Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 2542 ggr
burmamys
2017-07-13 13:39

Sindras första dejt

Så är det äntligen dags! 😃

Jag är fortfarande trött av cellgifter men nu har jag fått datum för operation, och de tror att de kan operera bort alla tumörerna. Planen är att ge lite strålning efter operationen, där det behövs, och sedan förhoppningsvis vara fri från all behandling så jag kan återhämta mig och bli stark igen!👍 

Så nu har vi bestämt oss för att skicka Sindra på sin första dejt! Eftersom jag fortfarande är svag så orkar jag inte med hennes löp så bra. Av den anledningen har vi bestämt oss för att bara sluta med p-piller och hoppas att hon löper. Resan är redan bokad och uppfödaren hämtar Sindra nu på måndag och lämnar tillbaka henne två veckor senare. 

Den tilltänkte prinsen är en riktigt snygg, vältypad röd hane.👍 Jag har pratat med hans ägare som verkar väldigt trevlig, och jag tror allt kommer gå fint. Känns underbart att Tuuli och Johan lyckats hitta en hane som både har en bra stamtavla med fokus på hälsa och låg inavel, och samtidigt är riktigt vältypad. Ungarna kommer att bli burma oavsett genom de tillstånd uppfödarna har för sitt utparningsprogram, men det känns ju extra positivt om de samtidigt har goda chanser att få bra typ enligt burmans standard.

Men jag kommer ju att sakna Sindra när hon inte är här!😭 Älskade plutt som alltid sover på min högra arm och tar varje tillfälle till att busa och mysa.❤️

En sak vi fixat nu är att jag har vaccinerat Sindra lite tidigare, så hon ska vara skyddad under hela tiden som kattungarna kommer bo hos oss. Under tiden som Sindra är hos sin prins ska hon äta enbart MUSH, för att göra det enklare för hankattens ägare, och så har jag såklart berättat om Sindras fallenhet för att öppna dörrar och bita hål i nylonnät.🤐

 Men, som sagt, detta är en chansning. Håll tummarna för oss!

Annons:
grandma
2017-07-13 13:46
#1

Wow!  Så superspännande. Hoppas att de tu fattar tycker snabbt och att löpet kommer igång. 😍❤️Kram till dig.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Carmarino
2017-07-13 13:54
#2

Lycka till med både operation och Sindras dejt. Håller tummarna för att bägge går riktigt bra. Ser fram emot att få se resultatet av dejten framöver. 🙂🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-07-13 14:19
#3

#1 Tack så mycket! ❤ Ja jag hoppas Sindra ska löpa pronto, och att de ska gilla varandra och att det ska resultera i ett gäng busungar! 😃 #2 Tack så mycket!❤ Håller tummarna att allt går i lås. Blir en spännande tid framöver! 😉

Dimocarpus
2017-07-13 19:24
#4

Japp, det kommer gå bra… Du är så framåt och positiv så jag vet att det kommer gå bra. 

Nu är Sindra erfaren när det gäller leken, även om han inte är det så borde han känna hormonerna och fatta galoppen. Men det viktigaste är också din hälsa, det får komma i första hand. Sindra kan få flera försök men din hälsa, det ska bli tipp topp. 🙂

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-07-13 19:56
#5

Tack snälla Dimocarpus! ❤ Du har helt rätt.

alouette
2017-07-15 02:05
#6

Håller tummarna för både operation och dating.

En liten undran bara, 2 veckor verkar vara lite lång tid för Sindra att vara borta från hemmet. För att välkomnas av sina kompisar. En veckas bortavaro verkar bättre, men det går kanske inte att  ordna på annat vis?

När hon kommer hem så släpp inte ihop dem direkt utan shamponera henne ordentligt och låt henne "dofta" av en natt för sig själv. Då är hon nog fri från främmande dofter nästa dag och blir accepterad av de andra.

Burmor är väldigt doftkänsliga.

Det här vet du kanske redan, nämner det bara för säkerhets skull.

Annons:
burmamys
2017-07-15 10:06
#7

Tack Ilga!🙂 Ja två veckor är lång tid men det beror på att hankattägaren har ännu en katt, som denne ska åka till föräldrarna med så att Sindra får vara ensam med sin prins under vistelsen. Sindras tilltänkte följer med under resan, och så hämtar hen upp Sindra på hemvägen. Eftersom vi inte vet hur fort Sindra kommer igång med sitt löp är det bara bra att ha lite tidsmarginaler. 👍

Jo, som du skriver så är jag medveten om att katter är känsliga för dofter och att Simon och Saga därför kanske inte så snabbt accepterar Sindra när hon kommer hem efter detta äventyr. Tyvärr kommer jag inte att vara hemma för att ta emot Sindra, operationen har flyttats lite så jag kommer att opereras samma dag som Sindra kommer hem. Kattvakten kommer dock att bo hos mig under de dagar jag är på sjukhuset.

Den person som ska vara kattvakt är inte så erfaren, att jag känner att jag kan be hen att bada Sindra, som aldrig blivit badad förut. Vill inte heller utsätta Sindra för obehaget att bli duschad och schamponerad om det inte är absolut nödvändigt. 

Jag har istället engagerat en mer kattvan granne att hjälpa till vid behov, och ska instruera kattvakten hur hen ska göra.👍 Jag tror inte heller att vare sig Simon eller Saga kommer att vara direkt aggressiva, men de kommer säkert att fräsa och hålla distans mot Sindra i några dagar. Förhoppningsvis ska det räcka med att hålla Sindra i ett eget rum någon dag, tills hon landat ordentligt, och sedan endast stänga in Sindra vid matdags, så alla får äta i lugn och ro tills alla är vänner igen. Feliway sätter jag in innan jag åker till sjukhuset.

Ja, som ni förstår är det en del att tänka på för att detta ska bli så bra som möjligt!

alouette
2017-07-16 02:29
#8

Om det inte finns möjlighet för bad skulle jag rekommendera att Sindra gnids in många gånger med örngott eller kattfilt eller dylikt som har hemmets doft då hon kommer hem.

Jag håller tummarna för att det går bra både det ena och det andra!

Lycka till!

burmamys
2017-07-16 12:03
#9

Tack så mycket! ❤ Ja att gosa och gnugga Sindra med mina sängkläder, yllefilten och filten i soffan som katterna ofta sover på, det ska jag absolut be kattvakten att göra!👍

burmamys
2017-07-16 14:23
#10

Sindras packning är klar inför resan. Igår och idag har hon varit mycket mer klängig och pipig än vanligt, kanske tidiga tecken på löp? Hoppas på det!🤐 

Jag tänkte hur som helst, att det är bäst att skicka med lite leksaker också, en liten vippa och en leksaksmus. Och hennes favoritfodergömmor, äggkartongen, toarullen och aktivitetsbollen. En halv påse av favoritgodiset, Orijen cat treats. Hennes vita tröja och ett par kapslar zylkene i en plastburk ifall hon blir väldigt intensiv när hon löper. Ett litet elastiskt och självhäftande bandage ifall hon blir sårig i nacken, hon ska ju ändå vara där i två veckor. Sele och koppel, ifall det blir rastning på vägen.

Skickar även med MUSH bullar för resan, därefter kommer hankattens ägare att köpa MUSH under hela tiden hon är där. Och så lilla lådan fylld med kattströ, eftersom hankattens ägare använder pellets i lådan.

Sindra har aldrig varit hemifrån på egen hand förut, hon har alltid haft mig och oftast även Simon och Saga med sig. Men hon är ju generellt sett en robust och smart katt som har lätt för att anpassa sig, så jag hoppas det kommer gå bra trots att hon inte kommit igång med att löpa än. Blir nog mest jag som får svårt att sova utan en varm och gosig Sindra på min högra arm.❤️Inatt får vi iallafall sova tillsammans. 

Imorgon börjar Sindras stora äventyr!

Björksätter
2017-07-17 09:41
#11

Vad spännande att hon förhoppningsvis får ungar snart. Hon kommer nog tycka denna utflykt är trevlig, hon ska ju träffa en snygg kille ;). Jag håller tummarna för att allt går bra för både Sina och dig och att ni får njuta av henne småbebisar snart.

burmamys
2017-07-17 12:03
#12

Tack så mycket! ❤ Nu är Sindra på väg. Sprayade lite Feliway i buren och gav henne en bit kött, innan jag packade ner matlåda, matskål och vattenskål, och la Sindra i buren, bara några sekunder innan Johan ringde på dörren! Skickade med Feliway flaskan också. Glömde tyvärr att klippa klorna nu, det brukar vara enkelt gjort men hade ju tänkt skicka henne med snälla klor. Som tur är fick jag ett väldigt snällt svar av hankattens ägare.🌹 Känns verkligen som att Sindra kommer bli väl omhändertagen!😃👍 Simon och Saga går runt och ser rastlösa ut, Simon jamar på balkongen och krafsar på dörren. Ska aktivera dem så de får annat att tänka på!

alouette
2017-07-19 03:17
#13

Vad spännande ! 😍

Annons:
burmamys
2017-07-23 12:29
#14

Stackars Sindra tror nog hon rest till världens ände!🤔

Hela resan och första dagen efter gömde hon sig i buren och ville inte komma fram. Blev orolig över att hon upplevde resan så jobbig, det här var verkligen ingenting jag förväntat mig. Jag menar, hon har ju varit så självsäker och nyfiken i allt hon gjort, från första dagen hon kom till mig! Hon har rest till en stuga där vi sedan bott en vecka, hon har varit hos veterinär och gjort ultraljud i Uppsala, gått massor med promenader i koppel, och hon har haft andra personer här under de veckor jag varit på sjukhus. Allt har gått jättebra! Men den här resan tyckte hon inte om. Stackars lilla vän ❤️

Nåväl, efter att ha tryckt i buren hela tisdagen så tog nyfikenheten över, och den andra dagen började Sindra studera den nya miljön, den snygga killen och hans snälla människa, som bjöd på hjortentrecote (!). Jag har daglig kontakt med hankattens ägare som hela tiden varit engagerad i att få Sindra på gott humör så att hon slappnar av och kan börja löpa. Känner mig så tacksam att Sindra kommit till en så klok och vänlig person som verkligen bryr sig!🌺 Även hankatten är snäll och gör sitt bästa för att uppvakta Sindra!😉

Sedan fredag beter sig Sindra normalt igen, och utforskar noga sitt nya (tillfälliga) hem. Hon håller prinsen på lite avstånd, de cirulerar runt varandra men Sindra har inte visat några tydliga tecken på löp än, och låter inte prinsen röra henne, inte än. Hon gillar balkongen mest, och är nog något lugnare än hon brukar vara hemma, vilket ju är naturligt. Hon studerar ju fortfarande allt det nya!🙂

Det är en nervös väntan på detta löp, men som tur är finns det en möjlighet att förlänga Sindras besök hos sin prins, ifall det skulle behövas.👍

Under tiden som Sindra varit hos sin prins, har Simon letat efter henne.😎 Varje morgon och varje kväll går Simon mellan klösträdet på balkongen, där han spanar och jamar högt, och ytterdörren, som han krafsar på och jamar lite frustrerat. Minst tre varv, oftast flera. 

Saga är inte lika engagerad, och idag tröttnade hon på Simons jamande och tog nackgrepp på honom…!🤔 Det har Saga aldrig gjort förut, vare sig på Simon eller ens på Sindra när hon löpte och ylade.

För att distrahera dem försöker jag aktivera lite mer än vanligt. Vi har lekt "vaar e maten?" vilket är väldigt uppskattat nu när de inte behöver konkurrera med en blixtsnabb Sindra!😉 Och så har vi gått fler promenader. Under senaste månaden har Simon faktiskt gått en riktig promenad varje gång, han som annars brukar nöja sig med att sitta i porten och lukta. Visserligen korta promenader på 5-10 minuter, men ändå promenader. Men igår gick Simon en hel timme!🤐 Det har aldrig hänt förut. Han gick runt överallt, i början småsprang han som han brukar göra när han går ut, men efter fem minuter gick han lugnare och nosade och tittade överallt. Var han bara nyfiken eller letade han kanske efter Sindra? 😎

Saga däremot, är helt som vanligt. Hon verkar inte leta efter Sindra och möjligen tycker hon det är skönt nu när hon får ha Simon för sig själv. Jag saknar Sindra, hennes bus och hennes speciella sätt. Och det tar lite längre tid att somna på kvällarna, platsen på min högra arm är det ingen som vågar ta, trots att det imorgon är en vecka sedan Sindra åkte. 

Fortsättning följer….

Dimocarpus
2017-07-23 13:34
#15

Spännande! Skönt att höra att hon är ok nu med ny miljö. Hon verkar återhämtat sig fort och nyfiken :) Vad är det för lyx de erbjuder hos drömprinsen? Inte ens mina kungligheter får så… blev så glad att se Simon njuter av promenaden. Låter som självförtroendet fått en boost nu när ni varit iväg lite. Kan det va så att han har saknat sitt område och tar en rejäl promenix?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

kara_murray
2017-07-23 14:17
#16

Jag tänker svara på flera av dina inlägg Burmamys, för jag orkar tyvärr inte gå in på varje inlägg och svara, hoppas det är okej……..

 Det blev jättefint med det nya golvet på balkongen och placeringen av möbler, blommor och mormors matta!! Trist att Sindra kom på hur man biter sönder nätet men det nya blev också riktigt bra. Hoppas bara att det är Sindrasäkert!!!! Det är kul att se hur dina 3 njuter av din fina balkong!!!

Jag tycker det är spännande att Sindra är iväg och träffar en prins!!! Jag hoppas att det blir bebisar och det ska bli kul och se om de blir lika bedårande som Sindra!!! Jag hoppas du lägger ut massor med bilder på dem!!!!!

Stackars Simon som saknar Sinda så… Han är nog den som kommer vara lyckligast när Sindra väl kommer hem igen!!!

Jag hoppas även att din operation lyckas och att du blir frisk och slipper din cancer. Så att du kan rapportera om allt Simon har att prata om, Sagas lek och utepromenader och Sindras alla upptåg!!!!

Det är så kul att läsa om dem, för läser dem gör jag även om jag inte alltid kommenterar dem.

burmamys
2017-07-23 18:24
#17

#15 Ja Sindra blir verkligen väl omhändertagen! Så skönt att få höra att hon blivit som vanligt igen. Hon har t ex börjat med att rusa fram och ta över när prinsen leker med da bird! 👍 Nja, jag tror faktiskt att Simon letar efter Sindra. Det var samma sak idag nämligen, en timmes vandring runt området, och han var alldeles slut när vi kom hem. ❤

burmamys
2017-07-23 18:35
#18

#16 Tack så mycket! 🌹 Jag känner mig väldigt nöjd med förändringen, både golvet, hyllorna och nätet! Ja, Sindra rusade genast fram och försökte bita hål i det nya nätet, så jag fick besked direkt om att det är helt bitsäkert! 👍 Känns otroligt roligt och spännande att Sindra nu förhoppningsvis ska få små busfrön (jag räknar med att de blir lika busiga som sin mor)! 😃 Hoppas så att hon ska börja löpa snart. Men blir det inte så är det så. Då har hon varit med om ett stort äventyr, och antagligen mognat en del av erfarenheten. Ja stackars Simon som letar och längtar! ❤ Jag tror också att han kommer vara den som är snabbast på att acceptera Sindra när hon kommit hem. Men det kommer troligtvis att ta ett par dagar även för Simon, hon kommer ju bära med sig nya, främmande dofter. Tack så mycket, jag ska göra vad jag kan för att återhämta mig så fort det går! Och sedan hoppas jag att cancern håller sig borta lääänge…! 😉

mjlee
2017-07-25 00:37
#19

Du ska se att när Sindra får sina ungar kommer Simon att vara världens bästa lekfarbror. Lite äldre kastrerade hanar brukar väl vara de allra bästa kattungevakterna och ta hand om de små busfröna med mer tålamod än mammakatt när ungarna blir lite äldre.

burmamys
2017-07-25 15:39
#20

Ja det tror jag också!😃 Han är så mån om sin flock och är ju mild och snäll.❤️ 

Tyvärr är Simon väldigt orolig, går fram och tillbaka mellan balkongen och ytterdörren och jamar och ropar, och piper oroligt.😕 

Satte i Feliway i väggen igår men tycker det är ungefär lika illa idag ändå, så nu har han fått en kapsel Zylkene. Hoppas han bli lite lugnare av det. Jag ska ju åka till sjukhuset på torsdag morgon och troligen vara där en vecka, så jag hoppas Zylkene kan hjälpa Simon att komma till ro och lättare acceptera att även jag är borta ett tag.🤔

Simon äter och går på toa som vanligt, men så fort det inte händer något särskilt så börjar han vandra och ropa och försöka leda mig till dörren. Att kela lite hjälper inte, han är för rastlös, och han är lite disträ när vi leker och engagerar sig inte lika helhjärtat som han brukar. Klickerträning, fodergömmor och leta godis i lägenheten ("vaar e maten?") fungerar bättre. 

De första dagarna var han inte alls såhär, han var lite rastlös första timmen efter att Sindra åkt, men sedan var han som vanligt några dagar innan han började bli mer och mer orolig och gå mellan balkongen och dörren och jama. Det här hade jag inte väntat mig, att det skulle bli värre ju längre Sindra var borta.🤐

Jag är rädd att förstärka hans oro om jag låter honom leta utomhus varje dag, så igår och idag har vi varit inne och försökt aktivera med annat. Önskar att jag kunde förklara för honom att allt är okej och att Sindra kommer att komma hem igen men får hoppas att Feliway och Zylkene ska få honom lugn.

Min älskade gospropp!❤️

Annons:
Dimocarpus
2017-07-26 14:28
#21

Hoppas du är redo, håller tummarna att allt går bra. Jag tror han får nog ro tills alla hans damer är tillbaka…. då hoppas jag att Sindra är dräktig och du kan vara frisk från det här för gott. <3

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-07-26 15:55
#22

Tack snälla ❤ Ja, jag märker redan att Simon är mer sansad. Visserligen kan han fortfarande spana och jama på balkongen, men han går bara mellan balkongen och dörren ett par gånger sen är han nöjd, och han leker ordentligt nu, och leker med Saga!😃 Så jag tror det kommer gå bra nu. 👍

Dimocarpus
2017-07-26 21:14
#23

Vad bra! Nani reagerar på en gång med feliway. Men har inte använt Zylkene på honom än. Det kan dröja ett par dagar innan det värker. Nani är känslig och reagera på en gång, skönt för oss alla här hemma med fertil herre. Lite lugnare 😃

Älskade vän, imorgon ska jag tänka på dig ❤️

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-07-27 18:41
#24

Tack vännen ❤

Carmarino
2017-08-10 15:58
#25

Hur har det gått med Sindra och med dig?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-08-10 18:37
#26

Tack för att du frågar! ❤ Jag kom hem från sjukhuset i lördags. Simon och Saga, som båda hade börjat vandra och jama efter mig ett par dagar efter att jag åkt, blev överlyckliga och sprang fram och buffade och nospussades och slickade överallt där de kom åt och släppte mig inte ur sikte närmaste två dagarna. ❤ Känner mig verkligen varmt välkommen! Tyvärr har jag fortfarande svårt att röra mig ordentligt sedan operationen. Jag, som aldrig haft några problem med tidigare operationer, råkade denna gång ut för en del komplikationer. Bl a var de tvungna att lämna två tumörer, så nu väntar jag på att få börja med strålning när allt har läkt. Känns trist, men är ju väldigt glad att jag iallafall fått komma hem! Sindra är kvar hos hankatten, jag är oerhört tacksam att hankattens ägare har tålamod och engagemang så att Sindra får vara där ett tag till i väntan på löp. Jag har förstått att det är ganska vanligt att det tar lite längre tid innan honan kommer igång med att löpa när hon gått på p-piller flera månader. Så vi väntar och håller tummarna!

Carmarino
2017-08-11 10:16
#27

Tråkigt att de inte lyckades få bort alla tumörer. Håller tummarna för att strålningen tar dem istället. Skönt att du fått komma hem åtminstone. Vi har saknat dig här på iFokus. 🤗

Ja, det där med löpande är inte lätt. När man inte vill att de ska löpa så gör de det varannan vecka känns det som, och när man vill att de ska löpa så dröjer det "evigheter" innan något händer. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
burmamys
2017-08-11 11:23
#28

Tack så mycket, du är verkligen omtänksam!❤️ 

Ja eller hur? Har för mig att min morfar brukade ha något namn för det där med att det blir tvärtom. Samma sak med regn och paraplyer, har du med dig ett paraply så brukar det inte regna, men om du glömt ditt paraply hemma - då regnar det minsann! Eller så har vi bara selektivt minne och är bättre på att komma ihåg tillfällen när det inte blev som vi önskade.😉

alouette
2017-08-15 01:02
#29

Håller tummarna för både det ena och det andra.

Bor hankatten långt bort? Jag minns att jag sände iväg en hona för länge sen som inte skulle löpa fastän enl beräkningar skulle hon. Hon hann knappt komma hem förrän hon började att löpa. Kanske det hade varit idé att prova med Sindra. Dessutom är det inte bra att hon är borta så länge från de andra….

burmamys
2017-08-16 10:07
#30

Tack så mycket! Hankatten bor en bit bort, ja. Det är därför vi inte ser det som rimligt att ta hem henne och så skicka iväg henne igen när hon löper, det är stor risk att hon kommer av sig på grund av resan. Andra katter har varit på dejt lika länge och klarat hemkomsten bra, hon ska såklart få varva ner i eget rum och så får jag återintroducera katterna till varandra lite försiktigt. Jag tror det blir mer skonsamt för Sindra än att åka fram och tillbaka flera gånger. 😊 Hon kommer ju att känna igen sitt hem och oss, och de kommer att känna igen henne, men det kommer ta några dagar innan katterna vågar närma sig varandra och lita på varandra igen, på grund av de främmande dofterna som Sindra har med sig.

burmamys
2017-08-17 11:25
#31

Jag är så glad att vi fortsatte vänta och inte gav upp!😎 Det första tecknet kom nu i helgen. Då började Sindra kissmarkera, hon gick till lådan och kissade en liten skvätt, ofta. Hennes prins gjorde motsvarande. Igår gjorde de sitt första hyss tillsammans när de bröt sig in i skåpet där torrfoderpåsen förvaras. Torrfodret är av de bättre sorterna och används mest till aktivering så det är säkert mycket eftertraktat. Efter ett lyckat inbrott låg de och jäste bredvid varandra med magarna i vädret, vilken syn!😂

Och så igår kväll kom beskedet vi väntat så länge på - Sindra har börjat löpa!😃

Det är fortfarande en bit kvar, de ska para sig flera gånger, och så ska Sindra bli dräktig, förlossningen ska gå bra och ungarna vara välmående. Så det är en bit kvar, men det känns ändå bara underbart just nu!😃

Carmarino
2017-08-17 11:58
#32

Grattis blivande "mormor". 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-08-17 12:00
#33

Tack så mycket Carmarino! ❤

Dimocarpus
2017-08-17 12:26
#34

Vad bra! Vi håller tummarna! :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
2017-08-17 14:51
#35

Yes! Tack snälla Dimocarpus! ❤

Björksätter
2017-08-19 08:28
#36

Vad kul! Hoppas nu det blir flera fina små bebisar :)

burmamys
2017-08-19 10:21
#37

Jaa det hoppas jag också!😃 Tack så mycket Björksätter! ❤

burmamys
2017-08-20 14:10
#38

En liten uppdatering för den som är nyfiken: Sindra och hennes prins är fullt upptagna med varandra. De tvättar varandra och är allmänt gulliga, och flera gånger har de gått undan och gömt sig, en liten stund senare skriker Sindra och kommer småspringande till hankattens ägare, och rullar sig flera gånger. Att hon skriker till och sedan vill rulla sig beror säkert på att de precis har parat sig. 👍 Önskar jag var där, men är så glad att allt verkar gå bra!😃 För säkerhets skull ska vi försöka vara tålmodiga och invänta tecken på att Sindra blivit dräktig innan vi tar hem henne. Nu när vi kommit så långt så vill vi ju verkligen veta att parningen ger resultat.😊 Även om det är jobbigt att vänta så länge, så känns det värt allt med tanke på att vi hittat en hane som både har en mycket fin stamtavla utifrån hälsa och låg inavelsgrad, och samtidigt är mycket vältypad.😊👍 Jag tror det ofta är så, att ju mer noggrann du är i valet av hankatt, ju mer får du vara beredd på att resa med honkatten, och då kan det bli lång väntan innan hon kan komma hem igen. Men hellre det än välja en mindre bra hankatt bara för att den finns nära. Eller vad tycker ni? 😊

Dimocarpus
2017-08-20 14:40
#39

Åh vad kul! Varför inte vänta när det ändå gått så länge om alla parter är med på det? 

Ser fram emot bebisarna 😍

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-08-20 15:02
#40

Ja, jag instämmer helt! 👍 Tack så mycket ❤

burmamys
2017-08-27 16:06
#41

Tänkte att det är dags för en uppdatering!😊 Efter ungefär sex dagar av intensiv romantik slutade Sindra att löpa. Prinsen måste åter igen hålla sig på lite avstånd, även om Sindra blivit mer tolerant mot honom nu jämfört med innan löpet så händer det att han får en smäll med tassen om han blir för närgången.😯 Däremot har Sindra och prinsen fortsatt att hitta på hyss tillsammans, och Sindra verkar nu vara lika aktiv som hon är hemma, och är betydligt oftare i rörelse och nära taket, än något annat. 😉 Nu väntar vi bara på att Sindra ska få hallontuttar!

Annons:
Dimocarpus
2017-08-27 19:34
#42

Ojojoj, spännande! Hur lång tid tar det innan hon får hallontuttar tro? 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-09-10 11:14
#43

Nu i fredags berättade hankattens ägare att det börjar synas att Sindra är dräktig! Hon har blivit mer lugn och undviker de högsta hoppen, ser liksom förvånad ut, ungefär som att hon känner sig annorlunda men förstår inte vad som händer med henne, och hon har fått "hallontuttar"!😃👍 Hemresan är bokad till nästa helg. Oj vad jag längtar…! 😍

Carmarino
2017-09-10 12:06
#44

Grattis "mormor". 🐱❤️🙂

Förstår att du är glad att få hem henne. Hon har ju varit borta i nästan två månader.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-09-10 14:10
#45

Tack så mycket Carmarino!🌺 Ja det känns riktigt bra nu!😃

burmamys
2017-09-10 14:34
#46

Jag vet att det finns en del som är nyfikna på vem Sindras prins är, och nu tycker alla inblandade att det är okej att avslöja hans identitet!👍 Men först några ord om hemresan.🙂

Lördagen den 16 september har jag sedan länge planerat ett speciellt (och viktigt) möte med Burmaklubben, och det känns inte bra att ta hem Sindra samma dag som mötet, eftersom hon blev stressad av resan till sin prins. Nu är hon dräktig och vi vill att hon ska ha det så bra som möjligt och inte utsättas för onödig stress. Så Sindra kommer att lämnas hos en mycket nära vän till mig över helgen. Denna vän är mycket mild och snäll, och hon har tidigare varit hos mig när jag var på sjukhus en vecka i november, då läkarna upptäckte att jag fått cancer, men även hälsat på flera gånger både innan och efter. Dessutom bor hon själv och har inga husdjur. Så jag tror Sindra kommer att känna igen henne, och känna att det är en lugn plats att vara på. På söndag får Sindra äntligen komma hem!😃

Min plan är att sätta Feliway i väggen, samt att låta Sindra få vara ifred i sovrummet första dagen/dagarna, så länge som hon behöver, och då låta katterna växelvis gosa med en filt så de snabbt vänjer sig vid varandras dofter. När hon visar att hon vill ut och hälsa på de andra så öppnar jag dörren, och då tror jag det räcker med att stänga dörren när de ska äta någon/några gånger, innan alla är lugna och harmoniska. Jag tror inte att Simon och Saga kommer vara aggressiva, men säkert fräsa och hålla distans i början. Kom gärna med synpunkter!😎

Vem är då den mystiske prinsen? Jo, han heter Aavan Golbat men kallas Sigge och bor på Gotland. Här har jag länkat deras provparning i PawPeds:

https://pawpeds.com/db/?a=p&ids=3:1284414;2:1319654&g=4&p=bur&o=ajgrep

Sigge är en röd burma, han är mycket snäll och drygt ett år gammal. Sindra är hans första dejt, liksom han är hennes första. Ber om ursäkt att bilden är lite suddig, men tycker de såg så mysiga ut när de sov tillsammans: 

Sigges ägare Maria är med all rätt mycket stolt över sin fina kille, och jag är enormt glad att Tuuli och Johan hittade denna fina prins åt Sindra. Så här ser han ut:

Och så i profil:

Utöver att Sigge är (i mina ögon) vältypad, så har han en riktigt bra stamtavla, med fokus på hälsa och mestadels sparsamt använda katter. Han har också ett underbart temperament, oerhört snäll men inte alls loj utan tvärtom mycket glad och lekfull! Oj vad allt känns spännande nu! 😃😃😃

Carmarino
2017-09-10 14:40
#47

Väldigt stilig pappa får jag säga. 🙂

Det ska bli spännande att se vilka färger ungarna får.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-09-10 15:09
#48

Tack så mycket! ❤ I första hand blir det röda och bruna hanar, och röda och brunsköldpaddsfärgade honor. Har inte kollat än om Sigge bär på dilution eller choklad, men det är inte omöjligt att Sindra kan bära på dilution. Hennes kullbror fick sex söta småttingar för ett år sedan, och deras färger visade att han bär på dilution. Så vi får se om det dyker upp en överraskning i Sindras kull! 😉

Annons:
Dimocarpus
2017-09-10 15:16
#49

Härligt att höra att du hittat hjälp med Sindra under helgen. Thank god! Fokusera på dig själv och mötet. Tycker det är superbra med feliway och filtar utbytes åt båda hållet så att säga. Sindra får nåt hemifrån och Simon och Saga får nåt som luktar Sindra tills alla parter är redo. 

Hur blir det med rang i hemmet när det uppstår dräktighet i gänget? Behöver Saga något extra känslomässig boost så att hon inte känner sig bortvald eller fel i rang? 

Så sjukt spännande att få följa er! Can't wait för flera uppdateringar! Så kul Burmamys!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-09-10 16:02
#50

Tack så mycket Dimocarpus! ❤ Ja det känns super nu när allt har löst sig med resan också! 👍 Sindra har en naturlig självsäkerhet, och har alltid fått göra som hon vill för Simon och Saga. Fertila katter har högre status än kastrerade, och allra högst status har en hona med kattungar, så om något kommer det bli tydligare hemma att Sindra alltid får som hon vill. 😊

grandma
2017-09-10 21:14
#51

Jättekul och vilken fin kille.  Du har en spännande tid framför dig. ❤️

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
2017-09-10 21:19
#52

Hahahaha…förmodligen blir det samma sak och då har du iaf två "barnpassare" som hjälper dig med kattungarna. ❤️

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-09-11 09:52
#53

#51 Tack så mycket grandma! ❤ Ja det här känns verkligen roligt och spännande! #52 Precis, Simon och Saga är ju generellt väldigt hjälpsamma, så jag ser väldigt mycket fram emot att se dem hjälpa till med kattungarna! 👍

burmamys
2017-09-11 11:56
#54

I väntan på att Sindra ska komma hem har jag kollat med SVERAK vad som händer under dräktigheten. Klistrar in deras beskrivning "Ett liv blir till…"

Ett liv blir till - från embryo till foster

Efter parning…

24-35 timmar
Äggblåsan i äggstocken brister och ägget förs ut i äggledaren där det möter spermierna och befruktning sker. Det befruktade ägget börjar växa och dela sig.

5-6 dagar
Embryon töms ut i livmodern och ”virvlar” omkring tills de når livmodern - de olika cellerna börjar utvecklas till fosterhinnor och embryo.

Cirka 11-14 dagar
Embryot fastnar i livmoderslemhinnan och moderkaka (placenta) av gördeltyp och navel-sträng utvecklas. En gulesäck (gulesäck el guleblåsa; hos ryggradsdjuren en säck med näringen(gulan) för fostret) ger näring fram till dess moderkaka och navelsträng har utvecklats tillräckligt.

Cirka 18-21 dagar
Embryot, som nu är omkring 10 mm långt, sitter fast i livmoderslemhinnan. Ryggrad utvecklas och gulesäcken börjar krympa.

Cirka 22 dagar
Embryot utvecklar huvud, ben och ögon och det får näring från modern via den nybildade moderkakan och navelsträngen.

Cirka 28 dagar
Embryot är cirka 2,5 cm och samtliga inre organ har utvecklats. Produktion av hormonet progesteron (gulkroppshormon, kvinnligt köns-hormon som är en förutsättning för att dräktigheten ska fortskrida normalt) övertas nu helt av moderkakan och embryot betraktas som foster.

Mellan tredje och fjärde dräktighetsveckan
En veterinär, eller en erfaren uppfödare, kan räkna antal foster genom att känna på livmodern. Observera: detta är absolut inget en ovan uppfödare ska prova på! Efter fyra veckors dräktighet smälter fosterblåsorna samman och du kan inte längre räkna fostren för livmodern har då blivit som en enda tjock ”korv”.

Omkring 40-45 dagar
Fostrets skelett har börjat mineraliseras och kan nu ses på röntgen.

Mellan sjätte och sjunde dräktighetsveckan
Fostret är cirka 10-12 cm och du kan känna fosterrörelser om du känner på honans mage.

Mellan åttonde och nionde dräktighetsveckan
Fostret växer till cirka 15 cm. Päls växer ut sista dräktighetsveckan.

Ca 63-68 dygn efter en lyckad parning föds kattkullen.

Källa: http://www.sverak.se/klubbmedlem/uppfodning/avel-uppfodning/draktighet-draktighetstiden/

När Sindra kommer hem har hon (om vi räknar från första parningen) varit dräktig i fyra veckor och fem dagar. Skeletten hos de små har alltså börjat mineraliseras…

Sindras behov av mat har redan nu ökat, och hon behöver mer näringsrik och fetare mat än vanligt, och mer kalcium och fosfor. 

Eftersom jag barfar behöver jag inte oroa mig för att fodret innehåller minsta nödvändiga mängd vitaminer och mineraler, vilket ofta är fallet med kommersiell föda. Sindra kommer att fortsätta äta MUSH alla måltider utom middagen (eftermiddagsmålet) då hon får kött, hjärta, lever och ben som de andra. 

Sindra har aldrig haft problem med att hon äter för mycket, så jag kommer låta henne äta sig mätt vid varje måltid, men självklart ha koll på hullet så hon inte blir överviktig/fet. För lite näring till mamma ger även näringsbrist hos de små, med risk för dålig tillväxt, och för mycket mat ger risk för förlossningsproblem. 

Trots att MUSH vaisto cat generellt är näringsrik, fet och rik på kalcium och fosfor, finns det några saker som jag vill göra för att ge helt optimal föda under de fyra sista veckorna av dräktigheten: 

  • Ge henne lite extra mycket kycklinghjärta och nötlever per dag, omkring 20-25% hjärta och 10-12% lever.

  • Ge lite extra benmjöl, 1/4 tsk varannan dag fyra veckor innan förlossning och sedan 1/4 tsk benmjöl per dag sista tre veckorna.

  • Ge 1/2 krm seltin (natriumreducerat bordssalt) varannan dag sista tre veckorna.

Sex dagar kvar tills hon kommer hem….!

Carmarino
2017-09-11 16:26
#55

Sedan när ungarna är födda så kommer Sindra också att behöva massor med näring så länge ungarna diar - men det vet du ju redan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
burmamys
2017-09-11 17:24
#56

Ja precis! 👍 Jo jag har hört att det till och med kan vara svårt att hålla mamma katt i bra hull trots att hon får äta så mycket hon vill, även medan hon diar. Men Sindra är inte den som tackar nej om det bjuds på något extra gott, som t ex lammstek, så med rätt lockmat hoppas jag det ska gå bra. 😊 Men det kommer gå åt en hel del mat till både Sindra och småttingarna.

Carmarino
2017-09-11 17:34
#57

Det stämmer. För länge sedan, när min dåvarande katt fick ungar, så fick hon så mycket "kraftfoder" hon ville. På den tiden var det Hills torrfoder för dräktiga honkatter som gällde - ja, så länge sedan är det. 🙂

Tror hon åt minst fyra deciliter varje dag, men hon tappade ändå i vikt. Inte så att det påverkade varken henne eller ungarna, men det var tydligt att det gick åt mycket energi till ungarna. Så håll koll under tiden Sindra diar, så att hon inte tappar för mycket vikt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-09-11 18:17
#58

Det ska jag absolut göra! Tack Carmarino ❤

Dimocarpus
2017-09-11 19:11
#59

Burmamys, det ska komma en storpack MUSH vaisto cat på 7.5kg i oktober till kattungar, alltså den gula påsen. Woohoo! Det kommer ju gå åt så mycket mat så det blir perfekt med storpack. woohoo!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
2017-09-11 19:41
#60

Vad kul och grattis! Han ser jättefin ut. Jag tror jag träffade honom och hans ägare i Nyköping i våras när jag ställde ut mina. Han var väldigt trevlig och söt. Jag pratade en del med ägaren och vi kom fram till att hennes äldre hankatt och min Nell var rätt nära släkt. Det blir spännande att följa allt och jag hoppas det blir enkelt med allt när Sindra kommer hem. Vi ses på burmaträffen :)

burmamys
2017-09-12 11:23
#61

#59 Jaa det är ju perfekt för mig!😃 När de börjar äta riktig mat vid 4-5 veckor, då borde min lokala djuraffär ha hunnit få hem de där storpacken. Tack så mycket för tipset!👍

#60 Tack så mycket! Mycket möjligt att det var Marias Sigge du mötte då, har för mig att hon ställde ut honom i Nyköping nu i våras. Jag har ju bara sett honom på bild och hört det Maria berättar, men han verkar vara en toppenkille, så snygg med så fint temperament, och dessutom från friska linjer. Hade inte kunnat önska mig en bättre kavaljer åt Sindra!🌺 Utseendemässigt är jag lite extra nöjd med att han har så fin guldgul, nästan orange, ögonfärg, med tanke på Sindras gröna ögon. Och väldigt tydligt stop, som kompensation till Sindras nästan raka profil.🙂

Vad roligt att du kommer till medlemsträffen i oktober!😃 Jag är riktigt glad att vi äntligen kan arrangera denna dag, och jobbar nu på att sammanställa all statistik jag får in från försäkringsbolagen. Planerar även att presentera min text om genetik som jag skickade till alla uppfödare i mars detta år, och svara på eventuella frågor samt dela ut några pappersexemplar.

Tyvärr finns det en viss risk att Sindras förlossning blir ungefär samtidigt med medlemsträffen, och i så fall måste jag såklart prioritera Sindra. Men jag har ordnat så att statistiken ska kunna presenteras på mötet även om jag inte kan närvara och hoppas såklart att jag ska kunna delta!👍

Björksätter
2017-09-12 12:39
#62

#61 Hoppas vi ses där och att Sindra kniper över träffen :). Vore roligt att ses irl. Det ska bli väldigt intressant att få ta del av statistiken och även det andra. Jag hörde genom min kompis som är forskare att hon erbjudit sina tjänster. Jag ser fram emot en intressant och kul dag med likasinnade :).

Annons:
burmamys
2017-09-12 13:17
#63

#62 Fast det är snarare tvärtom, endast om det blir en tidig förlossning, och alla ungar mår toppen, och jag hittar en riktigt bra kattvakt, och får skjuts från dörr till dörr, kan jag delta. Kan ju inte vara borta hela dagen om Sindra riskerar att föda den dagen, restiden är för lång för det. 😯 Spännande, det kanske är den person som ska hjälpa mig med statistiken? Hur som helst är det väldigt spännande, och känns enormt viktigt, att få överblick över hälsoläget, så vi vet om, och i så fall vad, vi bör arbeta med för att burman ska vara en hälsosam kattras!

Björksätter
2017-09-12 13:46
#64

Ja, jag skulle tro det är samma person, hon har jobbat med statistik. Vi får väl se då men jag hoppas du kan vara med :)

burmamys
2017-09-12 16:25
#65

Håller tummarna! 👍

burmamys
2017-09-16 10:34
#66

Igår åkte Sindra den långa vägen hemåt, och överlämnades till min vän i Stockholm. Vännen ringde tio över nio för att berätta att Sindra hade anlänt. Hon var lite fundersam över att Sindra hade gömt sig så väl under filten i buren att hon inte syntes alls. Vi pratade en stund, och innan vi avslutade hade Sindra börjat röra på sig under filten. Strax innan tio fick jag ett sms om att Sindra gått på upptäcktsfärd i lägenheten! 😃👍 En timme senare kom nästa sms. Sindra hade ätit 3 MUSH bullar, inspekterat hela lägenheten, och låg nu och vilade på en köksstol. Så skönt att hon inte alls verkade stressad nu utan åt och betedde sig som vanligt! 👍😃❤ Nu ska jag skynda mig att fixa mat till mötet. På söndag kommer Sindra äntligen hem igen, och jag är inte ett dugg orolig längre! 😊

grandma
2017-09-16 18:22
#67

#66 ❤️❤️❤️

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
2017-09-16 20:13
#68

Vad skönt! Lycka till med årsmötet och Sindra :) Jag ser verkligen fram emot att följa er! 😁

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-09-17 11:34
#69

#68 Tack snälla! Men det var inte årsmöte, det hålls på våren, utan ett annat mycket viktigt möte. Nu längtar jag efter att få hem busungen ❤

Annons:
Carmarino
2017-09-17 11:35
#70

Kommer hon i eftermiddag?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: