Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 560 ggr
Björksätter
1/29/17, 7:57 PM

Transportbur

Nell tycker inte om att åka bur. Hon har inget emot själva buren, hemma går hon gärna in och lägger sig i den. Men när vi åker iväg så ska hon ut. Resan hemifrån går bra då är hon oftast lugn även om vi åler långt. Men på hemvägen är hon inte lugn. Hon försöker på alla sätta komma ut ur buren. Hon strimlar tidningen jag har i botten och hon har sönder dynor, handukar och filtar i buren. Hon gräver och klöser så klorna går sönder. Biter även så hon blöder i tandköttet. Senast när vi ställde i Norrköping så provade vi att ha henne i sele och koppel i knät på sambon på vägen hem. Men hon blev inte lugn av det heller utan for runt och kunde inte vara lugn. Resan hem från utställningen tog 20 min. Hon gör på samma sätt om vi åker till vet, lugn på vägen dit men inte hem och det är ungefär 20 min då med. Nu har jag tänkt att vi ska prova med en canvasbur då jag hört att en del katter är lugnare i en sån. Men vilken storlek ska jag köpa, liten eller stor? Hon väger 4.3 kg och är ganska högbent men smäcker. Nuvarande bur är en plastbur som lite slarvigt mätt är 54×34×33. Nån som har tips på någon bra och prisvärd dessutom?

Annons:
grandma
1/29/17, 10:20 PM
#1

Jag har en studi large som jag tycker är toppen. Den går att låsa,är väldigt bekväm också. Har du provat att ge zylkene några dagar innan ni ska åka någonstans? Vet att många gör det och tycker att det hjälper. Jösses Björksätter,du har också en stor tjej. Elsa väger runt 4.2. Underbart med lite större burnor tycker jag.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Björksätter
1/30/17, 8:13 AM
#2

Nej, zylkene har jag inte provat men det ska jag göra. Ja, hon är stor, större än Sam :). Men han är å andra sidan en liten hane. Hon är som övriga kvinnor i familjen, långa och ståtliga ;). Ska titta på studi large. Stor eller mindre bur funderar jag fortfarande på vilket som är bäst.

Sarah-S
1/30/17, 8:32 AM
#3

Kanske prova en större hundbur? Så kan hon ha låda och en rejäl puff i, kanske en hängmatta i taket? 
Så åker mina på långresor

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Björksätter
1/30/17, 10:05 AM
#4

#3 Ja, vi funderade på en stor bur i bilen. Det finns ju stora i canvas. Vill inte ha galler då hon har sönder sig på det. Och sen ha en mindre att bära henne i. Det är ju en idé värd att prova. Kör du dem ihop då? Funderar på om hon är lugnare ihop med Sam men vill ju absolut inte att hon överför sin stress på honom. Han är helt lugn i sin bur.

Sarah-S
1/30/17, 10:53 AM
#5

#4 Ja jag har mina ihop men ingen är ju orolig, eller så har de lärt sig av varandra
Ni kan ju prova en kortare bit med båda i samma, hjälpte väl på utställningen sist?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
1/30/17, 11:11 AM
#6

Oj det låter riktigt jobbigt!😐 Märkligt att hon är stilla på väg hemifrån men får panik på väg hem. Har ni märkt om det är skillnad mellan dagsljus/ mörker, om hon har sällskap av Sam eller ej? Förstår att det blir jobbigt att ha henne i sele och koppel, det kan ju även bli farligt om hon t ex slänger sig mot förarplatsen. 

Jag skulle också rekommendera en stor canvasbur, så hon har utrymme att vända sig om och få utlopp för energin, och så hon inte skadar sig. Helst en som går att mörklägga så hon inte ser ut (alternativt lägga över en filt när ni kör), men som även ger möjlighet till kontakt så hon kan känna din hand och höra din röst. Kanske en sturdi bag x-large? Eller sturdi bag cargo?

http://www.supercat.se/transportvaskor/sturdibag/

Ofta bäst att ignorera panikutbrott men prata mjukt och lugnande när hon är mer stilla, och gärna ha en hand på buren så hon känner att ni är där.

Och så tror jag som grandma att det är bra att ge henne zylkene några dagar innan ni ska ut och åka, samt ha lite feliway i buren 15 min innan resan. Sindra blev klart lugnare med zylkene när hennes löp var som värst så jag tror zylkene har god effekt om man tar det i några dagar.

Hoppas det löser sig!🙂

Annons:
Sarah-S
1/30/17, 11:48 AM
#7

Sturdibag är alldeles för liten om ni vill att hon ska få utrymme att röra sig på, ni får heller inte plats med bäddar/hängmatta eller låda
Dessutom tycker jag inte priset är försvarbart för att prova om hon uppskattar bilresorna
Prova något liknande detta istället http://www.4dogs.se/burar-transport/canvasburar/canvasbur-soft-gra

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
1/30/17, 11:52 AM
#8

#7 Håller med om att även x-large är ganska små. Den där du länkade till ser ut att vara jättebra!

Björksätter
1/30/17, 12:43 PM
#9

#7 4dogs såg ju bra ut. Ska man köpa 60, 70 eller 80 storleken?

Björksätter
1/30/17, 12:49 PM
#10

#6 Ingen skillnad på hennes beteende om Sam är med och de har burarna vända mot varandra så hon ser honom. Inte heller om hon åker i framsätet bredvid mig så jag kan ta på henne. Inte heller på ljuset. I början kan jag prata henne lugn en stund men sen går inte det heller. Jag tror hon är extremt rastlös bara, därför hon börjar på vägen hem och inte bort. När vi åker hem tycker hon förmodligen att det räcker med begränsning av vad hon kan göra och hon vill vara fri igen. Ska absolut prova zylkene.

Björksätter
1/30/17, 12:50 PM
#11

#4 Ja det hjälpte på utställningen. Ska prova med Sam i samma bur om vi ska hem till mamma med dem. Det lär ju bli några resor fram och tillbaka när det ska bli fotografering och sen visning av huset. Då kan de ju inte vara hemma.

burmamys
1/30/17, 1:18 PM
#12

En fundering bara… Om det främst handlar om att hon är rastlös, har ni provat att ta ut henne på koppelpromenad (med slak lina) innan ni åker hem? Går ju inte att ha henne lös på utställning, så det kanske kan lindra lite att hon får gå runt och nosa som hon vill en stund innan bilresan. 😊

Björksätter
1/30/17, 1:23 PM
#13

#12 Tror inte det funkar riktigt för hon tycker det är läskigt med promenad på nya platser. Hon är ganska försiktig med att utöka sin promenadslinga.

Annons:
burmamys
1/30/17, 1:54 PM
#14

#13 Okej 😊

Sarah-S
1/30/17, 7:54 PM
#15

#12 och #13 jag avråder starkt från att ta en katt på koppelpromenad på en kattutställning, absolut bästa stället att hitta alla smittor som bara går att få tag i

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
1/30/17, 9:20 PM
#16

#15 Jo jag är väl medveten om smittorisken vid utställningar. 😊 Borde skrivit tydligare att jag menade att hon kunde ta Nell på koppelpromenad utanför utställningsområdet. Alltså på en skyddad gräsplätt någonstans i närheten. Men nu verkar det inte vara aktuellt för Nell om hon känner sig otrygg på nya platser.

Upp till toppen
Annons: