Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1274 ggr
burmamys
2016-09-27 15:27

Första förberedelserna

Idag har Sindra varit hos veterinären och lämnat blodprov för FIV/FeLV. Passade på att vaccinera samtidigt när vi ändå var där. Ultraljud på hjärtat är bokat i oktober, på SLU. Känns nu att det börjar närma sig!

Sindra var lite nervös men mest nyfiken när vi satt och väntade, där var flera katter och hundar i väntrummet med oss, och en del var påtagligt nervösa. 

Ganska snabbt blev vi inkallade och när jag plockade fram henne ur buren så höll hon sig stilla, såg sig omkring men verkade inte orolig längre, bara nyfiken. Jag höll henne medan de tog blodprov och gav spruta och hon mest såg sig omkring men var stilla i kroppen och försökte aldrig rycka eller så. Sindra fick massor med beröm för att hon var så snäll och duktig!😍

Väl hemma igen klippte jag bort plåstret (jag minns ju hur Saga raceade runt lägenheten sju varv minst, i ett försök att springa ifrån sitt plåster), och det gick också bra. Sedan lekte vi lite och så fick de lite tidig middag. Får se om hon blir lite trött idag men än så länge är hon alldeles som vanligt.

Känns skönt att Sindra tar det så bra och verkar helt oberörd!❤️

Annons:
burmamys
2016-09-28 14:35
#1

Kom på att det kanske finns en del som läser här, men inte känner till bakgrunden. Jag är alltså fodervärd åt Sindra och hon ska nu genomgått första förberedelsen inför sin första parning och första kull kattungar. 

Som ni ser ser hon inte riktigt ut som en modern burma och det beror på att hon är F1 (filialgeneration 1) i ett välplanerat och godkänt utparningsprogram mellan modern burma och thailändsk huskatt. Allt finns mer detaljerat förklarat i tråden "En insats för burmarasen":

http://burma.ifokus.se/discussions/563f4ebace12c465f7000f8b-en-insats-for-burmarasen

Och hela idén att vara fodervärd i ett utparningsprogram föddes för mig när jag skrev i tråden "thailändska kattraser":

http://burma.ifokus.se/discussions/550e93e08e0e7463290002a4-thailandska-kattraser

Fortsättning följer!😉

Dimocarpus
2016-09-29 18:46
#2

Nu hoppas jag att allt går bra :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-09-30 11:15
#3

#2 Tack så mycket! ❤️

burmamys
2016-10-07 14:02
#4

Svaret på blodprovet kom efter två dagar och det var som väntat negativt, dvs de kunde inte påvisa varken FIV eller FeLV!🙂

Igår åkte jag med Sindra till Ultuna smådjursklinik i Uppsala för att skanna hennes hjärta. Det är ju en liten bit att köra men Sindra var lugn hela bilresan, endast en gång när vi precis var i utkanten av Uppsala jamade hon lite. Jag pratade med henne och då svarade hon och sen var hon tyst resten av resan. 😍

Kliniken har ganska nyligen (för något år sedan?) flyttat till nya lokaler, så allt var väldigt snyggt och modernt, och väldigt stort! 

Sindra såg lite nervös ut i buren när vi satt i väntrummet med uppfödarna, de hade också med sig en katt som skulle skannas.

Väl inne i undersökningsrummet gick det jättebra! Hon lät oss göra vad vi ville, sprita magen, ha på gel och vända henne på sidan utan protester. Sprattlade till pyttelite när vi precis lagt henne men lugnade sig snabbt och höll sig sedan lugn under hela undersökningen. Pep inte en enda gång.😍 

Jag lät henne hålla uppe huvudet så hon var sysselsatt med att bara se sig omkring på alla konstiga saker och killen som undersökte henne, och det var nog perfekt för Sindra. Hennes hjärta såg jättefint ut och hon verkade inte ens särskilt stressad av undersökningen!😃 

När allt var klart torkade jag bort gelen så gott det gick med papper och bar ut henne till buren så hon fick ta det lugnt en stund. Eftersom vi åkt en bit hade jag tagit med lilla lådan ifall hon skulle vilja kissa, men det ville hon inte. Så vi åkte hem. Precis som under vägen dit var Sindra tyst och lugn i bilen.

Hemma igen blev hennes bur noga undersökt av Simon flera gånger, det fanns ju fortfarande gelkladd på filten utöver lukten av den främmande miljön.

Sindra tvättade sig noga på magen och efter bara en halvtimme fanns inget spår kvar av ultraljudsundersökningen. Är så stolt över att hon är så cool och lätt att hantera när det behövs, trots att hon är så energisk och busig annars!😃

Dimocarpus
2016-10-08 12:42
#5

Skönt att höra att allt gått så smidigt oh bra. Nu är det bara å "köra" =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-10-08 14:19
#6

#5 Tack så mycket! ❤ Ja träckprov för TF och Giardia gjorde både jag och uppfödaren förra vintern, och smittar endast genom färsk avföring, så det behöver inte upprepas så ofta. Hypokalemi och GM2 är fritestat genom föräldrarna. Och så har mamma Tida Prai testats för ytterligare saker i samband med att hon blev importerad. Så nu ska alla tester vara klara och Sindra redo inför parning! 😊 Det här ska verkligen bli spännande! 😀 Med tanke på hur påhittig Sindra är (se "Konsten att öppna lådor och skåp", "Sindra tränar balansen på balkongräcket" och "Simon och Sindra") så räknar jag med att hennes kattungar också kan bli ganska påhittiga, så det känns bra att redan ha säkrat lådor och skåp i god tid innan. Jag har också skaffat Ylva Stockelbergs bok "Kattuppfödning" som innehåller mycket både teoretisk och praktisk information om just uppfödning. Verkligen välskriven och konkret även när det gäller detaljerna, så jag är glad att jag köpte den. Jag gillar att vara väl förberedd så allt blir så bra som möjligt! 😊

Annons:
Björksätter
2016-10-08 19:40
#7

Spännande med kattungar efter henne. Hoppas allt går bra. Vi får hoppas att bebisarna inte rivit hela lägenheten innan det är dags för flytt då ;)

Dimocarpus
2016-10-08 19:56
#8

Det kommer bli toppen för de kan inte få en bättre uppföderska med mycket kunskap och kärlek =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-10-09 13:47
#9

#7 Tack så mycket!❤️ Haha ja det finns ju viss risk att det blir lite slitage, men huvudsaken att det går bra!🙂

#8 Tack snälla!❤️ Jag känner mig ganska trygg ändå tack vare att jag har stöd från Sindras mycket duktiga och ansvarsfulla uppfödare (Tuulie och Johan från Metsänkansans katteri)!😃 Men det är ändå spännande!

burmamys
2016-10-25 14:38
#10

Tänkte bara meddela att det blivit lite ändrade planer. Vi hade tänkt para Sindra denna vecka, men nu har vi fått ändra i planeringen så det dröjer lite till. Jag har dock fullt förtroende för uppfödarna som gör ett fantastiskt jobb, så det finns ingen anledning till oro. Naturligtvis är det bra om Sindra inte behöver gå på piller längre än nödvändigt, men det är uppfödarna såklart medvetna om.

Vi tar det lugnt medan vi väntar, och leker och myser tillsammans! 🙂

mjlee
2016-10-26 00:15
#11

Vilken stilig burma blir den lyckliga fadern till Sindras barn?

ilga
2016-10-26 01:48
#12

Får man fråga vem den utsedde fadern är?

ilga
2016-10-26 01:52
#13

Ett litet tillägg: När en burma har varit hos veterinären och blivit undersökt och fått "ngt på sig"  händer det att husets burmor reagerar negativt med fräs etc. För att vara på säkra sidan låt dem hälsa på varandra gm boxens burgaller eller stäng in den som varit hos vetr och tvätta/bada den och låt den dofta av en dag innan den träffar de andra burmorna.

Burmor är väldigt doftkänsliga!

Absolut att rekommendera när ngn har varit på parning.

Annons:
burmamys
2016-10-26 10:43
#14

#11 och #12 Av respekt för Sindras och hankattens uppfödare väntar jag med att avslöja vem som blir Sindras partner tills allt är klart och det faktiskt är dags för parning. Men förstår att ni, och säkert några till, är nyfikna. 😊 #13 Tack för tipset! Än så länge har det aldrig varit några problem, ingen som fräst på kompisen som varit hos veterinären. De går fram och nosar försiktigt på varandra och efter en stund ligger de i hög och tvättar bort de konstiga lukterna. 😊 Men jag brukar ändå, för säkerhets skull, släppa ut den som varit iväg ensam i rummet, och släpper fram de andra när katten hunnit ut ur buren och har orienterat sig. Men jag ska absolut vara extra försiktig och uppmärksam när Sindra varit på parning! 👍

kara_murray
2016-11-05 15:20
#15

Åååhhh så spännande!! Det ska bli kul hur vackra Sindras kattungar kommer att bli!!

Upp till toppen
Annons: