Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 763 ggr
burmamys
12/21/16, 7:50 PM

Julpynt hos Simon, Saga och Sindra

Jag brukar hänga upp lite julpynt hemma, men precis som de flesta (alla?) här på Burma iFokus, så får jag anpassa pyntet en aning… 😉

Det blir ju inte så avancerat, flera julväxter som julstjärna, julros, mistel, hyacint, och  även amaryllis är giftiga för katter, och jag vågar inte ha någon adventsljusstake med levande ljus heller, med tanke på de dagliga kattrejsen som knockar allt i dess väg. 

Istället har jag såna där elljusstakar, och alla mina "julgranskulor" som jag dekorerar gardinstängerna med är numera i ullfilt, virkat garn, eller motsvarande. Ingenting som kan krossas till något vasst.  

Att plocka fram julpyntet var en  utmaning i sig, varje sak skulle lekas med! Saga och Sindra tog på sig jobbet som kontrollnissar.

"Den här ska jag ha!"

"Oj vad finns det i lådan?" "Haha nu tog jag den!"

"Saga här finns det fler roliga leksaker!" "Oj ännu fler?"

När jag så hängt upp allt hoppade Sindra genast upp på fönsterkarmen och måttade avståndet med blicken.

"Hmmm nej det går nog inte… vad ska jag göra då…?"

Sindra insåg att hon faktiskt inte skulle nå att hoppa upp och ta dem från fönsterkarmen, och skyndade sig upp i klösträdet! 

"Ahhh nästan!" 

Simon verkade tycka det var tjejernas uppgift att hålla reda på pyntet i år, och passade på att putsa naglarna medan de jobbade.😍

Tidigare år har jag nöjt mig med en liten plastgran, men den hann jag inte ens plocka ner från hyllan i förrådet innan Sindra satte tänderna i den, hon blev så till sig att hon högg efter både sladden till ljusslingan, bollarna och "granbarren". Så i år har jag faktiskt köpt en riktig, levande gran - en liten rumsgran! https://www.blomsterlandet.se/Vaxtinformation/Inomhusvaxter/Krukvaxter/Gronvaxter/Rumsgran/ Den är lättskött, har mjuka barr och ska inte vara giftig för katter. Grenarna är också lite mjuka, men som tur är klarar den att bära kulorna från min plastgran, och toppstjärnan har jag satt på en stödpinne. 

Till min stora förvåning har de två sittande tomtarna vid elljusstaken än så länge fått vara ifred, så jag känner mig ganska nöjd med min lilla julpyntsplats, komplett med julgran, tomtar, bock och ljus!😃 Naturligtvis är det häftmassa under alla prylarna, och theljusen är mest till prydnad, jag tänder dem endast korta stunder och när jag har full uppsikt. Julklapparna? Nä dem får jag gömma tills det är dags, de får ju ändå inte plats under granen…!😉

Önskar er alla en riktigt mysig och fin jul, med era härliga katter!

Annons:
burmamys
12/22/16, 12:50 PM
#1

Lite mer tips från en artikel i aftonbladet på saker att hålla reda på för att katterna ska hålla sig friska och glada över jul:🙂

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y22lE/sa-ger-du-din-hund-eller-katt-en-god--och-trygg--djurjul

Dimocarpus
12/22/16, 3:39 PM
#2

God jul, busligan! Jag skippade julpynt pga. jag är alldeles för hysterisk för sånt. Sen firar jag jul någon annanstans i år. Så hemma hos oss blir det utan. Men mina ska få "jul" mat i form av mus (reptilmat) samt lite MUSH så de blir mätta. Nyår får de kaninkött om det kommer i tid 😊 Annars får vi nöja oss med vaktel eller älgfärs med äggula!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
12/22/16, 6:29 PM
#3

Tack snälla! ❤ Låter mysigt och skönt att åka bort, blir det att fira jul hos släkt/vänner, eller åker du ifrån hela julstöket? Oavsett låter det som att katterna ska få sin julafton med riktig lyxmat! Mums! 😀Mina katter ska få kaninklubba (bakben) respektive kaninvinge (framben) på julafton. De har bara ätit kanin en gång, och det var på Simons födelsedag, och det blev väldigt uppskattat!👍 Tyvärr orkade jag inte skriva då, men det kanske kommer en redogörelse i efterhand, vi får se. Nyår då kommer de ändå att ta för sig av vår ostbricka, det gäller särskilt Saga, men de brukar också få något de uppskattar lite extra. Utöver god mat så blir det lite extra lek, och bus med presentförpackningarna, såklart! 😉

Dimocarpus
12/22/16, 9:26 PM
#4

Jag firar bara hos min killes släkt, över dan och man går efter ett par timmar efter Kalle anka. Kan ju inte lämna mina pälsklingar för länge när det är julafton och när jag äntligen är ledig vill jag ju spendera tid med dem. 

Nice! Det låter som ni får en härlig jul och nyår tillsammans. Det är ju Sindras första jul samt alla tre tillsammans.  Naturligtvis har matte ordnat paket men inte slagit in än (dåligt samvete). 

God jul så hörs vi strax =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
12/29/16, 1:39 PM
#5

#4 Ja förstår att du inte vill lämna dem ensamma för länge! Okej jag tänkte att du kanske tagit med dig katterna om du skulle vara borta lite längre.🙂

Julafton blev mysigt och roligt!😃 Alla katterna serverades stort saftigt köttben av kanin i vardagsrummet, på varsin liten golvyta, medan vi tvåbenta såg på Kalle Anka och öppnade julklappar. Måste säga att jag är lite stolt över att de var så duktiga att hålla maten i skålen, endast två gånger hamnade Simons eller Sindras köttben utanför, men det räckte med att jag la tillbaka det i skålen så höll de sig där sedan. Saga ville som vanligt att jag skulle hålla i hennes ben medan hon åt.😍

Och för första gången någonsin backade Simon ifrån sin matskål, uppenbarligen proppmätt med två små benbitar kvar i skålen från det grövsta benet.  Efter maten sov alla katter middag, och Simon sov lite extra länge, med Sindra som vakade över honom.😍

Saga låg hos oss i soffan.😍

Sedan blev det lekdags! Allra roligast var, som väntat, presentförpackningarna! Och bäst av allt var två långa papperspåsar som det varit blommor i. De förvandlades till lektunnlar, och i kombination till den pyttelilla lektunnel i leopard som jag redan hade blev det en riktigt megalång tunnel som särskilt Sindra störtade igenom som en kanonkula, gång på gång! Här tar hon sats…

…och här ser man tunneln med leoparddelen som skarv till nästa. Saga tittar på och väntar på sin tur!🙂

Det hela utvecklades snart till vilda busrejs kors och tvärs över sofforna!😂 Efter all god mat och lek är det skönt att sova en stund i soffan tillsammans!❤️

Hoppas alla era burmor och andra katter haft en skön jul! Snart är det nyår och då vet jag att iallafall Saga längtar efter att sno lite ost från ostbrickan!😉

Upp till toppen
Annons: