Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 889 ggr
burmamys
10/21/16, 3:32 PM

Sindra 1 år

Idag är älskade busiga gosiga Sindra 1 år gammal!❤️

Jag minns den underbara känslan när jag fick meddelandet om att thailändska mamma Tida Prai hade fött en kull! Två veckor gammal var Sindra redan en personlighet, se bara på detta foto där hon redan har fått sin busiga blick!😉

Visst är det uppfödaren som väljer vilken kattunge som ska gå i avel, men jag blev förälskad i den kaxiga blicken och berättade redan då att om de två honorna i kullen skulle visa sig vara likvärdiga ur avelssynpunkt så har denna busunge redan vunnit min kärlek. Nåväl, de fortsatte skicka bilder och en och annan film varje vecka, och någon månad senare berättade Tuulie till min glädje att den lilla busungen med glasögonteckningen var den som de ansåg bäst lämpad för avel, och därmed blev det bestämt att hon skulle flytta hem till mig när det var dags!😃

De flesta bilderna var suddiga eftersom busungen typ aldrig ville sitta stilla. Men, på den här bilden ser hon faktiskt ut att posera för kameran:

När lilla "Glasses" var tio veckor fick jag tillfälle att hälsa på henne. 

Jag fick såklart hålla i alla kattungarna men medan de andra snart hoppade iväg för att fortsätta busa så valde denna lilla tjej att klättra runt på mig, tugga på mitt hår och nosa mig i örat. Till slut somnade hon nästan i min famn. Lilla hjärtat! ❤️

Det blev kärlek direkt och jag bestämde mig där för att kalla henne Sindra, som betyder "hon som kastar gnistor". Det är ett namn fyllt med energi och intensitet. 

Så blev det äntligen dags för Sindra att komma hem till mig och Simon och Saga. Jag tänkte väl att en liten kattunge är säkert lite blyg av sig… Inte Sindra! Hon travade in med stort självförtroende, och tog snabbt kommandot här hemma!😂 

Simon och Saga tittade förundrade på medan hon utforskade sitt nya revir, och tog för sig av allt som lockade henne. Hon kastade sig glatt in i lek med sina nya vänner och vann snart Simons hjärta, ja han blev så förtjust att han ville vara nära henne mest hela tiden, och antog rollen som beskyddare och läromästare!

Saga var till en början mer avvaktande, men adopterade snart sin nya lillasyster. Överhuvud taget var det rörande att se hur milda och snälla både Simon och Saga var med Sindra, som i princip fick göra precis som hon ville.🙂

Sindras personlighet har utvecklats allt mer, hon är inte bara självsäker och nyfiken, utan också väldigt mjuk och kelig. Vill hon gosa så kommer hon riktigt nära, tittar mig djupt i ögonen och petar mjukt med tassen på mitt ansikte. Kurrar och trycker sin kropp mot min. Alltså det där går ju inte att motstå! 😍

Sedan starten har hon varit sådär kelig och gosig, och det har inte förändrats. Första natten bestämde Sindra att hon skulle sova med mig, och sedan dess sover hon varje natt på min högra arm, hon gosar en stund och sen somnar vi.❤️ Även på dagen tycker Sindra om att vila en stund på min säng. Eller, det är väl inte bara min säng längre…😉 

Av de tre är hon ändå den som är mest självständig, vill hon sova en stund så smyger hon iväg och "försvinner". Ibland tror jag hon gömmer sig under soffan, ibland… ja, jag vet faktiskt inte. Hon är mästare i att ta korta powernaps och då ser hon till att vara någonstans där ingen kan störa henne. När hon vilat klart kommer hon skuttande och hoppar ofta rakt på Simon och Saga (som då oftast har passat på att sova en stund, tillsammans i soffan). Hon landar mitt i högen och börjar genast att tvätta dem energiskt och tugga i deras öron. Efter en del muttrande brukar det ordna sig till slut och alla ligger i en hög och tvättar varandra.🙂

Burmahögen har blivit något mer harmonisk med tiden, i början var Sindra så hårdhänt att hon ofta blev bortjagad först, och så välkommen när hon sansat sig. Numera är hon mildare i sitt tvättande och tuggande så hon blir i princip alltid välkommen på första försöket, och det händer allt oftare att de vilar tillsammans, utan att Sindra går iväg. Framsteg!👍

Sindra är också riktigt smart. Ser hon något hon vill ha så dröjer det oftast inte länge innan hon klurat ut hur hon ska göra för att få tag i det. Successivt har hon lärt sig allt fler tricks, äta mina penseér, hänga i gardinen, promenera överst på dörren, öppna stängda dörrar, trava omkring och vända helt om ovanpå balkongräcket, öppna stängda lådor och skåp… Ja, jag har helt enklet fått lära mig att kattsäkra mitt hem för denna lilla krabat!🥵

Senaste hyssen har jag skrivit om ganska nyligen, men jag bjuder på en färsk bild på balkongpromenad för den som eventuellt missat den tråden!🙂

Idag tycker jag att Sindra har vuxit upp till en vacker katt, även om hon naturligtvis inte riktigt ser ut som en modern burma med sina grönskiftande ögon och nästan raka profil. Men pälsen är riktigt silkesmjuk, hon har bra tyngd i kroppen med välutvecklade explosiva muskler, och hon har ju verkligen ett fantastiskt temperament. Förhoppningsvis kommer hennes ungar att få korrekt typ, även om de kanske inte blir så vältypade att de vinner på utställningar. 

Sindra har verkligen bidragit med dynamik till den lilla gruppen, och jag ångrar inte en sekund att jag blev fodervärd till denna smarta, busiga och gosiga katt! Dagen till ära ska hon få sin favoritmat, en riktigt saftig älgstek!😃 

Grattis älskade Sindra på din ettårsdag!❤️🎁🎂🎈

Annons:
Björksätter
10/21/16, 4:01 PM
#1

Grattis Sindra! Det är roligt att följa dig här och det ska bli spännande när du får ungar. Det betyder att Nell blir 1 år om exakt en månad :)

burmamys
10/21/16, 4:36 PM
#2

Tack så mycket!❤️ Ja det ska verkligen bli spännande med småttingar. 

Och så ser jag fram emot att se hur lilla Nell har utvecklats! Riktigt roligt att vi fick hem dem ungefär samtidigt, det händer ju så mycket under första åren då en liten kattunge utvecklas till en vuxen individ. Hoppas på att se många fler inlägg här om både Nell och Sam!😃

Dimocarpus
10/21/16, 8:37 PM
#3

Grattis snygging! Vilken stolt matte du har, jag förstår henne precis 💗 Perfekt med älgstek!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
10/22/16, 12:38 PM
#4

Tack snälla! ❤️ Ja klart katterna ska få något extra smaskigt när de fyller år!😃

burmamys
10/22/16, 1:25 PM
#5

Sindras födelsedag blev ganska mysig, trots grått och kallt väder ute.🙂

Dagens lunch var köttfärs och serverades i glasburkar för lite extra aktivering, och det gillar Sindra!👍

Sedan hjälpte Sindra mig att tvätta. Eller, ja…😂

Sen blev det vilda kattrace och brottningsmatcher, så jag höll mig undan och pysslade med mitt ett tag. Simon och Sindra jagade varandra som om de var besatta, dundrade in i saker ibland och rev upp mattorna överallt, dvs precis som de brukar!GapskrattarSaga hoppade upp på klöspålen då och då innan hon gav sig in i leken igen och fick alla att byta riktning!😃 

När Saga tog över ökade tempot, Saga och Sindra jagade varandra så snabbt att Simon inte hann hänga med. Då tog han ut sin frustration på kongen (den rosa leksaken)!😡

Middagen blev som utlovat en bit rå älgstek, med hjärtan och extra många bitar lever, som Sindra älskar. Mums!😃

Sedan satt alla katterna på klösträdet på balkongen, och Saga och Sindra kollade utsikten (Simons rumpa skymtar till höger i bilden). 🙂

Saga tvättade Sindra, länge…! Sindra njöt och var alldeles stilla. 😍

Saga och Sindra satt kvar även efter att Simon tröttnat. Och så berättade de hemlisar för varandra. Om Simon, kanske?

Aktiveringen idag blev vild lek med vippan Bird (en billigare version av Da Bird), omöjligt att fotografera eftersom allt blir suddigt haha! Sedan fick de godis i var sin aktiveringsboll.

Sindra kom på att om hon rullar bollen i hög hastighet mot en kartong och ett stolsben så trillar godisbitarna ut mycket snabbare än när man puttar runt den på golvet. Så nu har hon lärt sig att tömma aktiveringsbollen på 5 godisar på under 20 sekunder…. Suck!🥵

Och så somnade alla tre tillsammans en stund på soffan….❤️

Kvällsmaten ville Sindra äta i stora klösträdet, så då fick hon ju det!Glad

Sen satt Sindra och tittade på fiskarna i akvariet en stund.

Följde dem med blicken och försökte ibland fånga dem med tassen, eller resa sig på bakbenen för att få bättre överblick. Får se om hon klurar ut hur hon ska komma åt fiskarna, men än har hon inte lyckats, peppar, peppar!🤐

Sedan blev det mer lek och kattrace! (väldigt suddiga bilder) som slutade med brottningsmatch överst i stora klösträdet. Som vanligt var det Sindra som var ensam kvar till slut, när hon brottat ner de andra så de tröttnade och hoppade ner.

Jag hoppas Sindra känner sig nöjd med sin födelsedag!🙂

grandma
10/22/16, 4:43 PM
#6

Grattis i efterskott till Sindra. 🐱

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
burmamys
10/22/16, 5:49 PM
#7

Tack så mycket grandma! ❤

Dimocarpus
10/23/16, 6:50 PM
#8

Det tror jag verkligen! Vilka bilder på Sindra och familjen BURMAMYS! Vad härligt! ✉️😍

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
10/23/16, 7:25 PM
#9

Åh tack så mycket! ❤

kara_murray
11/5/16, 3:07 PM
#10

Grattis i efterskott vackra Sindra!!!!❤ Det har verkligen varit kul att se hur mycket hon har utvecklats och växt under året som gott. Hon blir bara vackrare och vackrare din söta lilla Sindra!!!!❤

burmamys
11/5/16, 3:31 PM
#11

Tack så mycket! ❤ Ja det händer verkligen mycket under en katts första år! 😉

Aleya
11/5/16, 3:52 PM
#12

Grattis till sötningen. Hon ser lika pluttig ut som min yngsta katt som fyller 6 nästa år. 😀

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
11/5/16, 4:39 PM
#13

#12 Tack så mycket! ❤ Just idag är det Sagas födelsedag (kolla inläggen från idag)! 😉

Annons:
Aleya
11/5/16, 4:53 PM
#14

#13 hahaha du har många födelsedagsbarn. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
11/5/16, 5:22 PM
#15

#14 Ja det är inte lätt när det är så nära emellan!😁😉 Men nu dröjer det en månad innan det är Simons tur.

Aleya
11/5/16, 5:36 PM
#16

#15 jaså? Vad når han för ålder?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
11/5/16, 5:44 PM
#17

#16 Simon och Saga är ungefär lika gamla, så han fyller tre år i december. 😊

Upp till toppen
Annons: