Annons:
Etikettpyssel-och-annat-smått-å-gott
Läst 889 ggr
burmamys
2016-07-27 16:04

Matte planerar något...

"Jag tror matte planerar något spännande…"

"Igår satt hon vid datorn och höll på, och sen såg hon så nöjd ut men jag förstod inte riktigt vad hon sa."

"Nu vill jag se vad det är! Sen kanske Simon och Sindra får titta också, men jag vill titta först!"

Det är sant som Saga säger, jag beställde en spännande överraskning igår, som jag har funderat på ganska länge. Hoppas den kommer snart!🙂

Annons:
burmamys
2016-07-30 12:02
#1

Medan vi väntar på den stora överraskningen har jag passat på att byta ut filten bakom grå soffan. Den svarta yllefilten som jag haft där i ett och ett halvt år, har tyvärr blivit söndertuggad sedan Sindra kom:

Nu har jag skaffat en "vanlig" syntetisk pläd:🙂

Efter en snabb inspektion av Saga (med Sindra gömd bakom filten) har den nya filten blivit accepterad, och trots de små tjocka "fransarna" verkar den ganska ointressant att tugga på. Skönt!🥵

Ullmaterial ska ju vara ett material som katter gillar, läste någonstans att doften påminner om när de diade, och här har det mesta i ull blivit tuggat på, förr eller senare, även om filten bakom grå soffan är ett skräckexempel. Förhoppningsvis hjälper det att använda syntet istället.👍

burmamys
2016-07-30 12:04
#2

Den spännande överraskningen kommer på måndag, och på tisdag ska jag få hjälp att göra den klar för katterna!😉

burmamys
2016-08-05 11:44
#3

Nu är den stora överraskningen här!😃 Den kom punktligt i tisdags men jag har haft fullt upp med besök och bara inte hunnit skriva förrän idag fredag.

Det stora klösträdet på balkongen har tyvärr blivit rangligt och börjat luta betänkligt under senaste månaden. Antagligen beror det på att jag flyttar runt det så mycket, samt att trätrallorna på balkongen är så slitna och ojämna och trasiga. Försöka efterdra det som går, men det hjälper inte så mycket. Så efter en del funderande bestämde jag att det var bättre att köpa ett nytt, och hålla det på en plats. 

Jag ville ha ett stort, gärna takhögt eftersom alla katterna älskar att vara på höga platser, ju högre ju bättre. Samtidigt måste det ha många hyllor så Simon kan ta sig upp och ner med små hopp som påfrestar lederna så lite som möjligt. Rejäla långa stammar som är bra att klösa på, så katterna kan sträcka ut sig i hela sin längd när de klöser. Och sist men inte minst måste hyllorna vara så stora att även Simon kan ligga bekvämt, och de högt placerade hyllorna får gärna ha en kant så att katterna inte trillar ner av misstag när de brottas och busar. Naturligtvis måste det vara väldigt stabilt också!

Jag har läst många positiva trådar om Kattens No 1, att det har långa skruvar inuti stabila stammar med 13 cm diameter, rejäla hyllor som håller länge, och dessutom kan man beställa nya delar när det behövs. En sida som har stort urval av Kattens No 1 är http://www.zoo.se/produkter/katt/klostrad-klosmobler-kattklos-klattertrad-for-katter/takhoga-klosmobler-klostrad-klattertrad-for-katt.html

Så jag bläddrade igenom både länge och väl innan jag bestämde mig för den modell de kallar Jumbo: http://www.zoo.se/produkter/katt/klostrad-klosmobler-kattklos-klattertrad-for-katter/takhoga-klosmobler-klostrad-klattertrad-for-katt/jumbo-20114.html

Om jag inverterar den så att jag sätter de stora kantförsedda tallrikarna högst upp, och de mindre hängmattorna längst ner, så borde det bli bra!👍Jag fick hjälp av en vän att bygga eftersom det här blir en riktigt stor möbel. Tack så mycket för hjälpen!🌺

Dock visade det sig att tallrikarna har betydligt tjockare botten än hängmattorna, så för att balansera höjdskillnaden till mittenhyllan som binder ihop de tre stammarna så limmade jag fast några lösa brädor som lossnat från golvtrallarna på balkongen under hängmattorna.

Äntligen klara hoppade Sindra och Saga upp och lekte på de högsta hyllorna!😍

Även Simon var snabbt uppe och lekte!😍

Hängmattorna som jag satte längst ner var dock för ostabila att hoppa ner på för Simon så jag tryckte in en kudde i varje, och då blev de bra. Skippade överdraget till skruven mot taket för att enklare kunna efterdra vid behov. Eventuellt kanske jag drar en betongskruv i taket för att fästa det ännu bättre, vi får se. 

Äntligen är mitt modifierade Kattens No 1 Jumbo färdigt!😃 Simon och Saga hoppar via hyllorna, men Sindra tar ofta den snabba vägen uppför en stam!😉

Med tanke på hur mycket tid katterna spenderar i det, och både leker och vilar, så känns det som att det blev riktigt lyckat det här!🥵🙂

Upp till toppen
Annons: