Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 849 ggr
burmamys
8/27/16, 2:00 PM

Sindra löper igen!

Ja då var det dags igen! Sindra hade sitt första löp när hon var nästan exakt 6 månader, och sedan har det varit lugnt fram tills nu, drygt fyra månader senare. 

Natten till igår pep hon en del och det lät nästan som när hon löpte, men igår var hon helt som vanligt. Så kom det igång igen vid midnatt natten till idag. Hon pep och kuttrade och strök sig mot möblerna och rullade på golvet. Simon och Saga turades om i början med att ta ett försiktigt nackgrepp för att typ be henne vara tyst, men Saga tröttnade och kom och la sig hos mig, och jag somnade. Simon och Sindra var nog uppe större delen av natten, för de är båda lite trötta idag.

Löpet kommer och går i vågor, ibland är hon lugn en stund och alldeles som vanligt. Mesta tiden smyger hon omkring och kuttrar mjukt som en duva, ställer sig i position och försöker få Simons uppmärksamhet.

Simon följer efter och sitter bredvid, och ibland nosar han på henne men han har inte tagit nackgrepp mer än ett par gånger. 

Sindra rullar mycket på kala fläcken på balkongen (där jag tagit bort några brädor), gnider kroppen mot allt hon kommer åt och rullar flera varv. 

Hon tvättar sig ofta i rumpan och är allmänt rastlös. Och vart hon än går följer Simon efter. Oftast tittar han bara på henne, eller sätter sig och tvättar sig lite.

Bara ibland blir det mer intensivt så hon ser mer stressad ut, och piper och ylar.

När hon lugnar sig igen går Simon fram och lockar henne och så lägger de sig tillsammans någonstans, och det verkar ha en lugnande effekt.

Saga hamnar lite utanför nu och söker mer uppmärksamhet och gos från mig, men i övrigt verkar hon ta det bra. 

Får se hur länge Sindra löper denna gång, och om det håller sig såhär stillsamt. Hoppas….!😉

Annons:
Dimocarpus
8/27/16, 3:07 PM
#1

Jag håller tummarna att det håller sig lugnt denna gång. Undrar hur det blir sen när Nani blir könsmogen. Hoppas ingen av oss känner av det. Hoppas du får sova i natt :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
8/27/16, 9:30 PM
#2

Simon är en sån förstående liten man ❤️

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
8/28/16, 12:29 PM
#3

#1 Tack så mycket! Inatt har det varit lite mer intensivt, men fortfarande hanterbart. 😉

#2 Tack snälla! Ja Simon är riktigt duktig på att ta hand om Sindra!❤️

Sindra har ett nytt läte på sin repertoar, som låter väldigt likt en ledsen baby… "aow-aow-aow-aow" med varierande volym, oftast behagligt lågt men ibland tar hon i och ropar högre. Hoppas inte grannen blir störd av detta!🤔 

Igår kväll hörde jag ett lågt morrande ljud från strupen som höll i sig länge. Gick dit och såg Simon ovanpå Sindra, stadigt nackgrepp och hennes kropp i rak linje under hans och ja, det såg ut som om de gjorde det på riktigt!😮 Tur att han är kastrerad!🥵 Lite förundrad ändå att han fick till det så snyggt, och att han uppenbarligen är mottaglig för hennes lockelser.

När det var dags för kvällsmat vid åtta hade Sindra inte ro att äta. Jag lät det vara då men innan jag gick och la mig stängde jag in oss och gosade lite, och sen gick det bra att handmata. Skönt!

Under natten stängde jag in Simon och Saga med mig efter att ha "nattat" Sindra på lilla klösträdet. När jag vaknade till och såg att alla somnat öppnade jag igen. Men när jag gav dem frukost (Sindra åt med god aptit som vanligt) och sedan gick på toa passade de på igen…!🤐 När jag sedan kände henne på nacken var huden lite irriterad. För att vi alla skulle få vila en stund så satte jag på henne tröjan och satte henne på min säng. Då kröp hon fram och la sig på min arm och somnade. Simon och Saga la sig på täcket och somnade de också. Så här sött sov Sindra ända till kl.10.00 idag!😍

Nu är Sindra ganska lugn, och Simon håller sig nära och sitter bredvid, precis som igår.❤️ Jag får väl separera dem, eller ta fram tröjan igen, nästa gång vi behöver en paus, eller om det blir för intensivt. 

Jag är glad att det liksom kommer och går så hon också får pauser helt naturligt, och att hon oftast är ganska lågmäld!🥵

Planen är att hon ska få träffa sin tilltänkta när hon fyllt ett år och vi har ultraljudat för HCM. Eftersom hennes uppfödare berättat för mig att de redan har valt ut en hane åt henne så vill jag försöka utan p-piller, det hinner ju förhoppningsvis inte bli så många löp innan dess. Mer information om vem den tilltänkta är kommer när allt är klart och avtalat.😉

Men det är klart att om det blir onormalt långa eller intensiva eller täta löp, så att Sindra eller vi andra blir för stressade och slitna, så finns alltid möjligheten att ge piller. Men jag hoppas vi slipper det!🙂

Dimocarpus
8/28/16, 7:56 PM
#4

Vad spännande att få följa er, vilken upplevelse! My gosh! Uppdatera gärna, även om jag inte alltid hinner skriva mellan studier och jobb så läser jag inläggen :) Det är bara att uppdatera på :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Carmarino
8/29/16, 11:22 AM
#5

#3 Läste i en bok att det tar ca tre månader innan kastrerade hannar tappar lusten för honor, men det är inte säkert att alla katter har läst den boken. Min dåvarande kastrerade hankatt hade det inte.

Han fick en kattkompis (hona) när han varit kastrerad i flera år, och innan hon var kastrerad så löpte hon rätt kraftigt. Så han "gjorde sin plikt, hoppade på henne och bet henne i nacken". Det hände inget mer, men hon var nöjd och han var helt utmattad. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
8/29/16, 2:05 PM
#6

#4 Tack snälla! Jag fortsätter uppdatera!🙂

#5 Haha jag tror vi har liknande erfarenhet då, skönt att få det bekräftat att det finns fler kastrerade hankatter som inte upptäckt att de är just kastrerade!😉

Under kvällen igår fortsatte Sindra att ropa och gnida sig mot saker och trycka upp rumpan mot Simons ansikte. Jag ville helst inte stänga in henne, och försökte distrahera med lek, vilket lyckades en stund då och då, men mesta tiden fick jag passa Simon och Sindra som trots mina ansträngningar lyckades få till det minst en, kanske två gånger. Sindras nackhår började bli oroväckande glesa. 😕

När vi till slut gick och la oss var Simon och Saga med mig i sovrummet och Sindra i vardagsrummet, med tröjan på. Jag vaknade vid tvåtiden och gick på toa, då vaknade Sindra och började ropa. Simon skyndade ut men jag fick tag i honom och stängde in honom med mig och Saga som innan. Tyckte Sindra kunde slippa tröjan ett tag så jag tog av den och nattade henne en stund. Gick tillbaka till sängen och pustade ut!🥵

Vid femtiden vaknade jag av att Simon krafsade och hoppade på sovrumsdörren, som plötsligt öppnades (han lyckades väl trycka ner handtaget)!😡 Yrvaken kravlade jag mig upp och hittade Simon och Sindra i köket, han ovanpå, morrandes med ett stadigt tag om hennes nacke. Suck. 😕Stängde in Simon med mig och Saga igen, Sindra rullade sig intensivt och verkade inte märka att hon blev ensam i vardagsrummet igen. Stackarn, hon är liksom ofokuserad och borta i huvudet när löpet blir mer intensivt. 🤪

Imorse när jag gav dem frukost såg jag att Sindra hade en kal och ilsket röd fläck i nacken, stor som en femkrona. Kom på att jag kanske kunde sätta ett elastiskt bandage om hennes nacke som skydd. Sagt och gjort!👍 Sedan vilade vi lite till. Lite senare steg vi upp och då var Sindras bandage intakt:

Under de lugnare perioderna går det bra att titta på fåglarna i busken utanför fönstret!Kär 

Nu lyckades tyvärr Simon ändå att para henne när jag gjorde i ordning frukost och trodde alla var lugna, och då kom han åt nacken trots mitt fina bandage…😕 Nu vilar Sindra i Sagas bur, när hon kommer fram ska jag försöka sätta bandaget lite bättre.

Känns jobbigt att jag måste hålla Simon och Sindra åtskilda nu för att Sindra inte ska bli alltför sårig i nacken. I början verkade det som att det skulle fungera ändå men nu när Simon kommit på hur man gör är han snabb på att tillfredsställa Sindra när hon uppvaktar honom. 

Som tur är lämnar han henne ifred så länge hon är lugn. Men, men, det blir ju förhoppningsvis inte så många löp innan det blir dags!

Annons:
burmamys
8/30/16, 1:03 PM
#7

Senaste dygnet har varit lite lugnare, känns som att intensiteten avtagit lite. Sindra löper fortfarande men hon är inte riktigt lika stressad och "hyper", och pauserna är längre. Skönt!🥵 

Igår eftermiddag och kväll var Sindra lugn, vilade eller deltog i de aktiviteter jag erbjöd, både lek och klickerträning. Inte lika energisk i leken som hon brukar vara, men hon försökte iallafall att leka. Och när det var klickerträning kom hon som ett skott och var precis som vanligt! Underbart att se!😃 

Lite senare började hon stressa och ropa och ville inte ha kvällsmat, så jag lät henne vara ifred i sovrummet med matskålen och där finns det ju en låda. Efter ungefär en timme tystnade Sindra. Eftersom jag ändå satt i vardagsrummet och fikade så jag hade bra uppsikt så öppnade jag dörren. Simon försökte genast bestiga henne men då sa jag "uh-uh!" och han backade!😍 Jag belönade honom med en liten bit ost från min smörgås och han verkade fatta poängen!😉 Resten av kvällen var det ganska lugnt men vid några tillfällen försökte Sindra att locka Simon, som satte sig och tittade på mig och jag berömde honom varje gång. Det här hade nog knappast varit möjligt om han var fertil på riktigt!

Saga höll sig i närheten och försökte vinna tillbaka Simons uppmärksamhet. Hon la tassen på Sindras rygg och tittade argt när hon tyckte Sindra skulle lugna ner sig. Sindra backade då, gick iväg och kuttrade lite för sig själv. 

Jag försökte erbjuda Sindra sin kvällsmat igen innan vi skulle sova men hon ville inte ha, inte ens bitar ur handen. Det är första måltiden hon hoppar över helt. 

Saga fick lite problem med lös avföring under kvällen, kanske är hon stressad av Sindras löp och konkurrensen om Simons uppmärksamhet?😕 När vi skulle sova la sig Saga omedelbart hos mig och tryckte sig mot min kropp och spann tills hon somnade.😍 

Efter frukost ville både Simon och Saga gå runt i lägenheten och då var det istället Sindra som klängde på mig, hon och rullade runt och gned sig om vartannat, så då stängde jag ut Simon och Saga för första gången, och vilade en stund med Sindra.

När vi vilat klart rullade Sindra och gned sig på mattan en stund men sedan lugnade hon sig och fem minuter senare satt alla tre katterna på klösträdet tillsammans. Jag gick och duschade utan att separera dem, men det var nog lite tidigt för när jag var klar hörde jag Simons parnings-morr och mycket riktigt… Jag avbröt dem och sedan dess har det varit lugnt.

Nu ska jag ge Saga skonkost idag (köttfärs utan inälvor med lite Fortiflora och vatten), och så håller jag tummarna för att Sindras löp fortsätter avta!😉

burmamys
8/30/16, 1:39 PM
#8

Bara en sak jag måste skriva så jag inte missar det. Under hela tiden som Sindras löp pågått har hon varit extremt klängig! Så fort jag kommer nära stirrar hon bedjande och så sätter hon upp framtassarna på min axel och klättrar upp. Här är hon på väg att börja klättra….

I vanliga fall hoppar hon upp, från bordet, soffan, golvet… Men nu klättrar hon, en tass i taget, och trycker kroppen mot mig och lyfter rumpan. Så ibland får jag gå omkring med henne på axeln medan jag gör annat. Lilla skruttan!😍

burmamys
8/31/16, 12:39 PM
#9

Nu har Sindra slutat löpa och är helt sig själv igen, vilket känns skönt!😃 Igår var det egentligen bara på kvällen som hormonerna rusade i henne så hon ropade och rullade runt Simon några gånger. Men varje gång kunde jag locka på Simon så han avstod från att para henne, och till och med gick undan och satte sig hos mig istället!🤔😍 

Mesta tiden igår var Sindra ganska trött och vilade mycket, och när hon var vaken försökte hon leka och vara som vanligt. Istället för klicker fick de leta godisbitar och Sindra engagerade sig och sprang och hoppade för att hinna först hela tiden, så jag fick smyga ut extrabitar till de andra för att de inte skulle bli utan. Sindra försökte även leka med Saga, och de jagade varandra lite grann och brottades i stora klösträdet. Sindra var fortfarande lite ofokuserad ibland, men nästan helst som vanligt!😉

Simon verkar närmast lättad nu och vilar mycket, det var säkert ansträngande för honom att hålla reda på Sindra och para henne, och sedan att låta bli att para henne!😂 Saga mår också bra, är lugn och glad och är inte lös i magen längre. 👍Även Sindra vilar mycket, och känns lugn och glad och fokuserad igen!🙂 

Imorse var det lite gråkallt, men Sindra satte sig genast i fågelskådarpallen och Simon och Saga satte sig tillsammans i klösträdet på balkongen. Alla satt ganska länge och tittade på fåglarna utanför, men när jag gick fram med mobilen poserade de så fint att jag måste lägga in bilderna här!😍

Tycker ni som har mer erfarenhet av löpande katt att det jag beskrivit är representativt för hur det brukar vara när man har n löpande hona tillsammans med kastrerade katter? Är det något jag kan tänka på eller göra för att underlätta mer för katterna nästa gång? 

Tacksam för input!🙂

Sarah-S
9/1/16, 11:20 AM
#10

#9 
Jag har ju haft ett antal löphonor genom åren men aldrig tillsammans med en kastrerad hankatt
Däremot äldre kastrerade honor och de bestiger också med nackgrepp på den stackars ålande hormonstinna honan i löp, jag stänger dock undan dom om  jag ser tendens till sår i nacken. Helt enkelt onödigt anser jag

Löphonorna brukar ofta vara ganska intensiva i sina löp och jag tycker ofta att det tar ett par gånger för en ung katt innan de når sin fulla potential. Jag har även haft honor som strilar/sprayar som hankatter under löp
Trötta och hungriga efter löp och äter igen det som de missat under löpdagarna

Däremot så låter jag inte mina honor löpa annat än när jag planerar parning, men ibland har man ju förstagångslöpare och/eller så har man missat p-piller.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
9/1/16, 3:04 PM
#11

#10 Tack så mycket för ditt svar!🌺 Tänkte att jag kanske var onödigt överbeskyddande men känner ju som du att det är synd om henne att hon ska få sår i nacken, utöver den stress som löpet i sig innebär. Visserligen är Simon en snäll och mjuk kille, men han är ändå en hane och verkar inte riktigt ha fattat att han är kastrerad…🤪 Förstod att han troligen skulle försöka para henne men inte så ofta och så "proffsigt" eller vad man ska kalla det. Sagas markeringar är oftast bara med en tass på ryggen och en arg blick, och bara ibland ett svagt nästan symboliskt nackbett som inte gör någon skada, så jag känner mig lugn med att Saga och Sindra kan umgås så länge Saga inte blir för stressad.

Jag har pratat med uppfödarna och vi har resonerat så att om det blir täta löp så får hon äta piller, men vi avvaktar lite nu för att se hur länge det dröjer till nästa gång. Jag menar, Sindra blir ju ett år i slutet på oktober så det är inte så lång tid kvar, om allt går enligt planen vill säga!🙂 

Nästa gång Sindra löper får jag vara mer beredd på att växelvis stänga in Simon eller Sindra i t ex sovrummet, och endast låta Simon och Sindra vara tillsammans under uppsikt, och då med tröja eller bandage på Sindra. Hoppas jag slipper problem med att strila, det enda problemet jag upplevt är än så länge att Simon parar ofta och gärna, och lite grann att Sindra är igång mer på nätterna när hon löper. Ljudvolymen är sällan så hög att det stör, inte än iallafall. Och hon har ätit med samma goda aptit som vanligt med undantag för kvällsmaten, vid den tiden har hon varit som mest löpstinn alla dagar.

Tack för hjälpen!🙂

Upp till toppen
Annons: