Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 713 ggr
burmamys
7/23/16, 1:37 PM

Att trötta ut ett gräsfly

Det började sent på kvällen. Jag satt och kollade på film strax före elva och katterna var på balkongen och lekte. Plötsligt kom katterna travande i en prydlig rad, först Sindra sedan Saga och sist Simon. De såg väldigt upptagna ut och travade i snabb takt från balkongen till gästrummet. 

När filmen var slut lite efter midnatt var katterna fortfarande i gästrummet, så jag gick för att kolla vad det var som var så spännande. De hade hittat ett nattfly!😃Sindra lekte och petade på nattflyet, och Simon och Saga stod på vardera sida och tittade intresserat på. Jag plockade upp det lilla nattflyet och lade den på balkongen och stängde dörren. Tänkte att den är nog borta imorgon.🙂

Följande morgon var nattflyet kvar så jag tog en bild. Googlade och kom fram till att det kan vara en Leucania comma, ett kommatecknat gräsfly. http://vilkenart.se/Art.aspx?Namn=Leucania%20comma 

Det lilla nattflyet var ju lite repat i vingarna så det kanske hade svårt att flyga? Hur som helst tog det bara några minuter innan Sindra var där, och Simon också! Vem kan motstå att träna sina färdigheter i att trötta ut ett byte?😎

Simon gick undan lite när Sindra tog kommandot över leken och petade och puttade på det lilla gräsflyet. Saga satte sig nära men snett bakom och tittade.

Sindra drog in doften ordentligt, ifall hon skulle hitta fler av samma sort! Saga tittade längtansfullt mot gräsflyet.

Då flyttade Sindra gräsflyet närmare Saga så de kunde undersöka varelsen tillsammans.😍

Saga petade, nosade och plockade med gräsflyet. Hon var väldigt varsam och lät den alltid röra på sig för egen maskin innan hon petade igen.

Sedan tyckte Sindra att även Simon skulle få titta närmare på gräsflyet, tog det i munnen och lade det vid Simons tassar. 😍

Simon plockade och nosade noggrant.

Till slut tyckte Sindra att det var dags för nådastöten och tog gräsflyet i munnen och krossade det mellan käkarna. 

Allra sist nosade hon på det döda krypet och sedan gick alla katterna därifrån. 

Måste säga att jag är förvånad över att Sindra var så generös med att dela med sig av sitt byte så alla fick testa!😍 Skönt också att hon till slut dödade den, men inte åt upp den!🥵 Har era katter lekt med nattflyn?🙂

Annons:
[AnimeV4]
7/23/16, 1:47 PM
#1

Aldrig sett en sådan, tror jag! Däremot så mördade Leo brutalt en harskrank igår som han åt upp😐

grandma
7/23/16, 1:50 PM
#2

😂  Kul bilder som vanligt. Nej inget nattfly men med småflugor. Cupcake kan hålla på i timmar och stirra och peta samtidigt som hon spinner högt. Till slut klappar hon till den. Elsa tittar 2 sekunder och sen … Slurp!

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
7/23/16, 4:22 PM
#3

#1 Ja harskrankar är roliga att peta på med sina lååånga ben!😂 Men kanske inte så mycket att äta?😎

#2 Tack!🙂 Hahaha kan absolut se det framför mig, att Cupcake tröttar ut dem med sitt målmedvetna tålamod, och så kommer Elsa och glufsar i sig!😂😍

[AnimeV4]
7/23/16, 4:38 PM
#4

#3 Peta och peta. Det blev pang, pang, pang och smasksmasksmask av det hela :s Dög åt Leo iallafall..😃

burmamys
7/23/16, 4:48 PM
#5

😂🤐

Dimocarpus
7/23/16, 6:47 PM
#6

Hahaha… vilket skickligt gäng!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
7/23/16, 7:05 PM
#7

Tack snälla!❤️

Björksätter
7/23/16, 11:46 PM
#8

Nell och Sam jagar alla insekter som rör sig. Nu ikväll plockade de in en skalbagge som de jagade runt på badrumsgolvet. Det sista jag såg innan jag gick var att den flydde in under tvättmaskinen. Nell äter upp dem, Sam vet jag inte om han äter, har inte sett det än. Förra veckan hittade vi en död näbbmus i kattgården. Då levde Hubbe så kan varit han som tagit den men kan varit Nell med.

Dimocarpus
7/24/16, 3:04 AM
#9

Nani har hunnit med två promenader och verkar gilla det men läskigt med folk dock. Insekter vill han gärna jaga från mina stora fönstren. 😊

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MoaL
7/24/16, 9:09 AM
#10

Vad är det för roligt med att se sina katter långsamt döda ett annat djur?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[AnimeV4]
7/24/16, 11:15 AM
#11

#10 Håller faktiskt med, men förstår att det kan vara fascinerande att se sin katt i sitt sanna esse. Naturen har sin gång, ändå.

Leo får inte ta någonting om det inte är djur han dödar snabbt såsom spyflugor. Vi brukar släppa ut dem istället🙂

burmamys
7/24/16, 11:20 AM
#12

#10 Katter är rovdjur och behöver få utlopp för sitt naturliga beteende. Jag ser inga problem med att de tränar sina jaktfärdigheter på insekter m.m.🙂

# Skulle tro att Nell blivit upplärd av Hubbe, och då är det bara en tidsfråga innan hon visar Sam hur man gör även med lite större byten.😎 Spännande och roligt att de hjälps åt!🙂

#9 Insekter i fönstret är jätteroliga!😂 Vad kul att Nani gillar koppelpromenad (och accepterar selen direkt)! Kan tänka mig att han är väldigt nyfiken.😍

Innan jag skaffade katter brukade det alltid dyka upp några bin och feta flugor under sensommaren, men nu hinner de knappt in genom nätet på balkongen innan de boxas ner av någon av katterna. Verkligen skönt att slippa!😃

grandma
7/24/16, 12:31 PM
#13

#10  Att sitta och stirra på en insekt i timmar och peta på den är väl inte att döda långsamt. Katter leker med sitt byte tills de slår till och har ihjäl det.  Kan verka grymt men det är naturens gång. Personligen så tycker jag det är fascinerande att se just hur de fungerar.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
Dimocarpus
7/25/16, 7:03 PM
#14

Det är naturens gång. Insekter finns det gott om, likaså med råttor. Katter har instinkter och måste få utlopp för det. 

Nani har fått ärva en förstorad selen med tillhörande koppel (ej justebart). Han har ett felköpt halsband som jag inte gillar (mjukt men lite för stort trots att jag justerat det). Selen kom i fredags och han är förtillfälligt inte så förtjust i det så nu är det vänjning (han får leka lite med det dagligen innan jag vågar sätta honom det). 

Två st justerbar koppel är på väg till oss så vi väntar ivrigt. Just nu behöver Nani lära känna sin selen. Den passar honom perfekt men han strejkar när man tar på han den, tror han kommer att glömma selen när han är ute men det blir testning i veckan då han har fått hålla på med sin selen i några dagar.  

Hur gjorde ni med era katter? 

Nani tycker det är kul att stirra på insekter från alla fönster, kan stirra länge innan han ger sig. Åh, han älskar också att sola och sova i värmen. Det är ganska hett i min lägenhet när solen släpps in genom mina stora fönster och balkong. Nani verkar inte har några som helst problem med värmen, snarare tvärtom han sover gott 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MoaL
7/25/16, 7:14 PM
#15

#11 Jag skulle också ha släppt ut det om katterna inte dödade det snabbt, och vore det för skadat för att överleva, som nattflyet uppenbart är, så skulle jag avliva det. 

#12 Ah, okej, så för att de är rovdjur är det okej? Hundar är också rovdjur, men inte skulle jag tycka att det är roligt om min hund lekte, stressade och slutligen bet ihjäl ett djur under loppet av flera timmar. 

#13 Att tugga på, bära och leka med ett djur innan man biter ihjäl det ÄR att döda det långsamt. Det är naturens gång om min hund biter ihjäl en lösspringande katt också, eftersom han har instinkten att döda djur som flyr från honom, men inte skulle jag tycka att det är fascinerande att se. Tvärtom, det skulle vara fruktansvärt och jag skulle aldrig acceptera det.

#14 Då hoppas jag att du inte tycker att hundägare är ansvarslösa om deras hundar biter ihjäl andra djur. Det är ju naturens gång och hundar måste få utlopp för sina instinkter. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sarah-S
7/25/16, 7:43 PM
#16

#10 Insekter är inte djur för det första. Och för det andra är katten ett rovdjur med instinkter som de behöver få utlopp för Att fånga, leka och döda ett byte gör de varje dag, riktiga eller leksaker vi ger dom Min huskatt jonglerade med många möss i sona dagar, de flög som vantar ute på gården när hon fångat dom. En bra och nyttig egenskap att fånga skadedjur

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
7/25/16, 7:44 PM
#17

Det är väl en jäkla skillnad. En katt är en katt och en hund är en hund. De är helt olika till sin natur. En hund förstår när man säger till den så du kan uppfostra den på ett helt annat sätt, En hund som springer och dödar katter är det nåt fel på. Du anar inte hur många myggor och getingar jag själv får slå ihjäl för att jag är allergisk mot dem. De dör heller inte alltid på en gång, 😴

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sarah-S
7/25/16, 7:47 PM
#18

#15 Ingen här har pratat om annat än insekter och andra bytesdjur för katt Att jämföra med hund är inte relevant Jag ber dig även att tagga ner din attityd, om du inte tycker att det passar dig här så kan du låta bli att läsa och skriva / Medarbetare Burma i Fokus

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

MoaL
7/25/16, 8:45 PM
#19

#16 Vad tror du att insekter är? Växter? 🤔 Då har du möjlighet att göra nya lärdomar ikväll.

#17 Det är absolut inga fel på en hund som vill döda andra djur. De flesta hundraser har god jaktlust, och många raser är avlade att döda andra djur, till exempel dansk-svensk gårdshund och de flesta terriers. Och jag skulle långt hellre köpa en jack russell eller dylikt som råttfångare än en katt, då hundar är betydligt effektivare på det än katter. För att inte tala om att det är mycket snällare mot det djur man vill ska dödas, vare sig det är möss eller råttor, då de dödar djuret omedelbart. Det är precis lika naturligt för hundar att döda andra djur som det är för katter. 

Skillnaden mellan mig och er är att jag inte tycker att det är rätt eller underhållande att se mina husdjur döda andra djur - såvida det inte är deras syfte och djuret dör inom några sekunder efter infångandet. Jag är uppvuxen med hund, vi har haft katt och jag kommer att skaffa det igen efter nuvarande hund, jag har bland annat ormar, råttor, möss och diverse insekter. Jag tycker om de allra flesta djur, och inte ens de jag tycker illa om vill jag ska dö långsamt. En djurvän tycker inte att det är roligt att se andra djur kämpa för sina liv medan deras husdjur långsamt dödar det. 

#18 Katter är inte det enda existerande rovdjuret som hålls som sällskapsdjur, så det är självklart att jag jämför med hund. Det är dubbelmoral att tycka att något är fascinerande att göra för ett djur, men fel för ett annat, trots att båda har den naturliga instinkten att göra det.

Det är inte jag som svär, säger att det är fel på andra djur om de gör samma sak som mitt eget, och låter mina djur döda andra djur, så jag skulle nog se till övriga här i tråden - inklusive dig själv - när du ber folk tagga ned sin attityd. Du tyckte till exempel att det var lämpligt att praktiskt taget skryta om hur din katt "jonglerade med många möss" och gjorde så att "de flög som vantar ute på gården när hon fångat dom". Är det okej att uttrycka sig så tycker du? Är det lämpligt för en Medarbetare?

Jag har läst på det här forumet många gånger. Vill du tvinga mig att hålla tyst när jag ser något jag tycker är fel bara för att du inte håller med mig?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sarah-S
7/25/16, 8:59 PM
#20

#19 Jämförelsen hund och katt haltar av olika orsaker. Ffa hålls sällan hund som gårdshund idag men även om de gjorde det så skulle det inte vara accepterat att den jagade, fångade och dödade tamdjur. Det är också i lag reglerat vad en hund får och inte får jaga och under vilka tider Så nej, liknelsen är inte relevant Min huskatt var en oerhört skicklig och effektiv musjägare, och hon lekte med sina byten precis som katter gör Jag har inga problem alls att uttrycka mig på det sätt jag gör om hennes beteende och jag ser inget fel med det. För mig är det naturligt (nej! jämför inte med hund igen för det är inte relevant) På det här forumet pratar vi katt, inklusive deras egenskaper och drifter Om du av en eller annan orsak finner det stötande råder jag dig till att hålla dig på andra sidor

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Dimocarpus
7/25/16, 9:56 PM
#21

Man kan inte uppfostra en hund som katt. Katter är katter. Det finns uppfostring kurser för valpar och hundar. Hundar har du ansvar för om de attackerar mig eller mina katter. Dessutom är de mycket större. Hade jag fått äga ett kattdjur lika stor som din hund och låter den "döda" runt så hade jag åkt fast och mitt hund hade de fått avliva enligt lag. 

Förr i tiden trodde man katter var orsaken till pesten och de förknippade katter med häxkonster och dödade alla. Till slut härjade råttorna och pesten dödade flera miljoner människor för att de utrotade katterna. Inte fanns det hundar som dödade råttor? Allt det här är bara en liknelse. 

T.ex. katter är ett rovdjur och jag behöver barfa mina katter, ska jag de då få sluta äta all foder som innehåller animaliska proteiner för att jag tycker synd om djuren? Det finns forum som man kan prata av sig om t.ex. djurrätt, insektsrätt osv. om man har behag det. Inget "fel" att visa hur ens katt har det hemma. Det gör jag också, inklusive när de "dödar" min chiliplanta.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
7/25/16, 10:31 PM
#22

Måste korrigera så här: "Hade jag fått äga ett kattdjur lika stor som *en hund och låtit den "döda" runt så hade jag åkt fast och mitt *kattdjur hade de fått liva den enligt lag."

Det verka som att det finns ett behov hos MoaL? Finns det inte fler forum för det? Ni kanske har något förslag?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MoaL
7/26/16, 12:01 AM
#23

#20 Jag råkar anse att katter ska hållas under samma strikta lagar som hundar hålls idag. Det skulle få bort olämpliga ägare, höja statusen för katten och bespara lösspringande katter en massa elände. 

Jag tycker inte att det är okej att låta katter jaga, leka med och döda djur när de får mat hemma i matskålen. Det är en sak om de gör det för att de lever ute i det vilda, utan en människa och ett hem, men inte när de lever som tamdjur. Det är där man som ägare ska stiga in och tillgodose deras jaktlust med hjälp av icke-levande föremål. Vår katt dödade inte ett enda djur när vi hade honom, vi lekte med honom istället. 

Och okej, jag undantar gårdskatter ovan harang, då de gör sitt jobb och dödar ohyra, även om jag själv aldrig skulle skaffa en katt till det. Men då gör de ett nyttojobb, man sitter inte och tittar på när de dödar djur som de inte behöver döda.

Ja, och som du ser pratar jag också om katt - och vad jag tycker att katter inte borde få lov att göra och vad man som kattägare inte borde roas av, utan istället avbryta.

Jag ska inte behöva hålla mig på andra sidor för att jag finner en tråd här stötande. Jag ska få ifrågasätta och kritisera precis som du garanterat skulle göra om du såg något du tyckte var fel. Det finns ingen regel som säger att varje tråd bara får innehålla ja-sägare och att alla som inte håller med ska lämna forumet. Alla tycker olika. Och man behöver sannerligen inte tycka att katters alla drifter och egenskaper ska utövas på levande djur. 🤮

#21 De skulle inte avliva en hund för att hen bet ihjäl en katt. Däremot skulle hen förmodligen få koppeltvång och kanske även tvång på munkorg. Helt rimlig åtgärd förstås, tamdjur ska inte springa runt och döda andra djur hur som helst. 😮

Det finns hundar som är mindre än eller i samma storlek som katter. De flesta råttfångare (hundar) är i samma storlek som katter. Och jodå, om du läser på om lite olika raser så ser du att många av dem är avlade för att jaga och döda små djur. Bland annat fungerade de som råttjägare på gården, när de inte användes i till exempel grytjakt.

De dödade inte alla katter förr, och det var inte så att världen översvämmades av råttor och att det var därför pesten spreds. Pesten spreds med alla möjliga djur, och den främsta smittspridaren bland människor var just människor. Och människorna på den tiden levde tätt inpå varandra, hygienen var urusel och ingen förstod hur man skulle handskas med de olika pestsjukdomarna. Så nej, deras vidskepliga dödande av katter hade ingenting med pestens spridning att göra.

Sedan när har jag sagt att det är fel att barfa sina katter, eller hundar för den delen? Jag äter djur själv, ger min hund foder gjort av djur, avlivar mina egna smådjur och föder upp och avlivar möss till mina ormar. Jag kommer självklart att låta min framtida katt äta barf, åtminstone delvis, och får jag den att äta mössen jag föder upp så blir jag ju bara glad då det är nyttigt för dem. 

Men nu har vi gått riktigt off-topic. Det jag har något emot är det onödigt långsamma dödandet av djur med ursäkten att det är naturligt för katten. Bara för att det är naturligt behöver man inte låta det pågå. De kan få utlopp för sina jaktbeteenden med döda ting, om bara deras människa vill engagera sig litegrann.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sarah-S
7/26/16, 6:44 AM
#24

#23 Om du vill diskutera huruvida en katt ska få utlopp för sina drifter på ett naturligt sätt med för katten förekommande bytesdjur (småfåglar, gnagare, insekter) så får du helt enkelt lyfta frågan på annat ställe
Här inne undanber vi oss denna diskussion

/ Medarbetare Burma i fokus

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
7/26/16, 10:05 AM
#25

För min del får du tycka vad du vill MoaL men du har en trist och aggressiv framtoning vilket förstör den goda stämning vi har här. Så var snäll och lägg ner . Det räcker nu. Vi förstår vad du vill få fram och vi kan väl vara överens om att vi inte är överens. Puss!!!

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
7/26/16, 10:20 AM
#26

Moa L, det blir tråkigt stämning när man framstår så aggressiv och negativ. Det är så jag uppfattar det, du kanske inte menade så. Men tonen i dina texter ja… det skapar så där stämning i den här tråden. 

MoaL, om du har något du vill diskutera om burmor så är du klart välkommen. Det är det här forumet handlar om just denna kattras.  Om man behöver ha upplopp för sina åsikter och kanske med någon som håller med så kan man alltid vända sig till andra forum i fokus. Djurrätt, veganer, ja', inte vet jag?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MoaL
7/26/16, 10:58 AM
#27

#24 Eller så lyfter jag frågan i en tråd där det redan illustreras på inte bara en bild, utan tio.

#25 Jag är inte ensam om den framtoningen. Men visst, agree to disagree. 👍

#26 Fattar fortfarande inte varför du drar in djurrätts- och veganforum. 🤔 Ska man inte kunna diskutera katter på ett kattforum menar du?

___

Katter är fantastiska, och hade det varit bilder på till exempel en leksak i grundinlägget så hade jag lett från öra till öra - men nu var det ett levande djur. I mina ögon det är varken gulligt eller roligt, and I am entitled to an opinion. Det funkar inte att försöka jaga bort andra så fort de inte tycker likadant som ni.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Dimocarpus
7/26/16, 11:28 AM
#28

Det är bara ett exempel jag tar upp.  Det känns som det finns ett behov hos dig som vi andra inte har på samma sätt, det är min tolkning. Du tar ju upp saker som inte hör till här då hänvisar jag dig till något annat, något helt annat!

Du är iaf välkommen om du har något med burmor att kommentera annars finns det andra forum.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MoaL
7/26/16, 11:35 AM
#29

#28 Så alla på ett forum måste vara exakt likadana menar du? Det får inte finnas flera olika slags människor här, med olika åsikter? Så fort någon tycker annorlunda ska de bort från forumet? 🤔 

Och jo, jag tar upp saker som hör hit, eftersom det är ett inlägg på det här forumet jag diskuterar.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Dimocarpus
7/26/16, 11:40 AM
#30

Håller inte med dig, jag tycker just att du inte höll till ämnet. Vi håller inte jämt med varann men vi håller oss till ämnen och en god ton så är det.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MoaL
7/26/16, 11:53 AM
#31

#30 Du drar in att katter förknippades med häxkonst på medeltiden och därför dödades, råttor och pestspridning, barf, veganism, djurrätt, och så vidare, och det tycker du är okej, men när jag påtalar hur fel jag tycker det är att låta sina katter fånga, leka med och döda djur som de vill, som illustreras i trådstarten och beskrivs i flera inlägg här i tråden, så håller jag mig inte till ämnet? 🤔

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sarah-S
7/26/16, 11:54 AM
#32

MoaL jag ber dig att inte fortsätta diskutera denna fråga i tråden eller i forumet då majoriteten här redan klargjort att de inte delar din åsikt. Färdigdiskuterat i mina ögon. 
/ Medarbetare Burma iFokus

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

MoaL
7/26/16, 11:59 AM
#33

#32 Jag har inte behov av att alla ska hålla med mig för att våga stå för vad jag tycker. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sarah-S
7/26/16, 12:00 PM
#34

#33 Vi vet var du står, det är tydligt.
Nu behöver vi inte fortsätta diskussionen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
burmamys
7/26/16, 12:07 PM
#35

Oj så lång den här tråden blivit! 

Jag förstår vad du menar, MoaL, men tycker att din reaktion är väl stark med tanke på att mitt första inlägg trots allt bara visar mina katters stillsamma lek med en insekt. 

Naturligtvis får man ha olika åsikter men jag tycker som grandma, Sarah-S och Dimocarpus att tonen blir tråkig när så mycket engagemang läggs på att fortsätta argumentera emot att låta katter utöva sitt naturliga jaktbeteende. 

Du skriver att du ofta läser här, och då hoppas jag det har framgått att jag leker dagligen med katterna med olika leksaker, så detta är inte något de gör för att de inte får utlopp för sitt behov att leka/jaga (det är ju samma sak som du vet) utan en insekt som rör sig är helt enkelt så spännande att de inte kan motstå den, just för att de är katter.

Ett gräsflys tankeverksamhet är inte så avancerad att jag tycker det kan berättiga att tala om lidande så som ett mer avancerat däggdjur upplever lidande, och leken var som du själv kan se mycket stillsam fram till dess att Sindra med ett enda bett bet ihjäl gräsflyet. Du som har både hund, råttor och sniglar ser säkert själv att det är stor skillnad i vad dina olika husdjur har kapacitet till.

Jag är ledsen att du upplevde det så obehagligt men nu hoppas jag att du nöjer dig med att ha uttryckt dina åsikter, så får vi enas om att vi har olika syn på detta.

Tack på förhand!

Dimocarpus
7/26/16, 12:23 PM
#36

Förr i tiden utrotade man katter för att man trodde att de var bärare till den hemska sjukdomen pesten . Man trodde att katter var förknippade med häxkonst.  Nu har du också dragit en massa slutsatser, precis som jag uppfattar som du gjort med burmamys inlägg. 

Men som sagt, diskussion om burmor är du varmt välkommen att prata om, häxkonst inblandat med katter, hundar kan vi glömma här för det hör ju inte hit eller hur? 

Tycker du har sammanfattat det bra Burmamys. Nu slutar vi här och ni får gärna kommentera om min burma Nani =D

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: