Annons:
Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 1020 ggr
burmamys
2017-02-09 13:42

Kattgräs

Under några dagar har jag odlat kattgräs från havrefrön. Första dagen som det började sticka upp små gröna groddar var Sindra där och tuggade, så jag ställde dem i gästrummet och låste dörren. Gick bara in och vattnade en gång. Fyra dagar senare öppnade jag dörren. Sindra rusade genast fram till krukorna med kattgräs, trots att jag dammsög i rummet så mumsade hon med god aptit!

"Matte de här krukorna är mina nu!"🙂

Oj vad du har ätit mycket! Tyckte du så mycket om kattgräset Sindra? 

"Jaa det här var jättegott!"😛

Mer sånt, tack!😃

Trots att hon tuggat i sig nästan allt gräs i båda krukorna så har hon inte kräkts. Även Simon besökte krukorna efter att Sindra gått därifrån, och tuggade lite på resterna. Två minuter senare kräktes han upp sin lunch. Sindra har fortfarande inte kräkts, trots att hon tuggat i sig allt gräs från båda krukorna. 

Hur är det med era katter, brukar de äta gräs? Hur mycke i så fall? Brukar de kräkas av gräset?🤔

Annons:
Björksätter
2017-02-09 13:48
#1

Mina äter gräs men kräks bara ibland av det. Mina nuvarande har jag inte sett spy av de men tidigare katter jag haft har jag sett spy ganska omgående. Så det verkar variera mellan katterna om de spyr eller inte.

Maria
2017-02-09 14:04
#2

Så fina bilder🙂

Mina katter har tillgång till en pytteliten trädgård och de spyr gräs sporadiskt skulle jag vilja säga.

Förut när vi bodde i lägenhet så odlade jag också gräs och de åt och ibland spydde de och ibland inte så jag gissar att det är olika.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
2017-02-09 14:23
#3

#1 och #2 tack för era svar! 😃 Ja då kanske det är högst individuellt hur katter reagerar på kattgräs. Borde kanske tillägga att Saga är helt ointresserad. Hon har nosat på krukorna och konstaterat att de inte innehåller något som intresserar henne. Men om jag ska förse Sindra med kattgräs så måste jag hitta ett ställe där krukorna kan stå utan att hon kommer åt dem. Vill inte heller att Simon ska komma åt dem för ofta. Nu är min kusin här ett par dagar och sover såklart i gästrummet. Både Sindra och Simon har varit där och tuggat på resterna, och Simon har kräkts vid två tillfällen. Nåja, det får väl bli så att jag odlar ett par krukor när jag är ensam. Och bara bjuder Sindra. Orättvist, men det blir nog bäst så! 😊

NatasjaHemby
2017-02-09 15:17
#4

Jag använder ampelliljor som permanent kattgräs. Några plantor växer i amplar som hänger i taket och får agera "sticklingfabriker", medan andra står placerade så att katterna lätt kommer åt dem. En av katterna spyr jämt när hon ätit av dem, men hon spyr rätt lätt annars också. De andra spyr då och då, men oftast kan de äta utan att kräkas.

Hade jag inte haft mina ampelliljor utspridda i hemmet hade nog inte mina andra växter fått vara ifred lika mycket. Med tanke på att hemmet är proppfullt av småplantor under våren så är jag mycket tacksam över att katterna övervägande håller sig de godkända plantorna 😃

SE*Simbelmynes

burmamys
2017-02-09 17:35
#5

#4 Tack för tipset! 😊 Simon är väldigt förtjust i ampellilja. Så pass att jag måste ha den på en plats han inte når till. Det är också anledningen till att mina ampelliljor inte finns kvar idag - den platsen är nästan i takhöjd och liksom utanför mitt vanliga synfält så jag lyckades helt enkelt glömma bort dem så länge att de torkade ut. Tyvärr når Sindra den hyllan, så den är inte längre ett alternativ. Men ska kolla upp det där med att hänga någon ampellilja i taket. Gissar att bästa platsen är i något fönster. 😊 När Simon får tillgång till en ampellilja tuggar han lätt i sig 8-10 blad och sen kräks han. Känns bättre då att bara ta fram plantan en liten stund tills jag tycker det är lagom. Sindra tål antagligen mer. Mina övriga plantor får däremot vara ifred. Men jag har bara orkidéer, pengaträd, pelargoner, en klivia, och en rumsgran - mycket tråkiga plantor enligt katterna!😏

grandma
2017-02-09 19:39
#6

Nu måste jag fråga om vitsen med att ge dem kattgräs? Förr sa man att det var bra för att de lättare fick upp sina hårbollar men mina katter har aldrig hårbollar .  Eller i stället för att tugga på blommorna. Ingen har iaf någonsin velat ha gräs fast jag av någon anledning provat för att ge dem. Äter de gräs ute i naturen? Varför ger ni om de kräks?  Bara undrar. 🤔

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
burmamys
2017-02-09 20:29
#7

#6 Haha ja du har en poäng där! 😊 Men både Simon och Sindra verkar gilla det, så jag antar att det fyller någon funktion, antagligen har det att göra med att gräset tillför fibrer som hjälper matspjälkningen. Det var därför jag började iallafall. Kan tillägga att varje gång jag går ut med Sindra i koppel så envisas hon med att tugga i sig lite gräs innan hon går på upptäcktsfärd! 😉

Björksätter
2017-02-09 22:41
#8

Mina äter gräs när de är ute. Jag gjorde ett försök att odla kattgård för många år sen men de åt upp och rev ur allt ur krukan så jag gav upp. Blev så mycket jord överallt.

burmamys
2017-02-10 12:58
#9

Wow, då är det ju helt klart något de gillar i vissa gräs och örter!👍 Eller så var de bara på bus- och lekhumör, som de brukar vara!😉

Jag brukar försöka hålla mig till örter och blommor som är ätliga för katterna i det jag odlar på balkongen. Alltihop i krukor, förstås. 

Hittade förresten en rolig länk med lite info om näringsvärde i kattgräs, nyttan med fibrerna, samt tips på andra växter katter uppskattar:

https://www.smartlivingnetwork.com/cat-breeds/b/feline-101-cat-safe-grass-and-herb-gardens-for-spoiled-happy-indoor-felines/

Jag ska iallafall använda mig av de här tipsen i vår när jag skaffar örter och blommor till balkongen!😃

mjlee
2017-02-10 17:44
#10

Jag har ampelliljor eftersom Nikita älskar dem och går och knaprar. Hon kräks inte av dem utan verkar bara tycka att det är godis. Jag har flera ampelliljor på samma gång just för att de ska få tid att hämta sig lite. När vi är ute och går tuggar Nikita gräs som en ko. Är alltid lite rädd eftersom jag läst om hur grässtrån kan fastna bakom näsan så ampelliljor är det självklara valet. Eftersom den enda andra plantan jag har är orkidéer som är totalt ointressanta så fungerar det bra. Det är bara ett helvete att få tag på liljorna på vintern.

burmamys
2017-02-11 10:32
#11

Ja, att erbjuda ständig tillgång på ampelliljor förutsätter att man kan ha några på tillväxt, som katten/ katterna inte kommer åt. Vore skönt och mycket enklare om mina också kunde gå och knapra lite lagom… 😊 Kan man hänga en ampellilja i gardinstången? Eller blir det för tungt?

grandma
2017-02-11 12:26
#12

Ja alltså jag menar att om de kräks av det så kan det ju inte vara så bra att fortsätta ge det till dem.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: