Annons:
Etikettkattungeforum
Läst 985 ggr
NathalieB
2/22/17, 5:49 PM

Erfarenhet av att köpa från olika uppfödare

Hej!

Jag och min sambo bestämde oss för att köpa burmor för några månader sedan. Vi hade siktet på just en uppfödare och ville ha två hanar. Nu är det så att den kullen vi väntat på bara fick en hane. Min fråga blir således, tror ni att det funkar att "slå ihop" två kattungar från två olika uppfödare? 

En annan fråga är även, hur tror ni det funkar att ha en hane och en hona från samma kull? Vi har hört att honorna kan kräva lite mer och jag har mest fått en liten tveksam inställning till det. Rätta mig gärna om jag har fel! Hur hade ni gjort? För- och nackdelar?

Annons:
Björksätter
2/23/17, 8:19 AM
#1

Vi har två från olika uppfödare och det var inga problem att föra samman dem. Det skiljer 2.5 månad mellan dem i ålder. Vi hade en äldre burma hemma från en tredje uppfödare. Även den introduktion gick bra. Så jag tror inte du behöver vara orolig för att det skulle bli problem. Jag har erfarenheten att det är lite mer fart i honorna men det kan ju vara så att det bara är min hona som är mer fart i än min hane. De leker massor men hon har lite mer energi än honom och skulle gärna leka mer än han gör. Han är mer intresserad av att gosa med oss än leka med henne. Dock är även hon gosig och sitter gärna i knäet men inte riktigt lika mycket som han. Han kan å andra sidan bli lite påfrestande ibland då han hänger i byxorna och skriker för att man ska ta upp och gosa med honom. Lite jobbigt ibland när man lagar mat. Så både för och nackdelar med bägge :). Underbara är se bägge två ändå :) Lycka till med vad du än väljer!

Dimocarpus
2/24/17, 5:52 AM
#2

Jag har två olika kön med två veckor mellanrum mellan katterna. De är ju individer, ganska olika i sättet de är, personligheter är så olika. Varför inte? Jag gillar att ha en av varje kön, olika storlekar, tycker det är känns bra med "partners in crime" som åt huset ur mig =D

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
3/5/17, 11:52 AM
#3

Hej NathalieB!🙂 Jag håller med de andra, det går utmärkt att kombinera hane och hona. För mig är uppfödaren mycket viktigare än katternas kön eller färg. En bra uppfödare betyder att hen är kunnig och bedriver god avel (se "Att köpa katt") och att du får support, så att du alltid har någon att vända dig till. 

Jag köpte Simon och Saga nästan samtidigt, och de blev snabbt mycket goda vänner. Upplever att Simon är lite mer laid back och intresserad av mys och mat, medan Saga är mer energisk och lekfull. Sindra, som ju är yngre än de andra, är liksom Saga energisk och lekfull, men också mer dominant, vilket kanske beror på att hon är fertil.

Om du köper olika kön är det dock bra om den ena blir kastrerad tidigt, i god tid innan de blir könsmogna, så du inte behöver oroa dig för den biten. En burmahona kan bli könsmogen redan vid fem månaders ålder, ibland ännu tidigare. Sedan är det generellt sett bra att kastrera tidigt, de läker snabbare. Tyvärr är inte alla veterinärer och djurkliniker uppdaterade, så kolla upp den saken, om inte uppfödaren själv sköter kastreringen. 

Det är också helt okej att köpa en vid tre månader och den andra en eller ett par månader senare. Så om du gärna vill ha två pojkar, och hittar en till uppfödare som du uppfattar är bra och seriös, så kan du absolut köpa den kille du redar siktat in dig på, och så en till kille från en annan uppfödare.

Varmt lycka till!🙂

Dimocarpus
3/5/17, 8:19 PM
#4

Håller helt med, glömde tillägga att min ena är kastrerad redan innan hon flyttade in hos mig vilket underlättade för mig som ägare. Hon har aldrig löpt och veterinären tog bort allt i livmodern så hon slipper hormonerna.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

NathalieB
3/6/17, 3:46 PM
#5

Hej! Tack för alla svar! 

Det blir nog två kullsyskon, eventuellt två honor faktiskt. Helt tvärtom vad vi tänkt men som ni säger är det ju viktigt att vara nöjd med uppfödaren. Får bra information och stöd från uppfödaren och dessutom blivit tipsad av en vän. Älskar att ni alltid är så hjälpsamma, kram! :)

burmamys
3/6/17, 3:51 PM
#6

Låter fint! Jag tror ni kommer älska dem oavsett att det nu blev två tjejer istället för två killar!😉

Annons:
Dimocarpus
3/7/17, 6:39 AM
#7

Precis Burmamys, man älskar de oavsett kön. De är ju burmor!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Coffeas
3/7/17, 8:56 AM
#8

Om jag bara skulle ha sällskapskatter hade jag utan tvekan valt hanar.. tycker dom är mkt mer tillgivna än honorna som liksom har lite mer egen vilja på nått vis.. hehe

Pia-69
3/7/17, 3:12 PM
#9

Jag ville ha 2 hanar för jag gillar stora katter, mina väger ca 5,5 och ca 6,5 , inte så jättestora men fortfarande större än honor i samma ras! Jag hade velat ha en F1 Bengal eller F1 Savannah om man hade fått ha det i Sverige. 😍🐱


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Dimocarpus
3/7/17, 7:25 PM
#10

Jag har ju bara en burma och det är min första men han är urgosig, ej kastrerad och redan urgosig och jätte tillgiven, smart, mycket smart. Gentleman mot min andra katt (kastrerad hona). Hon är mer busig. Han är lite lugnare och såklart större. 

Har som sagt, många gånger undrat. Hur blir han sen efter kastreringen, går det att vara mer tillgiven än han är nu? Ultra tillgiven? 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Sarah-S
3/8/17, 9:36 AM
#11

#10 Hinner han bli könsmogen innan kastrering så kan du uppleva ett något minskat sällskapligt beteende som sen återkommer

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Dimocarpus
3/8/17, 5:03 PM
#12

Det lustiga är att jag upplever han som könsmogen (snart ett år) och han är super tillgiven, sover bredvid mig dagligen och gosar ofta. Vill visserligen ut jämt men det gör vi varje dag tillsammans och jamar efter tjejer (tror jag). Han är gett mig den bästa intrycket av burmakatt som ras. Han är verkligen supertillgiven.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

mjlee
3/22/17, 4:40 PM
#13

#8 kan nog hålla med om det där med egen vilja 🙂Nu har jag aldrig haft en burmahane men Nikita är mycket dominant och 'stoig' Men gosig som satan är hon också. Men det ska definitivt ske på hennes villkor, annars går hon någonstans, oftast till sin igloo, och surar. Det varierar tycker jag. Vissa dagar vill hon vara helt för sig själv ibland är hon som ett plåster. Lite Dreamies mutor gör dock susen även om hon går sin väg efter att hon insett att det inte blir mer godis. 

Men Nikita är nog lite av en atypisk burma eftersom hon inte läst rasbeskrivningen att burmor är en social ras som mer eller mindre kräver kattsällskap och är lämpliga till barnfamiljer eftersom de gillar barn. Hmmm.

Annons:
Upp till toppen
Annons: