush och eftersom du har kunskap om att göra maten själv så är det fint för mig att få den responsen.

burmamys
2015-11-07 21:00
#3

Absolut ingen fara Granny 😊 Vet inte vilken kontrollerande myndighet som är involverad, om ens någon? Som konsument kan du däremot kontrollera det innehåll som företaget deklarerar på paketet eller på sin hemsida. Men det förutsätter såklart en del kunskaper i näringslära. Jag har läst in mig på det år jag haft katterna, började på www.kattstatus.se (deras sidor om näringslära), blev nyfiken på BARF och sökte sedan mer information om det. Kolla gärna min artikel om du inte redan läst den, alla mina källor finns länkade där. Och ja, jag är mer positiv till MUSH eftersom jag uppfattar dem som mer transparenta. Och så är det lättare att servera deras bullar än VoHs korvar som måste tinas lite och delas innan servering. Och att barfa är verkligen inte så svårt, jag tar bussen till Ica när jag ska handla åt mina busfrön 😉

burmamys
2015-11-07 21:49
#4

Kom på att det borde ju vara jordbruksverket som kontrollerar nya foder till husdjur!

grandma
2015-11-08 10:30
#5

VoH har börjat med bullar de med. Mina gillar dock inte deras mat och så är de som sagt var lite för hemlighetsfulla.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

vallhund
2015-11-10 13:07
#6

#1 Misstänker att du avser http://www.barfmycat.se/ Mycket kunnig men lika lite insatt i ämnet hund, som jag är vad gäller katt, när det kommer till BARF.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Sarah-S
2015-11-10 13:38
#7

#6 Nej det var riktat till mig och jag har svarat via mail
Dock är Sarah Siverman ännu mer insatt än mig och kan nog ge ett minst lika utförligt svar

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-11-10 13:56
#8

#6 och #7 det var Sarah Siverman på www.barfmycat.se jag menade, tack! 😊

burmamys
2015-11-10 13:57
#9

Däremot var TS fråga från början riktad till Sarah-S 😊

Sarah-S
2015-11-10 14:17
#10

#9  Så var det ja, blandade ihop #0 och #1

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Silvestris
2015-11-11 09:25
#11

#1

Nej, det är inte Sarah Siverman bakom barfmycat som har hjälpt att utveckla MUSH helfoder till katt. Det är Matilda Eriksson bakom PaleoCat som har gjort (och gör) det.

#2

Det finns ingen "kontrollstation" som måste passeras innan ett foder får lanseras som helfoder. Enligt rådande lagstiftning ska ett foder tillgodose kattens dagliga energibehov för att få kallas helfoder, men det är inget som kontrolleras innan foder lanseras. Däremot sker stickprover (SJV är ansvarig myndighet) ibland för att kontrollera att fodren håller vad de lovar. Värden får avvika med 15% (om jag minns rätt) från deklarerad halt. Sedan finns det privata aktörer som gör tester ibland t.ex. Råd & Rön.

Angående MUSH och VOM så är det nog helt enkelt så att de går olika bra i olika butiker och i olika delar av landet. Det beror dels på vart företagen har säljare som åker runt, men även mycket på butikerna själva. Vad deras personal har för kunskap och erfarenhet. Har man god erfarenhet av VOM kommer man antagligen sälja bra av det, har man bra erfarenhet av MUSH kommer man sälja bra av det.

Rå mat öht är på uppgång, i synnerhet på kattsidan eftersom det inte har funnits så mycket för katt tidigare och det finns ingenting som säger att du måste välja mellan MUSH och VOM, det går ju att variera.

Sarah-S
2015-11-11 10:40
#12

Många missförstånd var det i tråden 🤪

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-11-11 10:45
#13

Ja verkligen! Tack Silvestris för att du kom och redde ut saker åt oss 😊 Kollade Matilda Erikssons sida nu, www.paleocat.se, och vill tipsa om att det finns riktigt bra länkar där under rubriken "Lästips".

Annons:
[Granny]
2015-11-11 17:50
#14

#11   Tack för att du förklarat och informerat! 

Jag minns Matilda Erikssons tips som jag läste för flera år  sedan på Svenska katters sida, hon var en tidig entusiast och jag har förstått att hon finns med bakom lanseringen av helfodret Vaisto Cat så det känns väldigt bra. 

Det ska bli mycket spännande att försiktigt och successivt börja med detta när vi fått hem våra små-katter! Vi har skickat en liten påse Orijen till deras underbara uppfödare så att de också kan börja vänja sig lite vid det,  vi hoppas mycket på att kunna använda  huvudsakligen Mush men Orijen som ett bra alternativ.

Dimocarpus
2016-01-18 21:12
#15

Vilken bra artikel, burmamys! Jag gillar att du är så noga med källor och texten bara flyter på plus alla härliga bilder. TOPPEN! MVG 😃

Jag har läst en del om barf på nätet både på olika forum, artiklar och nu frågar jag er. Jag vill gärna helbarfa mina kattungar redan från början. Jag har ingen katt just nu men i maj borde de vara leveransklara och min ambition är att jag ska barfa de redan från dag 1. 

Hur funkar det att barfa kattungar? Måste jag halvbarfa? Det låter krångligare än helbarf. Jag jobbar heltid och kommer kanske inte har möjlighet att barfa småttingarna mitt på dagen och jag har hört att man måste ge de mat var 3:e eller 4:e timmar när de är så unga. Min enda lösning just nu är ju foderautomater och de kan jag bara ha torrfoder i. HJÄLP! Jag har tyvärr ingen möjlighet att åka hem mitt på dagen å mata mina katter.  I så fall måste jag skaffa kattvakter och det blir dyrt fem dagar i veckan. 

Några användbara tips?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Sarah-S
2016-01-18 21:59
#16

#15
Det finns foderautomater som man kan ha ett isblock under
Eller så lägger du fram fryst barf på morgonen, en portion på fat och en andra portion stående på ett isblock så tinar de olika fort
Eller så slänger du upp en stor laddning blötmat på morgonen och ger barf när du kommer hem
Kattungar bör ha relativt obegränsad tillgång på mat

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2016-01-19 10:52
#17

#15 Tack så mycket!🙂🌺 Sedan jag skrev artikeln "att barfa katterna är inte så svårt" så har jag lagt till en sak och det är att jag ger katterna ett kryddmått var per dag av Djurapotekets kelp. Detta för att de ska få tillräcklig mängd jod i sin kost. 

Tänk bara på att du bör erbjuda kattungarna den mat de är vana vid första tiden, och fasa över till barf under ett par veckor så de inte får problem med magen, det är ändå mycket att ta in för en liten kattunge när den flyttar ifrån allt den är van med och till ett nytt hem. Du behöver vara extra långsam om de mest äter torrfoder med diverse tillsatser och spannmål (t ex royal canin). Om de huvudsakligen äter Mjau eller Bozita blötfoder, som är spannmålsfria, då kan du byta ganska snabbt, max en vecka.

Sedan tror jag som Sarah föreslår att det enklaste sättet att ge katterna en extra måltid av rå föda medan du är på jobbet är att servera en fryst bit mat som tinar under dagen.👍

Dimocarpus
2016-01-19 14:08
#18

Jag förstår att man måste vänja sin kattunge med "rawfood". Jag tänkte skicka med nåt till min uppfödare och hjälper mig att vänja de innan de flyttar till mig om de inte redan gör det (har inte hunnit prata om det än eftersom de ej är födda än).  

Tack för tipsen! Jag vill gärna vara välförberedd innan de flyttar in hos mig så tips är jag öppen för. Det bästa duger bara till mina katter. 

Can't wait tills mina busar flyttar in! =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: