Annons:
Etikettrasstandard-och-färger
Läst 1132 ggr
EmmaGrahn
2016-10-05 09:08

Liten Burma ?

Hej! Jag har en Burmahane på snart 5 månader, han väger 1.5 kilo, tycker att han är så liten eller är Burma en sådan ras som växer långsamt? Har en la perm som är 5 dagar äldre än Burman och hon väger 2,8 kilo så nästan dubbelt så mycket. I övrigt så är han pigg och glad och äter så är egentligen inte orolig för honom så men funderar om han kommer bli en mycket liten katt ?

/Emma

Annons:
EmmaGrahn
2016-10-05 09:09
#1

Inte snart 5 månader, han är drygt 5 månader, född den 30 april jag räknade fel :)

Dimocarpus
2016-10-05 09:17
#2

Det bästa att ta reda på sånt är att fråga din uppfödare. Min burmahane är rätt stor men det är hans pappa också. 1,5kg känns lite för en 5 mån fertil? hane men vad vet jag om det? Någon av er som är uppfödare som kan ge en bättre förklaring? Kanske är vanligt med en lätt burmahane?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Alchymist
2016-10-05 10:17
#3

Tycker det verkar vara väldigt litet, mina kattungar som är 12 veckor väger mer än så.

EmmaGrahn
2016-10-05 10:24
#4

Men hjälp nu blir jag ju ännu mer nervös måste kontakta uppfödaren

burmamys
2016-10-05 11:42
#5

Jag ställde ungefär samma fråga som dig när jag nyss hittat till den här sajten. Min lila hona Saga var då en liten tös på omkring 2 kg, drygt ett år gammal. Fick en hel del svar, som dock landade i att så länge hon har bra proportioner (alltså ser normal ut) och verkar pigg och kelig så är det ingenting att oroa sig för. Det finns stora och små individer även bland raskatter! Under året som följde ökade Saga till 3 kg och har legat stabilt på den vikten sedan dess. Benstomme och muskelmassa fortsätter att utvecklas fram till att katten är 1,5-2 år gammal.

Här är tråden:

http://burma.ifokus.se/discussions/54ce21948e0e742f4d000237-liten-katt

Jag håller med övriga om att din kille just nu är en liten kille, men det behöver alltså inte vara en dålig sak eller något fel på katten. Hur stor en katt blir är ofta genetiskt och ärvs från förälder till barn. Fråga gärna din uppfödare om vikten på din hanes föräldrar så skulle jag tro att minst en av dem också är ganska liten. Din hane är ju väldigt ung fortfarande och kan också bara vara långsam i sin tillväxtkurva, han kanske blir ganska normalstor som vuxen.

Här en tråd från veckan om vad som är normal vikt på en hankatt:

http://burma.ifokus.se/discussions/57ed4775ce12c45856000e4c-vikt-pa-burmor?discussions-1

Kolla gärna med din uppfödare men jag tror inte det här är något du behöver vara orolig för.🙂

Björstorp
2016-10-05 13:48
#6

Vår hanne är 2 1/2 år och nyligen kastrerad, han väger 3,8 kg!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
EmmaGrahn
2016-10-11 14:21
#8

Tack snälla för svar jag har pratat med uppfödaren och den honan brukar alltid få små ungar. De andra i kullen väger 1,5-2 kilo ungefär så ingen fara antar jag. Tack för alla svar :)

burmamys
2016-10-12 16:52
#9

#8 Tack för uppdateringen! Bra att du frågade uppfödaren, och att det fanns en helt naturlig förklaring. 😊 Vore roligt om du kan tänka dig att berätta om dina katter, och gärna visa hur de ser ut. Kan tänka mig att en Burma och en La Perm fungerar bra tillsammans?

Upp till toppen
Annons: