Annons:
Etikettrasstandard-och-färger
Läst 1483 ggr
burmamys
2017-11-16 19:02

Burmans standard

Hej burmavänner!

Burman är en ras utan överdrifter, samtidigt som ögonens unika form med rak övre linje och rund undre linje, det relativt breda ansiktet med relativt kort nos, den glansiga silkeslena pälsen och de speciella, dämpade färgerna tydligt signalerar att detta är en raskatt. 

På senare år har trenden gått mot kortare nos och högre panna, och vi har tyvärr sett att det dykt upp några individer med andningsproblem, både bland burmor med mycket kort nos och bland burmor med lite längre nos. Burmans standard säger dock ingenting specifikt om längden på nosen, däremot att huvudet sett uppifrån ska bilda en "kort kil".  

Det finns även en sjukdom, FCA (feline cutaneous astenia), som beror på defekt kollagen i huden, och gör huden extremt elastisk så den kan dras ut kraftigt från kroppen. Katter med denna sjukdom är ofta kraftigare i typ, vilket ofta premieras på utställning, och vi har även i Sverige sett att denna sjukdom ökat.

Vårt främsta instrument för att få en hälsosam utveckling av rasen är domares bedömningar på utställning. Om en viss typ föredras av domarna så kommer fler uppfödare att avla i överensstämmelse med denna typ. Utställning är dock en ren skönhetstävling, domare ska ej bedöma hälsan, utan endast utseendet.

Här kan du läsa burmans standard i sin helhet:

http://www.burmaklubben.com/index.php/burman/rasstandard

1. Hur tolkar du burmans standard? Hur ser en korrekt burma ut enligt dig?

2. Hur anser du att vi ska informera domare för att de ska bidra till en hälsosam utveckling av rasen?

Alla svar är välkomna! Det är inte tillåtet att kritisera någons tycke och smak i den här tråden, eventuella argument ska vara sakliga. Tänk på att vi alla vill burmans bästa!

Annons:
mjlee
2017-12-15 18:59
#1

Vore roligt om ni kunniga personer kunde ge mig lite input på Nikitas (otypiska) drag. Jag är helt medveten om att hon inte är en  rastypisk burma. Men vore roligt att se vad ni andra tänker. Min spontankänsla är att naturligtvis är öronen helt fel, står rakt upp - förutom när hon är arg - och sitter för nära varandra och är lite för stora. Känns också som hennes ansikte/huvud är för trekantigt och 'litet'. Hennes profil är lite 'romersk' och med en örnprofil med en 'bump' på nosen i profil även om det inte syns särskilt tydligt på profilbilden. Ögonen är blaskigt bleka, inte ens gröna. Hon är dessutom så intåad, särskilt bak att hennes baktassar korsar varandra när hon går. 

Det enda jag säkert vet är att hennes tassar är rastypiska, små, eleganta och ovala 😃Hade gärna ställt henne någon gång bara för att få ett proffsutlåtande men misstänker att vi skulle bli diskade pga humörfel eftersom hon hatar andra katter och skulle vara ett väsande, fräsande monster.  😡 Försökt förklara för henne att enligt rasbeskrivningen så ska burmor gilla/behöva kattsällskap men det går inte riktigt fram.  

Naturligtvis är hon den vackraste burman i världen för mig ❤️

grandma
2017-12-16 17:14
#2

Alltså  för mig är Nikita en  burma  men hon är ingen utställningskatt.  Hon har inte allt perfekt, För mig är en rastypisk burma en som ser ut som en burma.  Min Elsa är ju jättefin i många avseenden men hennes nos är lite långsmal och hakan är svag. Pälsen och öronplaceringen är super. Hon är dock ingen utställningskatt. Ser dessutom lite lätt korkad ut.   CC däremot har det mesta som man söker hos en utställningskatt, inte perfekt men väldigt snygg.  Pannan är inte så  hög men det brukar de inte bry sig så mycket om. Hon har varit väldigt framgångrik i år och det är ju ganska typiskt att många burmor blir snyggare med åren.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

mjlee
2017-12-18 13:44
#3

Jo, hon är en burma ut i klospetsarna, 🙂 men tänkte bara att det vore roligt med lite åsikter om vad som är bra och mindre bra ur rasstandard eftersom TS skriver om just var burman är på väg och hur den bedöms på utställningar och vad uppfödare prioriterar. Att Nikita inte håller utställningsklass det är jag mer än väl medveten om. Men vore roligt att se vad andra tycker om henne enligt de influenser som finns idag. Jag tycker personligen att hon är mycket lik Wong Mau. 

Vad premieras internationellt av domarna som dömer burma och burmauppfödare i övriga Europa? Ligger de i linje med svenska domare och uppfödare?

Sarah-S
2017-12-18 20:43
#4

Lite snabbt så är hon knipt i nospartiet, hon saknar höjd och rundning på toppen och har en svag haka som inte möter upp ordentligt.
Men hon har en typisk burmalook, bra ögonform och öronplacering (svårt att se tilt på profilbilden då hon spanar)  ser ut att ha en silky tätliggande päls och fin brun färg, slank och muskulös
Jag tycker absolut hon är rastypisk utan att vara en utställningskatt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
2017-12-19 09:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

1) Så här tolkar jag standarden, burman har ett kort och trubbigt ansikte med karakteristisk ögonform. Rund och kort utan överdrifter är mina ledord
Den har en fantastisk kropp, muskulös och tung, tätliggande silkeslen päls. Och varje person som träffar en burma för första gången ska säga "Wow!"

Bilder av vad jag eftersträvar

2) Det viktiga är att poängtera för domarna att vi inte ska gå mer och mer åt det extrema. Burman är kort, men ska inte vara mycket kort eller brachycefal. 
I CFA är tex Burmese bracychefal men inte European burmese, och FIFé's standard överensstämmer inte med CFA Burmese och den typen ska inte premieras på utställning enligt mitt tycke

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2017-12-21 12:15
#6

Tack för era svar!😃 Jag instämmer med det ni skriver, att en rastypisk burma är en burma som ser ut som en burma, medan en burma lämplig för utställning är en burma som representerar standarden så korrekt som möjligt. Ingen katt är helt perfekt och bedömning på utställning är, som jag har uppfattat det, en subjektiv bedömning utifrån ett beskrivet ideal.

#5 Väldigt bra skrivet om att burman inte bör gå mer åt det extrema, en burma är en ras utan överdrifter och min önskan är också att den bör förbli så.

Annons:
Upp till toppen
Annons: