Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 1142 ggr
burmamys
2016-10-16 13:42

Att ha tre katter =)

För länge sedan ställde jag en fråga här om hur många burmakatter man bör ha. Jag hade då två katter, Simon och Saga, och det jag egentligen undrade var om det skulle innebära någon större skillnad att skaffa ännu en katt.🙂 Här är tråden:

http://burma.ifokus.se/discussions/54f2d4d9ce12c40ce0000f60-hur-manga-burmakatter-ska-man-ha

Nu har jag tre katter och kan reflektera över vad skillnaden inneburit för mig!😉

Aktivering

Med tre katter i hemmet är min insats i aktivering som klickerträning, fodergömmor och koppelpromenader klart större! Promenaderna är självklart fler idag, eftersom jag går ut med en katt i taget (utom ibland när min mamma är här, då kan vi ta varsin katt).🙂  Klickerträningen har blivit ännu mer komplicerad nu med tre katter som ska vänta in varandra, så jag har fått backa några steg. Sindra är väldigt ivrig att dominera leken och lär sig fler och svårare tricks än de andra, ofta på första försöket, och hon öppnar också alla godisgömmor mycket snabbare än de andra. Jag märker att Saga blir frustrerad och vill sitta en bit ifrån Sindra, medan Simon är mer godmodig men undviker helst de tricks som är lite jobbiga/krävande.

När jag hade två katter var det mycket lättare att styra och anpassa klickerträningen till de två, och turtagning var verkligen inget problem då jämfört med nu. När de fick klura på godisgömmor gick det väldigt lugnt till, de klurade på varsin gömma och smygtittade ibland på varandra för tips. 🙂

Så det krävs mycket mer av mig i klickerträning och aktivering med godisgömma, men med lite träning tror jag att vi kommer att hitta metoder som gör att alla blir nöjda.🙂

Relationer

Med tre katter i hemmet är aktiveringen i stort ändå egentligen mindre krävande, eftersom de är mer upptagna med varandra nu. Tre individer har hela nio relationer att förhålla sig till, så om två ligger och tvättar varandra är de ändå alltid medvetna om var den tredje är. Den som vill leka hittar alltid en lekkamrat och den som vill vila kan välja mellan att ligga i hög och tvätta varandra, eller dra sig undan för en powernap. Jag märker också att Simon är mer aktiv nu, han springer, hoppar och leker mer, vilket är roligt att se!😍 

Och Saga har äntligen fått en lekkamrat som matchar hennes aktivitetsnivå!😃

När jag hade två katter var skillnaden i aktivitetsnivå tydligare, Saga var ofta lite rastlös och sprang omkring och jamade högt när hon ville få igång Simon till ännu ett kattrace. Men då la sig Simon bara och gäspade. De var och är väldigt nära och harmoniska med varandra, men jag fick ofta känslan av att Saga behövde mer lek och aktivitet än Simon.

När jag jämför då och nu så ser jag bara fördelar med att ha tre katter och tror det beror dels på att en trio är mer dynamisk än en duo, och dels på att Simon är väldigt förtjust i Sindra och lätt låter sig övertalas att hänga med på bus och lek!😉

Säkerhet

Med tre katter i hemmet har jag fått barnsäkra mina skåp och lådor, tejpa konsolerna under köksskåpen, låsa klädkammaren och sätta en mjuk trasa som stötdämpare på balkongräcket vid fågelskådarpallen för den smäller högt varje gång Sindra ska trava runt på balkongräcket Jag har fått god övning i att plocka ner katt från dörren, hålla undan benen för framrusande kattrace med tre vildbasare som störtar över golv och möbler som skjutna ur en kanon. Pust!🥵 

När jag hade två katter hände det vid ett par tillfällen att katterna lekte i utrymmet under köksskåpen, och de hade lekfulla race då katterna själva styrde undan från sådant som stod i vägen (mig, till exempel), men det var allt. 

Så det var ju helt klart lättare innan Sindra kom, men det beror nog mest på att hon är så aktiv och kreativ!😎

Sömn

Med tre katter i hemmet sover jag numera med en gosig, mysig kattflicka på vardera armen och en trygg Simon på benen, varje natt.😍 Men först brukar det bli lite smågnabb. Simon och Saga lägger sig oftast på mina ben medan Sindra tar ett varv och drar i lådorna och hoppar på dörren till klädkammaren. Sedan studsar hon upp på sängen och landar mitt på Simon och Saga och börjar tvätta och tugga på dem tills de ilsknar till och det urartar till en brottningsmatch.😈 Ofta får jag hjälpa till och lyfta bort henne innan hon ger sig. Då lägger hon sig på min arm och somnar direkt!😴 Lite senare smyger hon ner till de andra och så sover de i hög eller kanelbulle ett tag. Fram på småtimmarna smyger Saga och Sindra upp till varsin arm och sover där tills vi vaknar.❤️

När jag hade två katter sov Simon och Saga snällt på mina ben, och ibland kom Saga och la sig på min vänstra arm framåt morgontimmarna.😍 

Måste erkänna att det gick snabbare att somna då, nu ligger jag och väntar lite på den där brottningsmatchen, men sedan är det bara sååå mysigt!❤️

Direkt när jag vaknar är Sindra igång och tycker vi ska stiga upp!😃 Lite då och då tycker Saga det är så mysigt att hon gärna ligger kvar en stund under täcket.❤️ Och när Simon bestämmer sig för att sova på min arm, jag då vill han självklart ha sovmorgon och försöker även övertala mig att stanna en stund till…❤️

Naturligtvis kan olika katter ge olika erfarenheter, jag menar, de individuella katternas personlighet och beteende har stor betydelse för hur det blir.👍 

Utöver det jag skrivit så blir det såklart mer mat, en extra låda och mer kattströ, och ännu en försäkring att betala. Såklart!

Dela gärna med dig av din erfarenhet!🙂

Annons:
Aleya
2016-10-16 13:54
#1

Kul att läsa detta. Och det är ju bra att katterna har varandra och går ihop.

Har som känt att det brukar vara ett lotteri att ha flera katter. Men det har gått bra för oss med.

Herrarna brukar underhålla varandra och damerna underhåller varandra. och dom brukar ibland sammanstråla i lek alla fyra.

Men ibland blir det ju bråk, men dom håller sig lugna i de flesta fallen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
2016-10-16 14:09
#2

Åhh… en sak jag glömde skriva om men som har förändrats är detta med katternas roller eller "uppdrag". När jag bara hade Simon och Saga var Simon dem som höll koll och påminde exakt på minuten om alla måltider, övervakade typ allt jag gjorde och till och med sa till när det var läggdags (kl.23.30 enligt Simon😂). Saga väckte mig på morgonen och sa till när det var dags för aktivering (klickerträning eller godisgömma) kl.18.00 på kvällarna.

Nu när Sindra vuxit till sig så har rollerna ändrats lite. Numera är det Saga som sköter de flesta påminnelserna.😎 Hon väcker mig på morgonen kl.07.00, och säger till vid mellis (11.30). Sedan turas Simon och Saga om att säga till när det är dags för middag (16.00) och kvällsmat (20.30), oftast börjar Saga numera. Saga beter sig då nästan som Simon, sträcker fram tassen och petar på mig, klättrar upp på mig men nospussas inte utan buffar med huvudet på min panna.❤️Saga tar fortfarande hand om att påminna om aktiveringen. Hon har också blivit mycket mer kelig sedan Sindra kom, och ligger och gosar med mig minst en gång om dagen men helst flera gånger!😍

Sindra säger bara till när hon vill gå ut på balkongen, då sätter hon sig på liggplatsen i fönstret och piper ynkligt och tittar bedjande. 

Sindra och Simon har naturligtvis perfekt koll på när måltider ska serveras, även om de inte själva ansvarar för att sätta fart på matte, och är alltid i närheten när det är dags.😉

Så numera är Saga första ordningsdam här hemma!👍

burmamys
2016-10-16 14:14
#3

#1 Tack för att du delar med dig!🌺 Fint att även dina katter går bra ihop, intressant att killarna håller ihop för sig och tjejerna för sig. Här är det snarare så att Simon är ett slags socialt klister som både Saga och Sindra alltid är välkomna hos, medan de två tjejerna kan smågnabbas ibland om Simons uppmärksamhet. Båda vill t ex ligga närmast honom, vilket kan bli lite komiskt ibland!😂

Jag håller inte riktigt med om att det är ett lotteri, om man vet att katterna är kompatibla i sina sociala behov och aktivitetsnivå, och om det finns gott om gömställen och kattlådor m.fl. resurser så de inte behöver konkurrera med varandra? Eller hur menar du?🙂

Aleya
2016-10-16 14:42
#4

#3 Tja det var mer ett lotteri för oss. För stump var först i flocken och hon hade en en kompis som dog. Så då tog vi ju då bäbis och det gick ju bra då hon blev som en mamma för han. Men sen valde ju Torsten att flytta in och det var ju direkt inte glada miner från stump och bäbis. Men dom blev vänner. Men sen var ju min katt lillan tvungen att flytta in då jag skulle flytta ner till stockholm i ett år. Och det var lite gnork men stump tog rollen som vakt då inte gubbarna var så snäll med henne. Bäbis är rädd för henne och Torsten var pilsk på henne. Så jag är glad att det ändå är harmoni i den lilla kolonin. För vissa katter vill ju absolut inte ha kompisar. Och vi trodde vi skulle få ett helskotta med dessa katter. Men dom bråkar sällan och är snälla med varandra oftast. Ja alltså stump må vara 10 men hon är det mest far i och ska ha igång lillan. Gubbarna brukar sitta och tigga mat tillsammans. Så det är vår ordning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
2016-10-16 14:56
#5

#4 Aha, ja då förstår jag vad du menar! 😊👍 Ja det blir ju mycket mer lotteri när katterna går ut och in, och det till och med är en katt som flyttat in på eget initiativ! Eller tvärtom, han flyttade väl in just för att han trivdes. 😉

Aleya
2016-10-16 15:21
#6

#5 ja nu är ju alla innekatter. Det är bara Torsten som varit utekatt. Men han fick utegångsförbud ca en månad efter att han blivit vår. För den katten hade nada trafikvett. Ett under att han innan vi blev vår katt lyckats gå 4 mil och överlevt ska jag säga. Men han klagar inte på att slippa kyla och helvete. Ja alltså jag minns första gången han fick möta våra katter. Stump fräste och Bäbis reste ragg och bara spottade saliv över hela köket för att han var så förbannad och rädd över att se Torsten. Och i början fick vi bära han till en fåtölj. För han var så försiktig och rädd Torsten. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
burmamys
2016-10-16 15:30
#7

#6 Oj det missade jag! Ja om alla är innekatter och Torsten ändå valde att flytta in i ett hem där det redan bodde andra katter, då ger det verkligen perspektiv på hur tufft han måste ha haft det under sin tid som hemlös. Sån tur att ni kunde ta in honom och att det fungerade så bra, att de andra accepterade honom så han kunde vara sig själv och ta plats i flocken! ❤

Aleya
2016-10-16 16:49
#8

#7 ja han var en mager herre. Han kan inte ha varit hemma länge hos sina ägare som han bodde hos när han försvann. Sen hade han frusit bort halva sina öron p g a att det var vinter och han var minst 4 månader ute. Man tror att han hade hoppat in i en traktor som dom hade och åkt med till deras gamla ställe. Och han visste inte hur han skulle ta sig hem så han gick till en större stad och där blev han matad av en restaurang och ett katten fick in han. Och hans matte såg han på sidan och såg att det var han. Det lustiga med han är att han flyttade ju in hos oss efter jag pratat med mannen i familjen om att jag tog katten. Han sa det till sin fru. Men hon trodde att han dödat katten istället. Men då träffade hon min mamma och hon sa att han är hos oss. Och det var tur att han hamnade hos oss, för ett tag senare så visade sig att familjens barn var allergiska emot pälsdjur så dom fick avliva marsvin och sådant som dom hade. Men Torsten slapp det ödet. 😊 Så så kan historia sluta. Han hade tur.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
2016-10-16 17:42
#9

#8 Vilken historia! Ja han hade verkligen tur. ❤

Aleya
2016-10-16 17:54
#10

#9 http://katter.ifokus.se/discussions/5803a26a8e0e746b86000b4b-katter-som-flyttar-in-mina-historier där står det bättre om två av mina katters historia om du vill läsa. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
2016-10-16 18:36
#11

#10 Tack för tipset, ska kolla! 😊

kara_murray
2016-11-05 15:16
#12

Det är kul att se hur bra dina 3 leker och myser ihop och hur mycket de verkligen uppskattar varandra. Det är många gånger lättare att ha fler katter än vad många tror.

burmamys
2016-11-05 15:28
#13

#12 Tack snälla Ja du har rätt, det är ofta lättare att ha flera katter än att bara ha en ensam katt. 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: