Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1241 ggr
burmamys
8/23/17, 3:09 PM

Medlemsträff

Den 22:a oktober inbjuds klubbens medlemmar till en träff där vi bland annat ska diskutera genetik, avel, hälsa/sjukdomar och utseende (standard).

Ylva Stockelberg kommer och föreläser om genetik, och förhoppningsvis kan vi även presentera statistik över veterinärvård för alla försäkrade burmakatter i Sverige, förutsatt att vi hunnit få information från alla försäkringsbolag i tid innan den 22:a oktober.

Medlemsträffen är gratis och endast öppen för medlemmar i Burmaklubben. Det kommer även bjudas på enklare lunch och fika. I och med att det bara är sex timmar kör vi på medan vi äter =)

Vi kommer även ha lite lotter till försäljning med finfina priser!

Anmälan sker till: mary.hellman@gmail.com

Anmälan är obligatorisk eftersom maten måste beräknas. Meddela Mary om du har någon födoämnesallergi.

Vi kommer att hålla till i Stadshuset på Fristadstorget i Eskilstuna.

Varmt välkomna!

Annons:
Dimocarpus
8/23/17, 9:49 PM
#1

Ska försök komma! Vore kul att träffa alla burmaägare och diskussion om avel och genetik. Håller tummarna att ni som är aktiva också är med :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
8/24/17, 10:10 AM
#2

Åh vad roligt! Du är varmt välkommen! 😊 Jag hoppas många uppfödare kommer och deltar, det är viktigt att vi håller oss uppdaterade och fokuserar på hälsa i avelsarbetet. Jag är väldigt glad att Burmaklubben kan arrangera en heldag om hälsa och standard så att vi kan bli ännu bättre på att utveckla rasen på ett hälsosamt sätt.

Dimocarpus
8/24/17, 7:47 PM
#3

Precis och även få domarna att bedöma "vettigt", det är ju trots allt de som sätter trender i kattens utseende och temperament. Och om det bara är fokus på ett visst utseende så är det ju skrämmande, särskilt inom en liten ras som burma. 

Jag hoppas att det är flera domare som kommer att vara på plats och hjälper oss a tt hålla burman hälsosam genom att göra kloka bedömningar och inte efter en viss typ av utseende som inte gynnar burmans hälsa på något sätt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
8/24/17, 9:37 PM
#4

#3 Men det här är en medlemsträff, inte ett formellt rasseminarium. 😊 Domare brukar ju döma korrekt enligt standarden. Om burmaklubben ska informera domare om eventuella hälsoproblem så gör de det på ett i förväg planerat rasseminarium, med inbjudna domare som får ersättning för att delta i seminariet.

burmamys
9/4/17, 2:33 PM
#5

OBS! Den 23:e september är det ett internationellt seminarium om hälsosam avel på Köpenhamns universitet i Danmark. Det handlar alltså generellt om hälsosam avel, med katt och hund i fokus. Bl.a. Leslie Lyons är en av föreläsarna. 

Följande rubriker ingår:

  • Healthy breeding: The human factor
  • The aspect of population size in healthy breeding
  • Genetics and DNA
  • Longevity and diseases in cats -Purebred vs domestic
  • 10 most common hereditary diseases in dogs
  • 3 hot topics in cat breeding
  • Extreme conformation and the influence on health
  • Panel discussion: What will the future bring? Trends in breeding and disease prevention

Kolla länken:

http://www.wsava2017.com/outreach-program#.Wa1HfchJbIW

Dimocarpus
9/4/17, 5:53 PM
#6

Ok… är burmaträff i sept eller okt? Den i Köpenhamn är det 23/9? Är det 22/9 så kan det bli svårare att få till?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
9/4/17, 8:22 PM
#7

Oj ja det blev lite rörigt när jag kopplade ihop datumen. Men det är alltså internationell träff om hälsosam avel den 23 september i Danmark, och medlemsträff i Burmaklubben om genetik, standard, avel och hälsa den 22 oktober i Eskilstuna. Tack för att du säger till, så jag fick förtydliga! 😊👍

Dimocarpus
9/5/17, 5:24 AM
#8

Man vet aldrig, kan ju va jag som se fel =)

Oftast om det är två dagar i rad kanske man har svårt att komma iväg. Men om det är två olika dagar kanske man hinner med båda.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
9/5/17, 1:49 PM
#9

Ja och nu är det till och med olika månader! 😉 Vore super om någon ska till Köpenhamn den 23:e denna månad, och kan få med sig lite anteckningar till medlemsträffen den 22:a oktober!😃

Dimocarpus
9/5/17, 5:01 PM
#10

Kanske någon av er i styrelse ska med?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
9/5/17, 5:01 PM
#11

Kanske någon av er i styrelse ska med?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
9/9/17, 12:03 PM
#12

Jag hoppas på stor uppslutning.  Även vi som inte är uppfödare får faktiskt ut mycket av sådana seminarier, Tyvärr hade jag redan bokat in och betalt både resa och utställning den helgen så jag kan inte komma. Nästa gång  hoppas jag på .

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
9/9/17, 4:42 PM
#13

Tack grandma, tråkigt att du inte kan delta! Precis som du skriver så är medlemsträffen spännande även för den som inte är uppfödare. Viktigt att den som är intresserad anmäler till Mary i tid! 😊

Annons:
Dimocarpus
9/13/17, 4:31 PM
#14

Allt är anmält och "barnvakten" fixad så jag ska med till Burmaträffen och passa på å umgås och sova över hos kompisen som bor i E-tuna. Hoppas jag får träffa många av er :) Vet att du Iris kommer ev. va fullt upp med kattungar men man vet aldrig, kanske du kan komma av nån anledning iaf. Ser fram emot föreläsningen och din statstitik 👍🏻

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
10/17/17, 5:54 PM
#15

#14 Härligt! Jag jobbar på det sista i statistiken, ett bolag har tyvärr inte hunnit skicka sitt material än, men även om de inte hinner så har jag sammanställt intressant statistik från de andra, så jag känner mig nöjd ändå. Hoppas jag kan delta en liten stund på söndag, vore roligt att få träffa er, presentera statistiken och delta i diskussionen, men jag vet inte än om jag kan komma. Hoppas på god uppslutning så att vi verkligen kan ha ett produktivt samtal tillsammans om genetik, hälsa och standard! 😊

grandma
10/17/17, 8:22 PM
#16

Någon som bilar från Stockholm dit på söndag morgon.?De jobbar med spåren under helgen så man får åka buss till Södertälje för att sen ta tåget till E-tuna.  det tar nästan en timme till.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
10/17/17, 9:53 PM
#17

Din hälsa går före allt annat Burmamys! Hoppas att det inte är just en av mina f-bolag som inte lämnat in. De är rätt nya som f-bolag och små dessutom men de ska va bra och hoppas de har mycket erfarenhet av burmor. 

#16, så synd Grandma att du inte sa tidigare. Då hade vi kunnat åka. Jag fick välja att pojkvännen är kattvakt eller skjuts på söndag. Jag valde att åka på lördag till en kompis som bor i E-tuna och jag passar också på att sova över hos henne och umgås med henne. Dels var det länge sen vi sågs och dels också slippa åka sjukt tidigt på söndagmorgon. NEXT time! Men ska bli kul att ev. träffa dig på burmaträffen om vi känner igen varann.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
10/20/17, 12:33 PM
#18

# 17Jag skulle ju ställa ut denna helgen men skjutsen dit lämnade återbud ganska sent. Nu har jag nästan beslutat att inte komma då det tar alltför lång tid att resa åt båda hållen och jag inte är så piggelin efter en förkylning. Väldig osis att det var just denna helgen som SJ bestämt sig för att påbörja sina spårarbeten igen.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
10/20/17, 1:22 PM
#19

Grandma, jag försökte kolla upp skjuts hemvägen om du är intresserad? Kom, ska ju bli kul å ses!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
10/20/17, 10:32 PM
#20

Hem hela vägen in till Stockholm?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
Dimocarpus
10/20/17, 11:45 PM
#21

Ja, jag tänkte det men tyvärr så fick jag ingen napp. Kanske finns någon snäll själ som åker mot Stockholm på söndag trots allt. Annars går tågen rätt ofta.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
10/21/17, 9:50 AM
#22

Nej tågen går inte rätt ofta och de tar nästan dubbelt så lång tid. Bara att ta sig till Södertälje tar 1 tim och 18 min, Trafiken fungerar inte som den ska denna helg p.g.a spårarbete. 😉 Ingen ska mot Stockholm och det är sträckan Södertälje-Stockholm som är det stora problemet.  Men allt är relativt. För mig är det ett problem kanske inte för andra.🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
10/21/17, 11:47 AM
#23

Egentligen hade jag också behövt vila och göra ingenting. Men eftersom jag inte har träffat min kompis på länge och hon bor i E-tuna så jag passar på ta två flugor i en smäll. 

Jag är van att pendla, så för mig är det inga problem. Men jag håller med lite tråkigt är det när man vet att det inte behöver ta så jäkla lång tid. Jag har min bok, lite frukt och laddaren. (Jag får se det som vila på buss och tåg). Ta hand om dig Grethel. Vill du ha lite info om ingen annan kan meddela så kan jag PM med de anteckningar jag har till dig och Iris 🙂

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
10/21/17, 12:16 PM
#24

Tack,  jag får nog info från mina vänner men än har inte sista tåget gått. 😉😃 Man vet aldrig vad som händer.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: