Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 1123 ggr
burmamys
11/5/17, 1:54 PM

Grattis Saga 4 år idag

Idag är min älskade Saga fyra år gammal. I fyra år har hon tassat runt i världen och för varje år har hon utvecklats allt mer och vår relation har djupnat. 

Elva månader gammal kom hon till mig. Smal och liten i maten, ryggade undan för klappar och kom bara och gosade när allt var lugnt. Det var, som flera redan vet, Saga som såg till att matte växlade över från en blandning av blötmat och torrfoder till BARF. Tack Saga!😍 I början var Saga lättskrämd och lite nervös. Vilade helst under filten när jag satt i soffan och hon kunde krypa in under filten och mellan mina ben. Tur att Saga och Simon snabbt blev bästa vänner, han blev hennes trygghet och stod för clownierierna och de roliga upptågen, medan Saga höll sig i bakgrunden (men alltid nära intill).

Det tog nog ett år innan hon var riktigt trygg och avslappnad, och visade sin lekfulla busighet fullt ut! Härligt att se när hon tog för sig och kastade sig helt ohämmat förbi Simon för att vara först på leksaken, hur hon blev hemmets självklara mittpunkt när någon hälsade på, hur hon trängde sig före Simon för att få tag i godsakerna först, och hur hon erövrade kvarteret och gick på allt längre upptäcksfärder under våra koppelpromenader.

https://burma.ifokus.se/discussions/563b43418e0e740bf500014e-saga-2-ar

Ytterligare ett år senare, hade Saga mognat och när lilla Sindra kom till oss tog Saga på sig rollen som storasyster åt det busiga yrvädret. Hon blev en mild och fin storasyster, som tvättade den lilla och höll koll på Sindra och på alla rutiner hemma. Det blev allt mer ofta Saga som påminde matte medan Simon backade lite, han var så betagen av Sindra att han stundtals glömde bort sina uppdrag….  

https://burma.ifokus.se/discussions/581de04bce12c40a19000c91-saga-3-ar

Och nu har ännu ett år gått. Jag har drabbats av en aggressiv cancer och Saga är den som tagit på sig uppdraget att ta hand om matte. ❤️

Redan innan jag visste att jag fått cancer började Saga med en ny vana, att lägga sig på min mage och spinna så det dånar med blicken fäst i min tills vi båda somnar en stund. När sjukvårdens behandlingar varit mer effektiva har frekvensen av Sagas behandlingar minskat, och när cancern fått ny fart har Saga blivit mer noga. 

Som de flesta cancerpatienter har jag ibland fått smärtgenombrott, dvs episoder med smärta på grund av att cancern vuxit eller att jag försökt dra ner på morfinet. När det har skett har Saga skyndsamt rusat fram och lagt sig alldeles platt på min mage och börjat kurra med en högre frekvens. Den som testat TENS (transkutan nervstimulering) vet att vissa frekvenser av vibrationer löser upp smärta, området känns plötsligt varmt och sen försvinner smärtan. Precis så har Saga botat dessa smärtepisoder. Ni kan tänka er vad förvånad jag blev första gången smärtan försvann för att katten låg och kurrade på rätt sätt, och på rätt plats! 😎

För ett par månader sedan fick jag en blodpropp i benet så det svullnade. Sedan dess får jag dagligen får jag en spruta under huden på låret. Varje gång när sköterskan ska ge mig sprutan kommer Saga och lägger sig på mitt bröst. Hon spinner oftast inte vid dessa tillfällen, ibland bara lite i början liksom för att lugna mig, sedan ligger hon där och ser helt enkelt till att jag ligger stilla, och även ligger kvar en stund efter det är klart. Och Saga har helt rätt, sprutan orsakar en liten bula under huden som löses upp på ett par minuter, så det är bra att vara stilla 3-5 minuter innan man reser sig. 

Ja, hon har helt enkelt blivit min lilla sjuksköterskekatt. Personalen i hemsjukvården är imponerade av denna speciella kattfröken, som vet vad matte behöver och plikttroget gör allt hon kan, varje dag, för att matte ska må så bra som möjligt!❤️

Sedan Sindra flyttade har Saga också övertagit Sindras roll som den busiga! Hon rejsar mer, hoppar och busar i alla möbler, och rusar upp i stora klösträdet och jamar och röjer runt precis som Sindra brukade göra!😃

Nu behöver jag inte längre stänga in mig med Saga för att hon ska få leka ordentligt, utan båda katterna leker tillsammans utan att någon behöver backa undan, och Saga och Simon rejsar tillsammans minst en gång om dagen och verkar riktigt lyckliga. Här är Saga i färd med att attackera musen som är fäst vid en batteridriven boll som rullar runt för egen maskin. Jättekul tycker Saga!😃

På natten sover de på varsin axel, hela natten, och när de vilar ligger de tillsammans och håller om varandra. 

Och det är fortfarande mysigt att vila under filten ibland…😍

Jag önskar min älskade lilla Saga ett riktigt stort grattis på sin födelsedag!❤️😃🎂🎈

Annons:
Carmarino
11/5/17, 2:01 PM
#1

Grattis Saga! 🌺🎈🎁

Ja, tänk vad kloka djur ändå är. De förstår långt innan vi själv gör det, och dessutom är de helare av rang. Önskar er alla stort lycka till. 🤗❤️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
11/5/17, 2:16 PM
#2

Tack snälla Carmarino! ❤ Ja hon har verkligen visat att katter känner och förstår mycket mer än vi människor.

Dimocarpus
11/5/17, 4:38 PM
#3

Yes, katter har känslor. Precis som vi. Saga är verkligen en praktexempel intelligent burma som har mycket känslor och vet.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
11/5/17, 5:48 PM
#4

Grattis Saga! Det är så fascinerande med vissa djur och deras förmåga att förstå och hela. Vår gamla hund var sån, han höll extra koll om vi var sjuka och höll oss sällskap. Vår vän som fick cancer och som Kulo tyckte mycket om blev han rädd för fösta gången han träffade honom när cancern var mer aggressiv. Rädslan gick över rätt fort men troligen så luktade han annorlunda och det var därför han reagerade så starkt. Sam och Nell är mest sällskaplig och tycker det är trevligt att nån ligger still i soffan i flera timmar. Nu har iof ingen av oss varit allvarligt sjuka. Jag kan tänka mig att Nell skulle kunna vara lite som Saga. Jag hoppas att du och Saga kan bekämpa cancern tillsammans.

grandma
11/5/17, 6:04 PM
#5

Katter är speciella och vissa mer än andra. Det känns bra att Saga tar hand om dig. 

❤️❤️❤️

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
11/5/17, 6:09 PM
#6

Dessa kändisar verkar super och jag får säga GRATTIS än en gång till lilla Saga som är 4 år som fortfarande ser ut som en kattunge. Så fin och jag håller med Grandma, känns bra att hon tar hand om dig.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Aleya
11/5/17, 6:15 PM
#7

Grattis Saga. Ni är ett fint par

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

burmamys
11/5/17, 7:44 PM
#8

#4 Tack så mycket! 😃 Ja visst är det fascinerande vad djuren uppfattar. Hmm vad får dig att tänka på Nell som den av era två som i första hand skulle uppmärksamma sjukdom? Vore roligt att få läsa om hur Sam och Nell är nu när de är vuxna! 😊 #5 Tack snälla ❤ Ja Saga blir allt mer speciell för varje år som går. Trodde aldrig att en katt kunde bli en så (i brist på bättre ord) duktig vårdare. Hon är så pålitlig och uppmärksam och just att hon hjälper mig varje gång, varje dag, känns helt otroligt. #6 Tack så mycket! ❤ Hihi kan inte låta bli att tänka på alla kvinnor som gör allt för att se yngre ut, medan lilla Saga helt naturligt ser ut som en kattunge 😉 #7 Tack Aleya! 😊 Som du förstår är jag väldigt fäst vid denna lilla katt. ❤

Björksätter
11/5/17, 9:27 PM
#9

#8 Orsaken att jag tror att Nell skulle uppmärksamma sjukdom är att hon är känsligare än Sam. Hon är mer uppmärksam på oss och våra stämningar, hon verkar påverkas mer av vårt humör. Sam han är go och glad och älskar alla. Nell är mer enmanskatt även om hon förståss är nyfiken och hälsar på besökare. Men hon ligger inte i knä på vem som helst och hon har sin absoluta favoritperson i min sambo. Hon gillar mig med och myser med mig men inte på samma sätt som med min sambo. Jag kan.ju inte säga säkert att Sam inte skulle vara nära vid sjukdom. Den dagen nån av oss blir sjuk lär vi få veta. Jag ska skriva och berätta lite om dem som de två stora kissar de är nu :)

Dimocarpus
11/5/17, 10:13 PM
#10

Ser fram emot att höra mer om Sam och Nell som är vuxna nu. Tiden går sjukt fort.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
11/6/17, 3:16 PM
#11

#9 Okej då förstår jag! Ja gör gärna det! 👍 #10 Instämmer! 😊

Upp till toppen
Annons: