Annons:
Etikettkattungeforum
Läst 850 ggr
NathalieB
5/19/17, 9:52 PM

Nu är de här!

Äntligen! 😍 Elsa och Alice kom hem till oss i tisdags kväll. Det är så himla underbart och jag har väntat så länge. De är så gulliga att jag nästan dör. Jag blir redan lite sugen på att testa utställning en gång för skojs skull.  Någon annan som gjort bara för att se hur det går?

Det känns redan som att jag vill ha hundra burmor till och helst testa att ta en kull någon gång men det måste jag prata med uppfödaren om också. Jag har liksom ingen erfarenhet eller koll. Vet dock att en annan kvinna som har burma från samma uppfödare gjort så. Någon som inte är "renodlad" uppfödare men testat att ha en kull eller två? (Nu tänker jag långsiktigt här, haha! De är ju bara 12 veckor.)

Era bästa tips, som en kanske inte tänker på, om burmakattungar? (Än så länge har ju allt funkat bra men någon kanske sitter på grymma tips.)

Annons:
Trymheims
5/20/17, 6:30 AM
#1

Gratulerar till att vara burmaägd! ;) Om ingen berättat det för dig innan, så är det väl dags nu: från och med nu är det inte du som bestämmer där hemma :D ;) Vad gäller uppfostran så är det enkelt: De kommer snart ha uppfostrat både dig och alla i sin närhet :) Om du nån gång undrar över om de förstår vad du vill, så är svaret ja - de förstår bara inte VARFÖR du vill det, speciellt om det går emot vad de vill själva :D Om du redan nu har tankar på utställning och avel, så tror jag att du kommer fastna även i det. Välkommen till en fantastiskt knasig värld fylld med underbara katter och oss andra slavar, i så fall ;) Se till så du har en eller ett par mentorer som kan hjälpa dig igång, så går det lättare. Vi är fler som gärna hjälper både nya utställare och uppfödare även om vi inte är den uppfödare man köpt av. Här inne och i olika grupper på FB finns massor av kunskap och erfarenhet att ta del av. De flesta du möter kommer vara jättetrevliga. Ett tips: ignorera de som inte är det. Lycka till! Hoppas vi ses på utställning nån gång. /Britta

- Never argue with an idiot; he will drag you down to his level and beat you with experience -

burmamys
5/20/17, 11:39 AM
#2

Åh vad roligt! 😃 Förstår att du har fullt upp med dina nya bus- och myskompisar. 

Burmaungar är verkligen underbara. Här kan du läsa om hur det var för mig när Sindra kom hem till mig och Simon och Saga.  Nu är det ju lite annorlunda att få hem en ensam (men mycket självsäker och energisk) kattunge till ett hem med två (supersnälla) vuxna burmor, men det kanske kan vara kul att läsa ändå?🙂

http://burma.ifokus.se/discussions/56d1d997ce12c4381a0002e6-valkommen-sindra-d

Jättekul att du redan är sugen på utställning och kanske såsmåningom uppfödning! Anar att du, liksom jag, blivit drabbad av de här katternas underbara personligheter. Här kan du läsa om hur det gick till när jag tog Simon och Saga till utställning, jag var då helt oerfaren och fick massor med nyttiga tips här på Burma iFokus av mer erfarna utställare. 🌺

http://burma.ifokus.se/discussions/54edc693ce12c47eaa0042bd-simon-och-sagas-forsta-utstallning

Njut av dina söta flickor, lek och gosa mycket med dem. Jag håller med Trymheims, det är först och främst katterna som lär sig hur de ska fostra sina människor!😂

Men om du ändå har ambitionen att lära dem lite "vardagslydnad" som sitt, kom, stana m.m. så rekommenderar jag varmt att du börjar med klickerträning när de blivit stora nog. Jag kör ett litet pass på 1-3 minuter ungefär varannan dag med mina burmor, och tror det gör stor nytta. Varvar med godisgömmor av olika slag. Mitt intryck är att de är mer benägna att göra som jag vill när de ofta blir påminda om hur gott det är att sätta sig när matte säger "sitt"!👍 Kan berätta mer om du är intresserad av att testa.

Stort grattis till dina fina kattungar! Visa gärna upp dem med bild här, det är alltid välkommet med bilder på söta burmaungar!😍

burmamys
5/20/17, 11:46 AM
#3

Instämmer också med Trymheims om att det är mycket bra att ha en mentor (eller flera) när man ska börja med uppfödning. Det kan verka enkelt men det finns mycket att hålla reda på för att kunna bedriva seriös uppfödning. Själv är jag fodervärd och jag tycker det är ett mycket bra sätt att lära sig. Fråga gärna om det är något du undrar över!😊

Dimocarpus
5/20/17, 8:06 PM
#4

Välkommen! Jag har bara en mycket trygg och intelligent ung kille till burma och är fast för evigt. Det kommer alltid finnas minst en i mitt liv😃 Underbar ras!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

NathalieB
5/21/17, 9:02 AM
#5

#1  Haha tack! De är underbara men inte riktigt så bestämmande än. Visserligen har de ju inte bott här så länge än heller. 🙂 Okej! Gällande kattklubb, bör en gå med en i sitt område eller finns det någon som specificerar sig mer på burma? Jag såg att burmaklubben inte går under SVERAK.

Tack Trymheims! Det verkar finnas väldigt många snälla och trevliga personer inom burmavärlden. Det ska bli spännande! Självklart hade jag ju tänkt att prata med min uppfödare angående avel. Jag har ju ingen kunskap på området och vill mest testa på att ha en kull någon gång i framtiden. För att se hur det är. 🙂 Min sambo är inte lika bra inställd till avel som jag men i början ville han inte ens ha en katt och nu har vi ju två. 😂

#2 Åh, jag älskar dina texter burmamys! Jag har redan läst en del men ska verkligen kolla igenom de du länkade till. Allt låter så underbart! Jag är uppvuxen med hund och mamma är duktig på klickerträning så hon har också gett mig en del tips. Men vill helt klart träna dem. Kan en börja på en gång eller vilken ålder är bäst? Jag tänkte köpa sele samt koppel och låta de vänja sig hemma snart också, så en kan gå lite promenader i skogen i sommar. 🙂Berätta gärna mer om klickerträning om du vill! Jag ska se om jag kan ladda upp bilder via mobilen i ett inlägg under detta.

#4 Tack! Åh vad mysigt! Jag börjar undra hur jag ska klara av att hålla mig till två. Tankarna vandrar snabbt iväg till hur det, längre fram, skulle vara att ta in en eller två till. Gärna en hane! Mina honor är lila och jag gillar verkligen choklad och brun också. Så har redan gjort en långsiktig plan i huvudet. 😂

NathalieB
5/21/17, 9:06 AM
#6
Annons:
NathalieB
5/21/17, 9:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
NathalieB
5/21/17, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
NathalieB
5/21/17, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Alice

NathalieB
5/21/17, 9:16 AM
#10
NathalieB
5/21/17, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Elsa

NathalieB
5/21/17, 9:17 AM
#12

Det verkar inte gå att publicera videos?

Björksätter
5/21/17, 9:42 AM
#13

Grattis till två fina och väldigt söta kattungar! Jag har två st 1.5 åringar här hemma som är underbara, men som fostrat oss till sina slavar. Vi gör tappra försök att få en syl i vädret vad gäller att vara på diskbänk och köksbord men det går ärligt talat sådär. Vi har numera ett mycket kattanpassat hem med många klöspelare, vi snubblar över leksaker och vi blir omkullsprunga med jämna mellanrum ;). Men vi har oxå två suveräna sängvärmare och alltid ett mysigt sällskap, vi är helt enkelt burmaägda :). Jag som inte skulle ställa ut och därför valde "fulaste" ungen i kullen har numera varit på flera utställningar. Min hona Nell är numera Premier. Jag var med på burmaspecialen förra året för att det saknades katter för att få ihop en special. Jag fick massor av hjälp av flera och bla uppfödaren till min hane som jag köpte några månader efter utställningen. Alla var så snälla och hjälpsamma vilket gjorde att jag numera tycker att det här med utställning är riktigt kul. Jag och hanen Sam ska till Nerks och ställa 3 juni. Nell tycker inte det är kul så hon slipper numera. Sam däremot har inget emot utställningar utan myser mest så han och jag fortsätter. Jag gick med i min lokala kattklubb Östkatten. Även de har varit hjälpsamma. När jag skulle anmäla till första utställningen så hade jag ju blivit medlem samtidigt men de såg till att jag fick iväg allt i tid. Än så länge har jag bara positiva erfarenheter i kattvärlden :). Hoppas vi syns på nån utställning framöver :)

Annons:
burmamys
5/21/17, 11:04 AM
#14

Tack så mycket NathalieB för uppskattningen! Dina burmaflickor är verkligen fantastiskt söta!❤️ Jättefina bilder, jag var såld direkt på bilden i #7

Vad roligt att du vill klickerträna dem!😃 Som flera andra här skriver så blir det i första hand katterna som fostrar oss människor, men jag har faktiskt fått in bra vardagslydnad på mina (så länge jag är i rummet), och jag tror det är tack vare klickerträningen. Kom dock ihåg att de lär sig snabbt vad du vill, men de tar alltid ett eget beslut om de ska göra som du föreslår eller inte. 😉

Lär dig först att se skillnad på dem (de har ju samma färg så det kan kanske vara knepigt i en del situationer) så du vet vilken katt du pratar till. Mycket möjligt att de gillar olika trix/kommandon olika bra och då är det bra att kunna skilja på dem.

Du kan börja med klicker när du märker att de kan sitta nära dig och fokusera på det du gör utan att få busfnatt eller tappa koncentrationen. När de kan pilla och peta på en fodergömma eller leksak i 10-15 sekunder, liksom undersöka snarare än att kasta runt med den. 

Prova då att hålla en godis framför katten och för den mot katten och någon centimeter ovanför huvudet. Katten brukar då sätta sig för att kunna fortsätta fokusera på godisen. När katten sätter sig då säger du sitt och ger henne godiset! Nu är du redo att börja med klickerträning!👍 Om hon fortfarande är för "spattig" då gömmer du bara godisen och försöker igen en annan dag.

Här har jag skrivit om kattens intelligens och inlärning, så du har koll på grundförutsättningarna när man tränar en katt. I artikeln finns en hel del tips om aktivering med fodergömmor och även hur du kan komma igång med klickerträning:

http://burma.ifokus.se/articles/56769812ce12c431f40013f3-del-4-kattens-intelligens-och-inlarning?discussions-1

Och här har jag skrivit en del om hur jag klickertränat mina katter, till en början Simon och Saga, och sedan även med Sindra. Finns en hel del tips i tråden:

http://klickertraning.ifokus.se/discussions/55c34fafce12c455250054db-klickertraning-med-tva-katter?discussions-1

Varmt lycka till!🙂

NathalieB
5/22/17, 10:42 AM
#15

# 13 Det låter så mysigt ändå. Jag hoppas att Elsa och Alice blir lite mer keligare snart och tar för sig mer snart. Mest mys vill de har på morgonen när en sovit men de sover helst på en del av sin klösmöbel. Dock har de ju inte ens bott hos oss i en vecka än så får hoppas att de börjar klättra mer på en osv. 😇Åh vad kul! Jag har läst något inlägg av dig om utställning med Nell. Det verkar väldigt roligt. 🙂 Skulle jag kunna få tips av dig? Om jag går med i en kattklubb, kan jag bara ställa upp i dess tävlingar? Hur vet en att det är burmautställning? Vad behöver en ha med sig vid utställning? Hyr en de större burarna jag sett på bild? Jag har varit inne lite här, på burmaklubben och SVERAK men känner mig ändå rätt osäker när det kommer till det mer konkreta. Vad skönt att du fått så mycket hjälp! 😃

NathalieB
5/22/17, 10:45 AM
#16

#14 Tack burmamys! 😃 Du skriver jämt så beskrivande och jag är tacksam över att du, och alla andra här, tar dig/er tid att svara så utförligt. Hur lång tid tar det innan de lär sig sina namn eller att man ropar på dem? 🙂 På en ungefär. Ska läsa dina trådar, tack så mycket!

burmamys
5/22/17, 10:54 AM
#17

Visst kan du lära den att komma på inkallning, och du kan även få dem mer intresserade av dig. Hinner inte nu men förklarar mer om en stund!😊

burmamys
5/22/17, 12:41 PM
#18

De kattungar du fått hem håller fortfarande på att känna in sitt nya hem och lära sig vilka rutiner ni har och rent allmänt vad som gäller hos er. De är också små ungar med mycket bus i kroppen. När de är mer hemastadda så blir de också mer keliga. 🙂 Sedan är ju katter individer, en del är mer försiktiga och behöver mer tid, andra är modigare och tar för sig direkt, som Sindra, men då är de också vildare och busigare i "tonåren" och mer benägna att ha sönder saker!🥵

Om du är uppvuxen med hund så kan du säkert redan allt det här, men jag berättar ändå!🙂

Ett knep för att få dem mer intresserade av att vara med dig är att locka med mat eller godis. Om du portionsutfodrar på fasta tider så lär de sig snabbt att du är den som kommer med mat och det ökar ditt värde som försörjare.  Använd samma ord för samma måltid så lär de sig snart så ni kan ha små "samtal" om att det är matdags. T ex säger jag "ska vi ha frukost?" varje frukost, så nu när de hämtar mig kl.07.00 då blir de superuppspelta när jag säger de magiska orden! 

Du kan även ta lite godis och ett par godisgömmor, och sätta dig och prata glatt och leka med godisgömman. Introducera gärna ett ord för godis som du kan använda sedan. Fortsätt leka själv tills de tar kontakt med dig, då bjuder du in dem att leka med var sin godisgömma! Tänk på att använda väldigt enkla gömmor i början, med stor utdelning! T ex varsin toarulle som du kiper ihop i ena ändan, då räcker det med att de krafsar i den eller välter den för att få ut godiset. Ladda med 3-4 godisar första gången, och fyll sedan på med en godis i taget max tre gånger. Viktigt att du slutar medan de fortfarande är ivriga!

Du kan också variera det med att ha godis i fickan och bjuda den katt som kommer fram och tar kontakt när du t ex ligger i soffan på kvällen. Minska gradvis avståndet tills katten ligger på din mage.

Lek mycket med dem, med vippor, bollar, m.m. Bra om du varierar leken så det alltid är roligt att leka med dig! Låt dem också roa sig på egen hand så de inte blir helt beroende av din uppmärksamhet, viktigt att de kan leka själva också!

Gå ut med dem i sele (efter att de fått vänja sig hemma först), att vara med om äventyr och upptäcka världen tillsammans stärker också banden mellan er. 

Lär dig "kattspråk" och möt kattungens blick och blinka långsamt, rör dig mjukt och låt dem lukta på din hand innan du tar på dem. Börja med att klia vid käklinjen, under hakan och stryk långsamt och mjukt längs ryggen/sidan, det är beröring som katten upplever njutningsfull. Jag härmar deras spinnljud och små kvitterljud ibland, och då blir de riktigt intensiva i sitt kelande! 😍

Att träna inkallning är enkelt, säg kattens namn och ge en godis. Backa lite så du ökar avståndet typ 30 cm, säg kattens namn och ge en godis när hon går fram till dig. Fortsätt öka avståndet och upprepa ytterligare 2-3 gånger. Efter några timmar, prova att säga kattens namn, om hon kommer (ha koll på att rätt katt kommer!) så ger du en godis!. 

Tänk bara på att ta det lugnt och inte träna så många olika saker på en gång, det kan lätt bli förvirrande för en kattunge. Framförallt se till att aldrig skrika åt dem eller på annat sätt skrämma dem. De är inte känsligare än andra katter, absolut inte, men om du vill lyckas så bra som möjligt då är tilliten viktigast. 

Konsekventa rutiner och ett mjukt bemötande som bjuder in katten till samspel bygger tillit, en rörig vardag och stressigt beteende skapar istället avstånd och katter som är på sin vakt. 

Här har jag skrivit lite mer allmänt om katters känslor och sociala behov:

http://burma.ifokus.se/articles/5672d8968e0e7470f3001320-del-3-kattens-kanslor-och-sociala-behov?discussions-1

Varmt lycka till!😃

Björksätter
5/22/17, 12:58 PM
#19

#15 Jag tipsa gärna men jag är nybörjare :). Om du går med i en Sverakanknuten kattklubb så kan du ställa ut på alla Sverakutställningar som är öppna för alla raser. Du hittar utställningslistan på Sveraks hemsida och du anmäler även till utställningen via mina katter på Sveraks sida. Ett tips är att se nu vilka utställningar som finns i det område du finns i. Många utställningar blir fulla väldigt fort så ha koll på första anmälningsdag och anmäl snabbt. Du är anmäld när du betalt och skickat in anmälan. Bekräftelse på om du kommit med brukar komma några veckor innan utställningen så det blir lite väntande innan man vet om man kom med. Det jag hade svårt med var att veta vilken klass jag skulle anmäla till. Numera vet jag att det är klass 12 4-7 mån, klass 11 7-10 mån. Därefter är det klass efter om de är kastrerade eller fertila. Jag har kastrerade så jag ställer i klass 10 än så länge. Det är bra beskrivet på Sveraks sida klassindelningen. Första gången är det bra att ha hjälp av nån mer erfaren. Jag tyckte det var rätt rörigt att förstå hur jag skulle veta när jag skulle vara var. Det var jätteskönt att ha hjälp av flera som jag haft kontakt med via detta forum. Utan Sarha-s och Grethel hade jag inte löst det själv kändes det som. Nu efter några utställningar är det enklare även om jag fortfarande är lite vilsen ibland. Men det finns alltid någon att fråga. Jag ställer gärna upp och guidar om vi hamnar på samma utställning. För själva utställningen behöver du ett burskynke, du fixar ett lätt själv utifrån mått du hittar om du goglar burskynke. Krossad velour är ett bra tyg då det inte behöver kantas, du behöver bara sy en tunnel upptill och trä i fästen i, superenkelt. Annars köper du ett begagnat eller nytt om du inte vill sy själv. Gör ett toaskynke med. Det hade jag inte första gången och då vågade min katt inte kissa. Toalåda köper du en låg mindre förvaringslåda på typ Claes Olsson med lock till. Ofta får man sand på utställning men jag tar med egen så det är samma som hemma. En sovkorg/puff till buren behövs så de sover skönt men även kan gömma sig lite om de vill. Till mig själv har jag med en stol, ingen stor det är trångt vid burarna. Sen mat/kaffe beroende på vad som finns på utställningen. Jag badar min hane innan utställning. Honan behövs inte det med. För henne räcker det att torka av med microfiberduk och sämskskinn. Hanen har jag lite balsamspray i precis innan jag visar honom för att lägga ner pälsen. Han är lite för fluffig i pälsen annars. Jag tror du hittar en väldigt bra tråd/artikel av burmamys om utställning och vad som behövs om du säker i gamla trådar. Jag hade mycket hjälp av den.

grandma
5/25/17, 12:35 PM
#20

Grattis till de små  pälsklingarna. De ser jättefina ut. 

Kattklubb kan man bestämma efter hur man själv vill. Jag har själv precis bytt klubb till en som är aktiv och hittar på roliga träffar för medlemmarna och även har en del seminarier. Eftersom jag tycker det är kul att vara en del i gemenskapen så hjälper jag gärna till vid utställningarna allt utefter det jag förmår göra. Alla kan göra något oavsett handikapp. En del är inte intresserade av gemenskap eller av att hjälpa till på utställningar och då kan man ju välja en klubb som ligger långt ifrån där man bor.  Dock är det ju sällan något tvång att hjälpa till på utställning. Igår hade min nya klubb en räkafton som återkommer varje vår. Prisutdelning för bästa klubbkatter,  lite lotteri och allmänt trevligt. Då jag bor i Stockholm finns det ju några klubbar att välja mellan och som det känns nu så har jag valt rätt.

När jag började ställa ut hade jag hjälp av min uppfödare och min tanke var att ställa ut  EN gång.  Ja, det var för 3 år sedan. Idag är min padda 4 år om en månad och har tagit högsta titel Supreme Premier. Ja man kan väl lugnt säga att jag blev biten. 😃När jag fick börja klara mig själv (nervöst) så fanns det alltid utställande klubb eller assistenter att fråga eller andra kattägare.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
Upp till toppen
Annons: