Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 959 ggr
burmamys
9/9/16, 2:59 PM

Simon och Sindra

Simon har ju varit lite extra charmad av Sindra ända sedan hon kom hit, men sedan hon löpte nu för ett par veckor sedan har det blivit ännu mer att de söker sig till varandra. Simon vilar gärna med Saga och är mer avslappnad då, men är mer intresserad av att leka och umgås med Sindra. 

I tisdags satt Simon och Sindra och myste tillsammans och tittade på fåglarna utanför balkongnätet.

"Kolla en hel flock småfåglar…!" "Oj och där också!"

"Mhm, och en annan i trädet…" "Vore gott att äta några…"

"Oj en skata! Visst skyddar du mig om den kommer hit?" "Ja det är klart jag gör… Oj vad stor!"

"Visst tycker du om mig?" "Jättemycket. Oj en till skata!"

"Simon är min kille faktiskt!" "Mhm…"

Gissar att Sindras löp helt enkelt gjort henne mer intressant för Simon,och även gjort Simon mer intressant för henne. Jag menar, båda verkar ju vara överens om att Simon är en riktig hankatt….? 😂🥵

Annons:
burmamys
9/9/16, 5:53 PM
#1

Kan tillägga att en sak som förändrats är att Sindra numera låter mycket mer. Även om hon slutat löpa så fortsätter hon att kuttra och ropa ungefär som när hon löpte, och det är nästan alltid riktat till Simon. När Saga och Sindra leker jaga - jagas, eller ligger och tvättar varandra, då är båda tysta. Lekarna och kattracen har också blivit vildare och fler, och det har hänt ett par gånger att Sindra har krockat med möbler eller mig i sin vilda framfart! Sindra är rent allmänt mer aktiv och energisk på kvällar och nätter numera. Trots att jag försöker leka henne trött flera gånger om dagen så är hon ändå vild och busig hela kvällen och större delen av natten. Och när Sindra vill ha Simons uppmärksamhet kuttrar och ropar hon nästan precis som när hon löpte, och hon vill ha hans uppmärksamhet flera gånger om dagen och kvällen och natten…. Och varje gång kommer Simon och leker, umgås, eller bara vilar med Sindra, allt utifrån vad hon önskar! 😉

burmamys
9/11/16, 1:05 PM
#2

Så var det dags igen. Igår började Sindra löpa igen, bara tio dagar efter förra löpet. 

Natten till igår var hon igång en stor del av natten, jag hade stängt in henne i jobbrummet men hon levde om för fullt och när jag öppnade dörren hade hon rivit upp sladdarna som var fästa mot väggen längs golvet. Försökte ha henne hos mig och stänga ute Simon och Saga men hon bara sprang omkring och ropade och skrek, och Simon krafsade som besatt på dörren. Suck.😕

Tio dagar med allt vildare kvällar och nätter var tillräckligt för att jag skulle kontakta uppfödarna, och vi kom överens om att ge Sindra Zylkene, ett kosttillskott som verkar lugnande och inte har några biverkningar, och försöka tidigarelägga parningen. På måndag ska jag ringa veterinär och boka vaccinationer och ultraljud för hjärtat!👍

Zylkene tillverkas av bovint kasein (ett ämne i komjölk) och förpackningen innehåller 30 kapslar med pulver, så du kan välja om du vill ge din katt en kapsel eller strö pulvret på maten. Jag valde att strö pulvret på hennes mat och hon verkade gilla smaken, så det var ju bra!

https://animail.se/zylkene-30-kapslar-75-mg.html

Och så på kvällen började hon åla omkring och lyfta på rumpan igen. Hon blev också lite lugnare på en gång när löpet startade (eller verkar zylkene så snabbt?), så nu är det inte värre än när hon löpte förra gången. Största bekymret är att försöka hålla Simon och Sindra åtskilda men ändå erbjuda alla tre katterna tillräckligt mycket gos och lek för att de ska må bra!🙂.

grandma
9/11/16, 2:17 PM
#3

Ja det var snabba puckar. Hon vill uppenbarligen bli ordentligt parad.😮

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
9/11/16, 3:07 PM
#4

Eller hur! 😊 Könsdriften fungerar uppenbarligen alldeles tillräckligt väl! 😉

burmamys
9/12/16, 12:03 PM
#5

Igår har Sindra vilat och sovit mer på dagen är hon brukar, vilket jag antar beror på Zylkene. Hon är inte heller lika stressad och uppvarvad när hon löper, vilket nog är skönt för henne. Men kvällen och natten är som vanligt hennes intensivaste tid på dygnet, då löper hon och ropar som mest (och det blir en hel del, hon sover bara 1-3 timmar i taget mellan sina löputbrott). Skönt för hennes tvåbenta och fyrbenta vänner att vi i alla fall får sovpauser på dagen. Och tur att jag inte börjat jobba än.

En sak jag glömde skriva igår är att hon har lärt sig öppna dörrar, och blivit riktigt skicklig på det, det tar bara några sekunder för henne så nu måste jag låsa när jag stänger in henne. Hon har också lärt sig att kränga av sig tröjan. Och så har hon ju kommit på att om hon lever om och river ner saker så det låter så kommer jag och tittar till henne… Smart tjej det där!😉

burmamys
9/13/16, 1:08 PM
#6

För att både jag, Simon och Saga, och såklart Sindra, ska få lite lugn och ro har jag kommit överens med uppfödarna om att ge Sindra p-piller under ett par veckor. Började igår kväll och ska ge varje dag tills hon slutar löpa, sedan typ en gång var sjätte dag eller vad som blir lagom för henne. Än så länge har jag inte märkt någon skillnad men hoppas det minskar snart. 

P-piller har tyvärr en del kända biverkningar särskilt vid lång tids användning, men jag hoppas allt ska gå bra nu när hon bara ska äta det i ett par veckor. Det är ju inte heller bra för Sindra att löpa såhär tätt och intensivt. Detta p-piller ger jag henne:

http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19851004000057

Ingen av oss vill som sagt ge p-piller under någon längre tid, så de arbetar nu på att ordna allt så hon kan få bli parad inom kort med en riktigt bra kille! Vi har även bokat tid för hjärtskanning och så ska vi boka de andra förberedelserna, vaccinationer och blodprov för FIV/FeLV. Lilla busunge❤️

Annons:
burmamys
9/14/16, 1:03 PM
#7

Igår tyckte jag att hennes pauser i löpet var lite längre på eftermiddagen, men senare på natten och nu imorse kom hon igång ordentligt och har löpt nästan utan pauser alls. Men efter vad jag förstått kan det bli lite intensivare innan det upphör. 

Enda gången Sindra var lugn var när jag precis hade duschat (jag hade Simon instängd i badrummet med mig), hon satt då med Simon i klösträdet på balkongen och såg helt normal ut. Så jag lät dem vara medan jag satte på mig kläder. När jag kom ut max två minuter senare var de inte på balkongen längre. Hörde Simons numera välbekanta parningsmorr från köket, och mycket riktigt…🥵

Håller tummarna för att löpet snart lättar.

burmamys
9/17/16, 3:13 PM
#8

En sista liten uppdatering om hur det gått för Sindra med hennes löp. 😊 Jag fortsatte ge henne zylkene och p-piller dagen därpå. På eftermiddagen hade hon två långa pauser på ungefär två timmar, och sen slutade hon att löpa. Hade sovrumsdörren stängd (och låst) ännu en natt, och gav henne endast ett halvt piller följande dag, mest för säkerhets skull. Blev inget mer löp så inatt har alla fått sova var de vill, dvs ihopslingrade i min säng! 😍 Så snart hon slutade löpa så upphörde hon med att springa omkring och ropa och riva lägenheten, och hon har sovit gott hela natten. Nu är alla nöjda, och betydligt mer utvilade än vi varit senaste veckorna. 😊👍

Upp till toppen
Annons: