Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 749 ggr
burmamys
8/7/16, 2:01 PM

Vänta med undersökning eller ej?

Jag funderar på om jag verkligen ska gå på ett bokat återbesök trots att Simon just nu är besvärsfri, eller om jag ska skjuta fram det tills han börjar visa tecken på att han känner av sin artros?

Simon har varit utan metacam i nästan två veckor. Han leker och busar precis som vanligt, hoppar i det nya takhöga klösträdet och verkar rent allmänt obesvärad av sin artros.😃 Han får kosttillskott och massage varje dag. 🙂

I mitten på april upptäckte jag att Simon var ordentligt halt, och tog honom till veterinär. Där tog vi röntgenbilder som sedan visade att han har artros i vänster armbågsled men inte i någon annan led. Han blev ordinerad metacam och från 30 april har han också ätit kosttillskottet Aktiv katt med ett pulver av grönläppad mussla. 14 maj besökte vi Strömsholm för att diskutera hans artros med en kunnigare veterinär, och då bokade vi ett återbesök 19 augusti. Efter detta besök började jag ge Simon massage varje morgon, och han kommer springande för att få sin massage som han njuter mycket av.😍 Här har ni hela tråden: http://burma.ifokus.se/discussions/570bb76d8e0e747b7200245b-simon-har-ont-i-en-tass

Ja, vad tycker ni?🤔 Ska jag ta honom till det bokade återbesöket, sedera honom och göra datortomografi, eller ska jag vänta med det tills han visar tecken på att han känner av artrosen? T ex om han börjar tveka på att hoppa upp på höga platser eller tar omvägar. Behöver goda råd från er som har mer erfarenhet och kunskap av katt med artros!

Tack på förhand!🌺

Annons:
grandma
8/7/16, 3:16 PM
#1

Jag förstår din tanke. Om du inte får något svar här skulle jag ringa och rådfråga dem. Kommer du att fortsätta med Aktiv katt iaf?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
8/7/16, 4:05 PM
#2

Tack grandma ❤ Ja, jag har ställt frågan på Katter iFokus också, och kommer att ringa Strömsholm också, men vill gärna få input på hur andra tänker. Är det så att metacam trycker ner inflammation och kosttillskottet endast är stödjande, så det är sannolikt att han får besvär inom ett par veckor, ja då borde vi ju gå. Men om kosttillskottet räcker för att artrosen ska gå tillbaka en tid, då föredrar jag att vänta och inte utsätta honom för undersökning och sedering när han är besvärsfri. Eller vad tycker du?

burmamys
8/7/16, 4:06 PM
#3

Jag har absolut tänkt fortsätta ge honom Aktiv katt och massage 😊

ilga
8/8/16, 2:07 AM
#4

Ring och kolla. Det måste finnas en anledning till att ni fick tid för återbesök.

burmamys
8/8/16, 10:50 AM
#5

#4 Absolut, det ska jag göra! Har även ställt frågan på Katter iFokus eftersom det är fler som läser där, och fått en del svar som också är i linje med att gå på återbesöket. 

Idag har jag ringt Strömsholm och tjejen som svarade ska fråga den veterinär som är bokad för vårt återbesök vad han tycker. Det var inte samma som träffade oss i maj, vilket jag blev lite besviken över eftersom vi var så nöjda med henne och specifikt bokat den här tiden med henne. Så nu väntar jag på att receptionisten ska ringa tillbaka (blir någon gång under dagen) och så får vi se vad hon säger.

burmamys
8/8/16, 11:22 AM
#6

Nu har receptionisten ringt tillbaka. Hon hälsade från veterinären att  om katten är besvärsfri så är det bättre att vänta med undersökningen. Veterinären tyckte jag skulle fortsätta vara observant på om Simon visar obehag, och höra av mig då. Det visade sig att de bokat MR kameran istället för CT, vilket ju är bättre, så det skulle jag få när jag ringer för att boka ny tid. Det skulle också gå bra att få metacam utskrivet i väntan på undersökningen (det kan vara lite väntetid till MR). 

Om veterinären anser att det är fullt möjligt för en katt att vara besvärsfri på endast kosttillskott, och att två veckor utan metacam är tillräckligt lång tid för att kunna lita på att han verkligen inte har ont nu, ja då litar jag på det också.

Så, då får Simon fortsätta leka och må bra nu, och så ringer jag och bokar MR-undersökning så snart han visar tecken på att besvären börjar komma tillbaka.

Tack så mycket för er input!Blomma

Annons:
grandma
8/9/16, 11:54 AM
#7

Känns ju vettigt tycker jag! Håller alla mina 2 tummar att det håller i sig.

🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
8/9/16, 12:01 PM
#8

Tack så mycket grandma! ❤

ilga
8/11/16, 2:24 AM
#9

Håller också tummarna!

burmamys
8/11/16, 10:57 AM
#10

Tack så mycket Ilga! ❤

Upp till toppen
Annons: