Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1635 ggr
burmamys
2017-10-20 12:24

Sindra har fått småttingar =)

Imorse födde Sindra sex bebisar! Förlossningen gick jättebra och Sindra tar väl hand om sina små bebisar, som alla har bra vikt. Färgerna är lite osäkra ännu, men troligen två röda, två röda/crème, och två bruna. Både Sindra och småttingarna mår fint. Jag är riktigt glad att allt har gått så bra, och att det blev hela sex ungar i kullen! 😃👍❤

Annons:
grandma
2017-10-20 12:34
#1

Woop woop Stort Grattis till de små. Ska bli spännande att se dem så småningom. ❤️

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Carmarino
2017-10-20 12:40
#2

Så roligt! Grattis till Sindra och "mormor". 🙂❤️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dimocarpus
2017-10-20 13:20
#3

Åh, grattis Burmamys! Jag längtar efter bilderna. Kanske också en egen bebe själv. 😂

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
2017-10-20 15:28
#4

Så kul! Grattis och så skönt att allt gått bra! Blir spännande med bilder sen :)

kara_murray
2017-10-20 18:25
#5

Grattis!!!! Vad kul att bebisarna kommit och att det blev 6 stycken sötnosar!!!!! Skönt att bebisarna och mamma Sindra mår bra oxå!!!❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤ Jag längtar att få se bilder på sötnosarna!!!

Dimocarpus
2017-10-20 18:34
#6

Burmamys…. så härligt! Can't wait för bilderna. Btw, jätte kul att följa dig och katterna 💜💜

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
2017-10-22 11:03
#7

Åh tack så mycket!😃 Jätteroligt att ni följer och gläds med mig åt Sindras små bebisar!❤️

Ber om ursäkt att jag inte kunnat skriva förrän nu, var på behandling i fredags så jag kunde bara skriva i mobilen, och igår gick all tid åt att slutföra arbetet med statistiken, samt gå igenom allt med den veterinär som ska presentera statistiken på medlemsträffen i Eskilstuna idag. Jag hade så gärna gjort det själv, men tyvärr fick jag besked i onsdags att immunoterapin inte har fungerat för mig, så behandlingen i fredags byttes till cellgifter. Jag blev riktigt trött av behandlingen och insåg då att det skulle bli för ansträngande att åka till Eskilstuna idag. Men jag hoppas på att få rapporter från er som varit där så jag kan ta del av vad medlemsträffen om hälsa, genetik och standard har resulterat i!👍

burmamys
2017-10-22 11:18
#8

Jag vet att ni gärna vill se bilder! Först måste jag bara förklara situationen lite - Sindra tas om hand av en mycket kunnig och erfaren uppfödare, som dock har fullt upp och inte har tid att uppdatera mig direkt. Utan hon meddelar Tuuli, eftersom de redan känner varandra, och så får Tuuli, som ju har fullt upp nu med sin nyfödde bebis, meddela mig. Så jag får enstaka sms eller bild ibland, men det blir inte så ofta. Helst skulle jag såklart vilja få uppdatering och bilder varje dag, men det är alltså inte möjligt i nuläget.

Jag fick några bilder på Sindra på tisdag 10/10, alltså en knapp vecka efter att Sindra hade flyttat.  Här syns det att hon kommit till ro i det nya hemmet och gosar med sin nya människovän. 

Jag har fått höra att Sindra knyter an bra, och uppfödaren som tar hand om henne tycker att hon är ett riktigt charmtroll! Skönt att höra, det bekräftade för mig att stressen hade släppt och Sindra mådde bra i sitt nya hem.❤️

Den här bilden kom fyra dagar innan förlossningen. Oj så stor mage Sindra hade då!

Och så i fredags fick jag en bild på 6 nyfödda små pälskorvar!!!😍

Ser fram emot nya bilder på de små, och på deras stolta mamma!❤️

Carmarino
2017-10-22 11:23
#9

Självklart måste du prioritera din hälsa först och främst. Det är absolut inget du behöver be om ursäkt för. Vi vet ju hur läget är och vi väntar så gärna. Det viktigaste är att du blir frisk. 🤗❤️

Men - vilka små gullpluttar Sindra fick, och så skönt att hon verkar må bra och trivas där hon är. Ser också fram emot nya bilder på både mamma och ulltottar, men glöm inte att ta det i den takt du orkar med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-10-22 11:52
#10

Tack så mycket!❤️ Och tack för omtanken, du har ju helt rätt och jag gör precis det - tar allt i den takt som fungerar bäst utifrån den rådande situationen. Känns ju ändå bra att ha lite att pyssla med och ska inte sticka under stol med att jag längtar efter mer info om lilla Sindra och hennes små. 

Tänk att hon fick sex stycken!😃 Nu finns goda möjligheter att välja de bästa ungarna för vidare avel, och ändå ha ett par kvar att sälja till sällskap. Är enormt nyfiken på att se hur ungarna utvecklas framöver, få se könsfördelning och så förhoppningsvis personlighetsbeskrivningar när de blir lite större.

Tur att Simon och Saga är precis lika gosiga och mysiga som alltid, och alltid finns nära och påminner om rutinerna så jag inte fastnar i datorn för länge!😉

Carmarino
2017-10-22 11:56
#11

Katter är väldigt duktiga på att tala om när man suttit för länge vid datorn - särskilt om de börjar bli hungriga. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-10-22 12:06
#12

Precis!😉

burmamys
2017-10-22 12:35
#13

En uppdatering om färger och kön: Det verkar vara fyra honor och två hanar. En brun hane och en brunpadda hona, och så fyra röda där två ser ut att kunna bli créme, och en av dessa fyra ser alltså ut som en hane. Spännande! 😃

Annons:
Carmarino
2017-10-22 13:59
#14

Inte för att jag kan så mycket om färger, men nog tyckte jag att det var många som såg lite röda ut. Nu när vi vet, så syns det ju tydligt att det är fyra röda och två bruna.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-10-22 14:43
#15

Fast en av de som ser bruna ut är alltså brunsköldpaddsfärgad tjej, som kommer att ha samma färgbeteckning som sin mamma! 😉

Carmarino
2017-10-22 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ja, men det brukar inte synas ordentligt förrän de blir större. En av mina tidigare katter var nästan helt svart på huvud, rygg och sidor när hon föddes. Som vuxen såg hon ut som nedan (till vänster på fotot). 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-10-22 14:53
#17

Jag tror det är lite lättare att se på en burma, just om den är solid eller padda, finns det ljusare fläckar så är det en padda helt enkelt!👍 Men visst utvecklas färgen med åldern, en burma föds väldigt ljus och mörknar sedan. Det kan vara extra knepigt att se skillnad på lila och lilapadda, samt röd och crème. Ibland kan till och med en lila och en choklad vara svåra att differentiera. Jag är glad ändå att antalet färger är begränsad…! 🙂

Carmarino
2017-10-22 14:55
#18

Sedan gör det ju inte det lättare att se färgerna, när de fyra röda ungarna har lagt sig tvärs över de två andra… 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dimocarpus
2017-10-22 18:21
#19

Åh, nu ser jag lite skillnad på de. Två bruna (som du sa förmodligen brunpadd) och fyra röd/creme. Härligt! Väldigt ovanligt om någon eller några av de röd/creme är honor också. Kul! Tack för en snabb uppdatering men precis som alla säger. Din hälsa går först!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-10-23 12:38
#20

#18 Precis, helt enkelt är det inte. Men om man tittar noga, visst verkar den bruna som är till vänster lite flammigare i pälsen? Så det kanske är den som är brunsköldpadda? 

#19 Ja det är verkligen inte så vanligt med crèmefärgade honor, för att en hona ska bli créme så måste hon ärva både rött och dilution från både mor och far. Och i så fall bär ju Sindra på dilution!😎 Ska bli spännande att se om de är röda alla fyra eller om någon eller ett par av dem är crème….🙂

Oj vad jag längtar efter fler bilder på småpluttarna…!🤐

Annons:
Carmarino
2017-10-23 13:07
#21

#20 Ja absolut. Den är helt klart inte lika "enfärgad" som den till höger. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dimocarpus
2017-10-23 20:02
#22

Spännande! Jag ser också fram emot bilderna

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
2017-10-23 20:22
#23

Tråkigt att du inte får lite uppdateringar. Så himla lång tid tar det ju inte att skicka bilder på knoddarna. Tycker faktiskt det är lite  taskigt med tanke på omständigheterna och att du gett Sindra ett hem och kärlek. Sen blev det som det blev men de kan ju inte du rå för.  Det är ju precis som att de inte bryr sig om  dina känslor för din katt. 

Ursäkta att jag är rakt på sak men det här är inte ok. Snacka om att behandla sin fodervärd som om hon aldrig funnits.😕

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sarah-S
2017-10-23 20:57
#24

Grattis till de små 

PS Både bruna, röda/creme och ev sköldpaddor är solida 😉

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2017-10-24 11:57
#25

#23 Tack för omtanke och sympati!❤️ Jag upplever inte uppfödarna som taskiga,  uppfödarna har verkligen fullt upp och hinner nätt och jämt med sin egen vardag, och hon som tar hand om Sindra gör ju uppfödaren en tjänst som tar hand om en hona och hennes sex ungar trots fullt schema, så det är svårt att kräva daglig uppdatering från henne. 

Men du har helt rätt i att resultatet ändå blir jobbigt för mig, men det är liksom ingens "fel". Jag är glad ändå att Sindra tas om hand av en mycket kunnig och erfaren person, jag har pratat med henne på telefon en gång (innan det var aktuellt att Sindra skulle flytta) och upplevde henne som väldigt mjuk och vänlig, så jag tror hon gör sitt bästa.

burmamys
2017-10-24 12:00
#26

#24 Tack så mycket!😃 Ja, du har helt rätt, och det där vet jag ju egentligen men hittade just då inget bra ord för att skilja det som ser enfärgat ut från sköldpaddsfärg.

burmamys
2017-10-24 12:04
#27

Och precis nu fick jag två fina bilder!😃 Den här är från igår, och nu börjar småttingarna bli sådär otroligt söta och visst syns det att Sindra pysslar fint med sina små underverk?😍

Annons:
burmamys
2017-10-24 12:09
#28

Den här bilden är från idag, det är verkligen  ett helt gäng som diar på mamma!🙂 Ser ni tassen? Och nosen på bebisen bredvid? 😍❤️

grandma
2017-10-24 12:49
#29

Åh wow så underbart med de små. Glad för din skull att du fick lite bilder. Jag blir lite hetlevrad ibland och bryr mig om dig väldigt mycket. Egentligen förstår väl jag att man kan ha mycket men det tar ju bara några minuter. ❤️

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2017-10-24 15:24
#30

#29 ❤❤❤

Dimocarpus
2017-10-24 16:47
#31

Oj, så söt! Titta på de små och vilken mamma Sindra är, mycket tålamod hon har 😊

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Carmarino
2017-10-24 18:42
#32

Vilka sötnosar! Det är nästan så att man ser hur de vinglar fram när de kravlar omkring. 😍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-10-25 10:17
#33

#31 Tack! Ja det är nästan ofattbart att superenergiska och busiga Sindra har sånt tålamod och är så fin med sina barn. ❤ #32 Haha ja verkligen! Små knoddar som tultar omkring i bolådan, tänk snart börjar de öppna ögonen och då blir det nog fart på dem! 😉

burmamys
2017-10-25 14:03
#34

Sindra ser så lugn och mild ut, tänk att instinkterna är så starka! Kolla in den llilla plutten som sticker upp nosen i vädret…❤️

Annons:
Carmarino
2017-10-25 15:01
#35

Det är visst någon som vill komma upp sig här i världen. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-10-25 15:43
#36

Hihi ja precis!😍

Dimocarpus
2017-10-25 17:07
#37

Spännande! Är det nån som har öppnat sina ögon än? Förstår att du är stolt. Hon är ju exemplarisk.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
2017-10-25 21:23
#38

Så sött! 😍

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Derrtag
2017-10-26 17:45
#39

Men oj vad söta de är! Helt underbart😍

burmamys
2017-10-26 18:15
#40

#38 och #39 Tack så mycket! ❤

burmamys
2017-10-28 12:02
#41

Nu börjar den här tråden bli ganska lång, men kan inte låta bli att publicera den sista bilden, som jag fick på torsdag kväll. De små knoddarna är sex dagar gamla på bilden och har redan fördubblat sin födelsevikt! 😍 

Jag tycker fortfarande att den bruna hanen ser väldigt ljus ut, och Katarinas bild på sina bruna stärker misstanken ännu mer. Men vem vet, det kanske är kameran eller ljuset i rummet som gör det, men skulle inte bli alltför förvånad om jag får ett meddelande om att han är blå istället för brun. Och visst ser den röda/céme längst till vänster ljusare ut än de andra röda/créme ungarna? Så det kanske ärr en créme och tre röda? Eller två créme och två röda, den som ligger underst i högen är lite svår att se. Mystiken tätnar…😉

Nu när jag tittar på alla bilderna tycker jag även det syns att variationen kommer bli ganska stor mellan ungarna i utseende. Kolla t ex på deras nosar och stop mellan nos och panna, en del har bredare nos än andra, och en del har väldigt tydligt stop. Ska verkligen bli spännande att se hur de utvecklas! Ser fram emot individuella bilder senare, när de vuxit till sig lite och det börjar bli dags att registrera namn till stamtavlorna!😃

Annons:
Carmarino
2017-10-28 12:07
#42

Oavsett vilken färg det slutar med att de blir så är de jättesöta i alla fall. 😍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dimocarpus
2017-10-28 12:20
#43

Spännande!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-10-28 12:22
#44

Slänger in ett par bilder på mamma Sindra och pappa Sigge, så ni blir påminda om skillnaderna mellan dem. Ni håller nog med om att det sannolikt blir stor variation i kattungarnas utseende.🙂 Både Sigge och Sindra har fint temperament, är gosiga och snälla och lekfulla. Sindra är dock mer intensiv och påhittig, öppnar dörrar och lådor och skåp, och balanserar gärna ovanpå dörrkanten!😂 Alla tester är gjorda och jag och uppfödaren räknar med friska och härligt lekfulla burmaungar i denna kull, även om vi ju inte vet bakgrunden till mamma Tida då hon är en thailändsk huskatt. Men jag tycker Sindras uppfödare är oerhört modiga som genomför detta projekt och avlar in stor genetisk variation i burmarasen här i norden. Jag hoppas innerligt att intresset för Sindras ungar ska vara stort!

Sigge:

Sigges fina ögon och tydliga stop:

En till, på Sindra och Sigge:

burmamys
2017-10-28 14:35
#45

#42 Ja visst är det så! Det är bara så roligt att spekulera och gissa hur de kommer att bli. Men alldeles oavsett så blir det härliga, söta individer av dem allihop! 👍❤ #43 Japp, jättespännande är det! 😃👍

Carmarino
2017-10-28 15:29
#46

#45 Med sådana föräldrar kan det ju inte bli annat än bra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-10-28 15:46
#47

😃👍❤

Aleya
2017-11-01 21:18
#48

Grattis i efterskott. Jag ser fortfarande Sindra som en liten unge. Och nu har hon egna. 💖 Och så underbara dom är. Hela högen. Kommer bli så spännande att se hur dom blir när dom är större. Hoppas att du mår bättre burmamys. 💖 (Ska tillägga att hade jag haft kattungar hade jag suttit och fotat hela jäkla dagen och skickat bilder till alla. 😂 )

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
burmamys
2017-11-02 11:46
#49

Tack snälla Aleya!❤️ Ja jag kan bara hålla med!😃

Upp till toppen
Annons: