Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 909 ggr
ambis90
2016-09-06 15:10

Katt i koppel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå igen alla fina burma människor. 

Jag har koppeltränat min Svante sen han var en liten plutt och han älskar verkligen sina koppelpromenader! Jag vill gå ut så mycket som möjligt med honom men tyvärr så drar jag mig för att göra det ibland eftersom folk glor så extremt mycket. Jag bor i ett område där folk rör sig hela tiden och det är hundar överallt (deras ägare brukar inte direkt bry sig om att visa hänsyn till att jag har en liten katt så jag och svante får ofta flytta på oss, som att vi inte har företräde ) så det är rätt komplicerat att få lugn och ro. 

Folk tittar och tittar och jag är beredd på att snart få en kommentar om att jag faktist borde "släppa lös katten" , att det är djurplågeri med en katt i koppel eller liknande, det skulle göra mig så ledsen och jag vill inte känna mig dömd när jag faktist bara försöker göra det bästa för min katt. Att folk dömmer mig kanske dock bara sitter i mitt huvud så jag tänkte fråga er vad ni har fått för reaktioner när ni har varit ute med era burmor? Upplever ni att folk generellt sett är positivt inställda till katter i koppel eller tvärtom?

Annons:
blodörn
2016-09-06 15:37
#1

En gammal dam här jag bor brukar vara ute med hennes katt i koppel (fast det är inte en burma, vet inte riktigt vilken ras det är) och alla här älskar den katten. 
Tycker inte du borde skämmas eller känna dig dömd om katten älskar att gå i koppel, Det skulle vara annorlunda om du tvingade ut den med koppel, men det gör du ju inte. SKit i de som dömer dig, eller berätta för dem att katten är van vid att gå i koppel och att den älskar det.

Do as you would be done by - And think for yourself

burmamys
2016-09-06 17:17
#2

Du gör HELT RÄTT som går koppelpromenader med din Svante!👍 Absolut inte djurplågeri (vilken förlegad inställning de måste ha för att tänka så - om de gör det) utan tvärtom visar du på ett utmärkt sätt att du tar ansvar, både för Svante som får fin aktivering som stimulerar hans sinnen, och för grannarna, som slipper ha en lös katt som springer i deras trädgårdar.😎 Om det är svårt att få lugn och ro där du bor kanske et kan vara bättre för Svante att du tar honom i buren och bär honom till en lugnare plats och promenerar där istället? 

Min erfarenhet liknar mer det #1 skriver, de flesta blir glada och vill gå fram och klappa katten!😉 Jag har lärt känna flera grannar sedan jag började promenera med mina katter i koppel, och det har bara varit positivt. Kanske att du läser in dömmanden när de du möter bara är förvånade? Testa att säga hej och le, då kanske du får ett trevligt svar?

Här är Saga på promenad, hon älskar att gå riktigt långa promenader och tar varje tillfälle till att försöka jaga, utan koppel är jag säker på att hon hade fångat flera fåglar vid det här laget!🤐

Simon håller sig helst nära porten och mest nosar i buskarna.😍

Sindra älskar att gå omkring och titta på allt, hon är särskilt förtjust i cyklar och bilar (tur hon har koppel)!😉

Hoppas det löser sig!🙂

grandma
2016-09-08 11:03
#3

Här på Södermalm, mitt  den brusande trafiken på Hornsgatan brukar en tjej sitta på ett fik med sin birma. Folk glor och jag med men det är ju inte nåt konstigt med det, de flesta tycker nog det är positivt och roligt. Katten har en egen barstol och  tronar som en kunglighet. Den har varit i lokaltidningen så den har blivit en riktig kändis.  Att människor glor behöver inte betyda att de tycker något är fel utan tvärtom.  Om någon glor på mig brukar jag tänka:  Gud vad de måste tycka jag är snygg 😉😃.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: