Annons:
Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 681 ggr
burmamys
6/29/17, 12:00 PM

Simon har gått upp i vikt

Senast jag vägde katterna upptäckte jag att Simon gått upp knappt 100 gram till 5,75. De andra två är stabila. 🤔

Funderade på möjliga orsaker, och insåg att den enda måltiden jag inte riktigt haft koll på senaste tiden är frukosten. Under sommaren har cellgifterna gjort så att jag måste gå på toa direkt efter att jag gett katterna frukost, så jag har inte suttit med dem som jag brukar. Så jag bestämde mig för att först gå på toa och sedan ge dem frukost, men gå undan och spionera på dem. 😎

Sagt och gjort. Det visade sig att Sindra bara äter drygt halva sin frukost, och sedan går och letar efter mig. Simon väntar som alltid tålmodigt tills hon lämnat sin matskål, och då går han fram och äter upp det som är kvar. Han brukar ju "diska" dvs slicka rent efter tjejerna, men senaste månaden har han alltså fått nästan en halv frukost extra när Sindra gått iväg för att leta efter mig!🥵

Skönt att det var så enkelt att lösa problemet! Sindra får fortfarande äta sig mätt vid varje måltid, så hon har inte gått hungrig särskilt länge eftersom de får en liten "mellis" mitt på dagen. Och hon har faktiskt ätit lite mer mellis senaste månaden. Jag trodde det berodde på att det var sommar och att Sindra blivit mer energisk av den ljusa årstiden. 

En annan ny grej med Sindras matvanor är att hon gärna drar ut maten från matskålen varje gång det är kycklingben eller hela köttbitar, så numera lägger jag en handduk vid hennes matskål.😉

Nåja, nu när jag vet vad problemet beror på kan jag se till att gå på toa först och sedan sitta med katterna när de äter sin frukost.🙂

Annons:
Dimocarpus
6/29/17, 4:53 PM
#1

😂😂😂😂 fertila katter. Det är minst lika disträ här hemma med Nani. Linou äter gärna upp hans mat medan han äter å han backar eller letar efter mig (tidigare, numera vaktar jag som en hök), värsta generösa gentlemannen. Som jag berätta tidigare, buren räddar Linou från att bli en överviktig dam.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
6/29/17, 6:57 PM
#2

Ja Sindra är ganska lättdistraherad just när hon äter. Du kanske har rätt, att det beror på att hon är fertil. I så fall - hur klarar uppfödare av att ha flera fertila (och lättdistraherade) katter hemma? 😂 Förstår att du håller isär dem under matdags om Linou inte är lika tålmodig som Simon. Blir lite full i skratt också över att Simon är så snäll och väntar tills Sindra verkligen har gått därifrån, då lyser han upp och skyndar sig att äta innan hon (eller jag?) kommer tillbaka.😆 Saga är helt ointresserad, hon äter sin mat och går sedan och sätter sig där hon får vara ifred och tvättar sig om munnen med tassarna.😍 Men nu är det slut på det roliga, för nu sitter jag hos dem tills alla ätit färdigt! 😉

Dimocarpus
6/29/17, 7:55 PM
#3

Ja,.. det är sjukt disciplinerna burmor du har… Simon är en riktig gentleman. 😍

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
6/30/17, 6:39 AM
#4

Jag undrar också hur de gör… kanske om de har preventiv medel till alla sina påverkar det ju aptiten också. Nani är periodvis distraherad och har lite hanbeteende men inte så ofta. Det har varit ganska "light" om man jämför med vad hans pappa och andra fertila hankatter kan bete sig. Nu är ju Nani min första burma och medveten om att jag är väldigt subjektiv när jag säger det här. Han är verkligen den godaste och mest intelligenta katten jag träffat.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
6/30/17, 9:47 AM
#5

Sindra får ju p-piller för att inte löpa, men är ändå lättdistraherad när hon äter. Kanske för att hon är fertil och kanske för att hon är generellt sett väldigt uppmärksam och energisk. 😊 Jaa Nani verkar vara en härlig kille, och väldigt lättsam för att vara fertil! Håller tummarna för att någon passande burmaflicka får en date med Nani snart! 👍

Dimocarpus
6/30/17, 5:30 PM
#6

Ja, vi får se. Finns ju en liten risk med chippning, förstorade mjölkkörtlar men i bästa fall kan man opera ut chippet om det inte har "löst" upp. Har hört att fertila honor får det också om de markerar och har otroligt humör.  Häftigt att det går. Men som sagt det är risker man får överväga. 

Antingen chipp eller kastrera helt. Jag funderar varje dag. Än så länge är han ju otroligt "harmonisk" och gosig för att vara fertil.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
6/30/17, 7:26 PM
#7

#7 Förstår att det är ett svårt beslut. Hoppas att Nani får svar snart (innan du känner att du måste chippa eller kastrera), han ser så fin ut på bilden i avelshane registret på hemsidan!😍 Och du är ju omtänksam och mån om att göra allt på rätt sätt! 👍

Dimocarpus
6/30/17, 8:44 PM
#8

Det är inte bara, fler tester ska göras när intresset finns hos honornas ägare och en del fakta att ta reda på om avelshonorna innan sånt tar ju tid också etc. 

Med hans ganska fina stamtavla så hoppas jag att intresset finns och han får bidra i genpoolen till åtminstone ett par kullar men inte till vilket pris. Hans mående och Linous mående kommer i första hand. 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
6/30/17, 10:13 PM
#9

#8 Ja självklart kommer katternas mående först! ❤

Upp till toppen
Annons: