Annons:
Etikettutställning-pälsvård-och-andra-tips
Läst 1988 ggr
Dimocarpus
5/11/16, 6:42 AM

Balkong nät för vår atletiska burma

Hej!

Snart ska jag näta min balkong. Klättrar er burma på nätet? I hope not. Vill ju inte att de fastnar och gör illa sig. 

Vilket nät är bäst? Något som katten inte fastnar i och relativt diskret. Tack för förhand!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Dimocarpus
5/11/16, 6:53 AM
#1

Gärna något bitsäkert. Mina katter ska naturligt inte vara själva på balkongen utan min tillsyn för jag bor på 7:e våning och det går bara inte att släppa mina kattungar helt. Vad mer behöver jag tänka på när det gäller balkongnät tycker ni?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
5/11/16, 8:00 AM
#2

Sätt nät hela vägen upp till taket. Jag hade ett nät som inte gick hela vägen upp och katten jag hade då trillade över. Som tur var inget jättehögt fall. Vi har rådjursnät på vår kattgård, det är mycket diskret och smälter in i omgivningen. Köpt på granngården, typ svart plastnät. Du ser en liten bit av det på bilden.

burmamys
5/11/16, 1:39 PM
#3

Jag har ett genomskinligt nylonnät, det är väldigt diskret (nästan osynligt) och verkar trots det vara bitsäkert. Eftersom det är mjukt så försöker inte katterna att klättra på det. Nätet sitter fast i balkongräcket och dess stolpar med buntband, och så i taket med några små skruvar. Å ena sidan är rådjursnät starkare och stabilare, helt klart mer lämpligt för en kattgård, men det här mjuka nylonnätet är mycket mer diskret, fångar effektivt in den katt som försöker kasta sig ut efter en flygande insekt eller balansera på räcket. Så det beror på vad du föredrar, båda fyller sin funktion. 😊 Men som Björksätter skriver, se till att näta ända upp i taket, ner till golvet, och täck springan mellan balkongräcket och väggen! 👍

Dimocarpus
5/14/16, 2:00 PM
#4

Tack för tipsen, jag ska gå och klämma och känna på näten innan jag köper de. 

#3, menar du sportnät när du säger nylonnät?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
5/15/16, 1:58 PM
#5

Vet inte vad du menar med sportnät (för tennis, kanske?), men jag har köpt nät som är anpassat till katt och som marknadsförs som balkongnät för katter:

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattnat_kattluckor/balkongnat_katter

Jag har det översta, det som kallas transparent nät, men som du ser finns det även ståltrådsnät för katter (men jag anar att det också beter sig som ståltråd och inte är lika följsamt som nylon, plus att det är svart). Jag har även köpt två sådana stolpar som de säljer, de är ganska rangliga om de står själva men fungerar fint för att bara vara fästanordningar att fästa nätet på när de står mot väggen. Var noga med att spänna ut dem så de trycker ordentligt mot taket och golvet, och fäst dem mot väggen så står de stabilt!👍

Här balanserar Saga på mitt hala, runda balkongräcke i somras. Oj vad jag var glad då att jag redan hade nätat balkongen! Som du ser sitter nätet på insidan, så om hon skulle halka så fångar det upp henne.🥵

Dimocarpus
5/15/16, 2:07 PM
#6

Tack, då förstår jag vad du menar. Jag googlade nylon nät då fick jag fram bilder på fotbollsnät och sådant. Blev lite förvirrad bara. 

Har inte tittat på zooplus än. Men om du tycker det är bra och det räcker för dina tre vildingar så ska det räcka till mina två busiga kattungar. Det ska bli så kul att se hur de trivs här med nätad balkong osv. 

Fin bild på Saga, hon ser så skicklig ut på räcket. Vilka atleter jag kommer få nu! 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Siggebus
8/18/16, 2:12 PM
#7

Hoppar in här med en fråga trots att tråden är sedan i våras och att jag inte har en Burma 🙂
 Det där tunna nästan "osynliga" kattnätet som också säljs som ett sådan - hur är det för kattens tassar? Jag tänker om katten hoppar mot det och försöker klamra sig fast och då ser jag en fasansfull "syn" för mitt inre hur den skär upp trampdynorna!!?? 😮
Har funderat på att göra en ram med sådant nät som jag kan sätta in i spåret till glasrutorna på min inglasade balkong men tvekar lite med tanke på min livliga fantasi 😕

burmamys
8/18/16, 2:32 PM
#8

#7 Absolut ingen fara för trampdynorna! 😊 Busiga lilla Sindra har gjort några försök men hoppar ner igen när hon märker att nätet är mjukt och sviktar under hennes tyngd, och hon har aldrig gjort illa tassarna på det. Faktiskt ganska skönt att det sviktande nätet hindrar den lilla busungen från att klättra omkring på nätet, vilket jag är övertygad om att hon skulle göra om det var ett stabilt svetsnät.👍

Upp till toppen
Annons: